Børn og julemanden

ajnaM
Indlæg: 10089
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27606

Re: Børn og julemanden

Indlægaf ajnaM » 12. dec 2023, 19:31

Sorenspige skrev:
ajnaM skrev:Min dreng har - endelig! - i en alder af 11, fanget, at det var mig, der var Nissen. :lol:

Han har hele sit liv haft total optur på over, at vi fik Nissen på besøg i december. Og det har været vældigt udramatisk at han nu har forstået, at Nissen ikke har været noget, vi fandt på. Han sagde endda tak for, at jeg havde været sådan en god nisse ( :lun: ) og ville gerne være med til at fortsætte for sin lillebror.

Lillebror på 7 er dog langt mere skeptisk end sin bror og har aldrig været overbevist om det med Nissen. Til gengæld troede han på julemanden som lille, efter at mine forældres naboers teenager kom forbi i verdens tarveligste julemandskostume juleaften, da han var 3. :D Det er dog holdt op med at tro på igen.




Uanset om de har troet, det var rigtigt eller ej, er dog ingen tvivl om, at begge drenge har været utroligt glade for deres nisse. Det har virkelig været fedt at jule totalt igennem med dem de sidste 10 år. :love:


Hvordan fangede han det?


Tror hans venner har talt om det - heldigvis var det i sommer, hvor det ikke betød så meget for ham. Han kom hjem og sagde, at han måske troede, at det var mig, der var Nissen. Så havde vi en snak om, hvad han håbede og gerne ville tro på, og til sidst sagde han, at han gerne ville vide det. Det var en fin snak, og han grinede bare og snakkede om alle de ting, Nissen havde lavet, som så bare havde været mig. :D
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7111
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13331

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Rapfisk » 12. dec 2023, 19:46

Min datter er døbt, og vi går i kirke juleaften. Det holder vi helt adskilt fra nisserierne.

Vi har en nisse, som lægger daglige gaver i sokken. Hun er begyndt at råbe tak, så han kan høre det på loftet :lol:

Jeg er ikke opvokset med julemand juleaften, så det synes jeg selv er helt overflødigt. Min kæreste ville vist gerne have haft det, men har ikke taget initiativ til at starte traditionen.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 633
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1265

Re: Børn og julemanden

Indlægaf LittleLemon » 12. dec 2023, 20:10

Vi har aldrig bildt børnene ind at det er julemanden der kommer med gaverne. Vi har heller ikke dyrket en nisse-ting med gaver i sokker eller drillerier. Det eneste nisseri vi har lavet er når ungerne fik en nisse med hjem fra børnehaven og man skulle skrive i en bog hvad nissen oplevede (og ih hvor jeg hadede det)

Hos os kommer gaverne fra familien, både til advent og til juleaften. Når børnene har snakket om nisser eller julemand hjemme hos andre, så har vi bare sagt at hos os er det far og mor…og resten af familien der giver gaverne.

Vi har heller aldrig brugt tandfeen eller påskeharen - gider ikke lyve for børnene.
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3946

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Anlewi » 12. dec 2023, 20:21

Jeg tænker ikke julemanden har noget med religion at gøre. I min verden er julemanden i samme klub som påskeharen pg tandfeen.
Jeg tænker det handler om magien, mere end om at man klæder sig ud som julemand i kostume juleaften
3
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
idontknow
Indlæg: 38
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:27
Kort karma: 3
Likede indlæg: 83

Re: Børn og julemanden

Indlægaf idontknow » 12. dec 2023, 20:21

Min dreng på 7 spurgte tidligere om julemanden findes og jeg sagde at hvis man tror så gør han og vis man ikke tror så gør han ikke. Han valgte at tro, så her kommer julemanden med gaver natten til d 24. så de ligger under træet når de vågner. Vi har også en nisse som lægger gaver i sokkerne. Jeg synes det er en del af julens magi med nisser og julemænd
1
Lys
Indlæg: 5935
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10709

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Lys » 12. dec 2023, 20:26

Ata skrev:
fisken80 skrev:
Kommodedyret skrev:Børn er ikke dumme, de kan da godt regne den ud. Som barn har jeg aldrig selv haft et aha-øjeblik, og har aldrig talt med andre børn om julemanden.


Hvad kan jeg sige. Jeg synes de børn, der ikke troede på nisser og på julemanden var de dumme.

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man synes det er at lyve for børn, at man fortæller dem at der findes nisser. Det er en del af barndommens magi, at man tror på fantasivæsner.

