Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 193
Likede indlæg: 3226

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf RavenClaw » 7. maj 2019, 13:18

TinaW skrev:
RavenClaw skrev:Jeg havde meget lykkeligt glemt, hvor belastende det er at have hvalp. Vores anden hund er godt træt af hende, fordi hun bider og hopper op ad hende hele tiden. Og fordi min lillebror har valgt et navn til den nye, som ligger tæt op ad den stores navn, så tror den store, at det er hende, vi skælder ud......

Nogle råd til at få den lille til at stoppe med at bide? Hun er 9 uger gammel.

Hun er egentligt min lillebrors hund, men jeg babysitter det meste af dagen. Han begynder til træning med hende om et par uger.

Siger den gamle hund ikke fra?
Vores den ældste fik hurtigt fortalt de to små (de kom ikke på samme tid) at hun bestemte. I lang tid skulle hun bare løfte overlæben, så rettede de ind.
Den yngste er dog blevet noget provokerende overfor den gamle efterhånden, som den gamle er blevet ældre. Men hun kan stadig godt sætte på plads, hvis hun bliver irriteret nok.
Hvad er det, hvalpen bider i, som i vil have stoppet? Deres gummer klør jo, når de skifter tænder, det plejer at blive bedre derefter.
Vores to små har dog en idé om at skulle have ens hånd i munden, når de har været alene hjemme. De bider ikke, tænker det er noget tryghed for dem.

Desværre har vi fået lært vores hund, at hun ikke må gø eller slå. Da vi fik hende, havde vi meget små børn i familien, så vi lærte hende at gå sin vej i stedet. Så det gør hun, men den lille løber bare efter hende. Og når den store vil kløs, så hopper den lille op i hovedet på den.

Vores den store går ikke i snor herhjemme. Den lille gør, indtil den har lært, hvor grænsen går. Så vi korter egentlig bare snoren af, så den store kan få lidt fred.

Hun bider i den store hund, både ørerne og i siden på den. Og hun bider i os. I vores hænder, arme, hår, trøjer og i mit ur. Hun har masser af bamser og en pind, hun har fundet i haven, som hun flittigt bruger, men når hun får nok af dem, bider hun i levende væsener. Katten slår hende, så hun er holdt op med at bide i den...

Vi har aldrig haft det problem med den anden. Hun bed kun i sit legetøj. De er samme race.
0
But did you die?
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 166
Likede indlæg: 4106

Indlægaf Misantropen » 7. maj 2019, 14:18

RavenClaw skrev:Desværre har vi fået lært vores hund, at hun ikke må gø eller slå. Da vi fik hende, havde vi meget små børn i familien, så vi lærte hende at gå sin vej i stedet. Så det gør hun, men den lille løber bare efter hende. Og når den store vil kløs, så hopper den lille op i hovedet på den.

Vores den store går ikke i snor herhjemme. Den lille gør, indtil den har lært, hvor grænsen går. Så vi korter egentlig bare snoren af, så den store kan få lidt fred.

Hun bider i den store hund, både ørerne og i siden på den. Og hun bider i os. I vores hænder, arme, hår, trøjer og i mit ur. Hun har masser af bamser og en pind, hun har fundet i haven, som hun flittigt bruger, men når hun får nok af dem, bider hun i levende væsener. Katten slår hende, så hun er holdt op med at bide i den...

Vi har aldrig haft det problem med den anden. Hun bed kun i sit legetøj. De er samme race.

Stop hvalpen før den ældste får nok. Hvalpen skal lige lære hvor de forskellige grænser går, men før den går over grænsen og før den ældste tvinges til at sige fra når den ikke bryder sig om det.

Jeg ville fokusere på hvalpen når det er den der skaber balladen, men samtidig er som hvalpe er. Skærm den for at kunne komme til den ældste og sørg for at den ældste har et helle hvalpen ikke kan komme til så den ældste kan trække sig tilbage hvis den har brug for fred. I kan bruge et gitter eller hvalpegård så hvalpen ikke bliver helt afskåret fra jer og det bliver en straf.

Når hvalpen begynder at blive lidt for modig og “provokerende” kan I hjælpe den med at falde ned før den kører sig selv helt op eller går bideamok, også så I undgår at skælde den ud og den ældste misforstår. Jeg har fx brugt “tvangsnusning” til mine to, når de som hvalpe var overtrætte eller kørt op og lige havde brug for en pause. Vi gik ind i soveværelset eller et andet “kedeligt” sted uden forstyrrelser. Jeg sagde ikke noget og de fik lov til at møffe rundt i sengen ved siden af mig, men hvis de fx gjorde noget jeg ikke ville have, som at bide i mit tøj eller mine hænder, stoppede jeg dem ved at gemme mine hænder, men stadig uden at sige noget og ignorere dem ved at undgå øjenkontakt.

De fandt lynhurtigt ud af at det ikke var så sjovt når de ikke fik en reaktion, men så snart de var rolige nussede og masserede jeg dem lige så forsigtigt. Nogle gange prøvede de at genoptage deres vildskab, men så startede jeg forfra.

Det lyder måske lidt fjollet, men det hjalp ikke bare dem, men også mig at få stoppet de situationer før det kammede over for os alle tre. Hvis det er gummerne der driller kan du gøre det samme, men tage noget med til gummerne. Jeg synes nogle gange det kan være svært for hunde at finde ud af hvad det er der generer dem når der samtidig sker alt muligt omkring dem.

Det kan også virke beroligende og afslappende for hunde at tygge så det kan måske også være en mulighed. Rå gulerødder og lignende er rigtig godt og det feder ikke på samme måde som mange andre snacks til hunde.
2

Rabble Rabble Rabble
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 340
Likede indlæg: 3243

Indlægaf Zonta » 8. maj 2019, 07:16

RavenClaw skrev:Jeg havde meget lykkeligt glemt, hvor belastende det er at have hvalp. Vores anden hund er godt træt af hende, fordi hun bider og hopper op ad hende hele tiden. Og fordi min lillebror har valgt et navn til den nye, som ligger tæt op ad den stores navn, så tror den store, at det er hende, vi skælder ud......

Nogle råd til at få den lille til at stoppe med at bide? Hun er 9 uger gammel.

Hun er egentligt min lillebrors hund, men jeg babysitter det meste af dagen. Han begynder til træning med hende om et par uger.

Sig nej og distrahere med noget hun gerne må bide i.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 756
Likede indlæg: 10718

Indlægaf Zombie » 15. maj 2019, 20:59

Shit. 2500 for kiropraktor til hunden og sygeforsikringen dækker ikke, da det er pga HD.

Nå, men fuck it. Beslutningen er ikke svær, efter jeg så forskellen i dag, efter første omgang. Det svier bare lidt.
0
aka Forbies

:gammel:
LadyFox
Kort karma: 1467
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 25030

Indlægaf LadyFox » 15. maj 2019, 21:07

Zombie skrev:Shit. 2500 for kiropraktor til hunden og sygeforsikringen dækker ikke, da det er pga HD.

Nå, men fuck it. Beslutningen er ikke svær, efter jeg så forskellen i dag, efter første omgang. Det svier bare lidt.

Hvor ofte skal hun til det? Og øv at hun har fået dårlige hofter. Det er noget lort. Har du overvejet at få lagt guld i hendes hofte?
0
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Mikkel4600
Kort karma: 0
Kontakt:

Indlægaf Mikkel4600 » 17. maj 2019, 07:48

Hyggelig tråd :)
0

Tilbage til "Kæledyr"