Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Nelly
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2018, 10:09
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Nelly » 15. jan 2018, 10:22

Hej

Som led i, at jeg er aktiv medlem af flere grupper på facebook, oplever jeg at der ofte er opslag, hvor at man beder om hjælp til eksempelvis hundemad, loppekure m.m. Jeg synes det er rigtig ærgerligt, at man har anskaffet sig et kæledyr, og at man så ikke måtte have råd til helt basale ting - her taler jeg ikke om midlertidige uforudsete udgifter men opslag fra flere og over en meget lang periode. Jeg ville høre, om I inden i anskaffede jer jeres kæledyr, havde overvejelser over, hvor dyrt det egentlig er at have en kat, hund eller andet og om I ved, hvad det koster jer om måneden at have jeres kæledyr? I en af grupperne på facebook har der været et opslag omkring, hvad det koster at have en hund som jeg gerne vil dele med jer, hvis der måtte være nogle som overvejer at få et kæledyr, og hvor at økonomien måske er stram.

Link fjernet af moderator
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf lulu-p » 15. jan 2018, 10:35

Ja. Jeg har styr på hvad mine kæledyr koster.

Men jeg satte mig ikke ned og regnede på om jeg havde råd. Og inden nogen farer i flæsket på mig. Jeg har råd til at have kæledyr, også til uforudsete dyrlægeudgifter.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Æble » 15. jan 2018, 10:47

Har ikke helt styr på det men tror det er et par hundrede om måneden i foder (kat). Hun har ikke været til dyrlæge særlig meget og vi har råd til den uforudsete udgift hvis den skulle komme.

Synes det er uansvarligt at anskaffe sig dyr man ikke har råd til at have.
2
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 15. jan 2018, 11:26

Ja...og nej. Vi regnede selvfølgelig på hvad det ville koste at anskaffe sig 3 katte. Især fordi vi insisterede på at de skulle have det bedste mad der kunne opdrives.
Jeg mener der er sat 1000 kr. af om måneden til mad, selvom de vist ikke spiser for så meget længere. Men udover det kommer der også vaccinationer og fornylig fik de indsat chip i nakken. De er også alle 3 forsikret.
Men hvad de har kostet månedligt eller i de 1½ år vi har haft dem, det ved jeg ikke. Men vi har råd til det, og det er det eneste vigtige.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Studsgaard » 15. jan 2018, 11:57

Ja vi har tjek på hvad de koster. Og den hund vi har nu er langt billigere en ham den store vi havde før (hans fodder kostede ca 1000kr om måneden) katten og hundefodder koster os nu ca 250kr om måneden til begge.

Så er der udgifter til de årlige dyrlægekontroller og fast loppebehandling og forsikringer.
Senest rettet af Studsgaard 15. jan 2018, 12:00, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26582

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Santa » 15. jan 2018, 11:59

lulu-p skrev:Ja. Jeg har styr på hvad mine kæledyr koster.

Men jeg satte mig ikke ned og regnede på om jeg havde råd. Og inden nogen farer i flæsket på mig. Jeg har råd til at have kæledyr, også til uforudsete dyrlægeudgifter.

Ditto.
Udgiften til hund har på ingen måde ændret vores økonomiske formåen.

Men jeg er meget enig i, at folk med en i forvejen stram økonomi, bør regne grundigt på hvad et dyr koster - i medgang og i modgang. Og at der skal være råd til sygeforsikring til dyret.
Det er jo ikke indkøbsprisen af hunden, der er den største udgift.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Pjeps » 15. jan 2018, 12:10

Jeg synes oplægget lugter lidt af reklame.

Men ja hvis jeg skulle have et dyr, ville jeg selvfølgelig sætte mig ind i hvad det koster, lidt ligesom hvis jeg skulle have en bil eller en ny bolig.
2
:ninja:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Studsgaard » 15. jan 2018, 12:19

Pjeps skrev:Jeg synes oplægget lugter lidt af reklame.

Men ja hvis jeg skulle have et dyr, ville jeg selvfølgelig sætte mig ind i hvad det koster, lidt ligesom hvis jeg skulle have en bil eller en ny bolig.

Du har ret. Det er også trådstarters første og eneste oplæg.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Juki » 15. jan 2018, 12:56

Nelly skrev: Jeg ville høre, om I inden i anskaffede jer jeres kæledyr, havde overvejelser over, hvor dyrt det egentlig er at have en kat, hund eller andet og om I ved, hvad det koster jer om måneden at have jeres kæledyr? I en af grupperne på facebook har der været et opslag omkring, hvad det koster at have en hund som jeg gerne vil dele med jer, hvis der måtte være nogle som overvejer at få et kæledyr, og hvor at økonomien måske er stram.

