Krydsbid?

Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Krydsbid?

Indlægaf Giraffie » 6. sep 2016, 19:32

Vi var hos tandlægen i går med vores søn, hvor man konstateret at han har krydsbid. Mere i højre side end i venstre. Tandlægen sagde at det skulle rettes og vi skulle holde øje med det og komme igen om 6 måneder. Jeg glemte dog helt at spørge hvordan og hvornår.
Kan næsten regne ud at det er en ganebøjle der skal til.

Er der nogen der har erfaring med det?

Han bliver 5 til november.
0
mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Re: Krydsbid?

Indlægaf mufle » 8. sep 2016, 07:09

Jeg fik det samme at vide, da min datter var 8.
Vi har været igennem ganebøjle et stykke tid, som hun ikke fik brugt nok - hun var i en deleordning og min eks var ikke så god til at minde hende om at bruge den. Så var vi igennem flere undersøgelser og fik til sidst konstateret, at hun nu skulle have "togskinner" et helt år, fordi hun ikke havde fået brugt ganebøjlen.
Min datter var knust, men det blev aldrig til noget, for til sidst konstaterede de, at det ikke var nødvendigt :forvirret:

Så det kan altså nogen gange rette sig uden hjælp, men vi startede i hvert fald med ganebøjle. Min datter hadede den, men det er jo bedre at få på plads så tidligt som muligt, da krydsbid kan risikere at give hovedpine når barnet er større.

Hver 14. dag skulle den strammes med en lille nøgle, og det gjorde lidt ondt når min datter så skulle have den på igen, men der er ikke andet at gøre end at holde fast og forklare, at det er bare noget, de skal :-)
0
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Krydsbid?

Indlægaf Pixie88 » 8. sep 2016, 07:14

Jeg havde krydsbid og fik som 11 årig først en ganebøjle og senere togskinner. Hele forløbet var slut inden jeg fyldte 13. Det var overhovedet ikke et slemt forløb og jeg havde aldrig rigtig ondt, højest lidt ubehag.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Krydsbid?

Indlægaf FrkRød » 15. sep 2016, 15:00

Min datter havde også krydsbid i den alder, men det rettede sig helt af sig selv, da 6 års tænderne kom. Har han fået dem?
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Krydsbid?

Indlægaf Olaf » 15. sep 2016, 15:17

Min knægt på 7 har også krydsbid (og jeg havde selv som barn). De mener det stadig kan rette sig men ellers er det ganebøjle i 11-års alderen. De skubber gerne tidspunktet for at øge sandsynligheden for at bøjlen bliver brugt
0
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Krydsbid?

Indlægaf No_Link » 17. sep 2016, 08:07

Min søn er 10 og har fået bøjlen af her i august efter ca 10 mdr. De ventede til 6-årstænderne var helt fremme, og holdt øje med ved jævnlige kontroller, hvornår et godt tidspunkt for bøjlen var. Han havde ikke en ganebøjle, men ligesom 2 manchetter på de bagerste tænder, og så en stålwire indvendigt langs med tænderne frem til cirka hjørnetænderne. Oppe langs ganen kørte en anden wire mellem de to kindtænder.

Det er mit nr 2 barn med bøjle, og hvis man sørger for at have suppe, yoghurt og kartoffelmos på menuen den første uge, og de første par gange bøjlen bliver reguleret samt lidt Panodil til at tage toppen af smerterne de første 2-3 dage, så er man dækket godt ind.

Sørg for at børste tænderne RIGTIGT grundigt! Gerne så man har en fx led-lygte at lyse med, så man kan se, om alt mad er børstet væk fra bøjlen. Og sørg for altid at have de små voks-dimser man kan sætte på låsene, hvis de skraber.
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904

Tilbage til "Børn"