En 'herreløs' hund

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Juki » 9. jan 2018, 11:56

kidkomb skrev:
Pølsemix skrev:Hvad er forskellen på om en kat eller hund går frit omkring?
Her i landet skal ejere også holde deres katte på egen matrikel, men det er der da mange som har svært ved.

Præcis.

Og Gud, hvor er I halvgnavne over en sød historie.

Undskyld :(

Men selvom jeg ikke synes det er en sød historie betyder det ikke at jeg synes løse katte overalt er bomben. Men jeg bor også i byen. Måske det var noget andet og til mindre gene hvis jeg boede på landet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Pølsemix » 9. jan 2018, 12:01

Juki skrev:Bl.a deres opførsel.

De katte jeg har oplevet udenfor har været betydelig mere sky end løse hunde. Nogle hunde har tullet fredeligt rundt og passet sig selv, andre har reageret ved at komme hen og ikke forstå en hentydning om at holde sig væk.

Begge dele oplever jeg hvad end jeg cykler eller går, med eller uden egne hunde.

Men er det så ok hvis hunden passer sig selv og forstår når den skal gå væk?

Min viden om dyr er begrænset, men for mig fremstår katte ikke meget mere intelligente end hunde, da de fx tit bliver kørt ned.
Derfor tror jeg ikke at hunde er til større fare for sig selv end katte.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Juki » 9. jan 2018, 12:12

Pølsemix skrev:
Juki skrev:Bl.a deres opførsel.

De katte jeg har oplevet udenfor har været betydelig mere sky end løse hunde. Nogle hunde har tullet fredeligt rundt og passet sig selv, andre har reageret ved at komme hen og ikke forstå en hentydning om at holde sig væk.

Begge dele oplever jeg hvad end jeg cykler eller går, med eller uden egne hunde.

Men er det så ok hvis hunden passer sig selv og forstår når den skal gå væk?

Min viden om dyr er begrænset, men for mig fremstår katte ikke meget mere intelligente end hunde, da de fx tit bliver kørt ned.
Derfor tror jeg ikke at hunde er til større fare for sig selv end katte.

Nej nej, selvfølgelig ikke :)

Det var bare for at sammenligne de gener jeg oplever. Hunde og kattes opførsel kan selvfølgelig kun sammenlignes når den er ens. Fremmede hunde og katte i min have er fx lige irriterende, men hunde og katte der passer sig selv når jeg går tur er mindre generende end dem der ikke gør. Det gør det dog stadig ikke okay at de render rundt, men det er primært fordi jeg bekymrer mig om deres og andres sikkerhed :blush2:

Løse hunde/katte er jo ikke kun i fare for at blive kørt ned eller ramt af bilister/cyklister, eller blive offer for dumme mennesker. De kan kommer til skade, deres halsbånd kan sidde fast så de bliver kvalt osv. Det er trods alt lettere at hjælpe en hund/kat der sidder fast eller i klemme, hvis man som ejer eller hundelufter er med.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf DenBruneMunk » 9. jan 2018, 13:16

I andre lande, lever hunde vildt, og imellem folk i byerne, så mon ikke det er en kulturel forskel i folk som gør de reagerer som de gør.
Vi synes da sikkert nok ikke om at spise hund? Eller kat?

Vi elsker oksebøffer og synes det er helt normalt at slagte alle de køer, og det er der lande som ikke synes, synes i også de er mærkelige der, eller er det bare os som er mærkelige og uansvarlige og slår køer ihjel :)

I Danmark kan denne historie ses uansvarlig, det er der så andre som ikke mener, og jeg vil personligt ikke hvad jeg skal sige, da nogen sammenligner med katte, og ja, masser af dem, inkl. en jeg har i området, lever vildt og ejeren, de går vist ikke op i det, og kattens værn sætter dem direkte ud i naturen og giver semi-ejere navnet fodervært. Så altså, uansvarligt , det er jo et spørgsmål om synsvinkel og her i Danmark kan en løs hund virke sådan, og er det jo også iflg. lov.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf LadyFox » 9. jan 2018, 13:24

Pølsemix skrev:Hvad er forskellen på om en kat eller hund går frit omkring?
Her i landet skal ejere også holde deres katte på egen matrikel, men det er der da mange som har svært ved.

Jeg synes heller ikke at katte over alt er en god idé. Men fordi nogle katteejere har trælse vaner, behøver hundeejere vel ikke gøre det samme.
3
...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. jan 2018, 13:38

Persnikedy skrev:Nu er jeg lige et nederen brandtæppe på ilden men..

