Løn til barnepige

godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Løn til barnepige

Indlægaf godtnavn » 1. nov 2016, 17:33

abcd skrev:
Rakel skrev:
abcd skrev:Jeg synes ikke det er moralsk forsvarligt at aflønne nogen med en forventning om at det er sort. Hvis man så ikke kan finde en barnepige, er det bare ærgerligt, det er vigtigere ikke at bidrage til den sorte økonomi end det er at man kan få sine unger passet.


Kan du sørge for at mit barn rykker fra nr 60 til nr 1 på ventelisten til den institution, der har åbent, når jeg går på arbejde?

Ikke? Nå. Det er så den virkelighed, som mange forældre står i og alternativet er ikke at bidrage til samfundet, men melde sig hos A-kassen ellet jobcenteret for kontanthjælp


Nej, det er ikke alternativet, nogle mennesker er bare fulde af dårlige undskyldninger for dårlig opførsel.


Så hvis man ikke kan få passet sine børn så man kan passe sit arbejde hvad er alternativt så? Nu siger du at alternativet ikke er at opsige sit arbejde, så ved jeg sgu ikke hvad man skal gøre, lade en baby være alene hjemme 8 timer om dagen?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 17:33

godtnavn skrev:
abcd skrev:
godtnavn skrev:
abcd skrev:Jeg synes ikke det er moralsk forsvarligt at aflønne nogen med en forventning om at det er sort. Hvis man så ikke kan finde en barnepige, er det bare ærgerligt, det er vigtigere ikke at bidrage til den sorte økonomi end det er at man kan få sine unger passet.


Så det er bedre jeg dropper ud af min uddannelse end at min barnepige ikke betaler skat?
I det store skatteregnskab giver det sgu nok bedre at jeg får en uddannelse :)


Det er muligt det retfærdiggør skattesnyd i dine egne øjne. I mine er det en dårlig undskyldning. Selvfølgelig kan der findes en barnepige der ikke snyder i skat, det er bare et spørgsmål om at betale nok for det.


Jeg er ikke herre over om folk melder løn til skat, jeg kan jo ikke tjekke deres skatteopgørelse, det er deres problem om de gør det eller ej.

Derudover har jeg intet sted skrevet jeg ikke vil betale? Jeg spørg til hvad en normal løn er fordi jeg intet aner om det da jeg ikke selv har passet børn i mange år, og ingen børn har endnu og dermed ikke før har haft brug for pasning.


Men så er alt jo i den skønneste orden. Det eneste du kan gøre er at betale en løn der efterlader rum til skat, ca. 120,- i timen. Som du siger er du ikke herre over om de opgiver det til skat, men som andre har foreslået, vil det være smart med en kvittering så du kan trække det fra.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Løn til barnepige

Indlægaf godtnavn » 1. nov 2016, 17:34

Advocatus-Diaboli skrev:
godtnavn skrev:Jeg er på helt bar bund i dette spørgsmål, har selv passet børn men det er vel en 8 år siden efterhånden, så aner intet om hvad der ville være en fin løn i dag :)

Jeg håber at finde noget familie/venner der er studerende (og over 18) der kan "ansættes" til pasningen, det drejer sig om cirka 8 torsdage eftermiddag, på 2-4 timer per gang, og derudover foregår det i Lyngby (på DTU) hvor ingen af dem jeg kender bor, dvs. de skal også bruge noget tid og penge på transport. Tænker umiddelbart at det skal være en fast pris per gang, i og med de jo skal sætte den tid af til det, og så er det bare heldigt for dem hvis det kun er 2 timer en uge, det normale vil være 3-4 timer :)

Og barnet vil være omkring 5-6 måneder ved start hvis det har nogen indflydelse :)

Men hvad vil være fair?


Personligt ville jeg ikke gøre det for under 150 kroner i timen udbetalt + transporten betalt. Taxameteret ville tælle fra jeg forlod min egen bopæl og til jeg var hjemme igen.


