Er der nogen der har erfaring med Michael Skolen i Herlev, som er en Rudolf Steiner skole? Eller bare Rudolf Steiner skoler generelt?
Vores søn på 9 år mistrives i den grad i sin klasse og skole, så der skal ske noget - hvad, ved vi bare ikke. En anden folkeskole er udelukket og vi vil gerne have ham på en privatskole, hvis det er muligt.
Her bliver Rudolf Steiner ved med at poppe op, da jeg har en forestilling om, at der er mere rummelighed og plads til forskellighed i en steiner skole?
Jeg har skrevet til dem, for at min mand og jeg kan komme på besøg, men i mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at høre nogle input fra jer
Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
-
- Indlæg: 567
- Tilmeldt: 21. okt 2016, 08:05
- Kort karma: 84
- Likede indlæg: 717
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Mine forældre skrev mig op til Michael Skolen, da jeg gik i børnehave, fordi en pædagog foreslog den. De endte med at sætte mig i folkeskole, selvom det i et års tid, havde været meningen at jeg skulle det andet.
I 7-8. klasse fik min skole/årgang 3 elever fra Michael Skolen og hende der kom i min klasse, var virkelig speciel. Noget af det havde hun selvfølgelig med i form af hendes person, men på det faglige plan der var hun ikke med og kom det heller ikke før vi gik ud. Det er mit indtryk at lige de her 3 alle hang efter fagligt og min folkeskole kunne på ingen måde løfte det, de havde i forvejen en masse andre problemer de knap kunne håndtere, dvs alle elever var mere eller mindre ladt til dem selv, rent fagligt.
Det er så 20 år siden, og 11-12 siden de kom ind på min skole, så det kan jo være meget anderledes.
Når det så er sagt, så har jeg selv kigget Steiner institutioner til vores eget barn, jeg kan godt lide ideen bag. Min kæreste er mere skeptisk, så det bliver muligvis alm. privat. Men jeg har på ingen måde noget imod Rudolf Steiner sådan generelt. Har 2 venner og en veninde der har gået på sådan nogle og de er helt almindelige, succesfulde og kreative voksne mennesker, som ikke har lidt under skolen fagligt senere hen.
I 7-8. klasse fik min skole/årgang 3 elever fra Michael Skolen og hende der kom i min klasse, var virkelig speciel. Noget af det havde hun selvfølgelig med i form af hendes person, men på det faglige plan der var hun ikke med og kom det heller ikke før vi gik ud. Det er mit indtryk at lige de her 3 alle hang efter fagligt og min folkeskole kunne på ingen måde løfte det, de havde i forvejen en masse andre problemer de knap kunne håndtere, dvs alle elever var mere eller mindre ladt til dem selv, rent fagligt.
Det er så 20 år siden, og 11-12 siden de kom ind på min skole, så det kan jo være meget anderledes.
Når det så er sagt, så har jeg selv kigget Steiner institutioner til vores eget barn, jeg kan godt lide ideen bag. Min kæreste er mere skeptisk, så det bliver muligvis alm. privat. Men jeg har på ingen måde noget imod Rudolf Steiner sådan generelt. Har 2 venner og en veninde der har gået på sådan nogle og de er helt almindelige, succesfulde og kreative voksne mennesker, som ikke har lidt under skolen fagligt senere hen.
0
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Mine børn går på Steinerskole, og vi er meget glade for det. Jeg har kun hørt positivt om Michaelskolen, og hvis vi tilfældigvis boede tættere på den, var det nok dér, mine børn gik.
Jeg uddyber gerne senere .
Jeg uddyber gerne senere .
1
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Jeg må indrømme, at jeg ikke kender alverden til Steinerskolernes idé og pædagogik.
Men jeg arbejder som lærer, og vi modtager jævnligt børn, der har fået på en Steinerskole i byen. De kommer på alle klassetrin, men især typisk i 7.klasse. Der begynder forældrene i disse tilfælde at tvivle på fagligheden.
Ved alle elever har jeg oplevet, at de har haft kæmpemæssige mangler rent fagligt. Vi taler om elever på mellemtrinnet, der knap kan læse og ældre elever, der ikke kan skrive en sammenhængende tekst.
Der er naturligvis altid en årsag, til at disse forældre har valgt at flytte deres barn, men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at den manglende faglighed har været gældende ved samtlige.
