Andre med høj intelligente børn?

Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 10. mar 2017, 10:28

Tænker at lave denne tråde så der kan udveksles erfaringer omkring de her børn og de udfordringer vi møder. Lige nu sidder jeg og er vildt frustreret og lige ved at tude. Denne artikel https://www.folkeskolen.dk/50000/kloge- ... sstaekkede kunne være skrevet om vores situation og vores barn, suk. det kan ikke passe at den danske folkeskole ikke har plads til intelligente børn.

Vi har først rigtig mødt udfordringer i folkeskolen og står midt i orkanens øje lige nu. Jeg tænker bare det ville være rart at udveksle erfaringer med andre i samme situation.

Så meld jer på banen og del jeres udfordringer og erfaringer :)

Jeg vil senere skrive lidt mere om ham og de ting vi har oplevet.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 10. mar 2017, 11:48

Dikus skrev:På min datters gamle skole havde de en lærer, der havde særligt ansvar for de højt intelligente børn - og for at tale med deres forældre og lærer. Måske du kunnr tale med jeres skole om, om de kunne få en lærer uddannet til den funktion?


skolen har tidligere fået udstukket nogle tiltag af en skolepsykolog, men intet er sket på det år der er gået.

Umiddelbart har skolen ikke en bestemt lærer med særligt ansvar for de kloge børn. Skolen siger godt nok at de har andre intelligente børn, men vi oplever at de simpelthen ikke ved hvordan de skal løse opgaven - til trods for psykologens retningslinjer.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Fru Sunshine » 10. mar 2017, 16:48

Det er også lige så svært for os, som det er med de fagligt udfordrede børn.
Desværre er vi slet ikke klædt på til nogle af delene - og slet ikke når vi skal inkludere.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Filliongonggong
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18. aug 2015, 21:10
Kort karma: 24
Likede indlæg: 237

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Filliongonggong » 10. mar 2017, 21:49

Jeg har en søn som er begavet :) på hans nye skole har jeg valgt ikke at sige noget, idet han på sin tidligere skole ikke blev mødt positivt. Det koster en del fridage pga mavepine, nervøsitet over kravene, og deres " vidunderlige" gruppearbejde. Min søn er meget frustreret når han kommer hjem, meget tit. Men hans nye skole er dog 1000 gange bedre end den gamle.
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2591
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3873

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Anlewi » 11. mar 2017, 06:25

Min søn er højtbegavet og har et super skoletilbud på en almindelig folkeskole. Han har får undervisning på 2 klassetrin (kommer fysisk i en ældre klasse i udvalgte fag) og derudover er vi heldige at have to fantastiske klasselærer som virkelig forstår at udfordre på en god måde
3
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. mar 2017, 08:04

Jeg har ikke børn, men jeg har erfaring med emnet som lærer og tidligere skoleelev.

Mht. det sidste har alt for meget "ventetid" i skolen betydet, at jeg har fået nogle dårlige læringsvaner. Jeg gider ikke, når noget bliver svært og kan opleve en stor indre modstand mod emner, jeg ikke selv har valgt at skulle sætte mig ind i. Af samme grund har jeg stort set ingen viden indenfor de naturvidenskabelige fag. Jeg skøjtede lige igennem de to dominerende fag i indskolingen, dansk og matematik, og lærte fx. at læse flydende på seks uger, og da især min dansklærer ikke formåede at udfordre mig, fik jeg lynhurtigt grundlagt en ukonstruktiv følelse af at styre min egen læring 100% og fx. ikke behøve at beskæftige mig med ting, der ikke umiddelbart siger mig noget.

