Andre med høj intelligente børn?

Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 08:36

Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Marott
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 16. aug 2015, 07:15
Kort karma: 190
Likede indlæg: 1180

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Marott » 15. mar 2017, 08:58

mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.



Han går i 0. klasse?
Mon ikke det er et forum for lærere, hvor de taler om eleverne og hvordan de hjælper dem bedst muligt?
0
Marott
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 16. aug 2015, 07:15
Kort karma: 190
Likede indlæg: 1180

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Marott » 15. mar 2017, 09:02

Vi skal snart til skole/hjem samtale, hvor vi har tænkt os at tage hende med til. Hun ville ikke med sidste gang, fordi det var mærkeligt syntes hun.
Vi synes, at hun skal med, så hun selv kan fortælle lærerne, hvordan hun har det og hvad hun gerne vil. Hun fortæller selv, at hendes nye bog er for let. Læreren skal engang imellem forklare hende hvad opgaven går ud på, men generelt ser hun bare på en opgave og så ved hun hvad, der skal stå uden at tænke over det og det synes hun faktisk er lidt kedeligt.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 09:43

Nå, lige lidt baggrunds info.

Bøllen har altid være lidt speciel. Han talte som 8 mdr. Byggede med småt Lego fra han var 2 år, men kunne f.eks ikke løbe da han kom i børnehave. da de andre vuggestue børn begyndte på farvene, kunne han dem på engelsk osv.

Børnehaven taklede ham rigtig fint, når der var for meget kaos og de sendte de andre børn ud, så blev han inde og havde "voksen snak" Han stiller mange spørgsmål og vil rigtig gerne snakke om "voksen emner" det var de så gode til. Der har været en masse perioder igennem hans vuggestue og BH tid. Han vil gerne sættes ind i hvad de nu skal, ned til mindste detalje. Han vil helst ikke noget nyt, han reaktion kan være voldsom. Han bliver bange og ked af det.

Da han skal starte i skole informerer vi skolen om at han har de her udfordringer, vi fortæller at han er lidt sart/sensitiv. Skolen vil tage fat i hans institution så der kan være en god overlevering og de kan være forberedte. Skolen tager aldrig kontakt til institutionen.

I vores kommune starter man i forårs SFO 1. marts, ligesom "før skole" på skolen. Det er svært for ham, der er mange forandringer, ingen kendte børn eller voksne og han kæmper. Han finder hurtigt en ven og han vil helst være med ham hver dag.

Et par måneder før sommerferien bliver vi ringet op, de overvejer om han er umoden og om vi vil komme til et møde. Vi får mulighed for at få en skolepsykolog med, det takker vi ja til. På mødet fortæller pædagogerne at de oplever ham som sød, høflig og en god dreng. Men han er bange for trapper og søger meget voksne, han går væk fra de andre og sætter sig for sig selv i SFO tiden, i "timerne" er der ikke noget. Han taler ikke længere dansk på skolen, til alle voksne taler han KUN engelsk, han fører samtaler med voksne på engelsk. Psyk. stiller en masse spørgsmål både til os og pædagogerne. Meget hurtigt konkluderer hun at han er intelligent, ikke umoden. Hun siger til skolen at de skal gøre nogle forskellige ting for ham, mere voksen kontakt, relationer til andre intelligente børn på skolen, hjælpe ham med de sociale relationer i klassen, udfordre ham, give ham andre opgaver, give ham mulighed for at gå for sig selv når der bliver for meget kaos osv. Vi aftaler et opfølgningsmøde lige før sommerferien. Mødet aflyses da psyk er syg.

Han starter i 0. En af pædagogerne følger med klassen fra forårs SFO og op i 0. Vi hører ikke mere og når vi spørger er alt fint. I december har vi skole-hjem samtale. Han roses og alt er fint, jeg nævner mødet med skolepsyk. og læren siger hun er informeret, men alt er fint. Vi skal lave flere legeaftaler og kun have fokus på han sociale udfordringer, vi skal ikke spille skak og lave opgaver med ham, vi skal bruge kræfterne på det sociale.

For en halvanden måned siden får vi en besked via Intra, vi skal tage en alvorlig snak med ham. Han laver ikke sine ting i timerne, han går rundt og forstyrrer de andre i timerne eller sidder bare i sin egen bobbel. Hun er bage for han kommer bagud fagligt. Vi snakker med ham, han siger det er kedeligt og de lærer ikke noget. Han får besked på at det skal man og man må ikke forstyrre de andre. Det går godt, han holder op med at forstyrre og laver sine ting.

