Andre med høj intelligente børn?

Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 30. jun 2017, 08:25

TomKah skrev:Alle intelligente følsomme børn har aspergers i dag. Det er mit indtryk. Det er fuldkommen forrykt og misbrug af betegnelsen. Det gør mig ondt at du skulle opleve det.

Men hvorfor holdt i møde med skolen nu, hvis han er stoppet.


Det var til gennemgang af WISC, med skole psyk. Psykologerne har et rigtig godt samarbejde her i kommunen, de har tilbud at være med den næste tid, på ny skole - sammen med ny psyk. Umiddelbart stopper de ikke brat :klap:
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 27. jan 2018, 11:25

@mulledit
Her næsten et år efter hvordan går det så hos jer?

Vores skoleår startede rigtig dårligt. Ledelses- og strukturændringer på skolen medførte at min søn fik nye lærere på hele linjen igen. Det var fandme en mavepuster efter at have brugt 1 år på at få det til at fungere med de gamle. Jeg ringede desperat rundt til alle lilleskoler i området samt Atheneskolen i Søborg, og alle havde noget med 7 på venteliste til 10-12 pladser på 5. Klassetrin. Vi skrev ham op to steder, men ved godt det er nyttesløst.
Så vi vendte alligevel næsen mod at forsøge at få det til at fungere.

Vi havde et tværfagligt møde i september som var første gang PPR var med inde over. PPR blev forelagt WISC resultater og udtalelse fra Ole Kyed. Sagde vi skulle stoppe alle aktiviteter ift at arbejde med hans arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed (de ligger i normalområdet). Hun er den første der har bakket mig entydigt op i at han er højt begavet.

Vi har fået bevilliget et samtale forløb i familiehuset, hvilket går ok. Ved ikke hvilke tiltag der er lavet i skolen ud over at han er for sig selv i nogle fag (engelsk feks er han ude af folkeskoleniveau nu). Men det går okay. Det bedste tiltag er at han får lov selv at vælge hvem han arbejder sammen med. De har lige lavet et filmprojekt som han var dybt involveret i og som motiverede ham meget.
0
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Minitrolden » 28. jan 2018, 22:14

Jeg kan da lige melde A på banen her. For dem som læste på den gamle debat kan de måske huske A. Har har altid kæmpet med mange forskellige ting, men mest af alt det at han var udadreagerende. Han startede i en privatskole og det har været det bedste valg vi kunne gøre, ser det ud til. Han trives overordnet og elsker den struktur hans klasselærer i nulte lavede og den hans klasselærer fortsætter med. Han har ingen faglige problemer udover at han virkeligt hader gentagelser og alle de øvelser hvor man skal farvelægge ting. Han læser på tredjeklassesniveau, men de er tre drenge som skiller sig ud og de får særlige materialer der. Han bliver meget frustreret når meget af tiden på klassen går med forklaringer og gennemgange af ting fordi han forstår det i første hug. Men han er asynkron i sin udvikling og det betyder eks. at han ikke kan binde snørebånd endnu og andre simple ting. Vi overvejer stadig at få ham tester, så vi ikke ender med ADHD eller autismespektret som en forklaring.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 29. jan 2018, 07:26

Det går FANTASTISK, eller det vil sig at der stadig er plads til forbedring, men overordnet fantastisk. Vi har på intet tidspunkt fortrudt vores valg, den struktur og ordentlighed der er på privatskolen, den trives han rigtig godt i.

Jeg plejer at sige at eg har fået min gamle Bølle igen :) Han er bestemt meget mere i trivsel, men han har stadig dårlige vaner. Han hader opgaver med farvelægning og gentagelser, som minitrolden også er inde på hendes er. Skønskrift det hader han, hvorfor sidde og skrive en hel side med "f" han gider det ikke. Han skriver rigtig pænt og læser også vildt godt.

Hans forarbejdningshastighed var i WISC testen dårligt, især ifht. de andre resultater, men det handler om hans perfektionisme og er åbenbart meget typisk for nogen intelligente børn. Han vil helst bare være i sin egen verden, det prøver vi pt. at gøre noget ved. I lang tid var der kun computer i weekenden og der fungerede faktisk rigtig godt.