Det er en kendsgerning, at vi som lærere ved, at der venter en stor udfordring, når vi modtager et af disse børn, og ofte skal der sættes ekstra ind med undervisning alene eller på mindre hold og lignende.
Jeg arbejder på en privatskole og har tidligere arbejdet på en folkeskole. Begge var/er gode skoler, hvor jeg synes, der er stor rummelighed og mulighed for særlige hensyn til de enkelte børn. Jeg tror derfor, at det afhænger meget af den enkelte skole, mere end om det måske er en privat- eller folkeskole. Forresten må der ved siden af folkeskolen en Steinerskole, og her var billedet fuldstændig det samme.
Måske var det en god idé at spørge folk lidt ud om de skoler, I umiddelbart har i nærområdet.
Hvis I ender med Steinerskolen, så husk endelig at være obs, på om jeres barn også udvikler sig fagligt. Der er helt sikkert også forskel på disse skoler, og det kan jo sagtens være en god skole.
Men jeg arbejder som lærer, og vi modtager jævnligt børn, der har fået på en Steinerskole i byen. De kommer på alle klassetrin, men især typisk i 7.klasse. Der begynder forældrene i disse tilfælde at tvivle på fagligheden.
Ved alle elever har jeg oplevet, at de har haft kæmpemæssige mangler rent fagligt. Vi taler om elever på mellemtrinnet, der knap kan læse og ældre elever, der ikke kan skrive en sammenhængende tekst.
Der er naturligvis altid en årsag, til at disse forældre har valgt at flytte deres barn, men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at den manglende faglighed har været gældende ved samtlige.
Det er en kendsgerning, at vi som lærere ved, at der venter en stor udfordring, når vi modtager et af disse børn, og ofte skal der sættes ekstra ind med undervisning alene eller på mindre hold og lignende.
Jeg arbejder på en privatskole og har tidligere arbejdet på en folkeskole. Begge var/er gode skoler, hvor jeg synes, der er stor rummelighed og mulighed for særlige hensyn til de enkelte børn. Jeg tror derfor, at det afhænger meget af den enkelte skole, mere end om det måske er en privat- eller folkeskole. Forresten må der ved siden af folkeskolen en Steinerskole, og her var billedet fuldstændig det samme.
Måske var det en god idé at spørge folk lidt ud om de skoler, I umiddelbart har i nærområdet.
Hvis I ender med Steinerskolen, så husk endelig at være obs, på om jeres barn også udvikler sig fagligt. Der er helt sikkert også forskel på disse skoler, og det kan jo sagtens være en god skole.
4
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Mila_H skrev:Jeg må indrømme, at jeg ikke kender alverden til Steinerskolernes idé og pædagogik.
Men jeg arbejder som lærer, og vi modtager jævnligt børn, der har fået på en Steinerskole i byen. De kommer på alle klassetrin, men især typisk i 7.klasse. Der begynder forældrene i disse tilfælde at tvivle på fagligheden.
Ved alle elever har jeg oplevet, at de har haft kæmpemæssige mangler rent fagligt. Vi taler om elever på mellemtrinnet, der knap kan læse og ældre elever, der ikke kan skrive en sammenhængende tekst.
Der er naturligvis altid en årsag, til at disse forældre har valgt at flytte deres barn, men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at den manglende faglighed har været gældende ved samtlige.
Det er en kendsgerning, at vi som lærere ved, at der venter en stor udfordring, når vi modtager et af disse børn, og ofte skal der sættes ekstra ind med undervisning alene eller på mindre hold og lignende.
Jeg arbejder på en privatskole og har tidligere arbejdet på en folkeskole. Begge var/er gode skoler, hvor jeg synes, der er stor rummelighed og mulighed for særlige hensyn til de enkelte børn. Jeg tror derfor, at det afhænger meget af den enkelte skole, mere end om det måske er en privat- eller folkeskole. Forresten må der ved siden af folkeskolen en Steinerskole, og her var billedet fuldstændig det samme.
Måske var det en god idé at spørge folk lidt ud om de skoler, I umiddelbart har i nærområdet.
Hvis I ender med Steinerskolen, så husk endelig at være obs, på om jeres barn også udvikler sig fagligt. Der er helt sikkert også forskel på disse skoler, og det kan jo sagtens være en god skole.
