At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23718

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Aragorn » 5. jan 2024, 10:26

abcd skrev:
fisken80 skrev:Bør man så egentlig heller ikke tage sit barn med i kirke (eller moske, tempel osv.)?


Det er jo åbenlyst et kontroversielt spørgsmål, men nej, jeg synes ikke man bør indvie børn i religion. Man kan godt have dem med som gæster - ligesom jeg selvfølgelig også møder op hvis jeg bliver inviteret til et religiøst bryllup selv om jeg ikke er religiøs. Men generelt er religion hævet over almindelig moral. Tænk på omskæring. Og mere moderat: Dåbsritualet findes kun for at hjernevaske børn tidligt og holde tilslutningen høj, dåben er et religiøst powertrip og som sådan komplet vanvittigt, men det accepteres som helt normalt.


Alle mennesker tror på noget, men det er ret tydeligt at sandheden for et menneske er den som bliver fortalt af forfædre. Richard Dawkins skal altid lave den der rant med at hvis man havde været født i Tibet havde man været buddhist og hvis man havde været først i en stamme i Amazonas havde man tilbedt den og den Gud etc.

Jeg tror dog det er vanskeligt at rydde en gruppe af mennesker for religion uden at de selv opfinder en ny. Og efter noget tid vil der kun være én Gud tilbage fordi det er en evolution af ideer hvor den bedste idé vinder.

Men ja, enten tror man på det ens forældre troede på eller ikke troede på, eller også er man kvinde og bliver muslim og går med burka/hijab fordi man har psykiske problemer.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Bergen » 5. jan 2024, 10:53

abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Bør man så egentlig heller ikke tage sit barn med i kirke (eller moske, tempel osv.)?


Det er jo åbenlyst et kontroversielt spørgsmål, men nej, jeg synes ikke man bør indvie børn i religion. Man kan godt have dem med som gæster - ligesom jeg selvfølgelig også møder op hvis jeg bliver inviteret til et religiøst bryllup selv om jeg ikke er religiøs. Men generelt er religion hævet over almindelig moral. Tænk på omskæring. Og mere moderat: Dåbsritualet findes kun for at hjernevaske børn tidligt og holde tilslutningen høj, dåben er et religiøst powertrip og som sådan komplet vanvittigt, men det accepteres som helt normalt.


Mit barn er godt nok ikke døbt, men hvordan hjernevasker det babyer? Det gør vel hverken fra eller til. De færreste forældre gør vel noget ud af en dåb efterfølgende. Hvor er powertrippet i folkekirken?

Og adskiller det at gå i kirke sig fra fx en familie, der bruger en masse tid/energi og de fleste aftnener/weekender på fx fodbold, cykling eller spejder?

De familier findes i min datters klasse tillige med en familie, hvor mor er ansat i folkekirken. Den familie adskiller sig ikke fra andre i hverdagen. Alle familier har vel holdninger og overbevisninger, som ikke nødvendigvis kommer til udtryk som hjernevask hverken af barn eller omgivelser.


Dåb er som at melde sit barn ind i Venstres Ungdom ved fødslen. Det ville ingen forhåbentlig gøre, men når det er en religion, bliver det bare accepteret. Dåben er opstået som et magt-greb, kirken har villet sikre at børn var med fra starten. Tænk hvis det var Venstres politik at få medlemmernes børn med fra starten.

Jeg er døbt, og fordi jeg ikke var specielt selvstændig som 13-årig er jeg også konfirmeret. Jeg meldte mig først ud af kirken da jeg var engang i 20'erne. Hvis jeg ikke var blevet døbt, havde jeg aldrig været medlem.



Jeg kender ikke de politiske partier godt nok til, om man kan meldes tidligt ind i Venstre, men jeg kender forældre, der er partiaktive (hedder det dét?, hmm).
De børn er da med til arrangementer og gøremål hele året i partiet det meste af deres barndom og ofte ungdom. Folkekirken er næppe et værre eller bedre sted at komme som barn, hvis ens forældre arbejder der eller tilknyttet på anden vis.

Det opvokser politikkernes børn vel også med - deres forældres holdninger og em bestemt politiks indflydelse i familiens liv. Vi har da set nogle børn vokse op og gå i deres forældre fodspor i dansk politik? Er det også forkasteligt?

