Er du en pylret dyreejer?

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16171
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1403
Likede indlæg: 30049

Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf TinaW » 2. feb 2018, 18:35

Hvor meget skal der til, før du tager dit dyr med til dyrlægen? Og er der forskel på, hvilket kæledyr det er?
Jeg ved jeg er pylret. Jeg bryder mig ikke om, at mine dyr ikke har det som de plejer og tager hellere en gang for meget til dyrlægen, end en gang for lidt.
Sidst har jeg haft vores gamle hund forbi dyrlægen, fordi jeg synes hun opførte sig mere sært, end hun plejer og endvidere synes jeg, at hun havde tabt sig.
Det havde hun så også, men det var i følge dyrlægen ikke unormalt med en gammel hund og hun er selvfølgelig ikke kritisk tynd. Men når hunden i forvejen altid har været til den slanke side, skal der jo ikke så meget til, før hun syner tynd.
Men jeg havde brug for at en, der ikke har følelser i klemme, sagde at hun har det fint.
For et par uger siden havde mindste hunden meget hård mave, så der var det af sted til dyrlægen klokken 2 om natten. Men det var ikke pylret, for hun havde det bestemt ikke rart.
Nu står jeg så med en kat der humper og selvfølgelig ser jeg lige an et par dage, særligt da han er 100 % udekat og bestemt ikke vil synes jeg er særlig sød, hvis jeg stopper ham i transportkassen og kører ham til dyrlægen. Der er ingen synlige sår og umiddelbart ikke noget i poten der ikke burde være der, så tænker han har trådt forkert... Suk.
Næste gang dyrlægen køber ny bil, så tænker jeg at vi har sponseret en god del af den :lol:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Juki » 2. feb 2018, 18:54

Det vil nogen nok synes.

Jeg har fx anskaffet mig et vand- og vindtæt dækken til min ældste hund. Ikke fordi han decideret har brug for det p.t. Han har underuld og er aktiv på turene, så han har som udgangspunkt ikke behov for det. Alligevel synes jeg det er rart at have, hans alder taget i betragtning, hvis nu han skulle få brug for det i kraftigt regnvejr og blæst. Eller hvis vi skulle få en hård vinter, men det er jo så ikke rigtig sket endnu..

Jeg synes jeg er meget opmærksom på mine hunde, men jeg tager dem ikke til dyrlæge ved alt. Fx har min ældste hund flækket en ulveklo i bl.a leg nogle gange. Der kontaktede jeg dyrlægen telefonisk og blev vejledt i hvordan jeg skulle gøre og passe det. Så der havde jeg jo det at forholde mig til de efterfølgende gange.

Min yngste har flere gange ædt madpakker inkl. plastikpose, stanniol og madpapir. Første gang blev jeg selvfølgelig rigtig bekymret for det stanniol eller for om det hele kunne sætte sig fast i maven/tarmene, så der var jeg også i kontakt med dyrlægen. Det samme da hun fik fat i noget medicin. Jeg kan ikke huske om det var en vitaminpille eller noget smertestillende, men i hvert fald var det ret uskadeligt. Hun har en mislyd på hjertet så havde det fx været noget blodfortyndende kunne det være kritisabelt.

Hellere kontakte dyrlægen en gang for meget end en gang for lidt. Er det noget behandlingskrævende så er det jo givet godt ud at komme af sted, og er det noget andet der fx kræver ro eller faste så ved man det til en anden gang.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Bimmerdyret » 2. feb 2018, 18:54

Har en labrador på 6 år, eneste besøg hos dr dyr var ved vedvarende diarre ( 3 dage) - køten havde gnavet i en syg fugl.
Som børn så dyr...ikke de vilde besøg hos læger...
0
JoyNips
Indlæg: 12070
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33959

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf JoyNips » 3. feb 2018, 08:10

Overfor kattene: nej.
Overfor hesten: ja!
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9539
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26644

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Santa » 3. feb 2018, 10:09

Hm.....hvis jeg skal bedømme det nogenlunde faktabaseret, så nej.
De gange jeg har besluttet at gå til dyrlægen med hunden, har den fejlet noget.

Det har været for øjenbetændelse (det kunne jeg jo selv se), for at få mere smertestillende efter sterilisering (hun havde virkelig ondt og ville fx helst ikke gå) og så senest i sommers, hvor hun kastede alt op inkl vand, tilsidst var opkastet blodigt.
Der var jeg i telefonisk kontakt med dyrlægen løbende, og da der så var blod, kørte vi med det samme. Hunden blev indlagt og behandlet for betændelse i bugspytkirtlen, ganske alvorligt.

