gode råd søges - urenlig internat hund

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. feb 2018, 20:24

jeg ved sgu ikke om der gik romantik i den... Ungerne var kede af at eksen skulle have vores hund, og jeg lovede dem en ny.
At købe hvalp var ikke rigtig fristende, at adoptere igennem dyreværnet herhjemme var umiddelbart besværligt og tidskrævende, så valget faldt på en internathund fra Rhodos. Prisen særdeles rimelig, en fordel at hunden har pas, og tænkte at vi var ude over det mest hvalpede.

d. 17/12 tog vi imod Lily i lufthavnen, 14 mdr gammel, blandingshund, men af størrelse, fysik og udseende vil jeg sige hun er springer spanier.
De første uger havde vi vores gamle hund her, hun er 7½ år gammel, og var en helt naturlig autoritet, men også legekammerat, siden er hun glidende flyttet hjem til mine eks.

Vores nye hund har fra dag 1 været urenlig, men fandt sig et hjørne i stuen hvor hun "gjorde sine sager" så selvom det ikke ligefrem er lækkert, så var det okay overskueligt, og jeg var af den forhåbning at det er en overgangsting, at hun lige skal lære det.
Men nu har hun ligesom utallige gange været tilskuer til at den anden har gjort sit, når vi har været ude og gå, og uden overhoved at fatte sammenhængen i det, aldrig har hun så meget som tisset en tår eller lagt en lille pølle når vi har været ude.
Næh det gør hun lige når vi kommer hjem :sarkasme:

Hun er ret sky overfor fremmede, og der er mange ting hun er decideret bange for, mange tinger markant bedre allerede.
Hun er glad ved os, social, vil gerne være tæt på - hun ved godt hun ikke må være i min seng, men hun laver snigeren ofte.

2 gange, omkring nytår, var jeg ude for at hun tissede i min seng.

Men denne uge har hun tisset i vores senge 5 gange! og hold nu kæft jeg er træt af det! Det er et kæmpe arbejde hver gang, madrasser der skal skylles med rodalon, dyner der skal vaskes og tørres.
Hun er også begyndt at skide inde på de smås værelse, fremfor der hvor hun plejer.
Hun har mega glad for at være ude i haven, og kan aktivere sig selv i lang tid, løber, graver, leger.
Men hun har også set lyset i vores nabos have, hvor hun kan smutte igennem hegnet, og løber rundt derinde
Hun er begyndt at stikke af fra os, når døren er åben - dørene lærte hun at åbne på en uges tid, tak til gamle hund for at lære hende det :forvirret2: så nu SKAL hoveddøren holdes låst.
Det er fanme ufedt at stå kl. 6.40 om morgnen og lege leverpostej for at lokke krapylet ind igen :panik: presset på tid, fordi man skal nå afsted på arbejde.


Jeg kan se i haven at hun da har formået at pølle derude et par gange, så langt så godt.
men hvordan fanden får jeg hende lært at hun skal gøre det når vi går tur, - jeg har jo ikke en chanse for at rose hende for at gøre det, når det ikke sker. I forgårs havde vi hende med ude og køre 2 timer, og da vi kom hjem strøg hun lige ind og tissede på dørmåtten.


Jeg er p.t. der hvor jeg er pænt frustreret og synes det her er ret meget op af bakke, og at der er alt alt for meget arbejde i det.
Ud over at være urenlig, og tisse i vores senge, så ødelægger hun også en del ting.
Der er røget et par af ungernes bamser - den hun har fået selv har ingen interesse, hun har knusket fjernbetjeningnen, flere ledninger, en enkelt badetøffel - og sko har hun hentet, men heldigvis ikke ædt. Legetøj ryger der nærmest noget af dagligt, det sker både om natten og om dagen.
Hun får 3 lufteture dagligt, plus tid i haven, og ungerne er søde til at gå ud og lege med hende.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Juki » 24. feb 2018, 20:38

Er hun steriliseret og tjekket for fx blærebetændelse?

Hvordan reagerer I når i tager hende I at tisse m.m. indenfor?

