Kan man klare sig uden skolebus?

Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 06:58

Vi bor ca midt imellem to byer, men har postnummer i den ene (by 1), så hører til skolen derinde.

Vores børn går, af forskellige grunde, i integreret institution i by 2.

Vores ældste skal i skole 2019, og vi er i evigt tvivl om hvor hun skal starte henne. Jeg har vist oprettet tråde om det før. :genert: Der er frit skolevalg, så tanken var, at hun starter i skole i by 2 med dem hun kender fra børnehaven. Hun er en forsigtig og genert pige, som tager lang tid om at bløde op.

Men: vi bor på landet og hvis vi lader hende starte i skole i by 1, så kan skolebussen hente eller bringe. Skolebussen til skolen i by 2 kører ikke forbi os og man kan ikke søge om at få den til det (selvom det handler om 500 m. længere).

Så: kan vi undvære den mulighed skolebussen er eller er det træls at undvære? Der er ikke mulighed for at cykle frem og tilbage (tænker sådan i de store klasser - det er nogle vilde veje der skal køres på). Der er selvfølgelig mulighed for SFO/klub til og med 7. klasse.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf Sangius » 17. maj 2017, 07:35

Forstår jeg det rigtigt, at bussen kører 500 meter fra hvor I bor?
Kan hun ikke tage den?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 07:52

Sangius skrev:Forstår jeg det rigtigt, at bussen kører 500 meter fra hvor I bor?
Kan hun ikke tage den?


Nej, det gjorde jeg vist ikke helt klart. :genert:

Hvis man vælger en anden skole end distriktsskolen, så skal man selv sørge for befordring. Så som jeg forstår det, så kan man Ikke få tilladelse til at bruge den der er - hverken ved at få den til at køre en længere rute eller ved at hoppe på den der hvor den allerede kører.

Jeg ved heller ikke om den kører 500 m fra hvor vi bor. Der bor ingen børn der, så jeg tror kun det er i teorien, at den ville køre der. Bygrænsen går 500 m fra hvor vi bor.

Det er også en snørklet vej uden særlig meget plads til at gå. Så hun ville skulle gå på vejen og folk kører virkelig stærkt, selvom det er dårligt udsyn.

Vejen ind til distriktsskolen er bedre, men skolebussen stopper også lige udenfor vores hus.
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 08:14

Lismaens skrev:Jeg ville ikke kunne undvære det. Jeg synes det er så befriende at de kan tage bussen frem og tilbage selv. Har en i 3. klasse og en i 1. klasse som sammen tager frem og tilbage dagligt. Og de kan også sagtens være hjemme selv lidt, hvis jeg er forsinket et sted. Jeg ville ikke gide følge børn i 4.-5.-6. klasse osv. i skole dagligt.


Det er også lidt det jeg tænker. Så længe de kan gå i SFO, er det nok ikke noget problem, men fra 4.-5. klasse kunne det måske være rart, hvis de kunne tage bussen hjem og være alene i en times tid, indtil enten min mand eller jeg kommer hjem.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 08:30

Lismaens skrev:
ina skrev:
Lismaens skrev:Jeg ville ikke kunne undvære det. Jeg synes det er så befriende at de kan tage bussen frem og tilbage selv. Har en i 3. klasse og en i 1. klasse som sammen tager frem og tilbage dagligt. Og de kan også sagtens være hjemme selv lidt, hvis jeg er forsinket et sted. Jeg ville ikke gide følge børn i 4.-5.-6. klasse osv. i skole dagligt.


Det er også lidt det jeg tænker. Så længe de kan gå i SFO, er det nok ikke noget problem, men fra 4.-5. klasse kunne det måske være rart, hvis de kunne tage bussen hjem og være alene i en times tid, indtil enten min mand eller jeg kommer hjem.

Ja, og også bare i de større klasser. Altså hvis vejen til skolen er så dårlig så kan de vel heller ikke selv cykle derhen i 7. 8. og 9. Det ville være ret træls at så store børn er afhængige af at man henter dem.


Det er den. Jeg bryder mig ikke om selv at cykle der. Vejen ind til distriktskolen er meget bedre, så der ville det være muligt.

Det kan godt lyde som som vi skal satse på distriktskolen. :gruble: Det er simpelthen sådan en svær beslutning, synes jeg.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2017, 10:23

ina skrev:
Lismaens skrev:
ina skrev:
Lismaens skrev:Jeg ville ikke kunne undvære det. Jeg synes det er så befriende at de kan tage bussen frem og tilbage selv. Har en i 3. klasse og en i 1. klasse som sammen tager frem og tilbage dagligt. Og de kan også sagtens være hjemme selv lidt, hvis jeg er forsinket et sted. Jeg ville ikke gide følge børn i 4.-5.-6. klasse osv. i skole dagligt.


Det er også lidt det jeg tænker. Så længe de kan gå i SFO, er det nok ikke noget problem, men fra 4.-5. klasse kunne det måske være rart, hvis de kunne tage bussen hjem og være alene i en times tid, indtil enten min mand eller jeg kommer hjem.