Jeg kender til gengæld en del Steiner-børn, der har været fremragende fagligt. Så mere entydigt er billedet heller ikke.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
- Myresluger
- Indlæg: 2353
- Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
- Kort karma: 110
- Likede indlæg: 3809
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
En af mine veninders børn har gået på steiner skole. Hun har været glad for det. Men har også oplevet at fagligheden ikke var så høj. Begge har gået i 8./9./10. Klasse i "almindelig" skole for at indhente fagligt. De går begge i gymnasiet nu, uden problemer - men der var i høj grad noget at indhente.
0
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
fisken80 skrev:Mila_H skrev:Jeg må indrømme, at jeg ikke kender alverden til Steinerskolernes idé og pædagogik.
Men jeg arbejder som lærer, og vi modtager jævnligt børn, der har fået på en Steinerskole i byen. De kommer på alle klassetrin, men især typisk i 7.klasse. Der begynder forældrene i disse tilfælde at tvivle på fagligheden.
Ved alle elever har jeg oplevet, at de har haft kæmpemæssige mangler rent fagligt. Vi taler om elever på mellemtrinnet, der knap kan læse og ældre elever, der ikke kan skrive en sammenhængende tekst.
Der er naturligvis altid en årsag, til at disse forældre har valgt at flytte deres barn, men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at den manglende faglighed har været gældende ved samtlige.
Det er en kendsgerning, at vi som lærere ved, at der venter en stor udfordring, når vi modtager et af disse børn, og ofte skal der sættes ekstra ind med undervisning alene eller på mindre hold og lignende.
Jeg arbejder på en privatskole og har tidligere arbejdet på en folkeskole. Begge var/er gode skoler, hvor jeg synes, der er stor rummelighed og mulighed for særlige hensyn til de enkelte børn. Jeg tror derfor, at det afhænger meget af den enkelte skole, mere end om det måske er en privat- eller folkeskole. Forresten må der ved siden af folkeskolen en Steinerskole, og her var billedet fuldstændig det samme.
Måske var det en god idé at spørge folk lidt ud om de skoler, I umiddelbart har i nærområdet.
Hvis I ender med Steinerskolen, så husk endelig at være obs, på om jeres barn også udvikler sig fagligt. Der er helt sikkert også forskel på disse skoler, og det kan jo sagtens være en god skole.
Jeg kender til gengæld en del Steiner-børn, der har været fremragende fagligt. Så mere entydigt er billedet heller ikke.
Nej, men jeg synes faktisk også, at jeg er åben for det faktum, at der kan være flere årsager, til at de børn, der skifter skole, har store faglige mangler.
OG at der jo helt sikkert er forskel på Steinerskolerne også.
Min konklusion er jo egentlig bare, at man naturligvis skal være opmærksom på ens barns faglige udvikling (hvilket man jo sådan set altid skal være).
4
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Jeg har et barn på Michael Skolen, så jeg kender den - skal vi ikke holde os til det, og så undlader jeg at fortælle om andre skoler jeg ikke kender, men som jeg har hørt om, og om lærere jeg kender, som ikke burde undervise osv. ;-)
På Michael Skolen lærer man at lære - det er ekstremt vigtigt, at man forstår det. Samtidig bliver man undervist meget bredere, end tilfældet er i folkeskolen. Det har naturligvis den konsekvens, at man på et givet tidspunkt godt kan være længere bagud i et fag, hvor man på det tidspunkt i folkeskolen er længere fremme. Omvendt har man så typisk både kunstneriske og håndværksmæssige færdigheder, som folkeskolen kun kan drømme om. Enderne forenes i afslutningen af uddannelsen, og der findes ikke dokumentation for, at Steiner-elever der har gennemført hele Steiner-uddannelsen klarer sig dårligere akademisk end andre. Der føres også tilsyn med Steiner-skolerne, ligesom tilfældet er med andre privatskoler, og Michael Skolens tilsyn skriver således:
"Sammenfatning:
Michaelsskolen er en 12-årig Rudolf Steiner Skole med 273 elever fra 0. til 10. kl, og 26
elever i 11.- 12. kl.
Skolens undervisningsplaner er fyldestgørende og de står mål med folkeskolens.
Michaelsskolens undervisningstilbud er, som det kan ses på hjemmesiden, langt bredere
og mere alsidigt end folkeskolens.
Undervisningen udmærker sig ved megen integreret bevægelse, meningsfyldt inddragelse
af eleverne og anvendelse af mange medier.
Som eksempel har 3. klasse bygget vægte at træ, pinde og kobberskåle ophængt i kæder.
