Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6192
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16193

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Urtekussen » 7. apr 2024, 17:07

Vi er i lammesæson.
Vores vædder fra sidste år har vi beholdt. Man "må" gerne avle en generation ned på dem, uden at det giver problemer med indavl. Han fik een datter sidste år, og jeg troede faktisk ikke hun var drægtig, men i går lå der to fine, små lam.

Jeg ved godt fårene er ligeglade, men mit etiske kompas siger :
scott.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10239
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1222
Likede indlæg: 18421

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 7. apr 2024, 20:29

Jeg vil bare lige anbefale denne strigle til jer der ikke har prøvet den - Hun er sort under al det mudder efter en tur med den :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10239
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1222
Likede indlæg: 18421

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf .Magic. » 15. apr 2024, 18:50

Min lille nye løvevædder er kommet ind på det store badeværelse fordi han ikke går i tørvejr når det regner :rulle:
Han var gennemblødt da jeg kom hjem fra stalden. Han virker ikke kold eller sløv, men tænker han lige må blive tør i tørvejr og så må jeg se i morgen, hvordan jeg gør så han kan komme i tørvejr hele tiden nu når han ikke kan finde ud af selv at gå i tørvejr :stoned:
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 247
Likede indlæg: 4202

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Galoldriel » 18. apr 2024, 17:21

.Magic. skrev:
Galoldriel skrev:Min søde bamse af en hund (golden retriever/labrador blanding) har det dejligste, gladeste sind. Men han stresser simpelthen så vildt, når vi får gæster. Det er "glad stress", og han hverken gør eller springer op. Men han laver små rejehop og logrer så kraftigt med halen, at han fx er kommet til at feje kopper ned fra kaffebordet. Han vælter ind i folk, og han prøver at slikke på deres hænder, pruster og bøvler rundt. Alt sammen, fordi han bare så gerne vil lege, og fordi han elsker mennesker.

Det er pænt anstrengende. Mest, når vi har besøg af folk, der ikke bryder sig om eller ikke forstår hunde. Når det er et relativt kort besøg, kan vi lukke ham inde i en anden del af huset (det er forholdsvis stort), men det ideelle ville være, at han kan være til stede uden at gå helt bananas.

Han kan godt falde lidt til ro i det efter cirka en halv time, men så snart, gæsterne rejser sig, så er han ved deres side igen. Vi giver ham altid et kødben og/eller hans lickimat med noget godt smurt ud over, og det afstresser ham, imens han spiser. Men når han er færdig, vil han hen til gæsterne igen.

Det er tydeligt, han gerne vil lytte til os, så når vi siger, han skal lægge sig eller sidde, gør han det også. Men der går kun et kort sekund, så springer han op igen. Sådan kan vi blive ved. Han er så hektisk, og vil ikke gå glip af noget.

Er der nogle af jer, der har haft/har samme problem med jeres hund, og er der noget, der har hjulpet?

Han er forresten 1 år og 9 måneder.

Nanook er på samme måde og har hele tiden været det. Han bliver 3 år til august. Det er blevet mere afslappet med alderen - Nu bliver han ikke ved så længe.

Det eneste der virker her at at folk siger hej til ham og snakker lidt med ham. Han gør det fordi han vil sige hej og forstår ikke, hvis folk ikke vil sige hej. Jeg siger til folk at de er nødt til at sige hej til ham hvis han skal slappe af og vil de ikke det så kan de ikke besøge os. Det samme hvis de er bange for hunde og de derfor ikke tør sige hej. Det er naturligvis sådan det er for det bestemmer man jo ikke selv, men så skal vi bare ikke ses herhjemme.


Jeg glemte helt at svare. Men der er også sket lidt i mellemtiden, for min hund er faktisk begyndt at falde hurtigere til ro. Han holder sig så meget i skindet for ikke at springe op ad folk. Det dejlige dyr gør sig virkelig umage :lun: Han er også begyndt at holde lidt mere afstand, så selvom hele kroppen stadig logrer, så virker det ikke så overvældende.

