Vælge en hunderace

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Juki » 30. dec 2017, 13:45

avdotja skrev:Jeg synes i øvrigt at italienske mynder, som er den mindste og mest ekstreme af mynderne (rent udseendemæssigt), er noget af det smukkeste. I lighed med dens større artsfæller, er det en sund hund der (udover nogle løbeture) holder rigtig meget af at sove. Derudover tror jeg ikke du finder en mere kærlig race (selv om jeg godt ved, det er noget af en udtalelse i hundeverdenen!), som ydermere kan være meget intens i sin kærlighed. Ligge nede i fodenden mens du ser film og generelt koncentrerer dig om noget andet? Glem det, jeg sætter mig på dit skød, så vi kan kigge hinanden dybt i øjnene, mens du nusser mine ører og erklærer mig din kærlighed. Alternativt slænger (ja, slænger!) jeg mig henført om din hals, så vi kan rigtig kan komme hinanden ved. Hvis du virkelig insisterer på at se den dumme film, jamen så lad mig da lægge mig til at sove indenfor din trøje, så vi i det mindste kan være 100% tæt på hinanden :lol: Det er muligvis en form for kærlighed der ikke er superforenelig med et par års tilsidesættelse for et barn eller to :)

MEN - det er en meget kontaktsøgende hund: Jeg læste/hørte engang en forklare forskellen på en whippet og italiensk mynde som: Mine whippets kommer i snit hen og tjekker op på mig en ti gange om dagen; min italiener kommer ca 100 gange hen og siger hej.

Det lyder fantastisk! :D

Min yngste beagle er virkelig også en hund der elsker opmærksomhed og at blive nusset. Nogle gange er hun lige insisterende nok, sådan med at komme og puffe til en med poten når hun vil nusses og hun kan tit heller ikke komme til at sidde eller ligge tæt nok.

Personligt synes jeg det er mega hyggeligt, men det kan godt virke ret klaustrofobisk hvis man ikke er vant til det og/eller er hundevant.

Det var også et krav da jeg skulle have hunde, især med den yngste da jeg vidste lidt mere om hvad jeg gik ind til. Jeg vil have det ret svært med en hund der ikke opsøger mit selskab eller ikke bryder sig om at blive nusset og ligge på sofaen fx :genert:

Det stiller selvfølgelig også nogle krav til størrelsen på hunden. Jeg har fx ikke plads til en kæmpe sofa som det nok ville kræve med en mastiff eller lignende størrelse.

Beaglen har for mig en perfekt størrelse. Den er lille/mellemstørrelse, men samtidig robust, så man fx ikke er bange for at den går i stykker hvis man klapper den :genert:

Deres sind er meget godmodigt og kærligt. Det er en rigtig god og hengiven faniliehund, men det er ikke en såkaldt "pleaserhund" som fx en labrador. Du kan godt træne en beagle eller give den en kommando, men du skal ikke forvente at den nødvendigvis er enig. Det er heller ikke en race som man skal regne med kan gå løs. Der findes selvfølgelig undtagelser, men det er en jagthund så får den færden er noget vildt fx, så mister den hørelsen..

Altså hunden skal nok komme, både ved indkald eller hvis den er optaget af noget andet i snor, men det bliver når den er færdig med at snuse fx.

Personligt synes jeg det er en del af hundes charme når de er stædige og selvstændige, men man skal helt klart vide hvad man går ind til med sådan en hund og vide at det ikke altid er på ens egne præmisser.

Jeg ved ikke om jeg direkte vil fraråde beaglen og fx terriere til kommende, uerfarne hundeejere, men det kræver en del arbejde og overskud for ikke at køre surt i frustrationer.

Træning er vigtigt, men uanset hvilken race I vælger så sørg for at vælge en træningsform der passer til jeres hund og racen. Jeg havde så mange trælse oplevelser med min ældste hund til lydighedstræning. Både fordi lydighed ikke var noget for os, men også fordi trænerne virkede noget inkompetente. I stedet for lydighed skulle vi have valgt sportræning fra start, der passer meget bedre til både mig og min hund.