Ja, og også bare i de større klasser. Altså hvis vejen til skolen er så dårlig så kan de vel heller ikke selv cykle derhen i 7. 8. og 9. Det ville være ret træls at så store børn er afhængige af at man henter dem.


Det er den. Jeg bryder mig ikke om selv at cykle der. Vejen ind til distriktskolen er meget bedre, så der ville det være muligt.

Det kan godt lyde som som vi skal satse på distriktskolen. :gruble: Det er simpelthen sådan en svær beslutning, synes jeg.


Altså, jeg synes det er en no-brainer, hvis det handler om mulighed for at starte i skole med dem man har gået i børnehave med overfor at slippe for at skulle køres af sine forældre indtil man er færdig med 9. klasse.

Selvfølgelig skal hun på distrikstsskolen.
4
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf Charly » 17. maj 2017, 10:50

I kommer til at gå så kolde i det der hente/bringe/koordinere show, hvis I vælger ikke-distriktskolen. Lige pt. bor vi hos mine forældre, og min søn, som går i 5. klasse, skal køres og hentes hver eneste dag - det er godt nok besværligt og meget ufleksibelt.
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 16:11

Det lyder til at vi skal vælge distriktskolen. :gogo:

Så er det store spørgsmål bare om de skal flyttes til institutionen i by 1 inden skolestart eller ej. :tie:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf Sangius » 17. maj 2017, 16:39

ina skrev:Det lyder til at vi skal vælge distriktskolen. :gogo:

Så er det store spørgsmål bare om de skal flyttes til institutionen i by 1 inden skolestart eller ej. :tie:


Det ville jeg nok ikke gøre. Tror ikke det vil hjælpe med flere skift på kort tid :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 17:42

Sangius skrev:
ina skrev:Det lyder til at vi skal vælge distriktskolen. :gogo:

Så er det store spørgsmål bare om de skal flyttes til institutionen i by 1 inden skolestart eller ej. :tie:


Det ville jeg nok ikke gøre. Tror ikke det vil hjælpe med flere skift på kort tid :)


Ja, det har du ret i. Der er to år til den ældste skal starte i skole og tre år til den yngste skal.

Jeg tænker bare om hun kommer til at gå glip af noget, i og med at børnehaven besøger skolen/sfo'en op til skolestart og har sådan en form for brobygning. Så skal hun ikke med sine børnehavevenner, men enten et andet sted hen eller slet ikke noget,

Ej, alt det her bærer også præg af, at jeg er gravid og hormonella og pludselig synes det her er vildt uoverskueligt og svært. :panik: :deer:
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf FruKuk » 17. maj 2017, 18:07

Marott skrev:Vi skiftede ikke institution fordi de skulle og skal gå på en anden skole end børnehavevennerne. Vi introducerede konceptet "nye og gamle venner", som vi så sørger for leger på kryds og tværs.


Sådan har vi også gjort. Det er gået super fint.
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 18:08

Marott skrev:Vi skiftede ikke institution fordi de skulle og skal gå på en anden skole end børnehavevennerne. Vi introducerede konceptet "nye og gamle venner", som vi så sørger for leger på kryds og tværs.


Var der også noget "brobygning"/besøg i den kommende skole/SFO i børnehaven? Og hvordan klarede I den?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf FruKuk » 17. maj 2017, 18:09

ina skrev:
Marott skrev:Vi skiftede ikke institution fordi de skulle og skal gå på en anden skole end børnehavevennerne. Vi introducerede konceptet "nye og gamle venner", som vi så sørger for leger på kryds og tværs.


Var der også noget "brobygning"/besøg i den kommende skole/SFO i børnehaven? Og hvordan klarede I den?


Vores startede i førskole uden forudgående besøg/brobygning
1
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf ina » 17. maj 2017, 18:17

FruKuk skrev:
ina skrev:
Marott skrev:Vi skiftede ikke institution fordi de skulle og skal gå på en anden skole end børnehavevennerne. Vi introducerede konceptet "nye og gamle venner", som vi så sørger for leger på kryds og tværs.


Var der også noget "brobygning"/besøg i den kommende skole/SFO i børnehaven? Og hvordan klarede I den?


Vores startede i førskole uden forudgående besøg/brobygning


Det er sådan noget med at starte i SFO inden sommerferien, ik? Det er der vist ikke her, det er kun besøg enkelte dage indimellem.
0
Soffi
Indlæg: 23
Tilmeldt: 25. mar 2016, 17:35
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Kan man klare sig uden skolebus?

Indlægaf Soffi » 17. maj 2017, 18:17

Min søn kom på SFO i marts eller april, hvor han skulle starte i skole i august. Han kendte ingen og har været meget udfordret på nye ting og nye relationer.
Det tog selvfølgelig noget tid, hvor han følte sig lidt gennemsigtig, da de fleste andre havde gået sammen siden vuggestue/børnehave.
I dag gør det ingen forskel, og de er en dejlig klasse.
Jeg ville ikke betænke mig i jeres situation :)
1

Tilbage til "Børn"