Men jeg er pylret med hvem der passer hende (hun er en meget reserveret hund, som ikke bryder sig ret meget om mennesker), med hendes kost (hun er på specialfoder efter indlæggelsen) og med hvem der trimmer hende.
Det har jeg dog ikke tænkt mig at ændre på.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Lys
Indlæg: 5846
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10490

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Lys » 3. feb 2018, 10:46

Nej, på ingen måde. Det er meget lidt, jeg har været til dyrlægen med min hunkat. Men jeg vender indimellem noget med et familiemedlem, der er dyrlæge (omend ikke ligefrem med kattespeciale).
0
avdotja
Indlæg: 4943
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14761

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf avdotja » 3. feb 2018, 11:17

Nej, det synes jeg ikke. Nogen vil muligvis mene hun er forkælet fordi hun har fri adgang til alle bløde møbler (inkl seng), typisk får smagsprøver/rester fra aftensmaden og både kommer med på cafe og ferie (og alm vennebesøg, hvis jeg synes hun har været meget alene og ved den jeg besøger er okay med det), men pylret er jeg ikke.

Hun har både haft knækket ulvekløer et par gange, haft nedsat appetit og være træt et par dage, haft det virkelig dårligt efter en gåtur (som formentlig har inkluderet noget uautoriseret spisning...), haft kennelhoste samt været forkølet (med løbende næse og det hele) uden at jeg har været i kontakt med dyrlægen.

Alt efter hvad det er, er dyrlægen selvfølgelig med i mine overvejelser, men jeg plejer typisk lige at afvente situationen og se om det bliver bedre af sig selv først (hvilket det oftest gør). Da hun lynhurtig blev meget dårlig efter en gåtur, besluttede jeg at give det en 30-40 min inden jeg kontaktede dyrlægen (var bange for at hun havde spist noget giftigt), men efter dejlig opkast ( :tie: ) på køkkengulvet, var hun i så tydelig bedring at jeg vurderede det alligevel ikke var nødvendigt. Er hun bare generelt sløj får det gerne et par dage, før jeg begynder at overveje om det er alvorligt, hvorefter det altid er gået væk.

Første gang jeg havde en hund der hostede, gik jeg dog i fuldstændig panik. Det lyder jo som om de ikke kan trække vejret, så var overbevist om at hun var ved at dø (og fuld af undring over hvad det var hun kunne have spist der om natten, som kunne have sat sig fast...).

Har også engang meddelt min chef at jeg ikke kom på arbejdet, da jeg blev nød til at blive hjemme og holde øje med at min hund ikke blev dårligere
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Studsgaard » 3. feb 2018, 11:33

Ja det er jeg nok.

Dyrene kan ikke selv fortælle hvordan de har det, så når de viser ubehag så vil jeg gerne have hjælp til at finde ud af hvad det er.

Vores hund er så også pyldret så jeg har også lært st se hvad der er pyldee og hvad der er reelt ubehag/smerter.

Og jeg er også glad for vi ikke bare lige har ventet og set tiden an, da den ene gang hun havde ondt var det et navlerbrok der klemte en blodåre og betød en akut operation.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf DenBruneMunk » 3. feb 2018, 12:16

Hundene kommer måske derned til et sundhedscheck, derudover så er det ved sygdomme og bæ infektioner som jo gør lægen vil se dem.

Havde katte i mange,mange år, eneste rigtige besøg var da de var døende, så bekræftede lægen sygdommen (kræft) og jeg valgte at de skulle aflives. Så man kan have sine dyr i 16-18 år uden absolut at være pylret. :)
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1089
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2182

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf mariannaa » 3. feb 2018, 12:45

Ja, jeg er helt vildt pylreret. Det mindste piv og jeg tager afsted med hende.

Jeg oplevede i oktober mdr. at hun havde fået en knude i brystet ( fra den ene dag til den anden ( ja jeg undersøger hende hver dag for knuder :D) så jeg ringede til dyrlægen og fik en tid dagen efter.