Det blev både overvejet, at jeg skulle gå direkte fra 1. til 3. klasse og tage afgangseksamen efter 8. klasse, og deri lå i virkeligheden nok mest, at skolens løsning på min høje intelligens var at få mig skippet videre i systemet. Mine forældre ønskede ingen af delene, da jeg på andre områder ikke var foran flertallet, hvilket i øvrigt er en anden ting, der er værd at nævne. Jeg føler helt klart, at min intelligens og gode hukommelse blev en så dominerende del af andres syn på mig, at næsten al stimulering blev centreret her. Selvfølgelig kraftig tilskyndet af min egen stærke vilje til at afvise aktiviteter, jeg ikke på forhånd fandt interessante. På den måde blev jeg hurtigt, også af mig selv, stemplet som "klog, men ikke meget praktisk bevendt eller jordbunden". Så sent som for tre år siden fik alle, inkl. mig selv, derfor et chok, da det viste sig, at jeg fx. er virkelig god til at arbejde med små skolebørn, både fagligt og socialt.

Jeg har to længerevarende uddannelser samt erfaring med et bredt spektrum af arbejdsområder, og det tror jeg, at jeg har haft brug for for at føle, at min intelligens er blevet tilpas udfordret, samtidig med at det langt hen ad vejen naturligvis også er den, der overhovedet har gjort det muligt for mig at beskæftige mig med så meget forskelligt indenfor en relativt kort tidsrum og alligevel have et liv ved siden af. Aktuelt føler jeg også, at min intelligens og hurtige opfattelsesevne gør en stor forskel i mit arbejde som lærer, både analytisk og mht. inklusion og differentiering. Når en klasse skal arbejde med et tema, falder det mig let at sørge for fx. fire forskellige niveauer med tilhørende materiale og didaktisk metode og køre det hele sideløbende. Jeg fornemmer, at det langt hen ad vejen er grundstenen i det gode forhold, jeg har til stort set alle mine elever, fordi de føler sig set, imødekommet og udfordret uanset forudsætninger.
9
Brugeravatar
Filliongonggong
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18. aug 2015, 21:10
Kort karma: 24
Likede indlæg: 237

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Filliongonggong » 11. mar 2017, 10:29

Min søn er moden af sin alder på nogle områder og på andre er han ikke. Han har feks meget svært ved at binde sko :) han er så logisk, at det kan drive en bims nogle gange :fløjt: her i teenage alderen er det bestem ikke blevet bedre, for nu er han så "logisk" at han siger " mor jeg spiller ipad i de timer, fordi jeg lærer ingenting. Bare så du ved det mor, hvis jeg får en dårlig karakter. :stoned:

Desuden har han ekstremt svært ved at skrive, men kan stave praktisk talt stave alle ord, når han bare har set dem en gang på papir. Han kan skrive stile på engelsk, men ikke tale sproget. andre der kender det ?

Det jeg synes er sværest, er at han er begyndt at trække sig fra sine venner, idet han synes de er "onde" ved andre. Han har meget svært ved at andre bliver holdt udenfor eller talt grimt til. Han opfatter alt i klassen, og gengiver hver dag, hele forløb Hvis der er noget der ikke er retfærdigt. Han bliver noget sur, når jeg påpeger, at verden ikke altid er retfærdig, og det skal man også kunne takle.

Nu skal det ikke bare være negativt, for min søn er meget empatisk, med den sjoveste humør :D
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 11. mar 2017, 12:08

Er det højtbegavede med dokumentation eller uden? Og hvis det er uden dokumentation, hvordan får I så lærerne med?

Min dreng er ikke testet og mistrives i skolen, men får ingen ekstra udfordringer derhenne. Han bliver drillet og har det svært socialt i klassen, når alle er der, men er rigtig god på tomandshånd og har mange venner - bare i dag har der været tre forbi for at få en legeaftale, så det er ikke fordi han aldrig bliver valgt til, selvom han føler sig upopulær og anderledes.

