Noget om søvn.

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 9. mar 2017, 05:45

S er 4 år, og hun sover alt for lidt.

I forbindelse med at vi fik et barn mere i november begyndte S at vågne rigtig tidligt. Omkring kl 6. Hun var altid sur og tvær og lige meget hvad vi gjorde, ændrede det kkke noget. Hver morgen vågnede hun mellem 5.30 og 6. Havde hun været udhvilet var det OK, men det var hun bare slet ikke. Og om aftenen brugte hun nemt en time på at falde i søvn. Så hun ofte først sov mellem 20 og 20.30
Tidligere havde det været sådan at kom hun lidt senere i seng end ellers sov hun bare tilsvarende længere.

For 6 uger siden rykkede vi hendes sengetid en helt time frem og efter en uge kamp blev det faktisk bedre. Hun sov hurtigere og var frisk og glad når hun vågnede mellem 5.30 og 6. Antallet af konflikter faldt og hun blev helt anderledes.
Vi troede lige at vi havde fået det vendt.

Men for 2 uger siden begyndte hun at vågne tidligere igen. Nu vågner hun så mellem 4.45 og 5.30 og vi har igen samme sure unge. :tie:
Hun er ikke frisk og derfor vil jeg simpelthen ikke acceptere at hun bare ikke har behov for mere søvn, for det har hun jo.

Vi har været ret strikse med at holde på at sengetiden hedder 18.30 og lyset slukkes 18.45. Også i weekender og de dage min mand først er hjemme fra arbejde kl 19.30. Selvfølgelig smutter det (jeg er alene til puttetid med børnene hver torsdag og fredag, så det er altså ikke altid muligt for mig at putte 18.30, hvis babyen ikke lige er med på den).

Når hun vågner gør hun alt hvad hun kan for ikke at sove igen. Snakker, sparker dynen af, bliver sur, er sulten og tørstig, skal tisse, så klør ryggen og numsen osv.
Vi har prøvet alt, synes jeg. Hende og far har sovet på værelset, hun har sovet alene på værelset, pt sover hun i soveværelset.

Hvad pokker stiller man op? For hun er jo ikke frisk og udhvilet kl 4.45, men hun nægter at sove mere.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Lilleluftballon » 9. mar 2017, 06:14

Vores søn har fået et Gro clock. Et ur der med billeder viser hvornår man må stå op. Det tog en uge hvor vi løb frem og tilbage mellem 5 og 6, så accepterede han at han ikke kom op før solen. Nu sover han gerne lige 15 min mere. Han er ret glad for regler og gennemskuelige rutiner, og det her virker...
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2017, 11:58

Bluebell skrev:Er der mulighed for en middagslur? Det bruger jeg stadig til min yngste på samme alder de dage, hvor nattesøvnen bliver en anelse for kort.

Og så hjælper det med rytmik, svømning, dans, legeplads, cykle, kælke og gymnastik - det får hende til at sove til tiden (eller før) uden diskussion og sove længere om morgenen eller end de dage, hvor vi ikke rører os fysisk.

Og et godt ur er en god idé at lave aftaler med :)


Middagslur ville være den absolut værste straf, jeg kunne give hende. Hun nægter og det kan overhovedet ikke lade sig gøre. God ide ellers.

Jeg synes ikke der er forskel på hvor meget hun sover efter hvad vi har lavet. Igår vågnede hun fx kl 5.05 og der havde hun været til gymnastik aftenen før. Vi har heldigvis ikke længere problemer med at få hende til at falde i søvn. Det sker som regel indenfor 15 min.

I morges lykkes det faktisk at få hende til at sove videre. Efter en halv time faldt hun i søvn og sov en time mere. Desværre sov babyen ikke mere.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2017, 11:59

Lilleluftballon skrev:Vores søn har fået et Gro clock. Et ur der med billeder viser hvornår man må stå op. Det tog en uge hvor vi løb frem og tilbage mellem 5 og 6, så accepterede han at han ikke kom op før solen. Nu sover han gerne lige 15 min mere. Han er ret glad for regler og gennemskuelige rutiner, og det her virker...


Min mand synes dwt lyder som spild af penge :rulle:
Jeg tænker dog, der skal ses nærmere på det. Tak :)
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Noget om søvn.