Men ja, find ud af hvad I kan tilbyde en hund og hvad I forventer af en hund :)

Og sidst, så er beaglen en race der aldrig rigtig bliver voksen. Den er fuld af ballade og spilopper, og kan godt selv finde underholdning(selvom man måske ikke altid er enig :-D )

Desværre kan de have tendens til at blive meget stressede/opkørte og kan have svært ved at falde ned igen, så der kræver det i hvert fald at man ved hvordan man skal reagere for at hjælpe hunden. Beaglen har også ry for at være glad for deres egen stemme. Det er dog ikke et problem med min yngste. Hun gør nærmest ikke og når hun gør er det hvis det fx banker på døren eller i leg. Meget gøeri kan også trænes så hunden ikke får dårlige vaner.

Nå ja, og så er det en sund race.

Et andet bud kunne også være en Dansk/svensk gårdhund måske? Det er en lille hund, men stadig robust af både fysik og sind :) Det er en lærenem og kærlig hund der fx godt kan gå løs og gerne vil arbejde/træne.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Neenah » 4. jan 2018, 20:06

Tusind tak for alle jeres gode inputs! De er meget velkomne.

Vi har lige været optagede af noget andet den seneste uges tid, for jeg er blevet gravid, og derfor faldt hundeprojektet lidt i baggrunden :lun: Men vi vil stadig gerne have en, og vi snakker stadig lidt frem og tilbage. Pt. snakker vi om anskaffelse omkring maj, hvor jeg vil have ret meget fritid - hvis alt går vel, så har vi i hvert fald et år, hvor en af os vil være hjemme mere eller mindre konstant.

Flere har skrevet lidt om labradors og mynder - men vi er ret enige om at vi ikke skal have en hund, der er større end de 30-35 cm. Dels fordi jeg ikke er så tryg ved dem, og dels fordi vores hus er to etager og der ikke er vildt god plads, så vi synes en labrador ville være lidt for stor til vores hjem. (og så er mynder ikke ret pæne :blush: )

I forhold til træning og stimulering, så vil vi gerne have en hund, der ikke skal aktiveres hele tiden og trænes alt for meget for at have det godt. Selvfølgelig vil vi gerne have den til hundetræning og bruge tid på at aktivere den, men det skal ikke være en hund, der flipper over at nøjes med gåture engang imellem, eller som partout skal gå til organiseret træning for at have det godt.

Vi kan tilbyde et hjem, hvor der er tid til masser af opmærksomhed, leg og nusning (i hvert fald lige nu) - og på sigt et hjem, der også indeholder små børn, der forhåbentlig kan have meget glæde af en hund. Vi kan godt klare en hund, der kræver noget pleje, og vil også gerne lægge en del tid i at give den gode rutiner og vaner.

Og så er vi nok lidt overfladiske :genert: Jeg vil gerne have en lidt langhåret hund, og vi går vist også efter en, vi synes er nuttet :blush:

Sådan kort opsummeret, så leder vi vist efter en hund, der:
- er langhåret/vamset (vi regner med at klippe den)
- er en rigtig hyggetrold
- ikke gøer meget
- kan klare at være alene 7-8 timer enkelte dage
- er en god familiehund
- ikke er større end 30-35 cm

Vi har pt. kig på:
- Bomuldshund
- Westie
- King Charles
- Cavalier King Charles
- Fransk bulldog


Jeg kan godt mærke at jeg er noget præget af at jeg aldrig har haft en hund, eller noget kæledyr generelt, så jeg ved ikke helt hvor meget mere vi skal overveje, eller om vi bare skal springe ud i det.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Pandesteg » 4. jan 2018, 20:19

Hvad med en dansk spids? Sådan en kikker vi på og den lyder til at opfylde mange af jeres krav.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf avdotja » 4. jan 2018, 20:37

Fransk bulldog er en enormt populær race og bestemt meget familieegnet :) Man skal dog være opmærksom på at en del af dem får helbredsproblemer af den ene eller anden art. Selv ved sunde bulldogs skal man være opmærksom på at de lettere får problemer med vejrtrækningen (min veninde har en slank, langbenet en af slagsen. Det må f.eks. stadigvæk ikke sove i (stort) bur om sommeren i deres lille soveværelse, men er nød til at have mere plads omkring sig, af hensyn til vejrtrækningen. Længere gåture når det er varmt er også ude af billedet). Af samme årsag, ville jeg personligt gå langt uden om de helt fladnæsede racer.