Link fjernet af moderator/

Både og.

Jeg har to hunde. Den ældste er 10½ år og da jeg fik ham var der slet ikke så meget fokus og oplysning omkring velfærd, adfærd, kost, legetøj, udstyr, træning, behandling osv. hos hunde som der er i dag. Bare sådan noget som en sygeforsikring til hunde var ret nyt dengang og der var derfor et begrænset udvalg.

Jeg havde lavet et budget med diverse overslag på fx foder osv. Nogle ting holdt, andre blev aldrig aktuelle, men så er der til gengæld kommet andre udgifter :D

Overordnet set holder jeg budgettet meget godt med de faste udgifter. Det er vist egentlig kun udgifter til foder, snacks, medicin, forsikringer, faste dyrlægebesøg(vaccination og sundhedstjek) og udstyr ved behov jeg har, så det kunne være meget højere hvis jeg fx gik til en form for træning, på udstilling, benyttede mig af en hundefrisør osv.

Jeg bruger ikke mange penge om måneden på tørfoder og udstyr, til gengæld bruger jeg "mange" penge på at det er en ordentlig kvalitet osv. når jeg så køber. En pose foder med 12 kg. giver jeg næsten 500 kr. for. Heldigvis spiser begge hunde den samme slags tørkost og sådan en sæk holder vel i tre måneders tid. Min yngste hund bruger en bestemt model eller type sele der koster fra over 500 kr. og op.

Som med så meget andet kunne jeg sagtens finde billigere alternativer og fx købe de der nasty Frolic godbidder fra supermarkedet. Det vælger jeg dog ikke at gøre. Til gengæld bruger jeg ikke en masse penge på ligegyldigt/unødvendigt udstyr og bling.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Juki » 15. jan 2018, 12:59

Nelly skrev: Jeg ville høre, om I inden i anskaffede jer jeres kæledyr, havde overvejelser over, hvor dyrt det egentlig er at have en kat, hund eller andet og om I ved, hvad det koster jer om måneden at have jeres kæledyr? I en af grupperne på facebook har der været et opslag omkring, hvad det koster at have en hund som jeg gerne vil dele med jer, hvis der måtte være nogle som overvejer at få et kæledyr, og hvor at økonomien måske er stram.

Både og.

Jeg har to hunde. Den ældste er 10½ år og da jeg fik ham var der slet ikke så meget fokus og oplysning omkring velfærd, adfærd, kost, legetøj, udstyr, træning, behandling osv. hos hunde som der er i dag. Bare sådan noget som en sygeforsikring til hunde var ret nyt dengang og der var derfor et begrænset udvalg.

Jeg havde lavet et budget med diverse overslag på fx foder osv. Nogle ting holdt, andre blev aldrig aktuelle, men så er der til gengæld kommet andre udgifter :D

Overordnet set holder jeg budgettet meget godt med de faste udgifter. Det er vist egentlig kun udgifter til foder, snacks, medicin, forsikringer, faste dyrlægebesøg(vaccination og sundhedstjek) og udstyr ved behov jeg har, så det kunne være meget højere hvis jeg fx gik til en form for træning, på udstilling, benyttede mig af en hundefrisør osv.

Jeg bruger ikke mange penge om måneden på tørfoder og udstyr, til gengæld bruger jeg "mange" penge på at det er en ordentlig kvalitet osv. når jeg så køber. En pose foder med 12 kg. giver jeg næsten 500 kr. for. Heldigvis spiser begge hunde den samme slags tørkost og sådan en sæk holder vel i tre måneders tid. Min yngste hund bruger en bestemt model eller type sele der koster fra over 500 kr. og op.

Som med så meget andet kunne jeg sagtens finde billigere alternativer og fx købe de der nasty Frolic godbidder fra supermarkedet. Det vælger jeg dog ikke at gøre. Til gengæld bruger jeg ikke en masse penge på ligegyldigt/unødvendigt udstyr og bling.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Nelly
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. jan 2018, 10:09
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Nelly » 15. jan 2018, 13:00

Hej igen

Beklager hvis der er nogle som opfatter det som værende reklame blot fordi det er mit eneste indlæg (man skal jo starte et sted). Årsagen er, som jeg beskriver det, at jeg synes der desværre er mange der overser økonomien i at have et kæledyr, og det var blot dette jeg gerne ville slå et slag for og høre jeres holdning til. Men jeg er glad for, at der trods alt er så mange herinde der alligevel har taget sig tid til at svare på mit oplæg :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Juki » 15. jan 2018, 13:18

Nu kiggede jeg lige på den liste der var på linket i startindlægget.

