At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22078

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf dgd2007 » 5. jan 2024, 13:19

Bergen skrev:Det er vist de færreste børn, der er egnet til 100% selvforvaltning.

Jeg kan godt gennemskue, hvad mit barn vil støtte og ikke støtte, hvis vi som forældre ikke lagde en retning herhjemme.

Hov, det er da snyd at bruge argumenterne for at børn ikke skal demonstrere, før de selv kan tage stilling, som argument for at de skal!
1
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2024, 13:39

abcd skrev:
fisken80 skrev:Men så er det jo konstruktionen og ikke religionen du har et problem med.
Eller man må måske heller ikke melde sit barn ind i Brøndbys Fanklub?


Hvis barnet ønsker sig et medlemskab af Brøndbys fanklub, er det da fint.
Men hvis man gør det få måneder efter barnets fødsel, vil jeg nok mene man er en weirdo.


Så tror jeg godt du kan regne med, at der finde en del weirdos.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2024, 13:42

dgd2007 skrev:
Bergen skrev:Det er vist de færreste børn, der er egnet til 100% selvforvaltning.

Jeg kan godt gennemskue, hvad mit barn vil støtte og ikke støtte, hvis vi som forældre ikke lagde en retning herhjemme.

Hov, det er da snyd at bruge argumenterne for at børn ikke skal demonstrere, før de selv kan tage stilling, som argument for at de skal!


Men nu snakker du om demonstrationer. Hvad med indsamling til forskellige organisationer? Knæsætning i asatroen. Barnedåb i kristendommen? Gudstjenester? Besøg i templet? Steinerinstitutioner? Friskoler der hviler på et religiøst grundlag?
Hvor synes du grænsen går? Må man som forældre slet ikke præge sit barn gennem de valg man tager for det gennem opvæksten?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22078

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf dgd2007 » 5. jan 2024, 16:09

fisken80 skrev:Men nu snakker du om demonstrationer. [...]

Det er vel ikke så outreret ... det er jo det tråden handler om! :D

Men nej, jeg kan faktisk heller ikke rigtig lide at børn er med ude med raslebøsser.

De andre ting du nævner, er vist lovlig langt fra emnet.
3
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2024, 16:40

dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:Men nu snakker du om demonstrationer. [...]

Det er vel ikke så outreret ... det er jo det tråden handler om! :D

Men nej, jeg kan faktisk heller ikke rigtig lide at børn er med ude med raslebøsser.

De andre ting du nævner, er vist lovlig langt fra emnet.


Men det sker jo at tråde bevæger sig i en ny retning. Så hvor lidt eller meget mener du man må præge sine børn med sine egne værdier?
Steinerskole? Friskole med kristne værdier? Dåb? Deltage i blot? Komme med til gudstjeneste?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19708
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46507

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf LadyFox » 5. jan 2024, 17:38

dgd2007 skrev:
Bergen skrev:Børn skal jo efterhånden holdes ude af alt.
Det er bare ikke sådan familier og fællesskaber fungerer.

Nu er TS' barn jo lige lidt for lille til at det er relevant her, men generelt tænker jeg fx på sådan noget lavpraktisk som at nabobørnene eller skolekammeraterne ser barnet demonstrere, eten IRL eller på tv. Det kan da være rimeligt akavet for barnet skulle forsvare hvad det nu var demo'en gik ud på, hvis det helt klart er forældrenes synspunkt og ikke noget barnet selv har taget stilling til. Lidt det samme med JV, når de har børnene med ude at dele Vagttårnet ud.

Det er ikke noget med at børnene skal "skånes" for forældrenes synspunkter, men mere at de skal skånes for at forpligte sig på dem, og skulle forsvare dem.


Jeg har lidt svært ved at se det skulle være et problem. Jeg tror det hører til sjældenhederne at andre små børn går oprigtigt ind i hvilke aktivistiske aktiviteter deres kammerater har været til i weekenden. Voksne gør nok slet ikke.
Jeg tænker at når den tid kommer hvor andre beder om redegørelse for den slags er barnet ved at være gammelt nok til selv at mene et eller andet.