Vi har lige været til opfølgningssamtale med skole psykologen og vi har besluttet at vi mødes igen om et år, fordi det pt. går så godt så vi føler ikke der er behov for at mødes yderligere. De er, på skolen, også rigtig gode til at tage action på tingene, så vi behøver ikke kæmpe, råbe og banke i bordet. Vi er SÅ glade for skolen.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 29. jan 2018, 07:27

TomKah skrev:@mulledit
Her næsten et år efter hvordan går det så hos jer?

Vores skoleår startede rigtig dårligt. Ledelses- og strukturændringer på skolen medførte at min søn fik nye lærere på hele linjen igen. Det var fandme en mavepuster efter at have brugt 1 år på at få det til at fungere med de gamle. Jeg ringede desperat rundt til alle lilleskoler i området samt Atheneskolen i Søborg, og alle havde noget med 7 på venteliste til 10-12 pladser på 5. Klassetrin. Vi skrev ham op to steder, men ved godt det er nyttesløst.
Så vi vendte alligevel næsen mod at forsøge at få det til at fungere.

Vi havde et tværfagligt møde i september som var første gang PPR var med inde over. PPR blev forelagt WISC resultater og udtalelse fra Ole Kyed. Sagde vi skulle stoppe alle aktiviteter ift at arbejde med hans arbejdshukommelse og forarbejdningshastighed (de ligger i normalområdet). Hun er den første der har bakket mig entydigt op i at han er højt begavet.

Vi har fået bevilliget et samtale forløb i familiehuset, hvilket går ok. Ved ikke hvilke tiltag der er lavet i skolen ud over at han er for sig selv i nogle fag (engelsk feks er han ude af folkeskoleniveau nu). Men det går okay. Det bedste tiltag er at han får lov selv at vælge hvem han arbejder sammen med. De har lige lavet et filmprojekt som han var dybt involveret i og som motiverede ham meget.


Hvor er det altså træls. Hvad siger han selv til muligheden for at skifte skole - hvis der nu opstår en plads?
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 29. jan 2018, 07:27

Minitrolden skrev:Jeg kan da lige melde A på banen her. For dem som læste på den gamle debat kan de måske huske A. Har har altid kæmpet med mange forskellige ting, men mest af alt det at han var udadreagerende. Han startede i en privatskole og det har været det bedste valg vi kunne gøre, ser det ud til. Han trives overordnet og elsker den struktur hans klasselærer i nulte lavede og den hans klasselærer fortsætter med. Han har ingen faglige problemer udover at han virkeligt hader gentagelser og alle de øvelser hvor man skal farvelægge ting. Han læser på tredjeklassesniveau, men de er tre drenge som skiller sig ud og de får særlige materialer der. Han bliver meget frustreret når meget af tiden på klassen går med forklaringer og gennemgange af ting fordi han forstår det i første hug. Men han er asynkron i sin udvikling og det betyder eks. at han ikke kan binde snørebånd endnu og andre simple ting. Vi overvejer stadig at få ham tester, så vi ikke ender med ADHD eller autismespektret som en forklaring.


Der er mange ligheder til vores dreng i det du skriver. Er der nogen udfordringer for A socialt? Hvor gammel er A? det kan jeg ikke lige huske.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. jan 2018, 08:27

Jeg har ikke været deltagende i tråden, men pipper lige her med mit bidrag.

Sart 15 årig datter, der altid har været "foran" på mange punkter.
Ja socialt gav det problemer i skolen med kammeraterne og hun fik lov i 2 år at slippe for enkelte fag til fordel for ekstra billedkunst.
Går på privatskole, og har pga det sociale søgte andre skoler, men det er stort set umuligt at finde en skole her i kommunen, der kan levere på det faglige niveau.

Så min mand og jeg valgte at sige... f....det for godt 1 år siden og så vælge at støtte mere fremadrettet.
Min datter har nu med undtagelse af en enkelt rigtig gode lærere der kan give hende udfordringer - set sådan at de præger hende til SELV at give sig udfordringer = ingen ulidelige ekstraopgaver, der aldrig bliver rettet.