Om aftenen da hun vendte sig om på ryggen for at jeg kunne nusse hende på maven,så væltede det ud af hende med klistrede gul udflåd fra hendes kønsdele og hendes pels var helt klumpet sammen af det. Jeg ringede selvfølgelig straks til vagtdyrlægen som sagde at hun havde underLivsbetændelse, men at jeg godt kunne vente med at tage hende til dyrlæge dagen efter da det måtte dreje sig om en åben underLivsbetændelse, da det jo kom ud af hende.

Dagen efter blev hun opereret med det samme, da de kunne se at hendes underliv var helt udspilet af betændelse ( i alt 1 kilo fandt de ud af, da de fjernede hendes livmoder) og knuden i brystet blev også fjernet og det viste sig senere at det var kræft. Hun ville havde været død af alt den betændelse havde jeg ikke reageret så hurtigt, da det hendes livmoder var tæt på at springe.

Hunden havde ikke givet en lyd fra sig i tiden inden selv om at hun da måtte have haft ondt, så derfor kommer hun nu regelmæssigt til dyrlæge til et sundheds tjek hver 4. uge ( før hver 6. uge) da jeg vil være sikker på at hun har det godt. Hun er 10,5 år nu så der er større risiko for at der tilfalder hende noget.
0
Grissebassen
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3429

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Grissebassen » 3. feb 2018, 13:11

Ja. Det er mit ansvar som dyreejer at sørge for, at mine dyr har det godt. Derfor kommer de til dyrlægen, hvis jeg mistænker bare det mindste. Og så får de et årligt helbredstjek.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7360
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1563
Likede indlæg: 23234

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Aragorn » 3. feb 2018, 13:25

Jeg har flere gange stået med min kat hos en vagt dyrlæge om natten.

Alle gange har han været syg og alle gange var akut behandling nødvendig.

Jeg er ikke pylret, for det betyder at man tager til lægen uden der er behov, men jeg kan ikke holde ud at se dyr lide. Jeg lader ikke mine dyr lide under nogen omstændigheder, og jeg elsker mine dyr, og vil betale hvad jeg kan for at de får det godt.

Det er grunden til at jeg ikke har en kat nu. Det er alt for svært at sige farvel. Og det kan gå så utroligt hurtigt med de kræ.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf Tata » 3. feb 2018, 14:04

Ja, det er jeg nok :genert: Jeg kan blive helt dårlig ved tanken om, hvis de ikke har det godt, og har de været indlagt på dyrehospitalet, så ringer jeg ud for at høre hvordan det går :blush: , men det er nu ikke sådan at jeg render til dyrlægen med et knækket knurhår...

Men altså jeg har haft en vetsygeplejerske ude og tjekke Manse, efter han havde fået fjernet en tand og give ham antibiotika som depotsprøjte i stedet for de piller vi havde fået med hjem, fordi jeg syntes det var synd, at begynde at kæmpe med at åbne hans nyopererede mund (han er en kæmpe stor, stærk, viljefast kat), samt for at skåne ham for turen ud til dyrlægen.

Så har vi haft dyrlægen ude og tjekke et par gange i weekenden efter Manse fik nyresygdom, og engang i en weekend, hvor Victor havde haft voldsom allergi og var rigtig dårlig, det kunne måske havde ventet til mandag, men man kan jo ikke spørge dem, og jeg syntes dælme de så sløje ud.

Den eneste gang, hvor det var helt uden grund, var engang hvor Vic var helt overbrunstig af tæverne i området, og havde haft ehm.. 'steifen' :slem: i mange timer, der var jeg blevet så nervøs til sidst, at jeg kørte ham til dyrlægen, af frygt for at det var permanent, hold nu kæft jeg følte mig så dum *facepalm smiley*.

Og så er jeg sippet med deres mad og hvem der passer dem, Vic får kun råt barf/Ziwipeak pga. hans allergi, og kattene kun nyrediætfoder. Intet andet. De bliver kun passet af vores venner og min mor herhjemme, de har aldrig været i pension, og jeg laver dagsskemaer med foder, medicin, godbidder osv. for både misserne og hunden, med nødnumre osv. osv.
2
Timian :lun:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2239

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf lulu-p » 3. feb 2018, 15:38

Nej. Men jeg har heller ikke haft grund til det. Mine katte ( og den jeg havde før) har rigtig godt helbred.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19628
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46219

Re: Er du en pylret dyreejer?

Indlægaf LadyFox » 3. feb 2018, 15:44

Nej, jeg er en ansvarlig dyreejer.
2
...

Tilbage til "Kæledyr"