Så 300 kr i timen er hvad du synes er en fair løn for børnepasning :lol: Mange pædagoger ville være glade hvis du skulle afgøre deres løn :lol:
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 17:36

godtnavn skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:
abcd skrev:Jeg synes ikke det er moralsk forsvarligt at aflønne nogen med en forventning om at det er sort. Hvis man så ikke kan finde en barnepige, er det bare ærgerligt, det er vigtigere ikke at bidrage til den sorte økonomi end det er at man kan få sine unger passet.


Kan du sørge for at mit barn rykker fra nr 60 til nr 1 på ventelisten til den institution, der har åbent, når jeg går på arbejde?

Ikke? Nå. Det er så den virkelighed, som mange forældre står i og alternativet er ikke at bidrage til samfundet, men melde sig hos A-kassen ellet jobcenteret for kontanthjælp


Nej, det er ikke alternativet, nogle mennesker er bare fulde af dårlige undskyldninger for dårlig opførsel.


Så hvis man ikke kan få passet sine børn så man kan passe sit arbejde hvad er alternativt så? Nu siger du at alternativet ikke er at opsige sit arbejde, så ved jeg sgu ikke hvad man skal gøre, lade en baby være alene hjemme 8 timer om dagen?


Man kan finde folk der retfærdiggør alverdens ting for sig selv. Jeg kører for stærkt fordi dit, jeg betaler ikke moms fordi dat. Medmindre der er liv på spil, er det dårlige undskyldninger. Ressourcestærke mennesker finder en vej der ikke involverer snyd.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. nov 2016, 17:37

godtnavn skrev:
Så hvis man ikke kan få passet sine børn så man kan passe sit arbejde hvad er alternativt så? Nu siger du at alternativet ikke er at opsige sit arbejde, så ved jeg sgu ikke hvad man skal gøre, lade en baby være alene hjemme 8 timer om dagen?


At sende det i daginstitution.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Løn til barnepige

Indlægaf godtnavn » 1. nov 2016, 17:43

Advocatus-Diaboli skrev:
godtnavn skrev:
Så hvis man ikke kan få passet sine børn så man kan passe sit arbejde hvad er alternativt så? Nu siger du at alternativet ikke er at opsige sit arbejde, så ved jeg sgu ikke hvad man skal gøre, lade en baby være alene hjemme 8 timer om dagen?


At sende det i daginstitution.


Hvis du ser det indlæg der er citeret så er det netop daginstution hun ikke kunne få plads i :)


...og ydermere ville det heller ikke være en mulighed for mig da barnet er under den alder hvor det kan komme i pasning :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 18:38

Rakel skrev:Så os der ikke kan få en plads, der matcher vores arbejdstid og vælger ikke at sige op/gå på dagpenge/kh er ressourcesvage?

Velbekommen.


Hvis man ikke kan se andre veje til en ordentlig tilværelse end at begå ulovligheder, vil jeg i hvert fald mene at det er en ret stærk indikator for ressourcesvaghed. Undtagelser kan selvfølgelig forekomme, men det vil høre til sjældenhederne.

Velbekommen er i øvrigt ikke et ord, det hedder velbekomme (uden n).
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 18:51

Rakel skrev:Samfundet må jo være ligeglad med sort barnepigearbejde, når det ikke vil stille pasning til rådighed for forældre med arbejdstid udenfor kl. 8-16.

I min optik er det samfundet, der er ressourcesvagt, når man ser, hvor mange står på venteliste til pasning mere end de forældre, der tvinges til at finde en løsning fremfor at gå på dagpenge/kh.


Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare giver barnepigerne 120,- i timen og antager at de betaler deres skat. Det er ikke urimeligt at antage at ens medborgere er lovlydige, og det er ikke din opgave at følge op på om de udfylder deres selvangivelse rigtigt, det er deres problem. Dit eneste moralske ansvar er at betale en rimelig løn, og det er 120,- i timen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 19:05

Rakel skrev:Jeg skal kunne oplyse barnepigens data til myndighederne for at få fradrag. Det er op til barnepigen at oplyse til mig, hvis hun vil have 120 kr i timen. Jeg giver ikke 120 kr for sort arbejde i timen og uden mulighed for fradrag.