Ca. 5000 kr for hundemad om året?? Det må squ være en stor og/eller meget sulten hund :D

Hundetræning på 800 kr. er sjældent en engangsudgift, medmindre man kun træner i én sæson/periode på et år. Det er næppe smart hvis man fx træner til konkurrencer, jagt eller hvad nu.

Sidst så anbefales det altså stadig at man får et årligt sundhedstjek af sin hund, især hvis man benytter sig af vaccinationer der gælder i 2 eller 3 år, og derfor ikke nødvendigvis kommer forbi dyrlægen med sin hund imellem besøgene. Det er jo langt fra fordi der altid opstår noget i den periode, men sådan noget som at få tjekket om hundens analkirtler fx er fyldte og skal tømmes er noget de færreste ved hvordan man gør. Specielt som ny/uerfaren hundeejer eller bare hvis hunden ikke virker generet af det.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Studsgaard » 15. jan 2018, 13:29

Juki skrev:Nu kiggede jeg lige på den liste der var på linket i startindlægget.

Ca. 5000 kr for hundemad om året?? Det må squ være en stor og/eller meget sulten hund :D

Hundetræning på 800 kr. er sjældent en engangsudgift, medmindre man kun træner i én sæson/periode på et år. Det er næppe smart hvis man fx træner til konkurrencer, jagt eller hvad nu.

Sidst så anbefales det altså stadig at man får et årligt sundhedstjek af sin hund, især hvis man benytter sig af vaccinationer der gælder i 2 eller 3 år, og derfor ikke nødvendigvis kommer forbi dyrlægen med sin hund imellem besøgene. Det er jo langt fra fordi der altid opstår noget i den periode, men sådan noget som at få tjekket om hundens analkirtler fx er fyldte og skal tømmes er noget de færreste ved hvordan man gør. Specielt som ny/uerfaren hundeejer eller bare hvis hunden ikke virker generet af det.

En medium størrelse hund der spiser ca 400 g foder om dagen (som vejledningen siger) og posen ved dyrlægen koster 600kr for 12 kg. Så er det da ikke vildt.

Vores den store 70 kg hund vi havde skulle have 800 g foder om dagen, så det var ca 1000 kr om måneden.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf LadyFox » 15. jan 2018, 13:35

Ja, 25 kroner om måneden i gennemsnit. Dyrlægebesøg bliver nok næppe over 1500 kroner per gang.
0
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Har du styr på, hvad dit kæledyr koster?

Indlægaf Juki » 15. jan 2018, 13:41

Studsgaard skrev:
Juki skrev:Nu kiggede jeg lige på den liste der var på linket i startindlægget.

Ca. 5000 kr for hundemad om året?? Det må squ være en stor og/eller meget sulten hund :D

Hundetræning på 800 kr. er sjældent en engangsudgift, medmindre man kun træner i én sæson/periode på et år. Det er næppe smart hvis man fx træner til konkurrencer, jagt eller hvad nu.

Sidst så anbefales det altså stadig at man får et årligt sundhedstjek af sin hund, især hvis man benytter sig af vaccinationer der gælder i 2 eller 3 år, og derfor ikke nødvendigvis kommer forbi dyrlægen med sin hund imellem besøgene. Det er jo langt fra fordi der altid opstår noget i den periode, men sådan noget som at få tjekket om hundens analkirtler fx er fyldte og skal tømmes er noget de færreste ved hvordan man gør. Specielt som ny/uerfaren hundeejer eller bare hvis hunden ikke virker generet af det.

En medium størrelse hund der spiser ca 400 g foder om dagen (som vejledningen siger) og posen ved dyrlægen koster 600kr for 12 kg. Så er det da ikke vildt.

Vores den store 70 kg hund vi havde skulle have 800 g foder om dagen, så det var ca 1000 kr om måneden.

Men hvis den vejer 70 kg er det jo også, tadaa.. en stor hund ;)

Mine to hunde er også i mellemstørrelse(afhængig af hvilke racer man sammenligner med på vejledninger) De vejer omkring 30-32 kg til sammen. Og jeg tvivler på at de i gennemsnit spiser 400 gram tørfoder om dagen. Det er jo forskelligt fra hund til hund hvor meget de har brug for, ud fra deres alder og aktivitetsniveau osv. Derudover er det forskelligt fra foder til foder hvordan det mætter og dækker hunden ind med alt det de har brug for.

Min yngste hund kunne dog sagtens spise 400 gram af sit tørfoder om dagen. Og også gerne mere end det :D
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Kæledyr"