De andre racer kender jeg ikke, men tjek evt op på der også kunne være problemer med vejrtræning samt øjnene for king charles/cavalier king charles (det tænker jeg der er risiko for, deres udseende taget i betragtning).

Som man måske kan fornemme er jeg en meget magelig hundeejer, jeg orker ikke en hund der skal til dyrlæge i tide og utide eller der skal vises alt for mange særhensyn :genert:

Men under alle omstændigheder: Tillykke med babyen :blomst:
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Skorstenen » 4. jan 2018, 20:53

Neenah skrev:Tusind tak for alle jeres gode inputs! De er meget velkomne.
Jeg vil gerne have en lidt langhåret hund, og vi går vist også efter en, vi synes er nuttet :blush:

Sådan kort opsummeret, så leder vi vist efter en hund, der:
- er langhåret/vamset (vi regner med at klippe den)
- er en rigtig hyggetrold
- ikke gøer meget
- kan klare at være alene 7-8 timer enkelte dage
- er en god familiehund

- ikke er større end 30-35 cm

Vi har pt. kig på:
- Bomuldshund
- Westie
- King Charles
- Cavalier King Charles
- Fransk bulldog


Jeg kan godt mærke at jeg er noget præget af at jeg aldrig har haft en hund, eller noget kæledyr generelt, så jeg ved ikke helt hvor meget mere vi skal overveje, eller om vi bare skal springe ud i det.


Husk lige, at alle hvalpe er nuttede når I er ude at ose efter hvalp. :lol:

Og så har jeg lige markeret 3 af dine punkter. Selvfølgelig gøer nogen mere end andre af natur, men som udgangspunkt, kan du ikke forlange nogen af de 3 punkter. Og slet ikke forvente. Det er noget du selv skal sørge for at lære den.
Men det ved du sikkert godt.

Jeg synes faktisk, at de racer du har indkredset det til, virker som nogen rigtig gode valg for førstegangsejere :) :gogo:
Jeg ville vælge fransk. - Men jeg er også rigtig meget til hunde med krudt og fis og ballade. (Har selv Jack Russell, tysk jagtterrier og en schæfer)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Juki » 4. jan 2018, 20:56

Tillykke med graviditeten! :banan:

Ang. valg af hund i forbindelse med størrelsen, så betyder det bare rigtig meget at man kender hunden og dens signaler/kropssprog. Uanset race og størrelse.

Jeg er ikke vokset op med hunde og har aldrig rigtig været interesseret i hunde, før jeg som teenager havde en kæreste hvis familie skulle have hund. Det var et års tid inde i vores forhold og jeg var ikke specielt begejstret for ideen, både fordi jeg ikke var ovenud glad for hunde, men også fordi jeg blev lidt jaloux på hunden og den opmærksomhed den formegentlig ville tage fra mig overfor min kæreste :blush:

Men det gik helt anderledes end jeg havde frygtet! Jeg var med på hvalpebesøg, sad med den lille hvalp på skødet i bilen på vej hjem og var generelt rigtig meget med inde over. Allerede der ved første hvalpebesøg var jeg fuldstændig solgt og skudt i det lille, kærlige individ :lun:

Det var faktisk også det værste ved at gå fra min daværende kæreste. Det var ikke så meget at jeg ville savne ham og var ked af det, det var mere hunden jeg ville komme til at savne :genert:

Min pointe er bare at I selvfølgelig skal have nogle krav/forbehold i forhold til pelspleje, størrelse osv., og hvad der er mest praktisk i forhold til hvor og hvordan I bor(fx om der er mange trapper) hvilken bil i evt. har osv.