Hvis hun aldrig har lært at det er udenfor toilettet er så er det jo svært at bebrejde hende at hun aldrig gør det eller forstår det. Hvis toilettet i hendes hoved er indenfor så er det vel ikke så mærkeligt at hun søger ind efter ture og aktiviteter :) Specielt kombineret med hendes alder og eventuelle hormoner kørende rundt i hovedet.

Jeg tror simpelthen I skal skride hårdt ind nu overfor den vane, hvis den skal ændres. Om det så er at holde hende i snor indenfor i starten så I kan lære at aflæse hendes kropssprog inden hun sætter sig. Snor på udenfor indtil hun sætter sig, evt. sæt en kommando på, og ros hende så bagefter når hun har tisset og fået gjort det hun skal.

Men uanset hvad er det noget der kræver tid og tålmodighed. Det kølige vejr er bestemt heller ikke altid noget der virker lokkende på hunde.
Senest rettet af Juki 24. feb 2018, 20:41, rettet i alt 1 gang.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Juki » 24. feb 2018, 20:39

Og så kom jeg lige til at tænke på at mange hunde foretrækker at tisse og besørge i højt græs m.m.

Hvis I kun har en græsplæne kunne det måske på sigt hjælpe at tage hende med et sted hen hvor der er græsknolde, marker osv., hvis det er muligt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. feb 2018, 20:47

Når vi ser hun gør antræk, så siger hende navn,og stop, eller ah-ah, og viser/flytter hende ud på terassen, og taler opmuntrende og rosende når hun kommer derud.
Vores have er en god blanding af græsplæne, bede med beplantning, og frugtbuske og træer, og generelt lidt ujævnt terræn :fløjt:
Vi går ture i områder med stier, åbne græsplæner, og med tæt budskads - som hun meget gerne vil ind i.
Indimellem kører jeg ud i skoven og går med hende der.

Jeg glæder mig til det bliver forår og terassedøren kan stå mere åben, så hun kan gå ind og ud som det passer hende.
p.t. har hun gamle håndklæder liggende til "toilet" og hun bruger også dem oftest, så tanken er at flytte et ud på terassen, og så længere ud i haven.
Måske jeg bare skulle gøre det allerede :gruble:

Men det er mere det med at hun er begyndt at tisse i vores senge, der vælter læsset for mig. Og at hun har gjort det SÅ konsekvent denne uge.

Jeg har iøvrigt kontakt til familien der har adopteret hendes bror, han kom til DK 2 måneder før, og det var først her omkring nytårstid at han er begyndt at bede om at komme ud, men de havde dog ikke været nær så udfordret på at han ikke ville gøre sit toilette når de gik ture.
Havde jeg bare kunne rose hende, så tror jeg vi kom langt! - det neder med vi må være udenfor i 8 timer førend det lykkes :lol:
Hun tager fint imod ros og opmuntring i mange andre henseender. FX var hun vildt bange for at gå igennem bomme ved stier, det var overstået inden for de første 3-4 uger.

Og så må det blive noget med låste døre i den kommende tid, så hun har begrænset adgang i huset.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. feb 2018, 20:50

lysten til at tygge ting kan delvist afhjælpes ved tyggeben ad libitum, store som små, dem vil hun vildt gerne grave ned og gemme, og har f.x. "gravet" dem ned under mine hovedpuder, og i en ikea pose fyldt med vasketøj :lol: Men der er nok også en 10 stykker gravet ned ude i haven, som hun henter og flytter jævnligt.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Juki » 24. feb 2018, 22:17

Madam Pomfrey skrev:lysten til at tygge ting kan delvist afhjælpes ved tyggeben ad libitum, store som små, dem vil hun vildt gerne grave ned og gemme, og har f.x. "gravet" dem ned under mine hovedpuder, og i en ikea pose fyldt med vasketøj :lol: Men der er nok også en 10 stykker gravet ned ude i haven, som hun henter og flytter jævnligt.