Indlægaf ajnaM » 10. mar 2017, 16:07

Er du sikker på, hun sover for lidt? :genert: Min dreng sover nogenlunde det samme og er også 4 år. Putter vi ham tidligere, vågner han bare tidligere også. Jeg tænker, det primært er alderen, der gør, han er lidt sur i det. :D


Vi har i øvrigt haft held med at lære ham, at vi først står op kl. 6. Vi har et digitalt ur på ovnen i køkkenet, og han går selv ud og kigger, hvis han vågner, og ingen af os andre er vågne. Står der 5 (eller 4 :tie:), går han i seng igen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2017, 18:08

ajnaM skrev:Er du sikker på, hun sover for lidt? :genert: Min dreng sover nogenlunde det samme og er også 4 år. Putter vi ham tidligere, vågner han bare tidligere også. Jeg tænker, det primært er alderen, der gør, han er lidt sur i det. :D


Vi har i øvrigt haft held med at lære ham, at vi først står op kl. 6. Vi har et digitalt ur på ovnen i køkkenet, og han går selv ud og kigger, hvis han vågner, og ingen af os andre er vågne. Står der 5 (eller 4 :tie:), går han i seng igen.


Hun er klart sjovest at være sammen med når hun har sovet 10,5-11 timer. De dage hun sov fra 19-5.30/6 var hun mindre sur og vi havde markant færre konflikter. Hun hænger også mere end normalt og set mere træt ud. Så ja, for hende er det for lidt. Putter vi senere end 19 sover hun tilsvarende kortere. :tie:

Hun sover pt hos os, da hun så sover bedst om natten og hun vækker jo hele familien med sin nægter-at-sove-mere-attitude. :genert:
Det med uret har vi forsøgt. Det er hun desværre rimelig ligeglad med.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2017, 18:09

FruDulle skrev:Vi har måttet acceptere at vi har en dreng der vågner tidligt...kl 5. Han sover senest 18.30. Sover han senere og får for lidt søvn er det ikke særlig sjovt for nogle.

Jeg har hørt at mange har glæde af kaninuret, men det lyser alt for meget op på værelset til at vi kan bruge det. Men konceptet giver mening.


Altså fra S var baby har hun i de fleste perioder stået op mellem 5 og 6. Så har vi haft kortere perioder hvor hun har sovet længere, så det har vi også for længst accepteret. Det er ikke det, der er problemet. Det er et problem at hun vågner før hun er udhvilet.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2017, 20:24

FruDulle skrev:
Bøtte skrev:
FruDulle skrev:Vi har måttet acceptere at vi har en dreng der vågner tidligt...kl 5. Han sover senest 18.30. Sover han senere og får for lidt søvn er det ikke særlig sjovt for nogle.

Jeg har hørt at mange har glæde af kaninuret, men det lyser alt for meget op på værelset til at vi kan bruge det. Men konceptet giver mening.


Altså fra S var baby har hun i de fleste perioder stået op mellem 5 og 6. Så har vi haft kortere perioder hvor hun har sovet længere, så det har vi også for længst accepteret. Det er ikke det, der er problemet. Det er et problem at hun vågner før hun er udhvilet.


Men så skal hun vel i seng tidligere? Kan ikke se hvad løsning der ellers er hvis hun ikke kan sove længere eller tage en lur.

C faldt i søvn 17.50 i dag


Det tror jeg heller ikke er løsningen, st putte hende tidligere i seng.
Jeg har også svært ved at se hvordan det rent praktisk skulle lade sig gøre.

De dage hvor hun ikke vågner mellem 4.45 og 5.15, sover hun som regel til kl 6. Det er den opvågning/det at hun ikke vil sove videre, der er problemet. For hun kan godt sove til kl 6.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2017, 20:43

Bluebell skrev:Vi har i øvrigt lært vores yngste, at der er nul service før kl. 7. Før 7 kan man få vand og en banan og dét er livet.
Det betyder, at hun leger selv og hygger sig - og en af os 'bare' holder øje med tingenes tilstand fra dynen/sofaen. Hun forstår i et vist omfang at bruge uret.
Jeg sover middagslur med hende ved behov (det gavner også mig med et hvil) og iscenesætter det som hyggeligt og ikke et noget, som kan vælges fra.


Jeg tror, at mange 4 årige bøvlet lidt med at sove til det, som forældre finder menneskeligt tidspunkt og generelt bare er Amennesker. Det er blevet bedre med årene her med de ældste børn og jeg håber, at det kommer til den yngste også.


Altså, det er ikke det faltum at hun vågner kl 5 der er problemet. Det er det faktum at hun ikke er udhvilet, der er problemet.

Jeg har altså ikke en forventning om at hun kan sove længe eller noget. Jeg ved godt at børn ikke ofte ikke sover længe.

Jeg kan ikke tvinge børnehaven til at få hende til at sove. Og lur kl 16 er vist heller ikke løsningen. Og tidligere hjem til lur kan heller ikke fungere med en baby, der kun kan sove udenfor i dagtimerne og som på en god dag kan nøjes med at få sut hvert 20. minut. Min krop har også brug for et dagligt hvil - uden S. For det stresser mere end jeg får hvilet.

