Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 24. nov 2017, 17:51

Mistermor skrev:http://www.bronderslev.dk/~/media/website/Borger/SkoleOgUddannelse/PPR/N%C3%A5r%20sproget%20skal%20udvikles%20-%20ideh%C3%A6fte%20til%20mundmotoriske%20%C3%B8velser.ashx?la=da

Her er seriøst gode ideer!
Jeg synes stadig, det er vigtigt, at man ikke fokuserer for meget på mundmotorik, hvis det ikke er det, der er problemet, men rigtig meget af det kan gøres som en "naturlig" del af livet og ikke som en aktivitet.


Orv, der er mange sjove lege! Det er præcis det her, jeg håbede at finde! :love:

Jeg mener, vi leger jo alligevel med hende, så vi kan jo lige så godt forsøge med lidt rim og vers, lidt mundmotorik og så nogle gode historier, når dagen går på held. Intet af det skader jo - og vi kan sikkert alle trænge til nogle nye lege uanset. Glæder mig allerede til at lege med sugerør!

Så kan vi, som du er inde på, altid tage mere koncentreret fat, hvis det på et tidspunkt kommer så langt.
0
Tally-ho
Indomie
Indlæg: 207
Tilmeldt: 31. jul 2016, 18:44
Kort karma: 6
Likede indlæg: 166

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf Indomie » 24. nov 2017, 23:08

Min søn havde udtale problemer og fik en talepædagog på som klarlagde hvor hans problemer var. Dette blev gjort i 3års alderen selvom hun sagde de normalt ventede til de var ældre.
Når han var sammen med talepædagogen spillede de en masse spil hvor han øvede udtalelse. Vi fik også en del udleveret i kopi og primært skulle vi spille vendespil med billeder af ting med de lyde som voldte ham problemer.
Så frem med vendespil hvor hun skal sige hvad hun vender , lav evt jeres egne hvis I ved der er specielle lyde hun halter på. Et andet godt spil er billedlotteri.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf hotlips » 9. dec 2017, 05:12

milisa skrev:
Sorenspige skrev:Kan hun lide pegebøger? Fx dem med flapper, man skal åbne.

Min dreng på 4 elskede stadig at kigge i pegebøger, da han var blevet 3 år, og engang imellem vil han stadig gerne (moren synes til gengæld, det er lidt kedeligt nu :genert:).


Hun eeeeeeeeeelsker dem! Der er jo bare ikke så meget sprog? Men måske det er godt nok som begynderhøjtlæsning...?


Jeg må indrømme at jeg tænker der er et eller andet du har fået forkert fat i omkring det at læse med børn.

Du skriver at hun ikke har været interesseret i at få læst højt men hun elsker både flapbøger og du skriver selv det her :

"Hun kan sidde i timevis og bladre i en fugleguide eller i sine bil- og togbøger, men det med at høre rigtige historier uden billeder og med meget tekst, det er no-go. Hun mister simpelthen koncentrationen."

Men man læser ikke bøger kun med tekst for børn på 3. Det er for svært for dem at danne de sammenhængende billeder og forme deres tanker så struktureret som det kræver for at gøre det interessant.

Jeg mener bestemt at det du beskriver er en lille dame der gerne vil læse, men hvis hun ikke har været vant til at læse sine egne bøger med en voksen der fortæller så kan det jo godt være i lige skal starte helt forfra, det at læse bøger er noget der skal læres som alt andet.

Find nogle med lidt tekst hvis du synes det gør det lettere for dig selv og så sæt jer og tal om billederne, det er dig der skal fortælle med de ord du ved hun kender og ofte vil børnene gerne hjælpe når det er en bog de kender og så hjælpes man lidt mere ad. Jeg ville ikke gå på biblioteket, der er en meget stor glæde i at få læst de bøger man kender igen og igen og det vil være ærgerligt at hun fik kastet sin kærlighed på en bog i så ikke kunne skaffe, men det er jo op til dig.

Pixibøger er stadig et hit hos småfolk og de findes helt uden tekst og med en del, vi har læst dem om Rasmus klump og Morten skildpadde men der er utallige og der er også nogen eventyr i enkle versioner.
nogen børn der synes det betyder meget at det er større billeder, så jeg ville nok vælge en boghandler og tage god tid sammen med hende,og så prøv at læg mærke til hvad hun lader til at synes om, størrelse på billeder, hvor mange detaljer, er det hele landskaber eller vil hun hellere se på enkeltstående billeder.

Jeg har en dreng der er født med ganespalte og han har selv valgt at sætte sig på bestemte emner efterhånden, en overgang var det grave og byggemaskiner, så blev det brandmænd og udrykningskøretøjer og så har vi læst bøger og jeg har fundet steder vi kunne tage hen og se på hvad det nu var rigtigt, det er meget motiverede for viljen til at tale at man ser de her ting man synes er så fantastiske og gerne vil fortælle om,bøger har været en god start på nye emner fordi de er så gode til at vise det man forklarer,vi har altid læst meget og det jeg først og fremmest har lagt vægt på har altid været at det skulle være sjovt og spændende, så var det ikke så vigtigt om vi læste en ren billedbog af og til til han var 5.
Vi har været til et hav af undersøgelser og han har ikke haft brug for taletræning eller andet.

Jeg ville glemme alt om at tælle, rim og så videre udover hvad hun helt selv starter på og prøve at lægge vægt på at give hende lyst til at tale, hvis hun ikke er begyndt med sætninger så er det først og fremmest øvelse i at tale hun mangler og så ville jeg ikke gå så meget op i at træne munden, der er vel ikke nogen grund til at tro at musklerne ikke følger med naturligt når hun begynder at bruge dem mere.