Ole K er gud, men vi har valgt ikke at lade hende gennemgå en test, fordi vi sådan set ikke rigtig ved hvad vi skal bruge den test til NU.
Er hun så højintelligent???

Tja, det mener vi som forældre så:

Hun skrev projektopgave i 6. klasse om psykisk syg kunst, hun spiller 4 forskellige instrumenter: klaver (får undervisning),violin, klarinet(knækkede koden på 12 timer) og fløjte/mundharmonika.
Hun maler, tegner, brugte paintshop pro siden 3. klasse med layers osv.


Hun har lært japansk (selv) siden hun var 10 og er nu igang med koreansk.

Jeg er ikke dum,min mand er ikke dum men d... hun rykker helt vildt.

Og hun ved hvad hun vil : gym, studieretning men vil gerne have mat på højere niveau (og hun lavede 1. matopgave i 8. klasse med cos og sinus relationer - og hun" hygger" nu med mat B - og storebror der er i 2.g er ikke liiige enig.

......

For tøsens vedkommende, er svagheden i det sociale, men det har hun altid vidst..men som hun siger: hvis jeg altid er med de samme socialt...så sker der jo ikke noget.
1
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 29. jan 2018, 08:46

Vi fik i sidste ende lavet testen for at få et bevis overfor skolen. Det er fordi vores søn har dårlig forarbejdsningshastighed som også Mulledit skriver om sin søn - det skærmede så meget for lærerne i skolen at de ikke troede på mig når jeg sagde han var ekstremt højt begavet. Så hvis jeres datter ikke har problemer med sin forarbejdsningshastighed så forstår jeg sagtens, at det ikke er nødvendigt.


Jeg har aldrig selv været i tvivl - han kunne planlægge projekter da han var tre år. Læser hurtigere end de fleste voksne. Har lært sig flydende engelsk og tør bruge det ude i verden. Han har sat sig ind i hvordan aktiemarkedet fungerer.

@minitrolden - jeg tænker ikke at det at A bliver intelligenstestet på nogen måde vil holde autisme og ADHD mistankerne fra døren. Det har de i hvert fald ikke her, på trods af meget socialt barn med mange venner.
2
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 29. jan 2018, 09:35

TomKah skrev:Vi fik i sidste ende lavet testen for at få et bevis overfor skolen. Det er fordi vores søn har dårlig forarbejdsningshastighed som også Mulledit skriver om sin søn - det skærmede så meget for lærerne i skolen at de ikke troede på mig når jeg sagde han var ekstremt højt begavet. Så hvis jeres datter ikke har problemer med sin forarbejdsningshastighed så forstår jeg sagtens, at det ikke er nødvendigt.


Jeg har aldrig selv været i tvivl - han kunne planlægge projekter da han var tre år. Læser hurtigere end de fleste voksne. Har lært sig flydende engelsk og tør bruge det ude i verden. Han har sat sig ind i hvordan aktiemarkedet fungerer.

@minitrolden - jeg tænker ikke at det at A bliver intelligenstestet på nogen måde vil holde autisme og ADHD mistankerne fra døren. Det har de i hvert fald ikke her, på trods af meget socialt barn med mange venner.


Hos os fik det dem væk fra aspergers ideen. Eller altså vi fik sådan en autisme test.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Minitrolden » 30. jan 2018, 13:30

mulledit skrev:
Minitrolden skrev:Jeg kan da lige melde A på banen her. For dem som læste på den gamle debat kan de måske huske A. Har har altid kæmpet med mange forskellige ting, men mest af alt det at han var udadreagerende. Han startede i en privatskole og det har været det bedste valg vi kunne gøre, ser det ud til. Han trives overordnet og elsker den struktur hans klasselærer i nulte lavede og den hans klasselærer fortsætter med. Han har ingen faglige problemer udover at han virkeligt hader gentagelser og alle de øvelser hvor man skal farvelægge ting. Han læser på tredjeklassesniveau, men de er tre drenge som skiller sig ud og de får særlige materialer der. Han bliver meget frustreret når meget af tiden på klassen går med forklaringer og gennemgange af ting fordi han forstår det i første hug. Men han er asynkron i sin udvikling og det betyder eks. at han ikke kan binde snørebånd endnu og andre simple ting. Vi overvejer stadig at få ham tester, så vi ikke ender med ADHD eller autismespektret som en forklaring.


