Mistermor skrev:Er pædagogerne ikke kommet med forslag til, hvad i kan gøre? Har de nogen planer for, hvad de vil gøre?
Jeg tænker umiddelbart, at Halfdans abc er alt for svær, hvis hun er, som du beskriver. Der er desuden kommet en mængde nye rim og remsebøger, og fælles for dem er, at de ikke giver nogen mening for børn,( og slet ikke så små børn) hvis man ikke sætter sig ned og taler dem igennem.
I stedet tænker jeg fagtesange. - Pegebøger. - I Richard Scarrys bøger er der millioner af ting at tale om. Det er bare at kigge på billederne og tale i korte sætninger. Se grisen. Den er brandmand. Den har en hjelm. Du har også en hjelm - det er bare en cykelhjelm. Selvfølgelig med barnet input så vidt muligt. Billedlotteri - det kan i selv lave med billeder af ting, hun kender og ting hun er lige ved. Så skal i skiftes til at råbe op.
Går i på biblioteket? For der vil de også kunne hjælpe dig. På nogle biblioteker har de ligefrem nogle bøger, som er kategoriseret efter "formål". Dvs at der er bøger, hvor man øver farver, eller foran og bagved, følelser eller noget helt andet.
Hvordan kommer hendes højintelligens til udtryk?
Hm, jeg tror ikke, jeg har forklaret mig tydeligt nok, fornemmer jeg på dit indlæg: Hun har et gigantisk ordforråd, hun kan bare ikke udtale korrekt og kan ikke sætte en sammenhængende sætning sammen. Hun kan ganske enkelt ikke samtale. Så det med "her er en brandmand", tror jeg er for simpelt/kedeligt. Jeg tror Rikkes idé med bare at fortsætte med at tale og sætte ord på alt er god. Og Anlewis med rimog remser - tænker det øver mundbevægelser og tunge.
Ift intelligens: Hun har talforståelse. Kan regne og trække fra. Tælle til 30, tror jeg vi er nået til. På 4 sprog i øvrigt, hvis man fratrækker udtalen. Tal er godt. Sætninger, knap så godt. Derudover kan hun lave nogle kognitive koblinger, som jeg og børnehaven ikke har set eller hørt andre 3-årige gøre, men kan selvfølgelig ikke komme på et eneste eksempel...