Han siger hej, får herefter et kødben, og så lægger han sig ned i nærheden og gnaver. Han skal lige hen at minde gæsten om, at han stadig er der, engang imellem, men så lægger han sig også ned ret hurtigt igen.

Vi beder vores gæster ignorere ham, når de har hilst på, hvis de ikke ønsker kontakten. Der er overraskende mange, der ikke forstår, de ikke skal tale med ham, hvis ikke de ønsker hans opmærksomhed :gruble:

Jeg kan godt mærke, vi nærmer os hans 2-års fødselsdag, og at han er ved at have en mere moden hjerne. Det er dejligt, men jeg elsker ham også, præcis som han er. Han er den skønneste hund :love:
2
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16463
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1419
Likede indlæg: 30715

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 18. apr 2024, 17:50

Nøj vores plejekat er sur på mig.
Tænker hun udmærket godt ved, det er mig, der har “kidnappet” hende og fjernet hende fra alt hun kender.
Hende, der har fodret hende i 10 år, var her i går, så vi kunne flytte og veje killingerne og hun kunne sidde lige ved siden af kravlegården, uden at Missemor blev sur.
Jeg skal ikke bryde mig om at nærme mig, hun både knurrer og hvæser og kommer i mod mig.
Håber hun falder lidt til ro.
Min søn kunne lige veje killingerne nu her, for den ene var en del mindre i går.
Den er stadig under de andre i vægt, men har tager lige så meget på fra i går til i dag, som de andre.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21845

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 18. apr 2024, 19:28

TinaW skrev:Nøj vores plejekat er sur på mig.
Tænker hun udmærket godt ved, det er mig, der har “kidnappet” hende og fjernet hende fra alt hun kender.
Hende, der har fodret hende i 10 år, var her i går, så vi kunne flytte og veje killingerne og hun kunne sidde lige ved siden af kravlegården, uden at Missemor blev sur.
Jeg skal ikke bryde mig om at nærme mig, hun både knurrer og hvæser og kommer i mod mig.
Håber hun falder lidt til ro.
Min søn kunne lige veje killingerne nu her, for den ene var en del mindre i går.
Den er stadig under de andre i vægt, men har tager lige så meget på fra i går til i dag, som de andre.


Det er godt nok også en stor omvæltning når hun har været udenfor på egen pote i så mange år. Og nu hvor hun har killinger skal hun jo også beskytte dem. Ikke så mærkeligt hun er nervøs.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16463
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1419
Likede indlæg: 30715

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 19. apr 2024, 04:30

Pandesteg skrev:
TinaW skrev:Nøj vores plejekat er sur på mig.
Tænker hun udmærket godt ved, det er mig, der har “kidnappet” hende og fjernet hende fra alt hun kender.
Hende, der har fodret hende i 10 år, var her i går, så vi kunne flytte og veje killingerne og hun kunne sidde lige ved siden af kravlegården, uden at Missemor blev sur.
Jeg skal ikke bryde mig om at nærme mig, hun både knurrer og hvæser og kommer i mod mig.
Håber hun falder lidt til ro.
Min søn kunne lige veje killingerne nu her, for den ene var en del mindre i går.
Den er stadig under de andre i vægt, men har tager lige så meget på fra i går til i dag, som de andre.


Det er godt nok også en stor omvæltning når hun har været udenfor på egen pote i så mange år. Og nu hvor hun har killinger skal hun jo også beskytte dem. Ikke så mærkeligt hun er nervøs.