For nogen er det. For mig er det ikke, og for MIG ville det føles helt forkert at bilde mine børn ind, at der findes nisser og tandfeer. Jeg har indtryk af, at julen også føles magisk for mine børn, men bare på en anden måde, som ikke involverer eventyrvæsner. :)


Jeg er helt enig. Jeg har aldrig troet på fantasivæsner, tror jeg, så det er sikkert også derfor at jeg slet ikke finder det naturligt at finde på og bilde hende ind

I øvrigt (ikke relateret til citerede indlæg), så møder børnene jo konstant børn der tror på noget andet end dem selv. Både i relation til julen og dens magi og alt muligt andet. Det er for mig i hvert fald ikke grund til at finde på noget for at undgå at ens børn afslører noget for andre.
1
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Bergen » 12. dec 2023, 20:32

Lys skrev:
Ata skrev:
fisken80 skrev:
Kommodedyret skrev:Børn er ikke dumme, de kan da godt regne den ud. Som barn har jeg aldrig selv haft et aha-øjeblik, og har aldrig talt med andre børn om julemanden.


Hvad kan jeg sige. Jeg synes de børn, der ikke troede på nisser og på julemanden var de dumme.

Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man synes det er at lyve for børn, at man fortæller dem at der findes nisser. Det er en del af barndommens magi, at man tror på fantasivæsner.

For nogen er det. For mig er det ikke, og for MIG ville det føles helt forkert at bilde mine børn ind, at der findes nisser og tandfeer. Jeg har indtryk af, at julen også føles magisk for mine børn, men bare på en anden måde, som ikke involverer eventyrvæsner. :)


Jeg er helt enig. Jeg har aldrig troet på fantasivæsner, tror jeg, så det er sikkert også derfor at jeg slet ikke finder det naturligt at finde på og bilde hende ind

I øvrigt (ikke relateret til citerede indlæg), så møder børnene jo konstant børn der tror på noget andet end dem selv. Både i relation til julen og dens magi og alt muligt andet. Det er for mig i hvert fald ikke grund til at finde på noget for at undgå at ens børn afslører noget for andre.



Enig, jeg har lært min datter, at man ikke behøver diskutere eller skulle overbevise andre om, hvad man tror på eller ikke tror på. Tror et barn på nissen? Fint. Allah? Fint. Og så videre.
Vi behøver ikke gå ind i det spørgsmål eller gøre nogen kede af det. Vi konstaterer bare, at vi tror på noget forskelligt.

Reelle spørgsmål må selvfølgelig stilles og diskuteres med respekt for den anden. Vi havde en muslimsk pige i praktik på mit arbejde. Min datter havde adskillige spørgsmål om islam til hende - på den nysgerrige undersøgende måde. Det havde de det hyggeligt med over en varm kop kakao. Uden at skulle omvende hinanden.
4
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Raenil » 12. dec 2023, 20:45

Vi lader det være et af livets store mysterier hvordan chokoladen er havnet i støvlerne og det har noget som helst at gøre med at vi stillede grød op til Nissen.
1
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Børn og julemanden

Indlægaf JoyNips » 12. dec 2023, 21:07

Vi gør os ikke i julemanden herhjemme. Det er ingen af os opvokset med. Så når der bliver spurgt til julemanden plejer vi at glide af på det og sige, at det er der jo nogen der tror på og så taler vi lidt om at nogen tror at der bor en julemand på Nordpolen og nogen tror der bor en på Grønland og nogen tror der bor en julemand i Finland.

Vi har en nisse der kommer med gaver. Det synes vi er hyggeligt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Animi » 12. dec 2023, 21:21

Herhjemme kommer nissen med gaver i julesokken, og der kommer også en julemand forbi juleaften. Jeg synes det er hyggeligt, især fordi jeg selv voksede op med den slags. Men flere tanker har jeg egentlig ikke gjort mig om det
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Dobbeltkonfekt
Indlæg: 203
Tilmeldt: 6. aug 2016, 15:24
Kort karma: 60
Likede indlæg: 457

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Dobbeltkonfekt » 12. dec 2023, 21:43