Der er mange ligheder til vores dreng i det du skriver. Er der nogen udfordringer for A socialt? Hvor gammel er A? det kan jeg ikke lige huske.

Han er egentlig generelt vellidt er min opfattelse, men virker ikke til at knytte nogle tætte bånd til nogen. Han har ikke sådan en bedste ven. Han er syv nu. De lyder meget ens, ja. Der hvor han egentlig kæmper med kammeraterne er deres larm. Han kan ikke klare larm i klassen og bliver decideret vred over det. De er vist en ret stille klasse, hvor de fleste er nogenlunde gode til det med at være stille, men hvis ikke læreren er obs nok på det kan A ikke lade være med at være politimand.

Hvor gammel er din Bølle?
0
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Minitrolden » 30. jan 2018, 13:36

TomKah skrev:Vi fik i sidste ende lavet testen for at få et bevis overfor skolen. Det er fordi vores søn har dårlig forarbejdsningshastighed som også Mulledit skriver om sin søn - det skærmede så meget for lærerne i skolen at de ikke troede på mig når jeg sagde han var ekstremt højt begavet. Så hvis jeres datter ikke har problemer med sin forarbejdsningshastighed så forstår jeg sagtens, at det ikke er nødvendigt.


Jeg har aldrig selv været i tvivl - han kunne planlægge projekter da han var tre år. Læser hurtigere end de fleste voksne. Har lært sig flydende engelsk og tør bruge det ude i verden. Han har sat sig ind i hvordan aktiemarkedet fungerer.

@minitrolden - jeg tænker ikke at det at A bliver intelligenstestet på nogen måde vil holde autisme og ADHD mistankerne fra døren. Det har de i hvert fald ikke her, på trods af meget socialt barn med mange venner.

Vi fik faktisk autismetesten i børnehaven kommer jeg i tanke om. Og det vilde var at han ikke slog ud på den overhovedet.... den vi lavede. Den børnehaven lavede var en anden sag, men ikke nok til at psykologen mente det var noget at gå videre med. Det er en rigtig god børnehave og de gjorde virkelig alt hvad de kunne for ham, men det er tankevækkende at rammerne for barnet kan betyde så meget.

"Vi" er bare rigtig dårlige til at rumme børn som ikke passer perfekt ind i den såkaldte normal. :gruble:
0
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Minitrolden » 30. jan 2018, 13:48

TomKah skrev:Vi fik i sidste ende lavet testen for at få et bevis overfor skolen. Det er fordi vores søn har dårlig forarbejdsningshastighed som også Mulledit skriver om sin søn - det skærmede så meget for lærerne i skolen at de ikke troede på mig når jeg sagde han var ekstremt højt begavet. Så hvis jeres datter ikke har problemer med sin forarbejdsningshastighed så forstår jeg sagtens, at det ikke er nødvendigt.


Jeg har aldrig selv været i tvivl - han kunne planlægge projekter da han var tre år. Læser hurtigere end de fleste voksne. Har lært sig flydende engelsk og tør bruge det ude i verden. Han har sat sig ind i hvordan aktiemarkedet fungerer.

@minitrolden - jeg tænker ikke at det at A bliver intelligenstestet på nogen måde vil holde autisme og ADHD mistankerne fra døren. Det har de i hvert fald ikke her, på trods af meget socialt barn med mange venner.

Vi er stadig i tvivl. Men vi har heller ikke nogen at sammenligne med på en måde. Jo, A sprang meget babysprog over, talte lidt senere (en måned eller to) end gennemsnittet, men talte så til gengæld næsten perfekt. Det har virkelig være en øjenåbner med en lillesøster, som bestemt ikke er bagom dansen, men som eks. laver de generelle baby-sprogfejl. Han er yderst velformuleret og stiller mange spørgsmål, der klart ligger over hans aldersniveau. Men han har ikke trangen til at nørde sådan specifikke ting. Medmindre man tæller intens lydbogslytning med. Og han har kunnet noget med legoklodser fra han var en fire år, som er ret sejt.