Fint, at du vil - det gør vi ikke.


Det er underligt at de så accepterer 70,- i timen sort, det er ca. det samme netto som 120,- i timen hvidt medmindre barnepigen ligefrem betaler topskat. Mon ikke nogen så vil tage imod 150,- i timen hvidt? Det giver jo væsentligt mere udbetalt end de 70,- sort.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7789

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Filipai » 1. nov 2016, 19:24

Vil sige at omkring 110 hvidt er rimeligt. Det er sådan nogenlunde gængs løn som butiksarbejde og lignende.

Altså hvis der er nogen nær DTU som vil give mig 150 kr i timen for at kunne være i mit eget hjem og passe en baby, så sig endelig til. Det er det samme som jeg får på studiejobbet, og det her er vidst en lidt anden arbejdsbyrde.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Løn til barnepige

Indlægaf godtnavn » 1. nov 2016, 19:35

Filipai skrev:Vil sige at omkring 110 hvidt er rimeligt. Det er sådan nogenlunde gængs løn som butiksarbejde og lignende.

Altså hvis der er nogen nær DTU som vil give mig 150 kr i timen for at kunne være i mit eget hjem og passe en baby, så sig endelig til. Det er det samme som jeg får på studiejobbet, og det her er vidst en lidt anden arbejdsbyrde.


Skal nok sige til hvis jeg hører om nogen, men det bliver godt nok ikke mig :lol:


Jeg føler den her tråd er kørt lidt af sporet, så jeg lister ud af min egen tråd igen :) Tak til dem der rent faktisk svarede på mit spørgsmål :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 19:45

Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Jeg skal kunne oplyse barnepigens data til myndighederne for at få fradrag. Det er op til barnepigen at oplyse til mig, hvis hun vil have 120 kr i timen. Jeg giver ikke 120 kr for sort arbejde i timen og uden mulighed for fradrag.

Fint, at du vil - det gør vi ikke.


Det er underligt at de så accepterer 70,- i timen sort, det er ca. det samme netto som 120,- i timen hvidt medmindre barnepigen ligefrem betaler topskat. Mon ikke nogen så vil tage imod 150,- i timen hvidt? Det giver jo væsentligt mere udbetalt end de 70,- sort.



Det der er da idiotisk. Undskyld mig. Jeg betaler altså ikke 150 kr i timen for at få passet børn af en studerende. Har du tjekket, hvad mange almindelige mennesker tjener i timen? Det virker ikke sådan.

Som tidligere skrevet. De fleste studerende foretrækker, at deres barnepigeindtægt går uden om SUsystemet, der sætter begræsningerne for årlig indkomst. Det er den begrundelse, som jeg gængs hører også fra andre forældre i samme situation.


Man må tjene 13.000,- om måneden ved siden af studiet uden at blive trukket i SU, der er vist masser af studerende der ikke tjener så meget. Det kan godt være du synes 150,- i timen er idiotisk, men det er stadig en mulighed du har ud over de to du selv nævnte: Betale sort arbejdskraft eller være på offentlig forsørgelse.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Løn til barnepige

Indlægaf godtnavn » 1. nov 2016, 19:53

abcd skrev:
Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Jeg skal kunne oplyse barnepigens data til myndighederne for at få fradrag. Det er op til barnepigen at oplyse til mig, hvis hun vil have 120 kr i timen. Jeg giver ikke 120 kr for sort arbejde i timen og uden mulighed for fradrag.

Fint, at du vil - det gør vi ikke.


Det er underligt at de så accepterer 70,- i timen sort, det er ca. det samme netto som 120,- i timen hvidt medmindre barnepigen ligefrem betaler topskat. Mon ikke nogen så vil tage imod 150,- i timen hvidt? Det giver jo væsentligt mere udbetalt end de 70,- sort.