Klasselæren vil godt snakke med os, hun tænker han måske er umoden. Vi vil gerne have psyk. med, da vi mangler opfølgning. Det mener hun ikke er nødvendigt. Via Intra spørger vi til hvordan det går med de tiltag skulle tage, det svarer hun ikke rigtig på. Vi spørger igen efter psyk. men hun synes ikke psyk. skal med. Vi tager til mødet. han laver igen ikke sine ting, han er sød og kan en masse, han læser højt for de andre og hun er slet ikke i tvivl om at han er foran fagligt, men hun vil kun give ham andre opgaver, når han har lavet dem de andre laver. Jeg nævner mødet med skole psyk. hun siger at det er nye oplysninger for hende og jeg minder hende om skole-hjem samtalen, hvor jeg nævnte det. Jeg nævner min utilfredshed med den konstant manglende overlevering og information. Men som hun sagde, "nu har jeg jo indkaldt til det her møde".... " Det er muligt at du sidder her for første gang, men det er bare ikke første gang for os" sagde jeg. Resultatet blev at hun ville snakke med sin leder og ja, nu skal han så op på det her møde og så må vi se hvad der sker.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 09:44

Marott skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.



Han går i 0. klasse?
Mon ikke det er et forum for lærere, hvor de taler om eleverne og hvordan de hjælper dem bedst muligt?


Ja, han går i 0. og han er 6 år :)

Det er vist et forum hvor der også er andre fagpersoner tilstede, men jeg ved det ikke 100%
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 121
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 10
Likede indlæg: 253

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Ekliptika » 15. mar 2017, 10:07

Jeg har også en søn, som nok ikke lige ligger indenfor normalfordelingen af drenge i 1. klasse. På nogle områder er han ikke så moden som gennemsnittet, men fagligt set i forhold til læsing og matematik er han godt med og ligger nok også over gennemsnittet af, hvad man normalt kan i 1. klasse. Jeg kan genkende rigtig mange af de frustrationer, som andre allerede har givet udtryk for her i tråden.
Jeg er ikke sikker på, at min søn er højt/særligt begavet, jeg tror bare, han har interesseret sig for disse ting, før andre børn normalt begynder at interessere sig for bogstaver, læsning og matermatik. Han startede med bogstaver som 3 årig og tal som 4-årig. Det sidste år i børnehaven kunne han læse lydrette bøger og læse 4 cifrede tal. Han kunne regne plus stykker med 3 cifrede tal i hovedet, minusstykker og simple gangestykker. Desuden havde han lært sig selv en del af de små tabeller ved at regne sig frem til dem (han kunne ikke huske dem udenad).
Jeg er ikke sikker på at hans udvikling helt følger den slagne gang, som virker til at være standardmodellen for, hvordan børn skal/bør udvikle sig. Nogen ting udvikler han tidligere end andre børn og andre ting udvikler han senere end andre børn. Jeg ved ikke hvorfor, men hverken hans far eller jeg er "standardmodeller", så måske er det noget genetisk, måske er det miløet han er opvokset i eller måske er det en blanding.
Jeg har oplevet, at det giver store problemer i børnehave og skoleregi, hvor forventningen er, at man modtager en standardmodel, som opfører sig og udvikler sig, som beskrevet i en manual. Når barnet så ikke opfører sig, som der står i manualen, går man til sidste side, hvor der er opført en liste over typiske fejl og hvordan disse udbedres. Dette afprøves så, og hvis det heller ikke virker, så står man rådvild tilbage, og så er der kun diagnosevejen at gå.
Jeg ved ikke, om (noget af) forklaringen skal findes i, at normeringerne i børnehaver og skoler er baseret på, at man kun modtager standardmodeller. Dem, der afviger, skaber uorden, presser pædagoger/lærere og kræver ekstra ressourcer, hvad enten de er højt eller lavt begavede eller har andre vanskeligheder. Og jeg oplever ikke, at de ressourcer er tilstede. Så det her er på ingen måde en kritik af pædagoger/lærere som mennesker, men mere en undren over, hvordan vi som samfund er nået hertil.
For mig er det besynderligt, da det jo ikke nødvendigvis er standardmodellen, vi hylder som voksne. Som voksen kan du blive beundret for at gå imod strømmen, tænke ud af boksen, få de ideer andre ikke kan få osv, og her kan man godt bære over med anderledes adfærd fra de individer, som evner dette. Hvis du som barn agerer på en samme måde i børnehave/skole, skaber det ofte problemer.
0
"Watching the torch being carried forward is the true burden of all masters"
Marott
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 16. aug 2015, 07:15
Kort karma: 190
Likede indlæg: 1180