Ærligt, jeg har aldrig forstået det med, at skulle være kirkens skyd. Det er da dine forældre, som du skal bebrejde. De må jo have synes, at det var vigtigt for dem at døbe dig og det er grunden til dit medlemskab. De blev næppe tvunget til det. De bad kirken gøre det.
Religion er ikke vigtigt for mig - derfor spiller det aspekt af verden ikke en rolle i vores liv, men det gør det i manges liv.


Dåben er opstået alene for at undgå at folk forlader religionen. Man har opfundet en historie om at hvis man vil have sjælefrelse, skal man initieres så hurtigt som muligt. Det er helt entydigt sat i værk som en bevidst udøvelse af magt.

Med hensyn til at være med hvor forældrene er, er det jo langt hen ad vejen sådan barndommen er. Hvis jeg spiller fodbold, er der nok en større sandsynlighed for at mit barn spiller fodbold. Problemet er når jeg tvinger fodbold ned over hovedet på barnet.



Men dine forældre valgte stadig at døbe dig. De blev ikke tvunget. Bøffen er mellem dem og dig over deres tilvalg.

Det er vel issuet - og jeg formoder, at man sagtens kan være barn og være med til alt muligt og umuligt nærmest uden at det er tvang. Danske børn og unge virker overordnedet ikke speciel kuede på mig.
0
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf abcd » 5. jan 2024, 11:00

Bergen skrev:Men dine forældre valgte stadig at døbe dig. De blev ikke tvunget. Bøffen er mellem dem og dig over deres tilvalg.

Det er vel issuet - og jeg formoder, at man sagtens kan være barn og være med til alt muligt og umuligt nærmest uden at det er tvang. Danske børn og unge virker overordnedet ikke speciel kuede på mig.


Hvis du ikke synes det gør kirken beskidt og magtsyg at den har sagt til sine medlemmer "I skal få jeres børn døbt når de er helt små, ellers ryger de i helvede", så fair nok, men det bliver vi ikke enige om.

Kirken har i den grad manipuleret folk til underkastelse for at den kunne berige sig selv. Det synes jeg ikke er moralsk forsvarligt.
3
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Bergen » 5. jan 2024, 11:06

abcd skrev:
Bergen skrev:Men dine forældre valgte stadig at døbe dig. De blev ikke tvunget. Bøffen er mellem dem og dig over deres tilvalg.

Det er vel issuet - og jeg formoder, at man sagtens kan være barn og være med til alt muligt og umuligt nærmest uden at det er tvang. Danske børn og unge virker overordnedet ikke speciel kuede på mig.


Hvis du ikke synes det gør kirken beskidt og magtsyg at den har sagt til sine medlemmer "I skal få jeres børn døbt når de er helt små, ellers ryger de i helvede", så fair nok, men det bliver vi ikke enige om.

Kirken har i den grad manipuleret folk til underkastelse for at den kunne berige sig selv. Det synes jeg ikke er moralsk forsvarligt.



Siger kirken da det til folk? Sagde den dét til din forældre?

Eller ok, det har dens repræsentanter ikke underrrettet mig om, når jeg er rendt ind i emnet. Der har nærmest været en ligegyldighed. Jeg har hellere ikke set det som overskrift på fx det lokale kirkeblad, som vi også får i postkassen som ikke medlemmer.
1
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf abcd » 5. jan 2024, 11:15

Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:Men dine forældre valgte stadig at døbe dig. De blev ikke tvunget. Bøffen er mellem dem og dig over deres tilvalg.

Det er vel issuet - og jeg formoder, at man sagtens kan være barn og være med til alt muligt og umuligt nærmest uden at det er tvang. Danske børn og unge virker overordnedet ikke speciel kuede på mig.


Hvis du ikke synes det gør kirken beskidt og magtsyg at den har sagt til sine medlemmer "I skal få jeres børn døbt når de er helt små, ellers ryger de i helvede", så fair nok, men det bliver vi ikke enige om.

Kirken har i den grad manipuleret folk til underkastelse for at den kunne berige sig selv. Det synes jeg ikke er moralsk forsvarligt.



Siger kirken da det til folk? Sagde den dét til din forældre?

Eller ok, det har dens repræsentanter ikke underrrettet mig om, når jeg er rendt ind i emnet. Der har nærmest været en ligegyldighed. Jeg har hellere ikke set det som overskrift på fx det lokale kirkeblad, som vi også får i postkassen som ikke medlemmer.


Den moderne kirke gør ikke, men den tidligere kirke gjorde da i allerhøjeste grad. Og det er successen fra de taktikker der ligger til grund for at vi har dåbsritualet i dag.