Nej, jeg bebrejder hende heller ikke.
Jeg lader hende være så meget som muligt, men hun har også noget med det ene øje, så der er noget udflåd der skal tørres af en gang i mellem. Det kan jeg lige få gjort, mens hun spiser vådfoder.
Men mon ikke hun slapper lidt mere af i løbet af de næste par uger.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16463
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1419
Likede indlæg: 30715

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 29. apr 2024, 17:39

Missemor er allerede gået i løbetid igen. Killingerne er to uger gamle. Hun er gået fra at mene mine fødder skal angribes til at jeg kan røre hende overalt.
Og fra at være totalt overbeskyttende overfor killingerne til at vi bare kan tage dem ud, når hun er i “trance” eller hvad man skal kalde det.
Synes det er vildt at de kan komme så hurtigt i løbetid igen.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12867
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12684

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Guilded_Lily » 29. apr 2024, 17:52

I dag er det et år siden, vi hentede husterroristen.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21845

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 29. apr 2024, 17:55

TinaW skrev:Missemor er allerede gået i løbetid igen. Killingerne er to uger gamle. Hun er gået fra at mene mine fødder skal angribes til at jeg kan røre hende overalt.
Og fra at være totalt overbeskyttende overfor killingerne til at vi bare kan tage dem ud, når hun er i “trance” eller hvad man skal kalde det.
Synes det er vildt at de kan komme så hurtigt i løbetid igen.


Hvad skal der ske med hende når killingerne er klar til at komme hjemmefra?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16463
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1419
Likede indlæg: 30715

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 29. apr 2024, 18:30

Pandesteg skrev:
TinaW skrev:Missemor er allerede gået i løbetid igen. Killingerne er to uger gamle. Hun er gået fra at mene mine fødder skal angribes til at jeg kan røre hende overalt.
Og fra at være totalt overbeskyttende overfor killingerne til at vi bare kan tage dem ud, når hun er i “trance” eller hvad man skal kalde det.
Synes det er vildt at de kan komme så hurtigt i løbetid igen.


Hvad skal der ske med hende når killingerne er klar til at komme hjemmefra?


Hun bliver steriliseret og genudsat.
2
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16295
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32556

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf icelady » 3. maj 2024, 15:43

Jeg tror det er ren og skær tilfældigt, men siden Misty blev aflivet i januar, har Viktor haft en mani med at lægge sig foran døren til badeværelset, når jeg går i bad.

Døren står åben, så nogle gange ligger han i gangen, andre gange lige indenfor døren (dvs på badeværelsesgulvet), og nogle gange henover dørtrinnet :D

Så ligger han ellers der og venter på jeg bliver færdig. Når jeg er færdig springer han op med et miav og går ind og spiser noget mad. :lol:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16463
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1419
Likede indlæg: 30715

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf TinaW » 3. maj 2024, 17:33

icelady skrev:Jeg tror det er ren og skær tilfældigt, men siden Misty blev aflivet i januar, har Viktor haft en mani med at lægge sig foran døren til badeværelset, når jeg går i bad.

Døren står åben, så nogle gange ligger han i gangen, andre gange lige indenfor døren (dvs på badeværelsesgulvet), og nogle gange henover dørtrinnet :D

Så ligger han ellers der og venter på jeg bliver færdig. Når jeg er færdig springer han op med et miav og går ind og spiser noget mad. :lol:


Vores inde/udekat har det med at ligge, så hun lige kan lure ind i brusekabinen.
Man føler sig en smule overvåget. :D
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Zonta » 4. maj 2024, 04:56

Jeg skrev slut marts om vores hanhund, der tog på og skulle have noget andet foder. Det fik han og lige i starten virkede han lidt ekstra sulten, men det regulerede sig efter en lille uges tid. Og nu har han tabt sig ca. 1,5 kg. Så det nye foder virker. Det er rart! Vi er selvfølgelig løbende i kontakt med dyrlægen i forhold til mængde, vægt osv.
6
J, juli 2018.
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 247
Likede indlæg: 4202

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Galoldriel » 11. maj 2024, 09:52

Jeg har lige hørt ejeren til en hund, der begyndte at gø helt vildt, sige: "hold nu op med det der ikk' oss'" i et ret opgivende tonefald, som om hunden så tænker: "Okay Mona, når nu du siger det med så myndig en stemme, må jeg hellere lade være".
2
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy

Tilbage til "Kæledyr"