Der er heller ingen service hos os før kl 6. Hun får sidste måltid 17.30, så synes ikke vi kan trække den længere med morgenmaden. Og vi ligger bare i sengen og forsøger at sove videre og dæmpe hendes snak, så det er ikke fordi det er attraktivt at stå tidligt op.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 10. mar 2017, 20:44

Men vi må have kig på sådan et ur.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 11. mar 2017, 07:30

FruDulle skrev:Havde ikke fået med st det er en opvågning der gør at hun vågner, ikke st hun bare er vågen.

I en lang periode brugte vi at forstyrre hans søvn omkring den tid at C vågnede for tidligt. Det kræver st man står op og gør det aktivt i en periode, hårdt- men det virkede. Vi har haft sovecoach fordi søvn altid har været og stadig er et issue her.

C vågner gerne 1-3 gange om natten og ender som regel i vores seng ved 3-4 tiden. Det er absolut ikke fedt, men vi kan jo ikke rigtig gøre så meget ved det


Lige nu er lillesøster ret god til at forstyrre hendes søvn :lol:

Hun sover ofte hos os det meste af natten, da det giver færrest opvågninger. Eller alternativt far hos hende, men det duer bare ikke på hans arbejdsdage.

Jeg tror måske ikke lige, jeg er der hvor jeg tager en ekstra frivillig opvågning lige nu. Synes jeg er rigeligt oppe mellem 1 og 5. Det må blive når lillesøster sover bedre.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Ekliptika » 12. mar 2017, 18:55

Kan det være sult som vækker hende? Jeg tænker at i spiser tidligt og at der kan være lang tid til kl 7 uden mad næste morgen. Mine børn kunne ikke klare sig så længe uden mad i den alder, på trods af at de spiste godt til aften.
Mine drenge kom i seng ved 19.30 tiden i den alder og de skulle altid have en gang havregryn eller lignende, inden de kom i seng, ellers vågnede de tidligt og var sultne. Derfor har aftenrutinenen her altid være aftensmad ved 17.30-18 tiden og dernæst havregrød eller havregryn kl 19-19.30 og så i seng, godnathistorie og lys slukket kl 20. De sov som regel hurtigt derefter og vågnede kl 7 næste morgen. De to mindste vågnede som regel en gang i købt af natten ved 4-5 tiden og kom ind til os og faldt i søvn igen. Nogengange vågnede vi slet ikke ved det men opdagede bare, at barnet var kommet i løbet af natten.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Noget om søvn.

Indlægaf Bøtte » 12. mar 2017, 19:24

Ekliptika skrev:Kan det være sult som vækker hende? Jeg tænker at i spiser tidligt og at der kan være lang tid til kl 7 uden mad næste morgen. Mine børn kunne ikke klare sig så længe uden mad i den alder, på trods af at de spiste godt til aften.
Mine drenge kom i seng ved 19.30 tiden i den alder og de skulle altid have en gang havregryn eller lignende, inden de kom i seng, ellers vågnede de tidligt og var sultne. Derfor har aftenrutinenen her altid være aftensmad ved 17.30-18 tiden og dernæst havregrød eller havregryn kl 19-19.30 og så i seng, godnathistorie og lys slukket kl 20. De sov som regel hurtigt derefter og vågnede kl 7 næste morgen. De to mindste vågnede som regel en gang i købt af natten ved 4-5 tiden og kom ind til os og faldt i søvn igen. Nogengange vågnede vi slet ikke ved det men opdagede bare, at barnet var kommet i løbet af natten.


Det har vi også været omkring i overvejelserne.
Vi spiser tidligt, så hun kan nå at spise ordentligt inden sengetid. Men de tidlige opvågninger startede inden vi rykkede senge-/spisetid. Hun spiser når hun kommer hjem fra børnehave og får også noget efter aftensmaden, hvis hun er sulten. Men hun spiser ikke som det første, når hun står op. Der kan godt nogle gange gå en halv til en hel time fra hun vågner til hun vil have morgenmad
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27068

Re: Noget om søvn.

Indlægaf ajnaM » 14. mar 2017, 14:36

Vi havde en ret lang tilvænningsperiode, før han for alvor fangede det der med ikke at stå op før kl. 6. Altså, uret var en del af det, men det var jo klart mest det med at vi, når han stod op før, lagde ham i seng igen, sagde at det stadig var nat, og han måtte stå op når klokken var 6 - og så ellers gik i seng igen.

Først forstod han så det med uret, og så gik han tilbage i seng og lå derinde til klokken 6. Det var ret meget senere, at hans krop for alvor internaliserede det, så han faktisk sov videre.

Jeg tænker, I gerne skal derhen også - altså hvor hun helt kropsligt VED, at det ikke giver mening at stå op, og derfor bare sover videre, når hun vågner. Og jeg tror, det er tid og faste rutiner, der er vejen derhen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"