Ansvaret for madpakken?

Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Studsgaard » 6. nov 2017, 09:52

Efter et par snakke med nogle venner og ting mine drenge har fortalt mig, så er jeg begyndt at tænke over hvornår er børn klar til selv at have ansvaret for deres madpakke til skolen?

Jeg selv har flere stadier af børneindragelse i madpakken:
Først begynder de selv at være med til lidt at bestemme hvad der skal med, men jeg har ansvaret og laver dem (med mindre de selv ønsker at være med)
Så begynder de selv at være mere og mere med i at lave dem, dvs vi gør det sammen.
Derefter begynder de selv at tage over og lave dem, men jeg husker dem på det, og kan komme med forslag, eks hvis vi har rester der egner sig til madpakken, om de vil have det med den næste dag.
Til sidst overlades de det fulde ansvar, både med at huske det og lave dem.

Jeg er lidt intresseret i at høre hvornår i mener børn selv kan have ansvaret for madpakkerne?
Jeg har nemlig oplevet både børn der efter min mening, ret tidligt har det fulde ansvar for deres madpakker, men også nogen hvor jeg tænker at der burde mor og far da godt nok give det barn noget mere ansvar, så det ikke bliver et shok når det flytter hjemmefra og selv pludselig skal ordne tingene.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2017, 09:59

Studsgaard skrev:
Jeg er lidt intresseret i at høre hvornår i mener børn selv kan have ansvaret for madpakkerne?
Jeg har nemlig oplevet både børn der efter min mening, ret tidligt har det fulde ansvar for deres madpakker, men også nogen hvor jeg tænker at der burde mor og far da godt nok give det barn noget mere ansvar, så det ikke bliver et shok når det flytter hjemmefra og selv pludselig skal ordne tingene.


Nu er en madpakke jo en ganske ukompliceret ting, så hvad er det for et chok, de børn skal få?

Min mor smurte madpakke til mig til jeg flyttede hjemmefra (som 20-årig...*curling :-D*) og da ansvaret overgik til mig kunne det løftes uden skyggen af besvær. Det er jo bare en madpakke.
5
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Sophies-mor » 6. nov 2017, 10:02

Studsgaard skrev:Efter et par snakke med nogle venner og ting mine drenge har fortalt mig, så er jeg begyndt at tænke over hvornår er børn klar til selv at have ansvaret for deres madpakke til skolen?

Jeg selv har flere stadier af børneindragelse i madpakken:
Først begynder de selv at være med til lidt at bestemme hvad der skal med, men jeg har ansvaret og laver dem (med mindre de selv ønsker at være med)
Så begynder de selv at være mere og mere med i at lave dem, dvs vi gør det sammen.
Derefter begynder de selv at tage over og lave dem, men jeg husker dem på det, og kan komme med forslag, eks hvis vi har rester der egner sig til madpakken, om de vil have det med den næste dag.
Til sidst overlades de det fulde ansvar, både med at huske det og lave dem.

Jeg er lidt intresseret i at høre hvornår i mener børn selv kan have ansvaret for madpakkerne?
Jeg har nemlig oplevet både børn der efter min mening, ret tidligt har det fulde ansvar for deres madpakker, men også nogen hvor jeg tænker at der burde mor og far da godt nok give det barn noget mere ansvar, så det ikke bliver et shok når det flytter hjemmefra og selv pludselig skal ordne tingene.

Min er 10 og får jævnligt besked på, at hun selv skal smøre.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Studsgaard » 6. nov 2017, 10:12

Akehurst2 skrev:
Studsgaard skrev:
Jeg er lidt intresseret i at høre hvornår i mener børn selv kan have ansvaret for madpakkerne?
Jeg har nemlig oplevet både børn der efter min mening, ret tidligt har det fulde ansvar for deres madpakker, men også nogen hvor jeg tænker at der burde mor og far da godt nok give det barn noget mere ansvar, så det ikke bliver et shok når det flytter hjemmefra og selv pludselig skal ordne tingene.


Nu er en madpakke jo en ganske ukompliceret ting, så hvad er det for et chok, de børn skal få?

