Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf canoodle » 13. sep 2015, 08:13

Mini har kun fem tænder. Så set der med at tygge ting går ikke vildt godt. Han kan nærmest ikke engang mase en agurkestav til at kunne sluge. Appetitten er god, men han foretrækker stadig bløde ting, som ikke er for grove.

Han er gået kold i ostetern, havregrød, frikadeller og gider nærmest kun frugtmos, brød med smør, kogte grøntsager, avocado, laks osv.

Vi har tilbudt al mad, indisk, italiensk, thai (alt der ikke er for stærkt/knaset) sure ting osv, men han gider ikke rigtig noget.

Vi vil gerne give ham så mange næringsstoffer, som muligt. Hvad er jeres børn vilde med? Ideer til alle slags måltider er velkomne :)
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf HappyPaww » 13. sep 2015, 09:31

Min dreng har altid været allermest glad for lidt gammeldags dansk mad og så pastaretter - især lasagne..
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf hotlips » 13. sep 2015, 13:16

æg ,rejer og avocado,det røg der meget af i den alder..og flødestuvede ting,kål,spinat osv.
1
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf Mus84 » 13. sep 2015, 16:55

Vores datter er jo jævnaldrende med mini og har lige fået sin femte tand. Hun får det samme som os stort set. Hun kan tygge det meste med gummerne og ellers spytter hun det bare ud igen.
Hun kan godt lide pastaskruer med forskelligt sauce/tilbehør som hun selv spiser.
Varmtrøget laks, laksefrikadeller, frikadeller, lasagne, brød med forskelligt pålæg kører altsammen ret godt.
I går fik vi asoargessuppe, det var hun svært glad for.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf canoodle » 13. sep 2015, 17:11

Jeg må lige prøve med et par supper :)

Han er i øvrigt også glad for søde, bagte kartofler, flødestuvet spinat osv. Der skal nok komme nok af det gode indenbords, synes bare det nogle gange er svært med konsistensen, når vi er en glutenfri husstand og ikke spiser pasta, f.eks.
Senest rettet af canoodle 14. sep 2015, 12:33, rettet i alt 1 gang.
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf Urtekussen » 13. sep 2015, 17:25

Jeg ville "bare" give det samme som I får, bare børnevenligt (fx tag noget fra til ham, før det bliver krydret meget stærkt o.l).

Lillesøster er 8 måneder, har 5,5 tand, og hun får det samme som os.
Altså, kartoflerne bliver selvfølgelig most med fedtstof, og hun får ikke den hårde "skal" på brød, pølser osv, men ellers spiser hun det samme som os.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf canoodle » 13. sep 2015, 17:28

Han kan egentlig godt, og har ellers ikke været kræsen, men de sidste par uger har han sagt nej til ting, han ellers har kørt ned i baner. Altså, han får stort set hvad jeg får, men skubber flere og flere ting væk. Han kan da ikke allerde være blevet kræsen, når vi spiser så varieret?
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf Urtekussen » 13. sep 2015, 17:35

Enig med Rakel.
Og i perioder spiser de næsten ingenting.
Jeg har aldrig lavet særskilt ret til børnene, så nogle dage spiser Mini kun pasta (hvis han ikke kan lide saucen) eller flutes (hvis han ikke kan lide lasagne eller salat).
Jeg er ikke urolig.

Dels spiser han godt og varieret i børnehaven (madordning), dels er der ingen, der tager skade af at spise "kedeligt" af og til.

Hellere dét, end at ende med at skulle lave fire forskellige retter hver dag (mit skrækeksempel, som jeg engang læste om).
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf milisa » 14. sep 2015, 12:10

Mirah går fra at være altædende støvsuger til storkræsen primadonna - og gerne på én dag.......suk!
2
Tally-ho
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf Fru Sunshine » 14. sep 2015, 12:18

canoodle skrev:Han kan egentlig godt, og har ellers ikke været kræsen, men de sidste par uger har han sagt nej til ting, han ellers har kørt ned i baner. Altså, han får stort set hvad jeg får, men skubber flere og flere ting væk. Han kan da ikke allerde være blevet kræsen, når vi spiser så varieret?

Ork jo. Og det vil svinge hele tiden.