Det er nu meget sejt med aktiemarkedet. Jeg er klart velbegavet, men lige aktiemarkedet har jeg dårligt fattet endnu :-D
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 31. jan 2018, 09:00

Minitrolden skrev:
mulledit skrev:
Minitrolden skrev:Jeg kan da lige melde A på banen her. For dem som læste på den gamle debat kan de måske huske A. Har har altid kæmpet med mange forskellige ting, men mest af alt det at han var udadreagerende. Han startede i en privatskole og det har været det bedste valg vi kunne gøre, ser det ud til. Han trives overordnet og elsker den struktur hans klasselærer i nulte lavede og den hans klasselærer fortsætter med. Han har ingen faglige problemer udover at han virkeligt hader gentagelser og alle de øvelser hvor man skal farvelægge ting. Han læser på tredjeklassesniveau, men de er tre drenge som skiller sig ud og de får særlige materialer der. Han bliver meget frustreret når meget af tiden på klassen går med forklaringer og gennemgange af ting fordi han forstår det i første hug. Men han er asynkron i sin udvikling og det betyder eks. at han ikke kan binde snørebånd endnu og andre simple ting. Vi overvejer stadig at få ham tester, så vi ikke ender med ADHD eller autismespektret som en forklaring.


Der er mange ligheder til vores dreng i det du skriver. Er der nogen udfordringer for A socialt? Hvor gammel er A? det kan jeg ikke lige huske.

Han er egentlig generelt vellidt er min opfattelse, men virker ikke til at knytte nogle tætte bånd til nogen. Han har ikke sådan en bedste ven. Han er syv nu. De lyder meget ens, ja. Der hvor han egentlig kæmper med kammeraterne er deres larm. Han kan ikke klare larm i klassen og bliver decideret vred over det. De er vist en ret stille klasse, hvor de fleste er nogenlunde gode til det med at være stille, men hvis ikke læreren er obs nok på det kan A ikke lade være med at være politimand.

Hvor gammel er din Bølle?


Bøllen er 7 år. Han er også meget sensitiv mht larm, kan ikke huske om jeg har skrevet det før. Men når alle børnene rejser sig, larmer med stole og tasker, for at pakke sammen og derefter gå i SFO, det kan han slet ikke klare, han siger han får ondt i maven og nogen gange lidt kvalme. Han kan slet ikke gøre andet end at lukke fuldstændig af. Politimanden har vi også, men det er meget på en bedrevidende, dårlig selvværds agtig måde, åbenbart er det også et klassisk træk. altså politimanden.

Bøllen er meget vellidt og har altid været det, han vil bare helst holde sig til en. Den han har kastet sin kærlighed på i den nye skole, det er så pudsigt, for de er så forskellige. Han er heller ikke interesseret i at lege med ham udenfor skolen. Men han er ligesom blevet hans faste holdepunkt. De to var de første der startede i SFO op til skolestart, her havde de 3 dage uden andre fra den kommende klasse.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Ekliptika » 31. jan 2018, 12:59

Hvordan definerer I høj-intelligente børn? Er det når de ligger over 120 i Wisc-testen?
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 31. jan 2018, 13:09

Ekliptika skrev:Hvordan definerer I høj-intelligente børn? Er det når de ligger over 120 i Wisc-testen?


Så simpelt kan det ikke gøres op. Meget intelligente børn får ikke altid en høj score i WISC, det kræver et dybere dyk ned i de enkelte afdelinger af WISC.

Dog vil jeg mene at der skal en fagperson til at vurdere det, altså alle mener jo at deres barn er intelligent og noget særligt. Intelligente børn har nogle karakteristika, som oftest, der gør at de skiller sig ud. Ofte forveksles de med autister eller børn med ADHD, det tror jeg er meget klassisk.

Edit: Man ja, ellers er børn med en IQ over 115 at regne for mere intelligente end gennemsnittet.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion

Tilbage til "Børn"