Anti hårbolle foder?

Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 15. nov 2015, 21:26

Kræet her i huset kæmper i perioder med hårboller og i høj grad med at få dem gennem systemet. Derfor døjer Sebastian også af og til med en del opkastninger og mindre forstoppelser. Lige pt har vi fået gang i systemet igen med lidt Lactulose i vådkosten (kattemalt gider han ikke rigtig og lader heller ikke til ar have den vilde effekt når han endelig spiser det).

Jeg overvejer at prøve at supplere hans nuværende foder (Royal Canin Senior Consult Stage 2 i tør- og vådkost) med noget mere fiberholdigt for måske at hjælpe ham lidt bedre end at give lactulose i tide og utide. Jeg har kig på Royal Canin Intensive Hairball og Fibre Response, da de begge har gode anmeldelser så vidt jeg kan læse mig frem til.

Er der nogen, der har erfaringer med lige de 2 fodertyper? Jeg ved at Hill's også laver noget men de har fået knap så gode anmeldelser. Sebastian er lidt sart overfor foder og godbidder af andre mærker end RC og Hill's så derfor fokuserer jeg på de to
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 16. nov 2015, 07:53

Åh det lyder altså godt (altså ikke lige at I ikke kan bruge det længere. Stakkels lille allergi mis :ae: ). Jeg tror jeg vil prøve at bestille noget intensive hairball fra zooplus når der går penge ind om nogle dage og se om det ikke kan hjælpe lidt hos os. For det er uholdbart at blive ved med at putte lactulose i Sebastian hvis det kan klares med noget andet kost.

Nu du siger allergi er det så noget bestemt din kat ikke kan tåle? For vores vedkommende så er det lige så snart Sebastian får for meget af "skrammel" mad/godbidder. Det er så også endnu en grund til at det er lidt noget bøvl at give malt fordi han kun vil spise det med noget creme halløj med malt eller vitamin. Men hvis han skal have det nogle dage i træk, så går der ged i det så han begynder at klø og slikke sig som en gal... Og så er vi inde i en ond cirkel med flere hårboller og mere forstoppelse og opkast :rulle:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 16. nov 2015, 09:30

:8: :shock: Ah men det er jo vanvittigt at det skal være så dyrt! Det vigtigste er jo også at der er fundet en løsning i form af noget andet foder. Men det er da surt at der ikke kan findes noget som også hjælper på fordøjelsen. Mon man kan købe noget fiber kosttilskud af en eller anden art? :gruble:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf Studsgaard » 16. nov 2015, 10:08

Det har hjulpet helt fantastisk med Royal canins anti-hairball fodder.
Vores maincoon døjede rigtig meget hårboller der sad fast og hun hostede virkelig slem.
Det er stoppet helt da vi skiftede til RC fodderet
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 17. nov 2015, 20:09

Jeg har købt en lille pose RC Hairball Care (dom det åbenbart hed hos Maxi Zoo) for lige at se om ham den kræsne overhovedet ville smage på det. Men han har guffet lykkeligt i sig, så nu har jeg blandet det sammen med hans nuværende kost. Så må vi se om det ikke bliver lidt lettere for ham at få hårbollerne igennem systemet :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf Daphne » 19. nov 2015, 15:38

Herhjemme bruger vi Hill's Hairball Control. Det har hjulpet rigtigt meget - dog kan der stadig komme en enkelt hårbolle en sjælden gang imellem. Vi giver også sådan nogle græsbidder fra Gimpet - de fjerner en del af hendes lyst til at gå og gnave i vores palmer, og giver ekstra fibre til maven. Som sagt kan der stadig komme en hårbolle en sjælden gang imellem, men som regel kan det tages i opløbet, når hun begynder at klatre lidt for meget i planterne. Kattemalt er no go herhjemme - i hvert fald frivilligt. Hun får lige tvunget en portion indenbords, hvis jeg synes der går lidt rigeligt plante-gnaskeri i den ;)
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 19. nov 2015, 16:05

Det er lidt rart at høre at man ikke er den eneste med en kat der ikke synes kattemalt er den største delikatesse i katteverdenen :) Sebastian har adgang til frisk kattegræs men det er meget periodisk han spiser af det. Skal han have malt skal det serveres med en lille klat af noget maltcreme i stil med det her, efterfulgt af noget lidt grovere malt (og ja det skal være den på billedet) og så resten af cremen ovenpå. Og selv der kan han præstere at undlade at få det grove malt ned :rulle:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 20. nov 2015, 00:18

Med lidt forsigtig optimisme så tror jeg faktisk det går bedre for Sebastian. Han har fået bedre appetit i det hele taget (det er nok ikke så underligt når han ikke er forstoppet længere), han er mere kvik og fræk, drikker mere og vigtigst af alt så er der mere gang i maven :banan:

Ikke at det kører helt som der skal, for det er stadig noget med at gå lidt til og fra bakken og så komme af med afføringen over et par gange. Men det er bestemt fremskridt når han i perioder har haft et par dage hvor der ikke er kommet andet end et par hårde knolde ud

Det er så også kun 2. dag med Hairball Care blandet i hans vante mad og i øvrigt uden lactulose, parafinolie (som jeg aldrig synes vi har set resultater af) eller malt inde i billedet. Men det går stille og roligt fremad :klap:
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 20. nov 2015, 00:19

Hov ja: Der er heller ikke mere hoste eller opkast :gogo:

Edit: Jeg fik vist jinxet det. En enkelt opkastning her i nat
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 20. nov 2015, 02:40

Du kan jo prøve et par gange og se om han begynder at klø eller slikke sig selv meget. Det er i hvert fald de tegn Sebastian kommer med når han begynder at slå ud. Går det helt galt slikker/klør han hul på huden så han ender med store sår :(

Jeg ved ikke om der er forskel på kattemalt ud over formodentlig smagen. Men jeg synes det er værd at prøve af. Det værste der kan ske er at det ikke virker eller han ikke kan tåle det og så kan du jo stoppe med at give det med det samme :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 20. nov 2015, 06:19

^ Præcis. Det har jeg så også set mere til her til morgen men i det mindste noget klar væske. Nu har jeg listet noget lactulose i vådkosten for lige at hjælpe ham lidt... Hvis han ellers vil spise det :rulle:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 6. dec 2015, 14:48

Hvordan gik det Dikus? Fik du prøvet kattemalt af?

Jeg har måttet bestille mere Intensive Hairball for det var lidt i underkanten i fordelingen da den lille pose først blev blandet i hans vante kost. I mellemtiden har jeg haft gang i et ret stort forbrug af lactulose og miamor cremen for at få gang i Sebastians mave. Så nu er det lidt svært for mig at vurdere hvorfor han går og klør. Nu prøver jeg at han kun får lidt Intensive Hairball i morgenmaden og ellers ikke og så stopper jeg med alt det andet i en periode. Lactulosen får virkelig baghjul af maden kan jeg se. I dag alene har han jo nærmest skidt det en normal kat ville komme af med over 2-3 dage :8: No wonder han har gået og knækket sig!
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Anti hårbolle foder?

Indlægaf 2SHY » 17. dec 2015, 15:59

Øv jeg synes Sebastian er begyndt at klø sig helt vildt her på det sidste :( Så det tyder på at det er no go med det her intensive hairball halløj :( Hmmm... I det nye år skal jeg ud til dyrlægen med ham og så må jeg prøve at snakke med dem om hvilke muligheder der er for at at hjælpe med at holde gang i maven
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate

Tilbage til "Kæledyr"