Vi har som sagt ikke dokumentation for noget, men han lærer ekstremt hurtigt, når han gider. Han læser rigtig godt og hurtigt (virkelig hurtigt - hurtigere end mig). Har lært sig selv engelsk og kan læse bøger på engelsk. Er god til at overskue store mængder information og lave planer. Er god nok til matematik (Kan forstå på hans kammerater at de synes han er rigtig god, men vi er begge matematikere, så vi synes det er hans svage side :D). Han er pligtopfyldende ift de aftaler vi laver med ham, og jeg har aldrig oplevet at han har brudt en aftale.

Men han trives som sagt ikke i skolen, og mit forslag overfor skolen har været at udfordre ham mere og bygge hans selvværd op omkring den intelligens/lærenemhed, som han trods alt er givet, i stedet for konstant at fokusere på at han har det svært i de store sociale relationer. Men den bold griber skolen ikke, da de mener han skal have styr på det sociale før han kan rykkes på det faglige. Jeg fatter simpelt hen ikke at man ønsker en skole baseret på høj faglighed, men skubber de fagligt dygtige social svage elever væk fordi de har brug for en støtte og struktur som skolemiljøet i sin nuværende form ikke kan tilbyde med sin konstant skiftende skema, gruppearbejde i skiftende grupper etc - alt sammen ting mit barn har svært ved og reagerer på.

Jeg er ret hudløs lige for tiden. Han er 10 år og går i 4. klasse. Jeg er nået dertil hvor jeg er klar til at indgå i udredning via PPR men samtidig er vred over at han muligvis skal påduttes en diagnose, som jeg ikke mener han på nogen måde bør have. Han er ikke psykisk syg - men han har nogle svage sider som ikke tolereres i samfundet i dag. Der er da også mange voksne mennesker som ikke kan tåle den belastning børnene bliver udsat for.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf missme » 11. mar 2017, 13:23

Det er ikke sådan, at vores datter er testet, så hvor høj intelligens hun har, ved jeg jo ikke. Hun er 12 år.

Men jo, vi oplever at hun har nemt ved det meste, har en hukommelse som er eminent. Især hendes analytiske og logiske evner er gode, hun gennemskuer hurtigt ting, og vil helst tale med om voksen emner.
I børnehaven legede hun anderledes end andre børn. I rollelege udviklede hendes lege sig hurtigere, hun lavede fx mange regler i legene og snakkede meget om legen i stedet for bare at være i den. Derfor kom hun ind i mellem til at føle sig alene, selvom hun faktisk var en del af legen.
Hun går heldigvis i en klasse, hvor der er stor rummelighed, og hvor man gerne må være en "nørd" som er dygtig og elsker at lærer. Hendes lærere har også været eminente til at tillade at hun var lidt flagrende når hun blev rastløs, de laver en meget differentieret undervisning så hun nu får opgaver som ligger et klassetrin eller to over det hun egentlig skal kunne. De acceptere ikke bare at hun er dygtig og stiller sig tilfreds med det, hvilket vi er utrolig taknemmelige for.
Til gengæld kan hun have det lidt svært ved at finde sig tilrette i det teenagemiljø der nu er ved at opstå. De kompetencer hun har, er jo ikke noget som generelt giver street credit ;) Så det er nemt at komme til at føle sig forkert, når man er lidt anderledes end de fleste. Men det følger jo med, når man er teenager.

Jeg skøjtede selv igennem skolen, uden at nogen tog notits af at jeg skulle have noget ekstra. Jeg blev mest bare sat til at hjælpe de andre elever, og alle var glade for at jeg bare kunne mine ting. Jeg fik ikke øvet at hænge i når en opgave var svær, hvilket var med til at gøre mig til en doven studerende som nemt giver op. Jeg ville gerne have haft mindre nemt ved det hele, så jeg havde lært at lægge en arbejdsindsats, eller have haft de lærere som min datter har idag. For med mindre man springer skalaen fuldstændig, så ender man med at møde muren, der hvor noget er så svært at man ikke forstår det bare fordi man har læst bogen.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 11. mar 2017, 18:53

Jeg synes desværre ikke det er så simpelt. I hvert fald ikke for mit barn.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 12. mar 2017, 08:05

Marott skrev:
TomKah skrev:Jeg synes desværre ikke det er så simpelt. I hvert fald ikke for mit barn.



