Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Bøtte » 16. apr 2018, 09:14

hotlips skrev:Børn sidder jo i klapvogn mens de lærer at tale, det må da være et stort tab på det punkt hvis de ikke kan se deres forældres ansigter og kun i et vist omfang hvad de peger på hvis de vender væk fra forældrene.
Det er direkte imod alt hvad der anbefales.

Det er i forvejen sin sag at kommunikere når man er så lille og der går da også meget fra dem når man ikke kan se hvor de peger og smiler eller at deres trætte øjne næsten ikke kan holde sig åbne og der er da en verden til forskel for sådan en lille fyr på om man kan se sin mor eller far mens ens øjne lukker sig eller om de er helt uden for synsfeltet.

Vi havde en basson combi, han hadede barnevognen for han kunne jo ikke se ud når han lå der, men han elskede sin klapvogn, den var stor nok til at han kunne ligge og sove godt men lille nok til at vi kunne have den med alle vegne, den første sommer sad han i betrækket fra voksien, det kunne ikke have fungeret bedre for os, vi var rigtig glade for den, han brugte den nogle få gange da han var 4 og der kunne han stadig være der godt nok til at sove hjem fra kulternat og den slags.


Så det er bedre de sidder med solen lige i ansigtet end at være vendt væk fra mor/far?

Jeg kender godt anbefalingerne, men tænker sommed alt andet, at det nok går, hvis de ikke konstant er væk fra mor og far.

Vores store pige har et fint sprog og snakker konstant på trods af hun ind i mellem vendte væk fra os.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Ficus » 16. apr 2018, 09:34

Vi har lige været til noget omkring børns sprogudvikling med nogle talepædagoger fra kommunen, de nævnte at nogle sad alt for længe i barnevogn og kiggede på mor og far, fordi når man så gik tur og peger på ting man skal kigge på, så ser barnet det først længe efter, når man kommer hen til tingen, hvor at når de kigger forud, så kigger man samme vej.

En pointe en af klapvognssælgerne også nævnte.

Måske hvis man skifter alt for tidligt? Ved det selvfølgelig ikke.



Overvejer stadig den der ikke kan vendes. City Elite fra BabyJogger. Hvis jeg kan komme mig over løbeklapvogns looket
Senest rettet af Ficus 16. apr 2018, 11:25, rettet i alt 1 gang.
0
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Lykke » 16. apr 2018, 09:57

Jeg har virkelig aldrig tænkt på at det skulle have noget som helst at sige, hvilken vej de vender i en klapvogn. Da barnet var stort nok til klapvogn gad hun da alligevel ikke sidde der særlig længe.
Den bliver brugt til og fra busstoppested, vuggestuen og ja generel transport.
Synes det er vildt hvis det skulle påvirke barnets sproglige udvikling. Tænker det er sådan ca al tiden imellem der nok er ret afgørende for barnets sprog.

Nå men det er et sidespor.
Vi har sådan en gammel tung emmaljunga klapvogn. Men vi klapper den heller ikke sammen, og den kan så ikke vendes, så barnet kigger væk fra os.
Men den kan godt bruges til at sove i. Tror det vigtigste for os var at den var billig, i nærheden af hvor vi bor og ikke var alt for brugt.
Tænker den godt kan bruges til næste barn, men så er den vist også færdig.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf ajnaM » 16. apr 2018, 12:50

Ficus skrev:Vi har lige været til noget omkring børns sprogudvikling med nogle talepædagoger fra kommunen, de nævnte at nogle sad alt for længe i barnevogn og kiggede på mor og far, fordi når man så gik tur og peger på ting man skal kigge på, så ser barnet det først længe efter, når man kommer hen til tingen, hvor at når de kigger forud, så kigger man samme vej.

En pointe en af klapvognssælgerne også nævnte.

Måske hvis man skifter alt for tidligt? Ved det selvfølgelig ikke.



Overvejer stadig den der ikke kan vendes. City Elite fra BabyJogger. Hvis jeg kan komme mig over løbeklapvogns looket


Ha, det er lidt sjovt. Man kunne nemt argumentere for det modsatte. At det er godt for børns sproglige udvikling at have øjenkontakt og samtale med forældrene, mens de kører klapvogn.