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Marott » 15. mar 2017, 10:20

Mulledit: vores datter skal læse det samme som de andre i klassen og selvom hun har læst hele bogen x flere. Hun får de samme opgaver i dansk, men de er gjort sværere for hende og hun skal fx skrive i hele sætninger og reflektere over svarene.
I matematik kører hun sit eget løb. Hun følger med i undervisningen, når resten skal lære noget nyt og så laver hun opgaver i det emne, men for klassetrinet over.
Derfor keder hun sig stadig i timerne og synes, at det er svært med så meget larm i klassen og spildtid, hvor de går rundt og snakker/leger.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 9337
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1302
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12192

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2017, 10:23

mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.

Hos os hedder det kompetenceforum. Det er et møde mellem klasselærer, skoleleder og diverse fagpersoner, hvor der drøftes, hvad der bedst kan hjælpe barnet.

Det er en god ting.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:27

Ekliptika skrev:Jeg har også en søn, som nok ikke lige ligger indenfor normalfordelingen af drenge i 1. klasse. På nogle områder er han ikke så moden som gennemsnittet, men fagligt set i forhold til læsing og matematik er han godt med og ligger nok også over gennemsnittet af, hvad man normalt kan i 1. klasse. Jeg kan genkende rigtig mange af de frustrationer, som andre allerede har givet udtryk for her i tråden.
Jeg er ikke sikker på, at min søn er højt/særligt begavet, jeg tror bare, han har interesseret sig for disse ting, før andre børn normalt begynder at interessere sig for bogstaver, læsning og matermatik. Han startede med bogstaver som 3 årig og tal som 4-årig. Det sidste år i børnehaven kunne han læse lydrette bøger og læse 4 cifrede tal. Han kunne regne plus stykker med 3 cifrede tal i hovedet, minusstykker og simple gangestykker. Desuden havde han lært sig selv en del af de små tabeller ved at regne sig frem til dem (han kunne ikke huske dem udenad).
Jeg er ikke sikker på at hans udvikling helt følger den slagne gang, som virker til at være standardmodellen for, hvordan børn skal/bør udvikle sig. Nogen ting udvikler han tidligere end andre børn og andre ting udvikler han senere end andre børn. Jeg ved ikke hvorfor, men hverken hans far eller jeg er "standardmodeller", så måske er det noget genetisk, måske er det miløet han er opvokset i eller måske er det en blanding.
Jeg har oplevet, at det giver store problemer i børnehave og skoleregi, hvor forventningen er, at man modtager en standardmodel, som opfører sig og udvikler sig, som beskrevet i en manual. Når barnet så ikke opfører sig, som der står i manualen, går man til sidste side, hvor der er opført en liste over typiske fejl og hvordan disse udbedres. Dette afprøves så, og hvis det heller ikke virker, så står man rådvild tilbage, og så er der kun diagnosevejen at gå.
Jeg ved ikke, om (noget af) forklaringen skal findes i, at normeringerne i børnehaver og skoler er baseret på, at man kun modtager standardmodeller. Dem, der afviger, skaber uorden, presser pædagoger/lærere og kræver ekstra ressourcer, hvad enten de er højt eller lavt begavede eller har andre vanskeligheder. Og jeg oplever ikke, at de ressourcer er tilstede. Så det her er på ingen måde en kritik af pædagoger/lærere som mennesker, men mere en undren over, hvordan vi som samfund er nået hertil.
For mig er det besynderligt, da det jo ikke nødvendigvis er standardmodellen, vi hylder som voksne. Som voksen kan du blive beundret for at gå imod strømmen, tænke ud af boksen, få de ideer andre ikke kan få osv, og her kan man godt bære over med anderledes adfærd fra de individer, som evner dette. Hvis du som barn agerer på en samme måde i børnehave/skole, skaber det ofte problemer.


Sådan har jeg det også. Jeg tror sådan set heller ikke at han har en vanvittig høj IQ, men han har bare en interesse for andre ting. Han ved ting, som hans følelser ikke er klar til endnu, det er egentlig det jeg oplever som den største udfordring, sammen med det med at det bare ikke er en standard model vi har afleveret. Du beskriver det rigtig fint i dit indlæg :)
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:29

Fru Sunshine skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.

Hos os hedder det kompetenceforum. Det er et møde mellem klasselærer, skoleleder og diverse fagpersoner, hvor der drøftes, hvad der bedst kan hjælpe barnet.

Det er en god ting.