Åh ja, det der med at gemme snacks rundt omkring kender jeg også noget så godt herhjemme :lol: Især marvben vil min ældste gerne grave ned i haven. For så at grave dem op igen når de er tøet op og ikke er så lækre, set med menneskeøjne :wacko: Det har dog hjulpet gevaldigt på gemte snacks indenfor at jeg nu har to hunde. Jeg er dog ikke sikker på at min ældste er enig eller at det er den rette løsning for jer :D

Og så vil jeg helt klart starte hurtigst muligt med at rykke håndklæder tættere på døren osv. Måske endda spærre hjørnet hun bruger p.t. Jeg ved ikke om det måske kan gøre det lettere at opdage når hun søger efter et sted at tisse :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Juki » 24. feb 2018, 22:21

Jeg tror min yngste har tisset i senge 2-3 gange. Den ene gang var da hun var i sin første løbetid og de andre gange kan jeg ikke huske, men jeg tænker begge hunde måske har leget og hun ikke lige har nået at få stoppet i tide før det var for sent :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. feb 2018, 23:01

her er tis i seng ikke forbundet med leg...
jeg har virkelig svært ved at lure hvad det handler om, måske noget afmærkning :gruble:

Første gang hun havde tisset i min seng, der tissede hun i min søn nr. 2's seng også. Jeg sad på hans kontorstol og hjalp ham med noget med hans pc. Hunden havde så lagt sig i hans seng, jeg kigger over på hende, og kan bare se en stor mørk plet sprede sig på lagnet under hende.
Der var ikke uro eller andet der kunne stresse og forskrække hende.

Men god ide med at lukke af der hvor hun har udset sig toilet, - det kan nemlig godt lade sig gøre for en periode, da det er en vinkel af stuen, og jeg har et stort møbel jeg kan skubbe over og lukke af med. Og naturligvis håndklæde tættere og tættere på terassedøren, selvfølgelig!

Noget af det handler sikkert om usikkerhed, det er en stor ny verden for hende, og der er sket meget på 2½ måned.
Hun trives vildt godt med vores gamle hund, og vil hende mega meget. Jeg har en dame boende til leje, der har en lille hund - og den vil hun også vildt gerne lege med. Hun ville ganske givet trives godt med ikke at være ene hund i vores familie, men det kommer ikke til at ske lige nu.
Meningen er at jeg har vores gamle hund i perioder, og eksen har lovet at hundesitte for os også, så på den måde har de hinanden i perioder.

Og så er der ingen tvivl om at hun er rigtig unghunds-fræk også, teenager, og det skal hun jo ha lov til :D
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf LadyFox » 25. feb 2018, 01:59

Mange gadehunde har svært ved at tilpasse sig et liv i Danmark. Når man i overtager en hund fra enten internat eller en gadehund må man forbedrede sig på der kan være skeletter i skabet.

Men. Betragt hunden som en lille hvalp på 8 uger, dvs. Den skal ud og tisse hver gang den har sovet, spist, drukket eller leget. Derudover skal den ud nogle gange om natten. Hver gang den tisser uden for ros den i sådan en grad at du føler dig latterlig, gerne med godbidder.

Tisser den indenfor må du aldrig skælde den ud, tag den i stedet udenfor også selvom den er færdig, vent ude til den har tisset og ros. Tør tisset op og vask med Rodalon.
2
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Juki » 25. feb 2018, 03:32

Madam Pomfrey skrev:her er tis i seng ikke forbundet med leg...
jeg har virkelig svært ved at lure hvad det handler om, måske noget afmærkning :gruble:

Første gang hun havde tisset i min seng, der tissede hun i min søn nr. 2's seng også. Jeg sad på hans kontorstol og hjalp ham med noget med hans pc. Hunden havde så lagt sig i hans seng, jeg kigger over på hende, og kan bare se en stor mørk plet sprede sig på lagnet under hende.
Der var ikke uro eller andet der kunne stresse og forskrække hende.

Men god ide med at lukke af der hvor hun har udset sig toilet, - det kan nemlig godt lade sig gøre for en periode, da det er en vinkel af stuen, og jeg har et stort møbel jeg kan skubbe over og lukke af med. Og naturligvis håndklæde tættere og tættere på terassedøren, selvfølgelig!

Noget af det handler sikkert om usikkerhed, det er en stor ny verden for hende, og der er sket meget på 2½ måned.
Hun trives vildt godt med vores gamle hund, og vil hende mega meget. Jeg har en dame boende til leje, der har en lille hund - og den vil hun også vildt gerne lege med. Hun ville ganske givet trives godt med ikke at være ene hund i vores familie, men det kommer ikke til at ske lige nu.
Meningen er at jeg har vores gamle hund i perioder, og eksen har lovet at hundesitte for os også, så på den måde har de hinanden i perioder.