Mine drenges klapvogne har kunnet vende begge veje. De har foretrukket at sidde med hovedet mod mig og har haft helt fin sproglig udvikling.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Ficus » 16. apr 2018, 14:00

ajnaM skrev:
Ficus skrev:Vi har lige været til noget omkring børns sprogudvikling med nogle talepædagoger fra kommunen, de nævnte at nogle sad alt for længe i barnevogn og kiggede på mor og far, fordi når man så gik tur og peger på ting man skal kigge på, så ser barnet det først længe efter, når man kommer hen til tingen, hvor at når de kigger forud, så kigger man samme vej.

En pointe en af klapvognssælgerne også nævnte.

Måske hvis man skifter alt for tidligt? Ved det selvfølgelig ikke.



Overvejer stadig den der ikke kan vendes. City Elite fra BabyJogger. Hvis jeg kan komme mig over løbeklapvogns looket


Ha, det er lidt sjovt. Man kunne nemt argumentere for det modsatte. At det er godt for børns sproglige udvikling at have øjenkontakt og samtale med forældrene, mens de kører klapvogn.

Mine drenges klapvogne har kunnet vende begge veje. De har foretrukket at sidde med hovedet mod mig og har haft helt fin sproglig udvikling.


Det var også lidt ment som modargument til det hotlips (tror jeg det var) skrev, som var ala de du skriver.


Jeg tror nu mest på at man skal købe den vogn man synes bedst om, tror det for de fleste børns vedkommende er minimalt med tid der bruges i en klapvogn ift til den samlede tid deres sprog formes i.


Min egen overvejelse går mest på om det er mit behov udelukkende at kunne se ham/hans ansigt, fordi han synes det er sjovere at kigge fremad, eller om han er så lille endnu, at han har et “rigtigt” behov for at kigge på mor og far og om det bliver utrygt.

I forhold til alle andre ønsker til en klapvogn der matcher en City Elite bedst. Kan bare mærke det nager lidt at den ikke kan vendes.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Ficus » 16. apr 2018, 14:05

Vil også tilføje at jeg tror der er mange forskellige måder at se sprogets udvikling på, de var i hvert fald dybt uenige om man må sige miavkat og muhko eller om det er det mest forbudte i verden....
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf ajnaM » 16. apr 2018, 14:14

Ficus skrev:
Det var også lidt ment som modargument til det hotlips (tror jeg det var) skrev, som var ala de du skriver.


Jeg tror nu mest på at man skal købe den vogn man synes bedst om, tror det for de fleste børns vedkommende er minimalt med tid der bruges i en klapvogn ift til den samlede tid deres sprog formes i.


Min egen overvejelse går mest på om det er mit behov udelukkende at kunne se ham/hans ansigt, fordi han synes det er sjovere at kigge fremad, eller om han er så lille endnu, at han har et “rigtigt” behov for at kigge på mor og far og om det bliver utrygt.

I forhold til alle andre ønsker til en klapvogn der matcher en City Elite bedst. Kan bare mærke det nager lidt at den ikke kan vendes.


:D Jeg burde lære at læse trådene helt.

Jeg tror ikke, valget af klapvogn er så vigtigt igen for barnets udvikling. Børn vænner sig også til det meste. Så altså, jeg ville tage udgangspunkt i mig selv - hvilken klapvogn vil jeg helst selv gå rundt med?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Danseprinsesse » 16. apr 2018, 19:56

Jeg tænker også, det virkelig afhænger meget af, hvordan og hvor ofte man bruger sin klapvogn.

Skal man gennem storbyen med den hver eftermiddag, hvor barnet er træt og mættet af indtryk, er det måske rart at kunne vende den(?).
Vi bruger primært klapvognen til at have med som sovevogn og til hyggeture i naturen, hvor han også selv går noget af tiden. Som dagligt transportmiddel bruger vi bilen, og der sidder han heller ikke, så han kan se mit ansigt, når jeg taler eller synger til ham.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Danseprinsesse » 16. apr 2018, 19:58

Ficus skrev:Vil også tilføje at jeg tror der er mange forskellige måder at se sprogets udvikling på, de var i hvert fald dybt uenige om man må sige miavkat og muhko eller om det er det mest forbudte i verden....


Jeg tror, det bliver slået af at bede barnet sige et bestemt ord. That's a crime.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Bøtte » 18. apr 2018, 11:59

Danseprinsesse skrev:
Ficus skrev:Vil også tilføje at jeg tror der er mange forskellige måder at se sprogets udvikling på, de var i hvert fald dybt uenige om man må sige miavkat og muhko eller om det er det mest forbudte i verden....