Eleverne måtte først kalibrere den, dvs. finde balancen . Så kunne de afveje noget andet.
IT anvendes bevidst kun i de ældste klasser. Dette valg synes at bidrage til elevernes
koncentrationsevne, lydhørhed og sociale kompetencer. Det er desuden markant, at
eleverne viser interesse for det faglige indhold i en stillet opgave fremfor at bekymre sig
om hvordan en løst opgave senere bliver bedømt.
Der afholdtes en skriftlig ‘prøveuge’ i januar 2017 med 9. klasse i fagene dansk, engelsk,
tysk og matematik.
Prøverne viser at eleverne er på linie med hvad der kan forventes i folkeskolen"
Jeg kender ikke din søns udfordringer, men generelt kan jeg sige, at Michael Skolen sætter accept af andre meget højt (og ja, der er både veganere, uldtrøjer og alt muligt andet typisk Steiner, så alle er lidt specielle). En af de absolutte styrker ved Michael Skolen (og formentlig andre privatskoler) er, at forældrene aktivt har valgt skolen til, og engagerer sig meget i skolen. Det smitter positivt af på skolemiljøet. Om det er løsningen for dig ved jeg ikke - jeg håber at du kunne bruge det til noget :-)
På Michael Skolen lærer man at lære - det er ekstremt vigtigt, at man forstår det. Samtidig bliver man undervist meget bredere, end tilfældet er i folkeskolen. Det har naturligvis den konsekvens, at man på et givet tidspunkt godt kan være længere bagud i et fag, hvor man på det tidspunkt i folkeskolen er længere fremme. Omvendt har man så typisk både kunstneriske og håndværksmæssige færdigheder, som folkeskolen kun kan drømme om. Enderne forenes i afslutningen af uddannelsen, og der findes ikke dokumentation for, at Steiner-elever der har gennemført hele Steiner-uddannelsen klarer sig dårligere akademisk end andre. Der føres også tilsyn med Steiner-skolerne, ligesom tilfældet er med andre privatskoler, og Michael Skolens tilsyn skriver således:
"Sammenfatning:
Michaelsskolen er en 12-årig Rudolf Steiner Skole med 273 elever fra 0. til 10. kl, og 26
elever i 11.- 12. kl.
Skolens undervisningsplaner er fyldestgørende og de står mål med folkeskolens.
Michaelsskolens undervisningstilbud er, som det kan ses på hjemmesiden, langt bredere
og mere alsidigt end folkeskolens.
Undervisningen udmærker sig ved megen integreret bevægelse, meningsfyldt inddragelse
af eleverne og anvendelse af mange medier.
Som eksempel har 3. klasse bygget vægte at træ, pinde og kobberskåle ophængt i kæder.
Eleverne måtte først kalibrere den, dvs. finde balancen . Så kunne de afveje noget andet.
IT anvendes bevidst kun i de ældste klasser. Dette valg synes at bidrage til elevernes
koncentrationsevne, lydhørhed og sociale kompetencer. Det er desuden markant, at
eleverne viser interesse for det faglige indhold i en stillet opgave fremfor at bekymre sig
om hvordan en løst opgave senere bliver bedømt.
Der afholdtes en skriftlig ‘prøveuge’ i januar 2017 med 9. klasse i fagene dansk, engelsk,
tysk og matematik.
Prøverne viser at eleverne er på linie med hvad der kan forventes i folkeskolen"
Jeg kender ikke din søns udfordringer, men generelt kan jeg sige, at Michael Skolen sætter accept af andre meget højt (og ja, der er både veganere, uldtrøjer og alt muligt andet typisk Steiner, så alle er lidt specielle). En af de absolutte styrker ved Michael Skolen (og formentlig andre privatskoler) er, at forældrene aktivt har valgt skolen til, og engagerer sig meget i skolen. Det smitter positivt af på skolemiljøet. Om det er løsningen for dig ved jeg ikke - jeg håber at du kunne bruge det til noget :-)
2
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Hej - Hvorfra kommer den evaluering du henviser til? Er det den undervisningsministeriet laver?
0
-
- Indlæg: 2225
- Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
- Kort karma: 136
- Geografisk sted: Odense
- Likede indlæg: 2762
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Hvad er 11. Og 12. Klasse for noget? Hvorfor findes det?