Og så er der ingen tvivl om at hun er rigtig unghunds-fræk også, teenager, og det skal hun jo ha lov til :D

Det lyder mærkeligt at hun tisser når hun er rolig og slapper af. Er hun undersøgt for blærebetændelse og evt. inkontinens?
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. feb 2018, 12:54

Juki skrev:Det lyder mærkeligt at hun tisser når hun er rolig og slapper af. Er hun undersøgt for blærebetændelse og evt. inkontinens?


Har kun oplevet det den ene gang.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. feb 2018, 12:58

Emma The Mermaid skrev:Først: Hun skal tjekkes ved dyrlægen.

Du er nødt til at huske på at gadehunde ofte aldrig har været inde i et hus. De er vant til at besørge der hvor de er. Har hun boet på internat hele sit liv så er hun altså vant til at bo beskidt og besørge hvor hun sover.

Nu hvor det er så koldt så ville jeg købe et dækken til hende og tilvænne hende det. Hunde der fryser kan som os mennesker have svært ved at holde fokus.

Da min var hvalp blev jeg ude indtil han lavede noget. Det betød at vi ofte stod derude i en time :lol:
Møg kedeligt og møg koldt, men sådan var det. Vi gik ind med det samme han var færdig. Tror vi gjorde det der tre-fire gange så lærte han det :)

I skal starte renlighedstræning helt forfra og gøre som om det er en hvalp. Ud hver gang der er leget, spist og drukket og jeg tror du må stå op midt om natten og ud med hende.
Sådan er det jo at få en hvalp og jeres hund skal først lære at bo indenfor og lære at være hund.


Hun har været udenfor i 1½ time nu, trøje/dækken tør jeg ikke - for hun mosler rundt i buske og krat, og jeg er bange for at hun kommer til at sidde fast. Hun virker på ingen måde til at fryse, og hun er dejlig varm i kroppen når hun kommer ind, men hun er også i fuld vigør når hun er ude.

Jeg må prøve dit trick med at blive ude med hende. Men andre gange har vi været ude i flere timer, og hun holder sig - og gør det når hun kommer hjem/ind - første skridt må være at hun betragter haven som hjem, og gør sine sager der, og så forhåbentligt udvider til når vi er ude og gå tur.

Jeg sender hende i haven som det første om morgnen, flere gange i løbet af dagen, og inden sengetid, også selv om vi lige har gået tur, netop i håbet om at hun gør det derude.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. feb 2018, 13:08

nå optimisthatten fundet frem, jeg begrænser adgang til huset betragteligt i dagtimerne, og sørger for at vi kommer ud mange gange, går med hende i haven - går lange ture, og roser i vildskab når der endeligt er noget at rose ;)
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf avdotja » 25. feb 2018, 13:38

Jeg husker tydeligt den første nat med min første hvalp - hunden vågende, så jeg tog den udenfor og gik og gik og gik (om natten, selvfølgelig). I det øjeblik jeg kom indenfor, satte hunden sig ned og sked med et "Endelig indenfor! Det var tæt på, jeg kunne næsten ikke have holdt mig længere! 2 min mere og jeg havde været tvunget til at gøre det udenfor"-blik i øjnene :D

Har ingen gode råd udover de nævnte. Tror desværre det er sværere at gøre en voksen hund renlig end en hvalp. En 8-ugers hvalp skal på toilettet når den har spist/drukket/leget/sovet og det skal typisk ske indenfor et relativt kort tidsinterval; så tager man den ud og er lidt tålmodig, er den tvungen til at gå på toilettet. En unghund er derimod i stand til at kontrollere toilettrangen i længere tid. På den positive side har jeg aldrig hørt om en hund som ikke blev renlig, så mon ikke det kommer :)
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: gode råd søges - urenlig internat hund

Indlægaf avdotja » 25. feb 2018, 13:40

Er det evt mulighed for at gå ture sammen med en af de to andre hunde og så rose (eller ligefrem give en godbid til) den anden hund når den går på toilettet? Sådan at den nye hund, ser at der vanker en belønning når man gør den slags udenfor?
1

Tilbage til "Kæledyr"