Min mor smurte madpakke til mig til jeg flyttede hjemmefra (som 20-årig...*curling :-D*) og da ansvaret overgik til mig kunne det løftes uden skyggen af besvær. Det er jo bare en madpakke.


Jeg tænker ikke det er stort universrystende chok, men mere at de bliver overraskede over at det skal de jo også lige huske at havde til og få lavet og det faktisk tager lidt tid lige at få den madakke lavet (hvis den skal være lidt spændende og ikke bare fire flade med leverpostej)

Jeg ved godt det ikke lige var det mit første indlæg handlede om, men hvis der så er mange ting (madpakke, vasketøj, oprydning, indkøb m.m.) man ikke plejer at have styr på selv, så tror jeg det kan være et chok når mam står med ansvaret selv.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Sophies-mor » 6. nov 2017, 10:16

Studsgaard skrev:
Akehurst2 skrev:
Studsgaard skrev:
Jeg er lidt intresseret i at høre hvornår i mener børn selv kan have ansvaret for madpakkerne?
Jeg har nemlig oplevet både børn der efter min mening, ret tidligt har det fulde ansvar for deres madpakker, men også nogen hvor jeg tænker at der burde mor og far da godt nok give det barn noget mere ansvar, så det ikke bliver et shok når det flytter hjemmefra og selv pludselig skal ordne tingene.


Nu er en madpakke jo en ganske ukompliceret ting, så hvad er det for et chok, de børn skal få?

Min mor smurte madpakke til mig til jeg flyttede hjemmefra (som 20-årig...*curling :-D*) og da ansvaret overgik til mig kunne det løftes uden skyggen af besvær. Det er jo bare en madpakke.


Jeg tænker ikke det er stort universrystende chok, men mere at de bliver overraskede over at det skal de jo også lige huske at havde til og få lavet og det faktisk tager lidt tid lige at få den madakke lavet (hvis den skal være lidt spændende og ikke bare fire flade med leverpostej)

Jeg ved godt det ikke lige var det mit første indlæg handlede om, men hvis der så er mange ting (madpakke, vasketøj, oprydning, indkøb m.m.) man ikke plejer at have styr på selv, så tror jeg det kan være et chok når mam står med ansvaret selv.

Plus, man skal have rugbrød op fra fryseren, pålæg op fra fryseren / eller købe det hele, så man ikke står mandag morgen med et tomt køleskab og håber, at der på magisk vis fremtrylles en smuk lækker madpakke.
Og jo mere, man har lavet før, man flytter hjemmefra. Jo nemmere er det at få lækre madpakker.

Hvis man har fået fx. æggemad med mayonnaise, karse og lidt tomat på i "mors madpakke" - så kan det være yderst kedeligt, at man ikke selv har opøvet vanen i at købe karse (dyrke selv), tomat, mayonnaise, osv. eller for den sags skyld lært at koge æggene til det.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2017, 10:37

Sophies-mor skrev:Plus, man skal have rugbrød op fra fryseren, pålæg op fra fryseren / eller købe det hele, så man ikke står mandag morgen med et tomt køleskab og håber, at der på magisk vis fremtrylles en smuk lækker madpakke.
Og jo mere, man har lavet før, man flytter hjemmefra. Jo nemmere er det at få lækre madpakker.

Hvis man har fået fx. æggemad med mayonnaise, karse og lidt tomat på i "mors madpakke" - så kan det være yderst kedeligt, at man ikke selv har opøvet vanen i at købe karse (dyrke selv), tomat, mayonnaise, osv. eller for den sags skyld lært at koge æggene til det.


Men alle de ting er jo ganske ukomplicerede. Det bør ikke tage et nogenlunde velfungerende ungt menneske mere end en enkelt mandag med tomt køleskab at få lært at købe ind til tiden.

Ikke, at jeg ikke synes det er en glimrende ide at få involveret børnene i madpakken, så forældrene kan slippe. Jeg fatter ikke, at min mor gad smøre madpakke til mig så længe (men det skønt og jeg fortalte hende ofte, hvor jeg nød det og hvor misundelige andre var) og det havde været helt rimeligt, hvis hun havde sagt, at det måtte jeg selv klare. Jeg er bare ikke enig i argumentet om, at det skal være for at børnene selv kan finde ud af det når det flytter hjemmefra.
4
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Panton » 6. nov 2017, 11:02

Jeg ser det ikke som et problem og hygger mig med det. Derudover er jeg sikker på at min søn på 12 sagtens kan gøre det selv, men for mig er det en af de små ting der kommer hjemmefra og hvor man kan ligge en lille seddel eller andet der kan betyde noget for ens barn.