Det er helt generelt min erfaring at det der med at samtale med børn på mange måder er som med de voksne, min mormor sagde altid det var så hyggeligt at sludre over opvasken og selvom man ikke lige gider at vaske op så er de ting man vil gøre hvis man ved en voksen trænger til at tale om noget meget brugbare med mange børn.
En gåtur, uden at have travlt og uden rigtig at skulle noget eller at sætte sig på en bænk og få en Mathilde hvis de er for små til kaffe, man kan sagtens gøre det når man tager sig god tid med at komme hjem fra børnehaven eller når de holder pause på en legeplads .. Det er næsten altid den slags der på en eller anden måde får gang i det og det er uanset om det er min dreng og hans venner eller familiens andre børn der er blevet teenagere.
Jeg tænker også at det for jer selv er noget godt i har i vente, selvom man lærer at forstå hvad de siger fra det er få or så er det en af de store fornøjelser som forælder at de kommer til at kunne fortælle for alvor hvad der foregår i det lille hoved, så begynder de at øve sig i rim og i at sige vittigheder og fortælle når nogen har gjort noget sjovt eller forkert i børnehaven og der er ingen der kan være så forargede som små børn der lige har lært at fortælle om at det er de altså.. Det er fantastisk.
2
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27052

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf ajnaM » 9. dec 2017, 20:01

DetSorteCirkus skrev:Kæder i selv sprog og socialisering sammen?
Hvis hun er lidt af en enspænder, er det nok for meget at satse på begge ting samtidig. Rim og remser, højtlæsning, samtaler om gøremål og den slags, der ikke kræver, at hun skal omgås andre end jer, mens hun bliver stimuleret, er måske at foretrække lige nu.

Jeg arbejder en del med sprogstimulering, fordi jeg har mange tosprogede elever, og hvor man indenfor det område traditionelt har ment, at børn nærmest skulle bombarderes med nye ord og begreber, handler det i dag meget mere om såkaldt stilladsering og strategier. Børn lærer ikke noget af ting, de slet ikke forstår, så en god tommelfingerregel er, at hvis man ønsker at styrke vokabularet og introducere nye ord og begreber, skal de historier og samtaleemner, man anvender, være noget, der vækker genkendelse. Drejer det sig i stedet om at give et bredere udsyn og træne forestillingsevnen, skal man prøve at tale om det nye og anderledes med ord, som barnet kender. Altså det er udgangspunktet, som man så arbejder ud fra og øger sværhedsgraden i forhold til.

Rim og remser styrker ikke automatisk ordforråd og begrebsverden. Det afhænger igen af forståelsen. Men det kan netop være sjovt og givende at bruge vrøvlevers eller remser med mange fremmedord til at styrke udtale og tydelighed.

Jeg retter helst ikke direkte på børn. Hvis jeg forstår meningen med det, de siger, er det godt nok og har jo vist sig at fungere som kommunikation, så hvis jeg gerne ville lede et barn i retning af at sige fx. "kat" i stedet for "miav", ville jeg starte med at gentage det, barnet sagde, bare med "kat".



Det er meget interessant.

Jeg har en på snart 2, og jeg har flere gange været opmærksom på, hvordan han egentlig lærer sproget, uden at jeg har kunnet forstå det ordentligt. Eksempelvis har jeg undret mig over, hvordan ordet 'kommer ind' første gang - altså, man kan jo netop ikke læse en bog med en masse nye ord, uden at det bliver koblet til et eller andet, han kender. Men omvendt skal man jo også skabe - og udvide - grundlaget, som det hele jo hviler på.

Min erfaring er, at det er en eksponentiel stigning, når først det kører. Som om alle små ord forgrener sig i nye ord. Meget spændende at opleve. Var ikke helt så obs ved første barn, der var det bare utroligt, at han sagde noget. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 6. jan 2018, 17:53

Ville bare lige sige, at der er sket seriøse tigerspring i lysår format de seneste fire uger!!! Hun er blevet ellevild med højtlæsning og sidder nu og læser højt for sine bamser hver aften, inden hun skal sove.

Og her for to uger siden oplevede jeg for første gang, at hun deciderede samtalte med et andet barn. Ejmen, jeg blev så glad, at jeg var ved at tude! Og her i den forgangne uge sagde hun, at hun skulle hen i børnehaven til alle vennerne! :love:

Vi har brugt mange af de lege, mistermor linkede til og begyndte at læse Lotte og Totte. De er stadig de klareste favoritter og der skal læses mindst en hver aften. Men den seneste uge har hun fået øjnene op for andre bøger også, så vi kigger også så småt på Halfdan Rasmussen.

TAK for jeres feedback!
6
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 6. jan 2018, 17:55

Orv, glemte at sige, at hun nu også taler med andre voksne! Til jul kom min nevø hen og konstaterede, at hun på de første 10 minutter efter de havde hilst på hinanden havde sagt flere ord til ham, end hun har gjort sammenlagt før!
3
Tally-ho
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf kidkomb » 6. jan 2018, 17:59

Hvor er det fedt for jer, milisa!
Og et skønt eksempel på at nogle børn klarer udvikling i spring og ikke løbende og at I gjorde helt ret i ikke at male fanden på væggen :kys:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Hvo'n styrkes den 3-åriges sprog?

Indlægaf milisa » 6. jan 2018, 18:09

^ Og det har hun nemlig altid gjort!
0
Tally-ho

Tilbage til "Børn"