Mine børn er endnu for små til at forstå julen og dertilhørende koncepter. Men jeg GLÆDER mig til næste år, hvor der virkelig skal skrues op for julen herhjemme! I mit barndomshjem har julen altid været magisk og for mig er en del af det, at nisser og julemanden findes. Den magi og glade barnetro kan jeg næsten ikke vente med at give videre. Vi havde aldrig besøg af julemanden, men jeg skrev altid brev til ham og så kom han forbi juleaften på den måde, at mine forældre hørte noget larm udenfor, og når vi åbnede hoveddøren stod der en lærressæk med en julegave til os hver fra julemanden (det gør der i øvrigt stadig). Julemanden er jo en travl herre, så han har desværre ikke tid til at komme ind og hilse på. Det tænker jeg egentlig, jeg gerne vil videreføre. Det fodrer imo barnets fantasi, at han på den måde forbliver lidt mere mystisk. Da jeg var næsten fire år, så min mor og jrg julemanden på den stjerneklare decemberhimmel juleaften - et syn, jeg nu 30 år senere stadig har tydeligt i min hukommelse. Den erindring var medvirkende til, at jeg som 11-12-årig var oprigtigt i tvivl om, hvorvidt julemanden fandtes, når de andre sagde, det bare var noget, de voksne fandt på. Og jeg har faktisk aldrig følt mig snydt eller holdt for nar, men værdsatte derimod, at have den magiske eventyrverden så langt ind i barndommen. Vi havde ikke nisser i løbet af december, men stillede altid grød frem til nissen d. 23. december. Jeg regner med selv at indføre nissen for mine børn, som laver nisseløjer og kommer med historier.

Som vist nok Bergen skriver, er jeg med på, at hvis man tror, julemanden og nisser findes, så findes de. For mig er det ærlig talt ikke meget anderledes end Gud, Allah, Jahve, Ganesh og alle de andre. Så tandfeen og påskeharen kommer helt sikkert også forbi herhjemme.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2354
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Børn og julemanden

Indlægaf Myresluger » 12. dec 2023, 21:52

Jeg har aldrig selv troet på hverken julemanden, nisser eller tandfeen. Jeg er vokset op i 70/80’erne og jeg husker ikke at nogen af mine kammerater troede på dem. Vi fik kalendergaver og de var fra vores forældre eller bedsteforældre.

Af samme grund har jeg heller aldrig fortalt mine børn om julemanden/nisser etc. Fordi jeg ville føle at jeg løj for mine børn. Når de har spurgt til julemanden/tandfeen etc. Har svaret været at hvis man tror på det så findes det - og forklaringen har været det samme når vi har talt om gud etc.
1
fisken80
Indlæg: 22572
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53093

Re: Børn og julemanden

Indlægaf fisken80 » 13. dec 2023, 06:01

Myresluger skrev:Jeg har aldrig selv troet på hverken julemanden, nisser eller tandfeen. Jeg er vokset op i 70/80’erne og jeg husker ikke at nogen af mine kammerater troede på dem. Vi fik kalendergaver og de var fra vores forældre eller bedsteforældre.

Af samme grund har jeg heller aldrig fortalt mine børn om julemanden/nisser etc. Fordi jeg ville føle at jeg løj for mine børn. Når de har spurgt til julemanden/tandfeen etc. Har svaret været at hvis man tror på det så findes det - og forklaringen har været det samme når vi har talt om gud etc.


Jeg tror altså ikke det har det mindste med tiden at gøre. Jeg voksede op i 80'erne og både nisser, julemand og påskehare var en del af min barndom. Og det var det også for mange af mine kammerater.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30655

Re: Børn og julemanden

Indlægaf TinaW » 13. dec 2023, 09:47

Vi havde altid julemand, da vi voksede op i 70'erne. Enten min morfar eller nogle år kom en af mine forældres venner, der ikke selv havde børn og var julemanden.
Jeg kan ikke huske, hvornår det gik op for mig, at julemanden ikke fandtes, men det var da hyggeligt at han kom forbi.
Min mor listede også en lille gave i vores julesok i løbet af aftenen/natten, så den varv der når vi vågnede om morgenen.
Min søn har oplevet julemanden et par gange, men efter mine forældre døde og jeg ikke længere er på talefod med min storebror, så kom han og lagde en gave der måtte åbnes om eftermiddagen, mens vi var ude med hunden.
Han var vel 9-10 år, før han selv kom og sagde, han godt vidste julemanden ikke findes.
Jeg synes ikke det er at lyve og fortælle sine børn røverhistorier.
1
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Børn og julemanden

Indlægaf HappyHippo » 13. dec 2023, 11:27

Kommodedyret skrev:Børn er ikke dumme, de kan da godt regne den ud. Som barn har jeg aldrig selv haft et aha-øjeblik, og har aldrig talt med andre børn om julemanden.


Jeg var så naiv som barn, det er helt pinligt
0

Tilbage til "Børn"