Jeg tænker også det er godt, i det mindste sker der noget. Jeg er så uendelig træt af at der konstant tales om umodenhed. Nu skal vi ha fundet ud af om det er det ene eller det andet, så vi kan hjælpe ham bedst muligt.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:29

Marott skrev:Mulledit: vores datter skal læse det samme som de andre i klassen og selvom hun har læst hele bogen x flere. Hun får de samme opgaver i dansk, men de er gjort sværere for hende og hun skal fx skrive i hele sætninger og reflektere over svarene.
I matematik kører hun sit eget løb. Hun følger med i undervisningen, når resten skal lære noget nyt og så laver hun opgaver i det emne, men for klassetrinet over.
Derfor keder hun sig stadig i timerne og synes, at det er svært med så meget larm i klassen og spildtid, hvor de går rundt og snakker/leger.


Jeg kan godt forstå at de keder sig, hvis det er den form for differentieret undervisning der tilbydes.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 121
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 10
Likede indlæg: 253

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf Ekliptika » 15. mar 2017, 10:32

mulledit skrev:
Marott skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.



Han går i 0. klasse?
Mon ikke det er et forum for lærere, hvor de taler om eleverne og hvordan de hjælper dem bedst muligt?


Ja, han går i 0. og han er 6 år :)

Det er vist et forum hvor der også er andre fagpersoner tilstede, men jeg ved det ikke 100%


På vores skole kaldes det konference. Her er det et møde af en times varighed mellem barnets forældre, lærere, og forskellige fagpersoner, alt efter hvilken slags vanskeligheder barnet har. Det kan feks være AKT lærer, pædagoger (evt fra SFO også), skolepsykolog, læsevejleder etc.
Her diskuterer man barnets udfordringer og hører dels forældrenes oplevelser og dels lærernes oplevelser. Herefter taler man om, hvilke tiltag, der skal gøres for at hjælpe barnet. Skolen kan også beslutte på baggrund af mødet at indstille til PPR, hvis man har brug for input fra nogle af PPRs ressourcepersoner.

En af min søns udfordringer er, at han meget hurtigt kommer til at kede sig. Han keder sig dog sjældent længe ad gangen, fordi han er meget iderig, og kedsomhed hos ham skaber lynhurtigt ideer. Og når han får en ide, så skal den føres ud i livet. Hvis han ikke kan udføre en ide rent praktisk (feks fordi han sidder i en time i skolen), så udfører han den i fantasien istedet, dvs at han mentalt ikke er tilstede og ikke hører efter hvad der foregår.
Senest rettet af Ekliptika 15. mar 2017, 10:38, rettet i alt 1 gang.
0
"Watching the torch being carried forward is the true burden of all masters"
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:33

Uh.. Det skal lige nævnes at på mødet med skole psykologen og de to pædagoger fra skolen, der vender skole psykologen sig mod os og siger "Flyt ham, find en anden skole, det er det bedste i kan gøre"

Han er skrevet op og har været det hele tiden. vi valgt folkeskolen fordi vi bor lige ved siden af, generelt er FOR folkeskolen og fordi vi hale tiden har vidst at hans største udfordringer er på det sociale og vi derfor vægtede nær miljø højt. Det var en pisse svær beslutning.

Han har fået genoptaget sin plads på den privatskole han hele tiden har været skrevet op til, men de er alle booket godt op her i byen. hvis de ringede i morgen, så kan jeg ikke svaret på stående for. Det gør mig gal at folkeskolen ikke kan rumme disse børn.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 911
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 47
Likede indlæg: 757

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf mulledit » 15. mar 2017, 10:37

Ekliptika skrev:
mulledit skrev:
Marott skrev:
mulledit skrev:Har netop modtaget en besked om at han kommer op på først kommende Børn-Unge-forum... Hvad det så end betyder.



Han går i 0. klasse?
Mon ikke det er et forum for lærere, hvor de taler om eleverne og hvordan de hjælper dem bedst muligt?


Ja, han går i 0. og han er 6 år :)

Det er vist et forum hvor der også er andre fagpersoner tilstede, men jeg ved det ikke 100%


På vores skole kaldes det konference. Her er det er et møde af en times varighed mellem barnets forældre, lærere, og forskellige fagpersoner, alt efter hvilken slags vanskeligheder barnet har. Det kan feks være AKT lærer, pædagoger (evt fra SFO også), skolepsykolog, læsevejleder etc.
Her diskuterer man barnets udfordringer og hører dels forældrenes oplevelser og dels lærernes oplevelser. Herefter taler man om, hvilke tiltag, der skal gøres for at hjælpe barnet. Skolen kan også besluttet på baggrund af mødet at indstille til PPR, hvis man har brug for input fra nogle af PPRs ressourcepersoner.