Jeg tænker heller ikke at når barnet begynder at være ung at der er nogle der vil stille dem til ansvar for hvad de blev revet med til som små.
5
...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Tux » 8. jan 2024, 17:40

Yes yes, super demonstration hvor det ikke er tilladt at være kritisk over for terrorisme: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... e/10084848
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9670
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Sophies-mor » 8. jan 2024, 17:59

Tux skrev:Yes yes, super demonstration hvor det ikke er tilladt at være kritisk over for terrorisme: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... e/10084848

Bingo.
Forventeligt. Desværre.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7505
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24600

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Moxy-lady » 8. jan 2024, 20:51

Nu ved jeg ikke hvor mange der var til den demonstration, men vi var virkelig, virkelig mange. Jeg vil ikke stå på mål for hvad alle der deltog havde af bevæggrunde eller personlige vendetta.

Det blev gjort klar flere gange i løbet af dagen at racistiske eller antisemitiske slagord eller skilte ikke var tilladt. Jeg ved ikke hvad de ellers skulle gøre? Det var jo ikke arrangørerne der rev skiltet ud af hendes hænder.
Desuden synes jeg pågældende afsnit er ret interessant

"Vi var forberedt på, at hvis det blev voldsomt, så går vi også bare med det samme. Og det var så også det, vi gjorde.

- Vi skyndte os så meget, vi kunne, ud til politiet, men vi blev hele tiden forhindret af folk, der hev og trak i os og slog og skubbede ad flere omgange, fortæller Jaleh Tavakoli.

Denne del skulle ifølge Jaleh Tavakoli også være blevet filmet, men det har ikke været muligt at sende optagelserne til Ekstra Bladet. "
Hun indrømmer derudover også at skiltet var med for at provokere. Og at den ikke passede ind i demoens formål.

I er begge to på højrefløjen, mener jeg. Vil i stå inde for hvad Rasmus paludan render rundt og laver? Skal søren Pape stå til ansvar for paludans adfærd?

Demoen i går havde fokus på at vi er mange der vil have våbenhvile i Gaza, at vi synes at palæstina har ret til at være fri for en besættelsesmagt. At vi synes det er kritisabelt at regeringen ikke vil tale for en våbenhvile. At vi ikke synes at det der sker nu er at forsvare sig selv.

Der var alle typer mennesker tilstede. Der var gothpiger med sikkerhedsnåle i ansigtet, og der var kvinder i pels. Jeg stod nær to pensionister der stødte ind i et andet par som de kendte. Stemningen var - alle steder hvor jeg gik - positiv og god. Jeg genkender slet ikke den lynchstemning som hende i artiklen snakker om, men vil også samtidig sige at jeg synes det er ret curling agtigt at troppe op til en demonstration med flere tusind mennesker og forsøge at skabe ballade og så tude over det i medierne bagefter over at man blev bedt om at pakke sammen. Ligeså vel som jeg havde syntes det samme om veganer eller whatever der forsøgte at forstyrre minkavleres demo da dette blev lukket ned.

Jeg vil ikke sættes i bås med hverken kvinden i artiklen eller folk der smadrede hendes skilt. Jeg synes det er usmagelig at forsøge at gøre en så lille hændelse som den til noget som helst der vsr kendetegnet for demonstrationen, folkene bag eller noget andet. Jeg synes snarere at det er interessant at de.trods.alt ikke har kunnet finde noget mere dramatisk at skrive om, for hvis det var dét, så ville jeg betegne det som en ret stor succes.
10
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7505
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24600

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Moxy-lady » 8. jan 2024, 21:02

And for those who cares:

Min kæreste og datter tog i skøjtehal og ud og købte gave til mig. De havde en super dejlig dag sammen. Jeg pakkede mig ind i 3 lag tøj, og var en del af en utroligt bevægende og fantastisk oplevelse. Der var en del børn tilstede, blandt andet var der mange der lige tog en middagslur i klapvogne rundt omkring. Der var, som skrevet ovenfor, mange forskellige mennesker, også af dem som jeg måske ikke lige havde set til den slags demonstration. Jeg er helt høj på oplevelsen og jeg tror ikke det bliver min sidste demo, og min kæreste og jeg har også snakket om at vores datter skal med, hvis der en dag skal demonstreres om noget lidt mindre betændt, ph lidt mere børnevenligt.
Jeg så enkelte skilte med ubehagelige billeder, men det var så småt at hun ikke ville have kunne se noget, men uanset hvad så synes jeg det er rigtig fint at hun ikke var med, så det var den helt rigtige beslutning.