Endvidere så nyder jeg den tid om morgenen, inden han skal op, med kaffe og madpakke samt ro i hovedet :)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Lykke » 6. nov 2017, 11:19

Jeg har hverken haft pligter eller smurt egen madpakke.
Intet chok da jeg flyttede hjemmefra. Jeg havde heller ikke ugentlig maddag eller noget hjemme.

Jeg tror min mor har ment det var bedre at der kom en madpakke med i skole hver dag, så kiosken eller madboden lokkede det mindre.

Jeg ser intet curling i det. Man må jo selv priotere som forældre.
Jeg vil hellere give mit barn/børn andre ansvarsområder.
Fint hvis barnet finder det spændende. Men jeg håber egentligt at der vil være madordninger. Lige nu er der madordning i vuggestue og senere børnehave. Det er så fint. Alle får det samme og aldrig har jeg set mit barn spise så meget rugbrød og grøntsager som dernede.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf FruKuk » 6. nov 2017, 20:40

Min mand har det fulde ansvar for madpakker til både ynglet på 7 og ynglet på knap 5 år. Hvis det står til mig, så bliver han ved med at yde den service så længe, de ønsker det.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Æble » 7. nov 2017, 09:22

Knægten begyndte selv at smøre da han var 9-10 år. Vi voksne sørger for der er pålæg og brød osv. En gang i mellem smører jeg den som en lille luksus for ham. Synes det er en fin lille pligt at have, selv tage ansvar for sin mad.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf hotlips » 11. nov 2017, 15:04

Min dreng bliver 7 om en måned, jeg har ingen intentioner om at han skal tage sig af det, det er nu ellers ikke svært, han får bær i et par mini tupperware og en bolle med smør.. Men han vælger selv hvad vi skal købe til den om søndagen eller går med i haven og plukker det meste af sommeren.
Han går også selv ind til bageren og køber sin bolle hvis jeg ikke har nået det dagen før, og helst med kort, det synes han er såå sejt.

Det er helt fint, jeg er heller ikke den rette til at være hellig, jeg fik kaffe og morgenmad på sengen i lange perioder til jeg var 16, hvor jeg frivilligt flyttede for mig selv.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23133

Re: Ansvaret for madpakken?

Indlægaf Aragorn » 11. nov 2017, 16:58

Så tidligt som muligt. Det styrker karakteren. Men naturligvis ikke uden at udvise stor opmærksomhed på barnet eller uden at overveje om det er rimeligt, hvad jeg beder barnet om.

Jeg ville også forvente at mit barn i en relativ tidlig alder var ansvarlig for sin egen transport til skole og venner, fritidsinteresser etc., i form af cykling - men jeg ville samtidigt ikke være religiøs i forhold til det, og på en presset dag eller i dårligt vejr eller blot for hyggens skyld, kunne jeg sagtens overtales til at køre eller selv tilbyde det. Det er selve princippet jeg går op i, og jeg tror ikke det styrker karakteren ekstra meget, at cykle 4 kilometer til skole i styrtregn med stiv kuling fra nordøst sidst i november.

Man kan jo starte med at lade barnet finde pålæg i køleskabet, eller tage to skiver ud af pakken allerede når det er 4 år, uden problemer - skære 4 skiver agurk med en sløv urtekniv under opsyn, eller hvad man finder på. En madpakke kan være enormt enkel at lave, så selv et ret ungt barn kan gøre det, men det kan også involvere lidt større overvejelser i forhold til eksempelvis redskaber som knive eller generel hygiejne - og jeg ser med vilje bort fra madens lødighed, den ville være mit ansvar.

Derudover er nogle børn altså bare kvikkere end andre, så jeg synes det er svært at sætte en bestemt alder på madpakken, og jeg må nøjes med at sige: Så snart barnet er klar til at gøre det selv, og efterhånden som evnerne og rutinerne udvikledes, ville jeg træde mere og mere i baggrunden, men naturligvis holde øje til jeg var sikker på alt var rigtigt.