Jeg synes det er klamt uden barnets samtykke at melde sine børn ind i sine egne klubber. Om det så er et politisk parti, en religion eller en fodboldklub. Hvis barnet gerne vil, så er det selvfølgelig fint, men religion udmærker sig jo ved at indmeldelse sker inden barnet fatter noget som helst.
0
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Bergen » 5. jan 2024, 11:21

abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:Men dine forældre valgte stadig at døbe dig. De blev ikke tvunget. Bøffen er mellem dem og dig over deres tilvalg.

Det er vel issuet - og jeg formoder, at man sagtens kan være barn og være med til alt muligt og umuligt nærmest uden at det er tvang. Danske børn og unge virker overordnedet ikke speciel kuede på mig.


Hvis du ikke synes det gør kirken beskidt og magtsyg at den har sagt til sine medlemmer "I skal få jeres børn døbt når de er helt små, ellers ryger de i helvede", så fair nok, men det bliver vi ikke enige om.

Kirken har i den grad manipuleret folk til underkastelse for at den kunne berige sig selv. Det synes jeg ikke er moralsk forsvarligt.



Siger kirken da det til folk? Sagde den dét til din forældre?

Eller ok, det har dens repræsentanter ikke underrrettet mig om, når jeg er rendt ind i emnet. Der har nærmest været en ligegyldighed. Jeg har hellere ikke set det som overskrift på fx det lokale kirkeblad, som vi også får i postkassen som ikke medlemmer.


Den moderne kirke gør ikke, men den tidligere kirke gjorde da i allerhøjeste grad. Og det er successen fra de taktikker der ligger til grund for at vi har dåbsritualet i dag.

Jeg synes det er klamt uden barnets samtykke at melde sine børn ind i sine egne klubber. Om det så er et politisk parti, en religion eller en fodboldklub. Hvis barnet gerne vil, så er det selvfølgelig fint, men religion udmærker sig jo ved at indmeldelse sker inden barnet fatter noget som helst.



Da du var barn eller er det så længe siden, at det ingen relevans her i 2024?

Vi melder alle vores børn ind i vores egne projekter den dag, de bliver født. Så handler det mest om at vise dem i årene, de vokser op, at der flere muligheder end dem, som vi selv bruger i hverdagen.
0
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf abcd » 5. jan 2024, 11:25

Bergen skrev:Vi melder alle vores børn ind i vores egne projekter den dag, de bliver født.


Øh nej, det gør "vi" ikke.
0
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf Bergen » 5. jan 2024, 11:26

abcd skrev:
Bergen skrev:Vi melder alle vores børn ind i vores egne projekter den dag, de bliver født.


Øh nej, det gør "vi" ikke.


Så er du et enestående tilfælde.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf 1234 » 5. jan 2024, 11:58

abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:Men dine forældre valgte stadig at døbe dig. De blev ikke tvunget. Bøffen er mellem dem og dig over deres tilvalg.

Det er vel issuet - og jeg formoder, at man sagtens kan være barn og være med til alt muligt og umuligt nærmest uden at det er tvang. Danske børn og unge virker overordnedet ikke speciel kuede på mig.


Hvis du ikke synes det gør kirken beskidt og magtsyg at den har sagt til sine medlemmer "I skal få jeres børn døbt når de er helt små, ellers ryger de i helvede", så fair nok, men det bliver vi ikke enige om.

Kirken har i den grad manipuleret folk til underkastelse for at den kunne berige sig selv. Det synes jeg ikke er moralsk forsvarligt.



Siger kirken da det til folk? Sagde den dét til din forældre?

Eller ok, det har dens repræsentanter ikke underrrettet mig om, når jeg er rendt ind i emnet. Der har nærmest været en ligegyldighed. Jeg har hellere ikke set det som overskrift på fx det lokale kirkeblad, som vi også får i postkassen som ikke medlemmer.


Den moderne kirke gør ikke, men den tidligere kirke gjorde da i allerhøjeste grad. Og det er successen fra de taktikker der ligger til grund for at vi har dåbsritualet i dag.

Jeg synes det er klamt uden barnets samtykke at melde sine børn ind i sine egne klubber. Om det så er et politisk parti, en religion eller en fodboldklub. Hvis barnet gerne vil, så er det selvfølgelig fint, men religion udmærker sig jo ved at indmeldelse sker inden barnet fatter noget som helst.