Der var masser af plads, jeg gik lidt frem og tilbage imellem grupperne og nogle steder hvor jeg gik, var det egentlig bare folk der gik i samme retning uden at synge slagsange og andet, og andre steder var der mere energi og masser af sange/kampråb. Intet sted var det umuligt at komme væk, hvis man gerne ville, og jeg oplevede på ingen måde at føle mig mast. Generelt var der som sagt en virkelig god stemning og folk var smilende og positive på trods af at man ofte fik flag i hovedet.

Jeg var afsted alene og havde derfor headset med, og det ville jeg sagtens kunne have haft på, men det var slet ikke nødvendigt. Det var utroligt givende at være del af en gruppe så diverse mennesker der stod sammen om at kræve våbenhvile. Jeg var helt høj af det bagefter. Jeg var meget OBS på om der ville være antisemitisme enten på råb eller generelt folk imellem der gav udtryk for det, men jeg hørte kun en enkelt mand råbe noget på et tidspunkt, og han blev hurtigt lukket ned. Det var ikke tilladt og der var en fin selvjustits fordi arrangørerne naturligvis ikke kunne være alle steder.
9
My world 12-10-18 :lun:
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Bergen » 8. jan 2024, 23:57

Tux skrev:Yes yes, super demonstration hvor det ikke er tilladt at være kritisk over for terrorisme: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... e/10084848



Men i praksis var ingen fredelige demonstranter vel i fare for at komme til skade?
3
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf MrMister » 9. jan 2024, 07:34

Moxy-lady skrev:Nu ved jeg ikke hvor mange der var til den demonstration, men vi var virkelig, virkelig mange. Jeg vil ikke stå på mål for hvad alle der deltog havde af bevæggrunde eller personlige vendetta.

Det blev gjort klar flere gange i løbet af dagen at racistiske eller antisemitiske slagord eller skilte ikke var tilladt. Jeg ved ikke hvad de ellers skulle gøre? Det var jo ikke arrangørerne der rev skiltet ud af hendes hænder.
Desuden synes jeg pågældende afsnit er ret interessant

"Vi var forberedt på, at hvis det blev voldsomt, så går vi også bare med det samme. Og det var så også det, vi gjorde.

- Vi skyndte os så meget, vi kunne, ud til politiet, men vi blev hele tiden forhindret af folk, der hev og trak i os og slog og skubbede ad flere omgange, fortæller Jaleh Tavakoli.

Denne del skulle ifølge Jaleh Tavakoli også være blevet filmet, men det har ikke været muligt at sende optagelserne til Ekstra Bladet. "
Hun indrømmer derudover også at skiltet var med for at provokere. Og at den ikke passede ind i demoens formål.

I er begge to på højrefløjen, mener jeg. Vil i stå inde for hvad Rasmus paludan render rundt og laver? Skal søren Pape stå til ansvar for paludans adfærd?

Demoen i går havde fokus på at vi er mange der vil have våbenhvile i Gaza, at vi synes at palæstina har ret til at være fri for en besættelsesmagt. At vi synes det er kritisabelt at regeringen ikke vil tale for en våbenhvile. At vi ikke synes at det der sker nu er at forsvare sig selv.

Der var alle typer mennesker tilstede. Der var gothpiger med sikkerhedsnåle i ansigtet, og der var kvinder i pels. Jeg stod nær to pensionister der stødte ind i et andet par som de kendte. Stemningen var - alle steder hvor jeg gik - positiv og god. Jeg genkender slet ikke den lynchstemning som hende i artiklen snakker om, men vil også samtidig sige at jeg synes det er ret curling agtigt at troppe op til en demonstration med flere tusind mennesker og forsøge at skabe ballade og så tude over det i medierne bagefter over at man blev bedt om at pakke sammen. Ligeså vel som jeg havde syntes det samme om veganer eller whatever der forsøgte at forstyrre minkavleres demo da dette blev lukket ned.