Selv børn på 2 år kan hjælpe med at dække bord, omend det kun er 15 minutter ad gangen før de er helt udkørte, og selv om de kun kan vralte rundt med een enkelt ting ad gangen, og ikke tallerkner til 4 - 6 mennesker, og kun kan lægge det på spisebordet hvor der nu var plads, med strakt arm på tæer op til bordpladen, uden at kunne se den, uden sans for hverken korrekt opdækning eller dekoration. Det ville jeg helt klart lade barnet gøre, såfremt jeg selv havde overskud til at vente på barnet og give det instruktion som 'kan du tage den her og lægge hen på bordet', 'ved du hvordan en ske ser ud - godt, kan du tage sådan en og lægge derhen', at barnet ikke var alt for træt etc.

Jeg er klar over at nogle mennesker ser det som at give barnet en byrde, fordi man giver det en pligt, og man ikke bør have byrder eller pligter i den alder - jeg ser det anderledes - nemlig at man giver barnet en styrke der er nødvendig i livet, hele livet, fordi man giver barnet viden, træner både barnets kognitive og sensoriske færdigheder samt sproget, og man giver et meget klart billede af, at verden er således indrettet, at man har pligt til at gøre hvad man kan - samtidig med den gode følelse det er, at bidrage til fælleskabet og betyde noget.

Naturligvis holder man som ansvarlig voksen øje med, at man ikke giver barnet en større byrde end det kan bære, jeg taler selvfølgelig ikke om den lille voksne, eller om slaveri. Jeg taler om en nøje overvejet måde at inddrage barnet i den daglige husførelse, som jeg formoder den ansvarlige, voksne og tænkende forælder er i stand til at implementere.

Så kan man sige madpakken har nogle ekstra problematikker: Af hygiejnemæssige årsager ville jeg - alt efter barnets personlighed, om det var en ansvarsbevidst pige eller en sløset dreng, eksempelvis - først lade barnet smøre sin madpakke helt uden jeg havde et øje på håndtering af fødevarer, når jeg var sikker på, at maden blev håndteret korrekt, men sagen er, at denne begrænsning ikke er barnets, men min egen, så derfor er den svær at udtale sig om, fordi min reaktion afhænger af det specifikke barn.

Derfor kunne jeg forestille mig, at jeg ville holde op med fra afstand at kontrollere, at alt blev gjort korrekt, når barnet var omkring 12 år - senere, hvis det var et dumt eller dovent barn jeg havde med at gøre (det vil sige et barn der er ligesom jeg selv var), - for det første fordi jeg ikke ville have at barnet blev sygt af fordærvet mad, som var smurt fredag aften (tænkt eksempel) til brug mandag, og opbevaret på radiatoren hele weekenden - men også fordi jeg selv er temmelig hysterisk med, at den mad jeg spiser, ikke kan tænkes at være blevet snottet i af en 5 årig, om det så kun er ulækkert eller også er sygdomsfremkaldende er mig ligegyldigt.

Jeg ville gøre sådan som jeg har beskrevet, med ethvert barn jeg vurderede kunne deltage, fordi jeg er fuldstændigt overbevist om, at det er sundt på mange måder, og at det modsatte - ikke at inddrage børnene - er usundt for dem.

Det er forkert at tage folks problemer fra dem, selv om det er fristende, fordi det enten er så enormt meget hurtigere bare at gøre tingene selv, eller fordi man har medlidenhed med mennesker der ikke kan selv. Det lyder nobelt at tage menneskers problemer fra dem, men det er uanstændigt, fordi man gør dem svage. Det er derfor gamle mennesker på plejehjem skal kæmpe i 15 minutter med at gå 10 meter med en rollator, hvor man i stedet kunne smide dem i en kørestol og skubbe dem på 5 sekunder.





Jeg har seriøst aldrig overvejet madpakkesmøring mere, end jeg har gjort mens jeg skrev dette indlæg. Jeg er helt overrasket over, jeg har været i stand til at tænke så hårdt over - og så mange tanker om - en madpakke.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Børn"