Lige nu fortæller han, at han har opdaget "Bwadr mor!". Det går over igen - og gør det ikke, så skal han nok overleve.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
canoodle
Indlæg: 579
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:50
Kort karma: 355
Likede indlæg: 2071

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf canoodle » 14. sep 2015, 12:33

Tak for jeres rutinerede mama input :)
0
All Adventurous women do
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf milisa » 14. sep 2015, 17:37

Jeg synes i øvrigt, det da lyder som om, han får ganske fint varieret mad? Eller, jeg ved dælme ikke, om Mirah får meget mere varieret! Vi er også meget obs på at bombardere hende med smagsindtryk, netop for at undgå at få sådan en kræsenpind, der skal have specialmad, men altså, alle de kloge mennesker siger jo, at små børn skifter smag, som vi andre skifter sokker. Tror bestemt ikke, at hans nej-hat skyldes kræsenhed, endnu. Mirah elskede kartofler det første LANGE tid, så kunne hun ikke udstå dem - og kunne spotte dem på lang afstand! - men nu, er hun begyndt at tage dem til nåde igen. Vi har bare gjort det, at vi bliver ved med at forsøge.

I lang tid nægtede hun gulerødder, men igen, vi blev ved med at forsøge at tilbyde hende og pludselig en dag tog fanden ved ungen, og så åd hun gulerødder... Nu er de så blevet lidt farlige igen, og sådan tror jeg det skal være.

Jeg går ikke så vældig højt op i det, for jeg tænker, at det jo bliver noget helt andet, når du kan begynde at argumentere med hende. Lige nu, kan hun jo ikke sige, hvad hun har lyst til, eller hvorfor noget ikke smager godt. Det eneste, jeg egentlig er lidt hys med, det er, at hun ikke "må" få frugt til aftensmad. Det gjorde vi i en periode, men meget hurtigt begyndte hun at foretrække frugten, dvs det søde, så nu er det no-go. I stedet får hun en skive brød at gumle i, hvis hun en aften har forsaget al mad. Hvis hun en dag, begynder at foretrække brødet, tænker jeg, vi skifter taktik til noget tredje!

Nå, men hele min humle med den her enorme smøre, var egentlig bare at sige, at Mirah spiser pasta, brød, ris eller kartoffelmos, kød, og så kogte/bagte grøntsager, hvis det er brocolli, squash, gulerødder (måske), ærter eller tomater. Og det er altså det! Jo, og så noget sovs af en art. Damen har hele sommeren kværnet kål (spids, hvid, rosen, you name it!), som var det slik, det nægter hun i dag. Hun kunne æde et helt blomkålshoved, men den sidste måned har hun vendt vrangen ud, når vi tilbød. I dag spiste hun så to buketter........?! Sådan er det vist bare...
1
Tally-ho
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf mulledit » 15. sep 2015, 08:25

milisa skrev:Mirah går fra at være altædende støvsuger til storkræsen primadonna - og gerne på én dag.......suk!


Ooooog det samme er sket med Billen...

Men nu elsker han så at få et helt æble og gnave i. Han har kun de forreste tænder, men det fungerer.

Her får han det samme som os til aftensmad, som så ofte er planlagt efter at der er to små i husholdningen. Det får ofte ærter, pasta, ovnbagte kartofler, brød, agurk, gulerod, broccoli, blomkål, majs osv. og så en eller anden form for kød.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf milisa » 15. sep 2015, 17:38

mulledit skrev:
milisa skrev:Mirah går fra at være altædende støvsuger til storkræsen primadonna - og gerne på én dag.......suk!


Ooooog det samme er sket med Billen...

Men nu elsker han så at få et helt æble og gnave i. Han har kun de forreste tænder, men det fungerer.

Her får han det samme som os til aftensmad, som så ofte er planlagt efter at der er to små i husholdningen. Det får ofte ærter, pasta, ovnbagte kartofler, brød, agurk, gulerod, broccoli, blomkål, majs osv. og så en eller anden form for kød.


MULLE!!! Hvor hyggeligt!! :banan:
2
Tally-ho
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Måltids-ideer til 1-årig med få tænder.

Indlægaf Mus84 » 15. sep 2015, 18:24

milisa skrev:
mulledit skrev:
milisa skrev:Mirah går fra at være altædende støvsuger til storkræsen primadonna - og gerne på én dag.......suk!


Ooooog det samme er sket med Billen...

Men nu elsker han så at få et helt æble og gnave i. Han har kun de forreste tænder, men det fungerer.

Her får han det samme som os til aftensmad, som så ofte er planlagt efter at der er to små i husholdningen. Det får ofte ærter, pasta, ovnbagte kartofler, brød, agurk, gulerod, broccoli, blomkål, majs osv. og så en eller anden form for kød.


MULLE!!! Hvor hyggeligt!! :banan:


Også min tanke. Vi samler terminstråden :pompom:
2
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"

Tilbage til "Børn"