Jeg synes ikke den hirstorie er sød
Det er da en uansvarlig hundeejer. Hunden kan ligeså vel blive ramt af en bil som den bare kan tulle rundt...
Jo, hunden ser skide kær ud, og virker da også helt fredelig. Men hvis ens hund forlader ejendommen så tit at de ligefrem har skrevet det på dens navneskilt så synes jeg ikke det er i orden.



Min labrador blanding, hun er ganske trafiksikker - hun holder sig pænt på fortov, og det er sgu lige før hun ser sig for når vi skal over vejen, hun har ihvertfald en helt klar fornemmelse af om der kommer biler, og så er hun afventene, er der fri bane så går hun over vejen.

Men jeg ville heller ikke synes at en omstrejfende hund på den måde er OK, og det handler egentligt allermest om respekt for andre mennesker. Ikke alle mennesker bryder sig om hunde, for nogle er hunde decideret angst provokerende. Hunde vil typisk være mere opsøgende på mennesker end fx. katte er det, og man risikerer derfor i langt højere at udsætte andre mennesker for en kontakt med hunden de finder enormt grænse overskridende. Og så er der altså bare forskel på en kat på 3-6 kg, og en hund på ca. 35 kg.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 14:04

kidkomb skrev:
Pølsemix skrev:Hvad er forskellen på om en kat eller hund går frit omkring?
Her i landet skal ejere også holde deres katte på egen matrikel, men det er der da mange som har svært ved.

Præcis.

Og Gud, hvor er I halvgnavne over en sød historie.


:gogo:

Det må du nok sige, og modsat til Danmark har USA en meget stram dyrelov, bl.a. siden 2016 dømmes dyremishandling som en svær forbrydelse.

gud ske lov bor jeg i et område, hvor katte og hunde får lov til at færdes frit.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 14:13

Emma The Mermaid skrev:
annellaII skrev:
Persnikedy skrev:Nu er jeg lige et nederen brandtæppe på ilden men..

Jeg synes ikke den hirstorie er sød
Det er da en uansvarlig hundeejer. Hunden kan ligeså vel blive ramt af en bil som den bare kan tulle rundt...
Jo, hunden ser skide kær ud, og virker da også helt fredelig. Men hvis ens hund forlader ejendommen så tit at de ligefrem har skrevet det på dens navneskilt så synes jeg ikke det er i orden.



For mig er det i orden, jeg bryder mig ikke om, når dyr bliver lukket inde, derimod går jeg ind for når dyr, får den frihed, de selv ønsker .

Så alle dyr... Heste, hunde, katte, grise, køer og så videre skal bare lukkes ud og gå helt frit rundt uden hegn?


Ihvertfald kender jeg et område i Dolomiterne, hvor det er tilfældet og det er er i området ved vandre/cykelstien til Dolomiternes vartegn "de 3 tinder", første gang jeg skulle cykle på stien, følte jeg mig godt nok utilpas ved alle de fritgående dyr, men det gør jeg ikke længere tværtimod, jeg synes det er hyggeligt og glæder mig til næste tur i juni i år.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 14:16

LadyFox skrev:
annellaII skrev:
Persnikedy skrev:Nu er jeg lige et nederen brandtæppe på ilden men..

Jeg synes ikke den hirstorie er sød
Det er da en uansvarlig hundeejer. Hunden kan ligeså vel blive ramt af en bil som den bare kan tulle rundt...
Jo, hunden ser skide kær ud, og virker da også helt fredelig. Men hvis ens hund forlader ejendommen så tit at de ligefrem har skrevet det på dens navneskilt så synes jeg ikke det er i orden.



For mig er det i orden, jeg bryder mig ikke om, når dyr bliver lukket inde, derimod går jeg ind for når dyr, får den frihed, de selv ønsker .

Det er da lige indtil Bente bliver inspireret til at hendes voldsomt egenkønsaggresive kæmpe hund da også bare skal have lov til at rende rundt fordi at det er sååå meget hundens natur at være fri, og sådan set også det med at rode sig ud i ballade med fremmede hunde.


Så er det ikke hunden, der er noget i vejen med, derimod med ejeren der ikke har opdraget kæmpehunden.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 14:19

JoyNips skrev:
annellaII skrev:Man kan ikke udelukke alle farer i denne verden, derfor får mine katte lov til at færdes frit ude, hvor de selv vil og heldigvis kommer de altid hjem igen på et tidspunkt, senest om aftenen når jeg kalder på dem.


Men du skal jo altså overholde landets love og holde dine dyr hjemme.