Jeg vil ikke sættes i bås med hverken kvinden i artiklen eller folk der smadrede hendes skilt. Jeg synes det er usmagelig at forsøge at gøre en så lille hændelse som den til noget som helst der vsr kendetegnet for demonstrationen, folkene bag eller noget andet. Jeg synes snarere at det er interessant at de.trods.alt ikke har kunnet finde noget mere dramatisk at skrive om, for hvis det var dét, så ville jeg betegne det som en ret stor succes.


Jeg er liberal og synes Paludan er en klovn. Men jeg vil gerne demonstrere for at sikre hans ret til ytringsfrihed og kritik af religiøse fanatikere. Nøjagtigt som Jens Jørgen Thorsen, eller hvad han hed, har lov til at lave endnu en erotisk film om Jesus. Jeg behøver jo ikke se den.

Men prøv at høre p1 med interview med talspersonen for demoen og vurder selv, hvorfor han ikke vil tage afstand fra hamas. Eller whataboutismer sig ud af chikanen. For ja, selvfølgelig ved alle (!), at en palæstinensisk demo indeholder en masse mennesker med sympati for hamas. Det er bevist igen og igen, så det er egentlig både passende og forventeligt, at det bliver påvist og udfordret.

Og så er det påfaldende at det er lettere for alternativet og Enhedslisten at tage afstand fra demoens ageren, end det er for demonstranterne selv
5
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf LaScrooge » 9. jan 2024, 08:30

Jeg var med, igen, og min oplevelse er fuldstændig den samme som din, Moxy, og det har den været alle de gange, jeg har deltaget. Det er absurd at se folk der ikke var der udtale sig om hvordan det var
Og at hænge sig i et interview fra Ekstrabladet er bare ekstra dumt, - for hvad er det, Ekstrabladet er kendt for?
Det er dumt, uvidende og racistisk.

Demonstrationen var en helende oplevelse, igen. Det er fantastisk at gå sammen med SÅ mange mennesker som alle mener det samme. Som møder op i 5 graders kulde en søndag for at markere solidaritet og modstand. Mennesker i alle aldre, alle etniciteter og alle samfundsgrupper. En 3 kilometer lang demonstration. Queers, jøder, en blog for folk fra Odense, sundhedspersonale, jurister, børnefamilier - som er blok 3, helt i starten af demoen! - crips - en selvvalgt betegnelse for mennesker med begrænsninger.

Det er simpelthen ikke, som I tror, men I kan da godt sidde ude i provinsen og puste til racistiske forestillinger om vold. Spørgsmålet er bare, hvad I får ud af det?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Tux » 9. jan 2024, 13:26

LaScrooge skrev:Det er simpelthen ikke, som I tror, men I kan da godt sidde ude i provinsen og puste til racistiske forestillinger om vold. Spørgsmålet er bare, hvad I får ud af det?

Det er svært at tage seriøst, at blive kaldt racist for at påpege det problematiske i en demonstration hvor arrangørerne ikke vil tage afstand fra en terrororganisation, og et skilt som gør netop det bliver fjernet med vold.

At du bruger en vending som “ude i provinsen” gør det endnu mere useriøst (jeg bor i øvrigt i Storkøbenhavn hvis du skulle spørge fra nogen)
13
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf LaScrooge » 9. jan 2024, 18:10

Tux skrev:
LaScrooge skrev:Det er simpelthen ikke, som I tror, men I kan da godt sidde ude i provinsen og puste til racistiske forestillinger om vold. Spørgsmålet er bare, hvad I får ud af det?

Det er svært at tage seriøst, at blive kaldt racist for at påpege det problematiske i en demonstration hvor arrangørerne ikke vil tage afstand fra en terrororganisation, og et skilt som gør netop det bliver fjernet med vold.

At du bruger en vending som “ude i provinsen” gør det endnu mere useriøst (jeg bor i øvrigt i Storkøbenhavn hvis du skulle spørge fra nogen)


Jeg kan ikke se nogen anden grund til at ville fastholde usandheder om demonstrationen og arrangørerne. Hvad får du ud af det? Hvorfor er det federe at smovse i sensationsjournalistikken eller at lade som om arrangørerne støtter Hamas fordi de afviser af svare på det idiotiske spørgsmål som er HELT UDEN RELEVANS, end det er at forholde sig til trådoplægget?
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Børn"