Hvordan vurderer du at computer, tablet mm. påvirker dit barn?

Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Hvordan vurderer du at computer, tablet mm. påvirker dit barn?

Indlægaf Tanten » 10. nov 2017, 12:56

Jeg var evigt frustreret over, at især min ældste søn søgte pc'en rigtig meget og gamede - efter min mening - for tit og for længe.

Han havde det meget svært socialt og fik også to diagnoser - og min bekymring var, om han trak sig fra det sociale med "kammeraterne" til fordel for spilleriet.

I dag kan jeg se, at de onlinespil, han var med i, gav ham en status og en glæde blandt andre med samme interesse, ganske vist online, hvor han havde en helt anden rolle, end han havde i skolen og klubben. Han afprøvede og øvede sine diplomatiske evner, samarbejde og konfliktløsning - og ikke mindst engelsk, som han konsekvent fik 12 i, selvom skolearbejdet havde en meget lille plads hos ham i de år.

I dag, hvor han er ung voksen, gamer han meget lidt.
0
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Hvordan vurderer du at computer, tablet mm. påvirker dit barn?

Indlægaf Minitrolden » 10. nov 2017, 13:04

ajnaM skrev:
Minitrolden skrev:Med varsling om at det er slut efter det afsnit?

Vi oplever næsten ingen problemer med det. Han kan finde på at spørge om han må få mere tid, når timen er brugt, men det må han meget sjældent. Hvis tiden er gået til et spil, kan han finde på at spørge om han må spille banen færdig eller til han dør. Det må han altid gerne. Kontekstskifte er altid noget A har haft svært ved, så jeg kan godt forstå han har svært ved at komme fra det elektroniske, for det stoppes sjældent på eget initiativ, fordi der er andet som trækker i ham. Ikke ligesom andre aktiviteter, som han må lave til han ikke orker det mere.

Det eneste jeg virkelig finder belastende omkring det elektroniske er når legekammerater er med hjemme og de plager om PS4 eller WiiU i stedet for at lege sammen. Der er en masse gode ting i at spille sammen, men at det hos syvårige fylder så meget, at de ikke rigtig kan komme i gang med andet, det frustrerer mig.


Ja, også når jeg varsler, tæller ned osv. Det gør som sagt ingen forskel. Han har i øvrigt i andre situationer ikke svært ved skift - det er kun teknologi, han har svært ved.

Jeg tror bare, der er stor forskel på børn. Og det er også godt for mig at huske på - jeg bliver nemt stor modstander af teknologi til børn, fordi mine egne reagerer så entydigt negativt på det. Men for andre fungerer det jo helt fint. :)


For os tog det noget tid at finde formen på det, men nu funker det så godt. Jeg har oplevet mange forældre inkl. min egen mand, som bare slukker iPad, tv eller andet. "Nu skal du lave noget andet.... se bare, det er skidt for dig med iPad, du flipper jo!" (Der kørte endda en video rundt i FB-universet i noget tid med denne pointe) hvor jeg bare tænker, at de nok ikke selv ville tage det så pænt, hvis jeg bare slukkede tv midt i deres serie :slem:

Men altså, jeg er ikke ubetinget fan af det digitale. Hvis jeg var, havde vi nok ikke de begrænsninger på vi har. Jeg så derfor også gerne, at SFO var mere striks og at det ikke var tilladt at medbringe egen iPad.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvordan vurderer du at computer, tablet mm. påvirker dit barn?

Indlægaf hotlips » 11. nov 2017, 17:04

Vi bruger stregen i YouTube til at se hvor længe der er tilbage, det har været en god indikator han hurtigt forstod.

I øvrigt har vi begrænsninger på når der er besøg, det er kun julekalender der er undtaget, ellers er det forbudt med fjernsyn og net når der er gæster, hvis det er hans venner så kan de se et afsnit af noget, dvs lidt under en halv time eller spille en halv time,men ikke begge dele.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvordan vurderer du at computer, tablet mm. påvirker dit barn?

Indlægaf Panton » 12. nov 2017, 09:39

Jeg har ikke længere restriktioner på pc og iPad. Min søn er 12 og ret nørdet med it. Han spiller onlinespil cs-go bla., og har i en del år kunnet føre samtaler flydende på engelsk pga det. De lærer utrolig meget af at indgå i de fællesskaber, det er faktisk meget socialt, bortset fra at man sidder oftest i hver sin by. Men det handler om samarbejde, at kunne lytte og give igen.

Men det betyder ikke at han sidder ved skærmen dagen lang, der laves også lektier og han går til boksning 4 gange i ugen. Han er ofte social med venner hvor de sidder en lille gruppe sammen og spiller, kaldes LAN. Han har iøvrigt ikke nogle problemer socialt i skolen, men fungere super godt. Han elsker bare pc og it an mass.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Børn"