Men i sidste ende er det næppe udseendet der er vigtigst, medmindre man skal bruge hunden til udstilling eller avl. Man kommer jo til at holde af det lille kræ uanset om den har korte eller lange ben eller ser lidt "alternativ" ud. Så jeg vil helt klart anbefale jeg at gå efter hundenes kvaliteter og behov, fremfor dens udseende :)
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Skorstenen » 4. jan 2018, 20:57

Hov, og tillykke med graviditeten :)
0
Brugeravatar
Lakridskonfekten
Indlæg: 49
Tilmeldt: 21. dec 2017, 14:17
Kort karma: 2
Likede indlæg: 83

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Lakridskonfekten » 4. jan 2018, 21:10

Ud fra din "ønskeseddel" kunne i overveje en Petit basset griffon vendeen.
Har ikke personlige erfaring med om den specifikt er god til mindre børn, da jeg var halvstor da vi vik vores.
Men ellers opfylder den de fleste andre punkter, og meget af det ud ellers beskriver.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Rapfisk » 4. jan 2018, 22:51

De fleste Westie,jeg har kendt, inklusive min egen, har gøet meget. Det er en vidunderlig hund med masser af personlighed, men de er ikke så lette at opdrage og kan være territoriale. Derfor vil jeg altid anbefale, at man får Westie efter børn. Det er en dejlig og kærlig familiehund, men de bryder sig generelt ikke om at blive skubbet nedad i hierarkiet. En bekendt måtte sågar lade sin Westie flytte ud til forældrene, efter der kom en baby i huset (måske var det også ejernes fejl, så tæt var jeg ikke på dem).
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf DenBruneMunk » 4. jan 2018, 23:39

Er en pekingeser ikke også en option? Måske allerede nævnt som anden race der :)
Den kan have god puf pels og burde klippes, dem jeg har oplevet gøede men det var jo ikke i en tone som man blev generet af.

Her gøer begge gravhunde, den ene når de leger, den anden når der bankes på eller der er dyr eller biler som man ikke kan lide, ikke altid men det sker.

Med kamera overvågningen har jeg lært at mine hunde klarer sig fint alene, og igen, gøer når de skal , når uvedkommende dukker op. Tror dog ikke alle skræmmes af gravhunde :) Så kun lidt præventivt der.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf JoyNips » 5. jan 2018, 02:29

Ærligt: baby og en teenager-hund? Don’t.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf HappyPaww » 5. jan 2018, 04:47

En cavalier vil jeg sige er noget nær jordens nemmeste hund. Eneste/største ulempe er, at de snorker ad h til og kræver lidt pelspleje - og så er det vigtigt at finde en god sund opdrætter, da der desværre som så mange andre racehunde kan være helbredsmæssige problemer.

Men de er virkelig søde, nemme at ipdrsge og fantastiske omkring børn.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf Hewlett » 5. jan 2018, 19:09

Tillykke med graviditeten :)

Undskyld hvis jeg virker lidt hård og kontant, men medmindre I har en god sjat penge til dyrlægeregninger i hele hundens levetid, ville jeg gå i en stor bue uden om Cavalier King Charles (King Charles) samt Fransk Bulldog. Det er ikke fysisk sunde hunde og personligt synes jeg ikke det er i orden at støtte avlen af racer, som dårligt nok kan trække vejret og desuden kommer med en lang liste af arvelige sygdomme.

Jeg vil desuden anbefale at I anskaffer jer en robust hund som kan tåle, at baby kommer til at tage fat. For det kommer til at ske, selvom I har øjne på alle 10 fingre.

Hunderacer som jeg umiddelbart tænker I kunne undersøge nærmere:

- Welsh Corgi Cardigan (virkelig en sjov hunderace)
- Mellem puddel holdt i hvalpeklip (fælder ikke)
- Dansk/Svensk Gårdhund
- West Highland White Terrier (fælder ikke)
- Petit Basset Griffon Vendéen

Har I desuden overvejet at finde en ældre børnevant omplaceringshund?
Så slipper I for hvalpehelvede og selektiv hørelse i teenagealderen.
4
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf HappyPaww » 5. jan 2018, 21:25

Dobbeltpost
Senest rettet af HappyPaww 5. jan 2018, 21:27, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Vælge en hunderace

Indlægaf HappyPaww » 5. jan 2018, 21:25

^ Man kan jo aldrig vide sig sikker, men vores Cavalier har fx aldrig været til dyrlæge undtaget til vaccination og tjek. Og hun er 6, snart 7 år :)
0

Tilbage til "Kæledyr"