0
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
Lulu skrev:Hvad er 11. Og 12. Klasse for noget? Hvorfor findes det?
http://www.steinerskolerne.dk/aktuelt/2 ... iereformen
0
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
De absolut dygtigste mennesker, jeg har kendt, har gået på Steinerskoler. Og de absolut dummeste, jeg har kendt, har også gået på Steinerskoler.
Min umiddelbare analyse er, at det skyldes, at der er tale skoler med stor frihed på godt og ondt. Jeg har selv gået på en lignende skole som barn, og der var en pædagogik, hvor barnets engagement var det styrende - man fik simpelthen lov at dykke ned i det, man interesserede sig for. Det vil sige, at vi udviklede os i vidt forskellige retninger, mange er endt i meget kreative job - og så var der nogen, der ikke kunne læse i 6. klasse. Jeg har klassekammerater, der sidder i absolutte topjob i dag, og jeg har klassekammerater, der står helt uden for samfundet.
Jeg selv lærte ikke matematik, for jeg var jo så dygtig til sprog og de kreative/æstetiske fag, så der var en forståelse af, at jeg nok bare skulle have lov at udvikle mig i den retning. Da jeg skiftede til folkeskole i 7. klasse var jeg langt foran de andre i sprogfag og dansk, mens jeg fik 00 i matematik i årskarakter.
Nogle børn trives og udvikles helt vildt, når de får mulighederne - mens andre vil falde igennem. Og der er så mulighed for virkelig at udvikle sig, men også mulighed for virkelig at falde igennem.
Min umiddelbare analyse er, at det skyldes, at der er tale skoler med stor frihed på godt og ondt. Jeg har selv gået på en lignende skole som barn, og der var en pædagogik, hvor barnets engagement var det styrende - man fik simpelthen lov at dykke ned i det, man interesserede sig for. Det vil sige, at vi udviklede os i vidt forskellige retninger, mange er endt i meget kreative job - og så var der nogen, der ikke kunne læse i 6. klasse. Jeg har klassekammerater, der sidder i absolutte topjob i dag, og jeg har klassekammerater, der står helt uden for samfundet.
Jeg selv lærte ikke matematik, for jeg var jo så dygtig til sprog og de kreative/æstetiske fag, så der var en forståelse af, at jeg nok bare skulle have lov at udvikle mig i den retning. Da jeg skiftede til folkeskole i 7. klasse var jeg langt foran de andre i sprogfag og dansk, mens jeg fik 00 i matematik i årskarakter.
Nogle børn trives og udvikles helt vildt, når de får mulighederne - mens andre vil falde igennem. Og der er så mulighed for virkelig at udvikle sig, men også mulighed for virkelig at falde igennem.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
ajnaM skrev:De absolut dygtigste mennesker, jeg har kendt, har gået på Steinerskoler. Og de absolut dummeste, jeg har kendt, har også gået på Steinerskoler.
Min umiddelbare analyse er, at det skyldes, at der er tale skoler med stor frihed på godt og ondt. Jeg har selv gået på en lignende skole som barn, og der var en pædagogik, hvor barnets engagement var det styrende - man fik simpelthen lov at dykke ned i det, man interesserede sig for. Det vil sige, at vi udviklede os i vidt forskellige retninger, mange er endt i meget kreative job - og så var der nogen, der ikke kunne læse i 6. klasse. Jeg har klassekammerater, der sidder i absolutte topjob i dag, og jeg har klassekammerater, der står helt uden for samfundet.
Jeg selv lærte ikke matematik, for jeg var jo så dygtig til sprog og de kreative/æstetiske fag, så der var en forståelse af, at jeg nok bare skulle have lov at udvikle mig i den retning. Da jeg skiftede til folkeskole i 7. klasse var jeg langt foran de andre i sprogfag og dansk, mens jeg fik 00 i matematik i årskarakter.
Nogle børn trives og udvikles helt vildt, når de får mulighederne - mens andre vil falde igennem. Og der er så mulighed for virkelig at udvikle sig, men også mulighed for virkelig at falde igennem.
Jeg ser godt, at det er en gammel tråd, men jeg vil alligevel lige kommentere. På Steinerskoler er barnet og dets engagement meget lidt styrende; tværtimod er undervisningen og hele årets forløb meget struktureret og skemalagt. Der er ikke noget "hvad føler du for at lave i dag" over det - bare lige for at få det på plads. Virkelig tværtimod .
0
Re: Michael Skolen i Herlev (Rudolf Steiner)
TS, jeg bliver nysgerrig - endte I på Michael Skolen, eller?
1