Vores udfordring er, at hun på det sociale er helt med og endda over hvad man kan forvente af hendes alder, så folk lægger i første omgang ikke mærke til, at hun også er ganske intelligent, fordi hun spiller med i det selskab hun nu er i. Den evne gad jeg egentlig godt selv have;)


Det er min søn ikke. Derfor kommer han i mange konflikter og bliver drillet, som så igen påvirker hans væremåde og indsats i timerne - alt i alt en ond cirkel, hvor lærerne ser dette men ikke ser hans evne - ergo er han selv syndebukken. På den anden side har han 5-6 gode venner i klassen, som han har et stærkt bånd med, så jeg synes ikke at skifte skole er en god løsning før det er værre end det er nu. Han har en kammerat som har i en ADHD/Autist/Angst klasse på en anden skole i kommunen (han er også virkelig intelligent), og det fungerer godt for kammeraten, så det er noget jeg har i baghovedet, men jeg synes man bliver meget isoleret.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 13. mar 2017, 08:08

DetSorteCirkus skrev:Jeg har ikke børn, men jeg har erfaring med emnet som lærer og tidligere skoleelev.

Mht. det sidste har alt for meget "ventetid" i skolen betydet, at jeg har fået nogle dårlige læringsvaner. Jeg gider ikke, når noget bliver svært og kan opleve en stor indre modstand mod emner, jeg ikke selv har valgt at skulle sætte mig ind i. Af samme grund har jeg stort set ingen viden indenfor de naturvidenskabelige fag. Jeg skøjtede lige igennem de to dominerende fag i indskolingen, dansk og matematik, og lærte fx. at læse flydende på seks uger, og da især min dansklærer ikke formåede at udfordre mig, fik jeg lynhurtigt grundlagt en ukonstruktiv følelse af at styre min egen læring 100% og fx. ikke behøve at beskæftige mig med ting, der ikke umiddelbart siger mig noget.

Det blev både overvejet, at jeg skulle gå direkte fra 1. til 3. klasse og tage afgangseksamen efter 8. klasse, og deri lå i virkeligheden nok mest, at skolens løsning på min høje intelligens var at få mig skippet videre i systemet. Mine forældre ønskede ingen af delene, da jeg på andre områder ikke var foran flertallet, hvilket i øvrigt er en anden ting, der er værd at nævne. Jeg føler helt klart, at min intelligens og gode hukommelse blev en så dominerende del af andres syn på mig, at næsten al stimulering blev centreret her. Selvfølgelig kraftig tilskyndet af min egen stærke vilje til at afvise aktiviteter, jeg ikke på forhånd fandt interessante. På den måde blev jeg hurtigt, også af mig selv, stemplet som "klog, men ikke meget praktisk bevendt eller jordbunden". Så sent som for tre år siden fik alle, inkl. mig selv, derfor et chok, da det viste sig, at jeg fx. er virkelig god til at arbejde med små skolebørn, både fagligt og socialt.

Jeg har to længerevarende uddannelser samt erfaring med et bredt spektrum af arbejdsområder, og det tror jeg, at jeg har haft brug for for at føle, at min intelligens er blevet tilpas udfordret, samtidig med at det langt hen ad vejen naturligvis også er den, der overhovedet har gjort det muligt for mig at beskæftige mig med så meget forskelligt indenfor en relativt kort tidsrum og alligevel have et liv ved siden af. Aktuelt føler jeg også, at min intelligens og hurtige opfattelsesevne gør en stor forskel i mit arbejde som lærer, både analytisk og mht. inklusion og differentiering. Når en klasse skal arbejde med et tema, falder det mig let at sørge for fx. fire forskellige niveauer med tilhørende materiale og didaktisk metode og køre det hele sideløbende. Jeg fornemmer, at det langt hen ad vejen er grundstenen i det gode forhold, jeg har til stort set alle mine elever, fordi de føler sig set, imødekommet og udfordret uanset forudsætninger.