Det der er da idiotisk. Undskyld mig. Jeg betaler altså ikke 150 kr i timen for at få passet børn af en studerende. Har du tjekket, hvad mange almindelige mennesker tjener i timen? Det virker ikke sådan.

Som tidligere skrevet. De fleste studerende foretrækker, at deres barnepigeindtægt går uden om SUsystemet, der sætter begræsningerne for årlig indkomst. Det er den begrundelse, som jeg gængs hører også fra andre forældre i samme situation.


Man må tjene 13.000,- om måneden ved siden af studiet uden at blive trukket i SU, der er vist masser af studerende der ikke tjener så meget. Det kan godt være du synes 150,- i timen er idiotisk, men det er stadig en mulighed du har ud over de to du selv nævnte: Betale sort arbejdskraft eller være på offentlig forsørgelse.



Men hvad hvis hun er et af de mange mennekser der tjener under 150 kr/timen? Hvis hun skal betale 1500 kr for at tage en 10-timers vagt men kun får 1200 kr FØR skat så er det jo ikke en reel mulighed.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løn til barnepige

Indlægaf Slettet bruger » 1. nov 2016, 20:00

godtnavn skrev:
Men hvad hvis hun er et af de mange mennekser der tjener under 150 kr/timen? Hvis hun skal betale 1500 kr for at tage en 10-timers vagt men kun får 1200 kr FØR skat så er det jo ikke en reel mulighed.


Hvis hun tjener så lidt, har hun heller ikke råd til at betale 70,- i timen sort.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Løn til barnepige

Indlægaf godtnavn » 1. nov 2016, 20:04

abcd skrev:
godtnavn skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:
abcd skrev:
Rakel skrev:Jeg skal kunne oplyse barnepigens data til myndighederne for at få fradrag. Det er op til barnepigen at oplyse til mig, hvis hun vil have 120 kr i timen. Jeg giver ikke 120 kr for sort arbejde i timen og uden mulighed for fradrag.

Fint, at du vil - det gør vi ikke.


Det er underligt at de så accepterer 70,- i timen sort, det er ca. det samme netto som 120,- i timen hvidt medmindre barnepigen ligefrem betaler topskat. Mon ikke nogen så vil tage imod 150,- i timen hvidt? Det giver jo væsentligt mere udbetalt end de 70,- sort.



Det der er da idiotisk. Undskyld mig. Jeg betaler altså ikke 150 kr i timen for at få passet børn af en studerende. Har du tjekket, hvad mange almindelige mennesker tjener i timen? Det virker ikke sådan.

Som tidligere skrevet. De fleste studerende foretrækker, at deres barnepigeindtægt går uden om SUsystemet, der sætter begræsningerne for årlig indkomst. Det er den begrundelse, som jeg gængs hører også fra andre forældre i samme situation.


Man må tjene 13.000,- om måneden ved siden af studiet uden at blive trukket i SU, der er vist masser af studerende der ikke tjener så meget. Det kan godt være du synes 150,- i timen er idiotisk, men det er stadig en mulighed du har ud over de to du selv nævnte: Betale sort arbejdskraft eller være på offentlig forsørgelse.



Men hvad hvis hun er et af de mange mennekser der tjener under 150 kr/timen? Hvis hun skal betale 1500 kr for at tage en 10-timers vagt men kun får 1200 kr FØR skat så er det jo ikke en reel mulighed.


Hvis hun tjener så lidt, har hun heller ikke råd til at betale 70,- i timen sort.


Selv hvis hun tjener 250 kr/timen så vil hun have 0 kr i overskud efter skat hvis hun skal give 150 kr i timen for at tage på arbejde. Så der er altså mange hvor det ikke er en mulighed at give så meget i timen for at kunne tage på arbejde hvis der stadig skal være et stort nok overskud til at betale sine faste udgifter og mad.
1

Tilbage til "Børn"