Så barnet må ikke deltage i noget før de er gamle nok til at vælge bevidst selv?
Min datter på 3 år, har gået til familiesang, babysvømning og familiespejder. Alle tre ting der kræver tilmeldelse i en forening.

Der er også mange fri- og efterskoler, der ville være udelukket i dag, fordi de bygger på forskellige overbevisninger.
4
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2024, 12:25

Bergen skrev:
fisken80 skrev:Bør man så egentlig heller ikke tage sit barn med i kirke (eller moske, tempel osv.)?


Hvis det et er en del af ens værdier, så skal man da. Til 1. maj i Fælledparken eller til Grundlovsdagsarrangement. Eller til opera! Til rugbykamp eller frimærkeudstilling. Eller på kunstudstilling eller plant-et-træ-dag. Eller vinke til kongen på Amalienborg ved hans fødselsdag. Listen er uendelig.

Man skal tage børnene med til de ting, man synes, er vigtige eller man selv er en del af (og det siger sig selv, at det er lovlige aktiviter, jeg mener).

Mange er, synes jeg, blevet alt for holdningsforskrækkede, når det kommer til børn i hverdagen.

Børn og unge skal nok finde deres eget ståsted selvom deres forældre har deres. Gjorde vi andre ikke det?

Jeg tænker ikke, at almindelige danske forældre hjernevasker deres børn, men lader dem finde deres egen vej.


Vi er ganske enige.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf abcd » 5. jan 2024, 12:28

1234 skrev:Så barnet må ikke deltage i noget før de er gamle nok til at vælge bevidst selv?
Min datter på 3 år, har gået til familiesang, babysvømning og familiespejder. Alle tre ting der kræver tilmeldelse i en forening.

Der er også mange fri- og efterskoler, der ville være udelukket i dag, fordi de bygger på forskellige overbevisninger.


Jo, selvfølgelig. Jeg tænkte på fodboldklubbens fanklub. Du får et tidsubegrænset medlemskab til Brøndbys fanklub når du fødes... Hvis du ikke selv melder dig ud, kommer der en regning måneden efter du er fyldt 18.

Ville det ikke være lidt underligt?
0
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2024, 12:30

Så en asatroende bør ikke få sit barn knæsat? Eller tage det med til et blot? Friskoler, der bygger på kristne værdier er nogo?

Spejder? Babysalmesang? Svømning for de mindste? Tumlingegymnastik? Fodbold eller håndbold når de er 4-5 år?
Hvornår sådan cirka må ens børn så begynde til noget?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf fisken80 » 5. jan 2024, 12:31

abcd skrev:
1234 skrev:Så barnet må ikke deltage i noget før de er gamle nok til at vælge bevidst selv?
Min datter på 3 år, har gået til familiesang, babysvømning og familiespejder. Alle tre ting der kræver tilmeldelse i en forening.

Der er også mange fri- og efterskoler, der ville være udelukket i dag, fordi de bygger på forskellige overbevisninger.


Jo, selvfølgelig. Jeg tænkte på fodboldklubbens fanklub. Du får et tidsubegrænset medlemskab til Brøndbys fanklub når du fødes... Hvis du ikke selv melder dig ud, kommer der en regning måneden efter du er fyldt 18.

Ville det ikke være lidt underligt?


Men så er det jo konstruktionen og ikke religionen du har et problem med.
Eller man må måske heller ikke melde sit barn ind i Brøndbys Fanklub?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf abcd » 5. jan 2024, 12:31

fisken80 skrev:Så en asatroende bør ikke få sit barn knæsat? Eller tage det med til et blot? Friskoler, der bygger på kristne værdier er nogo?

Spejder? Babysalmesang? Svømning for de mindste? Tumlingegymnastik? Fodbold eller håndbold når de er 4-5 år?
Hvornår sådan cirka må ens børn så begynde til noget?


Det er bedst at man spærrer sine børn nede i kælderen indtil de er 18, så man undgår at præge dem.
2
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: At tage sit barn med til demonstration -erfaringer?

Indlægaf abcd » 5. jan 2024, 12:33

fisken80 skrev:Men så er det jo konstruktionen og ikke religionen du har et problem med.
Eller man må måske heller ikke melde sit barn ind i Brøndbys Fanklub?


Hvis barnet ønsker sig et medlemskab af Brøndbys fanklub, er det da fint.
Men hvis man gør det få måneder efter barnets fødsel, vil jeg nok mene man er en weirdo.
2

Tilbage til "Børn"