Jeg overholder skam landets (jeg bor halvdelen af året ikke i Danmark) love, og nej den lov siger ikke, at jeg skal holde mine dyr hjemme og indespærret.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf LadyFox » 9. jan 2018, 15:07

annellaII skrev:
LadyFox skrev:
annellaII skrev:
Persnikedy skrev:Nu er jeg lige et nederen brandtæppe på ilden men..

Jeg synes ikke den hirstorie er sød
Det er da en uansvarlig hundeejer. Hunden kan ligeså vel blive ramt af en bil som den bare kan tulle rundt...
Jo, hunden ser skide kær ud, og virker da også helt fredelig. Men hvis ens hund forlader ejendommen så tit at de ligefrem har skrevet det på dens navneskilt så synes jeg ikke det er i orden.



For mig er det i orden, jeg bryder mig ikke om, når dyr bliver lukket inde, derimod går jeg ind for når dyr, får den frihed, de selv ønsker .

Det er da lige indtil Bente bliver inspireret til at hendes voldsomt egenkønsaggresive kæmpe hund da også bare skal have lov til at rende rundt fordi at det er sååå meget hundens natur at være fri, og sådan set også det med at rode sig ud i ballade med fremmede hunde.


Så er det ikke hunden, der er noget i vejen med, derimod med ejeren der ikke har opdraget kæmpehunden.

Hvis du mener egenkønsaggresivitet, eller voksne hunde der ikke gider andre voksne hunde handler om opdragelse - så mener jeg egentlig at du har misforstået hvilken slags dyr hunde er.
4
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Juki » 9. jan 2018, 15:21

DenBruneMunk skrev:I andre lande, lever hunde vildt, og imellem folk i byerne, så mon ikke det er en kulturel forskel i folk som gør de reagerer som de gør.
Vi synes da sikkert nok ikke om at spise hund? Eller kat?

Selvfølgelig handler det også om kulturforskelle, men nu er steder i fx Asien ikke ligefrem kendt for dyrevelfærd ift. at behandle herreløse hunde ordentligt.

Hundene lever måske ganske vist side om side med mennesker i landsbyerne, men det er jo under helt andre vilkår end en provinsby i Danmark.

Nogle steder i Østeuropa og lande som Spanien og Grækenland er også steder med mange gadehunde der bliver fragtet til Danmark. Fordi de ikke bliver behandlet ordentligt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf Persnikedy » 9. jan 2018, 15:41

annellaII skrev:For mig er det i orden, jeg bryder mig ikke om, når dyr bliver lukket inde, derimod går jeg ind for når dyr, får den frihed, de selv ønsker .



Men en del af det at være en ordenlig dyreejer er at søger for at ens kælesyr ikke lider unødig skade? Der skal bare et stort barn på cykel til at køre ind i hunden før den skal på operationsbordet
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf JoyNips » 9. jan 2018, 18:21

annellaII skrev:
JoyNips skrev:
annellaII skrev:Man kan ikke udelukke alle farer i denne verden, derfor får mine katte lov til at færdes frit ude, hvor de selv vil og heldigvis kommer de altid hjem igen på et tidspunkt, senest om aftenen når jeg kalder på dem.


Men du skal jo altså overholde landets love og holde dine dyr hjemme.


Jeg overholder skam landets (jeg bor halvdelen af året ikke i Danmark) love, og nej den lov siger ikke, at jeg skal holde mine dyr hjemme og indespærret.


Hvis du har dyr i Danmark skal de holdes på egen grund, jf lov om mark og vejfred. De fleste vestlige lande har lignende regler, men jeg skal ikke gøre mig klog på asiatisk eller mellemøstlig ret. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: En 'herreløs' hund

Indlægaf annellaII » 9. jan 2018, 18:33

JoyNips skrev:
annellaII skrev:
JoyNips skrev:
annellaII skrev:Man kan ikke udelukke alle farer i denne verden, derfor får mine katte lov til at færdes frit ude, hvor de selv vil og heldigvis kommer de altid hjem igen på et tidspunkt, senest om aftenen når jeg kalder på dem.


Men du skal jo altså overholde landets love og holde dine dyr hjemme.


Jeg overholder skam landets (jeg bor halvdelen af året ikke i Danmark) love, og nej den lov siger ikke, at jeg skal holde mine dyr hjemme og indespærret.


Hvis du har dyr i Danmark skal de holdes på egen grund, jf lov om mark og vejfred. De fleste vestlige lande har lignende regler, men jeg skal ikke gøre mig klog på asiatisk eller mellemøstlig ret. :)


Ja de fleste vestlige lande, men ikke alle.
0

Tilbage til "Kæledyr"