Det du skriver her fortæller meget godt hvad der sker for tiden hos os. Han gider simpelthen ikke længere, nu har "musen fundet vej ned til osten" nok gange og så står han simpelthen af og jeg forstår det godt. Han gør jo ellers ikke noget væsen af sig, er høflig, god ved kammeraterne og er helt klart fagligt foran. Det er f.eks. ham der læser højt for de andre og snakker store naturfaglige ting, forklarer f.eks de andre om sorte huller og big bang osv. Men klasselæren vil have at han skal lave utallige af de der hjernedøde opgaver, hun vil ikke bygge mere på ham, før hun har set ham gøre det 100 gange åbenbart. Selv om jeg har forklaret at sådan nogen opgaver har han lavet i 3 år. Hun holder fast og snakker hele tiden om at han måske er umoden fordi han finder ind i sin egen bobbel og ikke gider lave de der møg kedelige opgaer igen og igen og igen.

Bøllen går i 0. klasse og med de udfordringer vi har allerede nu, så prøver vi ligesom at gøre noget nu, med håbet om at han ikke skal igennem en skolegang som både hans far og jeg har haft.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 13. mar 2017, 09:13

Bluebell skrev:Prøv at kikke på foreningen Gifted Children. Min kollega fandt meget information og sammenhold der i en lign situation.


Har kigget der et par gange, men har ikke lige deltaget. Tak for reminderen :)
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 13. mar 2017, 09:14

Filliongonggong skrev:Jeg har en søn som er begavet :) på hans nye skole har jeg valgt ikke at sige noget, idet han på sin tidligere skole ikke blev mødt positivt. Det koster en del fridage pga mavepine, nervøsitet over kravene, og deres " vidunderlige" gruppearbejde. Min søn er meget frustreret når han kommer hjem, meget tit. Men hans nye skole er dog 1000 gange bedre end den gamle.


Åh hvorfor skal det da også være sådan :kram:
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 13. mar 2017, 09:19

Filliongonggong skrev:Min søn er moden af sin alder på nogle områder og på andre er han ikke. Han har feks meget svært ved at binde sko :) han er så logisk, at det kan drive en bims nogle gange :fløjt: her i teenage alderen er det bestem ikke blevet bedre, for nu er han så "logisk" at han siger " mor jeg spiller ipad i de timer, fordi jeg lærer ingenting. Bare så du ved det mor, hvis jeg får en dårlig karakter. :stoned:

Desuden har han ekstremt svært ved at skrive, men kan stave praktisk talt stave alle ord, når han bare har set dem en gang på papir. Han kan skrive stile på engelsk, men ikke tale sproget. andre der kender det ?

Det jeg synes er sværest, er at han er begyndt at trække sig fra sine venner, idet han synes de er "onde" ved andre. Han har meget svært ved at andre bliver holdt udenfor eller talt grimt til. Han opfatter alt i klassen, og gengiver hver dag, hele forløb Hvis der er noget der ikke er retfærdigt. Han bliver noget sur, når jeg påpeger, at verden ikke altid er retfærdig, og det skal man også kunne takle.

Nu skal det ikke bare være negativt, for min søn er meget empatisk, med den sjoveste humør :D


Kender du Ole Kyed, han har skrevet en masse om den asynkrone udvikling og det store retfærdigheds sans. da jeg første gang læste lidt artikler for ham, var jeg ved at falde ned af stolen. Det var jo som at læse om mit eget barn, det var crazy.

Bøllen har det svært med at skrive og enkelte bogstaver kan han slet ikke huske hvordan ser ud, men han læser flydende.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion

Tilbage til "Børn"