En af min søns udfordringer er, at han meget nemt kommer til at kede sig. Han keder sig dog sjældent længe ad gangen, fordi han er meget iderig, og kedsomhed hos ham skaber lynhurtigt ideer. Og når han får en ide, så skal den føres ud i livet. Hvis han ikke kan udføre en ide rent praktisk (feks fordi han sidder i en time i skolen), så udfører han den i fantasien istedet, dvs at han mentalt ikke er tilstede og ikke hører efter hvad der foregår.


Umiddelbart skal vi ikke deltage i mødet, det har vi ihvertfald ikke hørt noget om.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
TomKah
Indlæg: 1121
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 58
Likede indlæg: 865

Re: Andre med høj intelligente børn?

Indlægaf TomKah » 16. mar 2017, 05:44

Ekliptika skrev:Jeg har også en søn, som nok ikke lige ligger indenfor normalfordelingen af drenge i 1. klasse. På nogle områder er han ikke så moden som gennemsnittet, men fagligt set i forhold til læsing og matematik er han godt med og ligger nok også over gennemsnittet af, hvad man normalt kan i 1. klasse. Jeg kan genkende rigtig mange af de frustrationer, som andre allerede har givet udtryk for her i tråden.
Jeg er ikke sikker på, at min søn er højt/særligt begavet, jeg tror bare, han har interesseret sig for disse ting, før andre børn normalt begynder at interessere sig for bogstaver, læsning og matermatik. Han startede med bogstaver som 3 årig og tal som 4-årig. Det sidste år i børnehaven kunne han læse lydrette bøger og læse 4 cifrede tal. Han kunne regne plus stykker med 3 cifrede tal i hovedet, minusstykker og simple gangestykker. Desuden havde han lært sig selv en del af de små tabeller ved at regne sig frem til dem (han kunne ikke huske dem udenad).
Jeg er ikke sikker på at hans udvikling helt følger den slagne gang, som virker til at være standardmodellen for, hvordan børn skal/bør udvikle sig. Nogen ting udvikler han tidligere end andre børn og andre ting udvikler han senere end andre børn. Jeg ved ikke hvorfor, men hverken hans far eller jeg er "standardmodeller", så måske er det noget genetisk, måske er det miløet han er opvokset i eller måske er det en blanding.
Jeg har oplevet, at det giver store problemer i børnehave og skoleregi, hvor forventningen er, at man modtager en standardmodel, som opfører sig og udvikler sig, som beskrevet i en manual. Når barnet så ikke opfører sig, som der står i manualen, går man til sidste side, hvor der er opført en liste over typiske fejl og hvordan disse udbedres. Dette afprøves så, og hvis det heller ikke virker, så står man rådvild tilbage, og så er der kun diagnosevejen at gå.
Jeg ved ikke, om (noget af) forklaringen skal findes i, at normeringerne i børnehaver og skoler er baseret på, at man kun modtager standardmodeller. Dem, der afviger, skaber uorden, presser pædagoger/lærere og kræver ekstra ressourcer, hvad enten de er højt eller lavt begavede eller har andre vanskeligheder. Og jeg oplever ikke, at de ressourcer er tilstede. Så det her er på ingen måde en kritik af pædagoger/lærere som mennesker, men mere en undren over, hvordan vi som samfund er nået hertil.
For mig er det besynderligt, da det jo ikke nødvendigvis er standardmodellen, vi hylder som voksne. Som voksen kan du blive beundret for at gå imod strømmen, tænke ud af boksen, få de ideer andre ikke kan få osv, og her kan man godt bære over med anderledes adfærd fra de individer, som evner dette. Hvis du som barn agerer på en samme måde i børnehave/skole, skaber det ofte problemer.



Alle ligger inden for normalfordelingen :genert: Men jeg tænker egentlig heller ikke nødvendigvis at mit barn er sådan højt-højt begavet, men i og med at definitionen er 95% fraktilen, så er det ikke fordi det er noget vildt særligt. Måske tror jeg ikke engang han ligger helt deroppe, men i 80% fraktilen gør han i hvert fald. Intelligens er som sådan heller ikke noget man ikke kan træne, på trods af hvad den gængse opfattelse er.

Men jeg er helt enig i dine betragtninger omkring standardmodeller. Det er lige præcis det jeg føler omkring min søn.
0

Tilbage til "Børn"