Jeg tror, det bliver slået af at bede barnet sige et bestemt ord. That's a crime.


Er det? Det har jeg aldrig hørt.

Ikke at jeg ikke er ‘ligeglad’ (så jeg fortsætter bare at spørge dagligt om hun man sige sit navn/mormor/rugbrød osv), men det er jeg aldrig stødt på i mine 5 år som mor. :genert:
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Sorenspige » 18. apr 2018, 14:37

Bøtte, det skal forstås sådan, at hvis V fx siger: "Der står koer på marken", så skal du ikke sige "V, det hedder køer". I stedet skal du gentage sætningen rigtig "Ja, det er rigtigt. Der står køer på marken".

Kan også bruges, når de ikke siger lange sætninger endnu.
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Sustentaculum » 18. apr 2018, 15:08

Jeg har slet ikke set at tråden er blevet genoplivet :D

Vi endte med en emmaljunga med vendbart sæde. Han er 1 år, og sidder stadig med front mod os. Det synes jeg nu altså føles rarest. Men om det er mit eller hans behov er ikke til at sige.

:)
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf Bøtte » 18. apr 2018, 17:04

Sorenspige skrev:Bøtte, det skal forstås sådan, at hvis V fx siger: "Der står koer på marken", så skal du ikke sige "V, det hedder køer". I stedet skal du gentage sætningen rigtig "Ja, det er rigtigt. Der står køer på marken".

Kan også bruges, når de ikke siger lange sætninger endnu.


Årh ja. Selvfølgelig. Det vidste jeg gost var totalt no-go, men jeg gør det sikkert alligevel :-D
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Klapvogn - Hvilken skal man vælge?

Indlægaf primle » 18. apr 2018, 19:58

Ficus skrev:
ajnaM skrev:
Ficus skrev:Vi har lige været til noget omkring børns sprogudvikling med nogle talepædagoger fra kommunen, de nævnte at nogle sad alt for længe i barnevogn og kiggede på mor og far, fordi når man så gik tur og peger på ting man skal kigge på, så ser barnet det først længe efter, når man kommer hen til tingen, hvor at når de kigger forud, så kigger man samme vej.

En pointe en af klapvognssælgerne også nævnte.

Måske hvis man skifter alt for tidligt? Ved det selvfølgelig ikke.



Overvejer stadig den der ikke kan vendes. City Elite fra BabyJogger. Hvis jeg kan komme mig over løbeklapvogns looket


Ha, det er lidt sjovt. Man kunne nemt argumentere for det modsatte. At det er godt for børns sproglige udvikling at have øjenkontakt og samtale med forældrene, mens de kører klapvogn.

Mine drenges klapvogne har kunnet vende begge veje. De har foretrukket at sidde med hovedet mod mig og har haft helt fin sproglig udvikling.


Det var også lidt ment som modargument til det hotlips (tror jeg det var) skrev, som var ala de du skriver.


Jeg tror nu mest på at man skal købe den vogn man synes bedst om, tror det for de fleste børns vedkommende er minimalt med tid der bruges i en klapvogn ift til den samlede tid deres sprog formes i.


Min egen overvejelse går mest på om det er mit behov udelukkende at kunne se ham/hans ansigt, fordi han synes det er sjovere at kigge fremad, eller om han er så lille endnu, at han har et “rigtigt” behov for at kigge på mor og far og om det bliver utrygt.

I forhold til alle andre ønsker til en klapvogn der matcher en City Elite bedst. Kan bare mærke det nager lidt at den ikke kan vendes.


Vi startede med en Emmaljunga Xerox, som vi aldrig blev rigtig glade for og brugte meget få gange. Den var med vendbart styr. Nu har vi en City Elite. Den er megalækker at køre med. Vi bruger den ikke så meget til vores den mindste (20 mdr) endnu. Han sidder lige så ofte i barnevognen stadig.

Hvis man ellers er en gennemsnitlig god forælder, tænker jeg der skal meget klapvognstid til at ødelægge barnets sprog, fordi det vender væk fra mor og far - som du også selv er inde på. Men hvis du ikke har det godt med det, så er det selvfølgelig også en ting der skal tages med i overvejelserne.
0

Tilbage til "Børn"