Erfaringer med storpudel

Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 303
Likede indlæg: 3023

Erfaringer med storpudel

Indlægaf Zinde » 6. apr 2018, 19:34

Jeg nørder hunderacer for tiden. Der går forhåbentlig flere år, før det bliver aktuelt, men vores store hund er ikke helt ung længere. (Vi har en dansk/svensk gårdhund også, derfor omtales den anden som den ‘store hund’).

Vores nuværende store hund er en grand danois af tyske linier, dvs mere mastiff- end myndeblod. Hun er verdens pæneste og rareste hund, men jeg vil ikke have GD igen.

Jeg har altid haft et godt øje til pudler. Vi havde minipudler i mit barndomshjem, og jeg husker dem som dejlige hunde.
Så jeg kunne måske godt tænke mig en storpudel, næste gang vi skal have ny stor hund. Kan I hjælpe med erfaringer?
0
I’d be lying if I said I was completely unscathed
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 61
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 828

Re: Erfaringer med storpudel

Indlægaf Venus222 » 7. apr 2018, 07:18

Min erfaring er at storpudlen er en skøn aktiv, trænbar hund. Som generelt kommer godt ud af det med de fleste to og firbenede. :)

Selv om racen er rimelig sund, så bør man være obs. på arvelige sygdomme som HD, AD og vist nok også PRA og en tandkødssygdom.
0
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 25
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1082

Indlægaf Raenil » 7. apr 2018, 08:12

Jeg følger lige med her. Belle holder forhåbentlig 5 år endnu, men vi spekulerer da også
Hvordan med pelspleje?
Kongepuddel og storpuddel - er det det samme?
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 7. apr 2018, 11:06

Raenil skrev:Jeg følger lige med her. Belle holder forhåbentlig 5 år endnu, men vi spekulerer da også
Hvordan med pelspleje?
Kongepuddel og storpuddel - er det det samme?

Da vi havde pudel i mit barndomshjem, blev den klippet en gang hver 2-3 måned og børstet måske en gang om ugen.

Kongepudel og storpudel er det samme, ja :)
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 7. apr 2018, 11:07

Tror I, den ville fungere som vagthund? Altså hvis man kommer som indbrudstyv til et hjem, hvor der står sådan én og gør, går man så ind alligevel?
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1163
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 18659

Indlægaf LadyFox » 7. apr 2018, 11:14

Zinde skrev:Tror I, den ville fungere som vagthund? Altså hvis man kommer som indbrudstyv til et hjem, hvor der står sådan én og gør, går man så ind alligevel?

Hvis du er heldig. Langt de fleste hunde hilser tyven velkommen.

Hvis jeg skulle lave indbrud ville en gøende puddel ikke være en hindring, med mindre dens kropssprog gav mig anledning til at tro at den virkelig mener det. Men hvis man ikke kender til hunde kan en gøende hund jo godt være nok.
Jeg fortrækker dog hunde der er venlige overfor tyven, jeg ville frygte tyven gjorde skade på hunden hvis den var "i vejen".
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 25
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1082

Indlægaf Raenil » 7. apr 2018, 11:17

Zinde skrev:Tror I, den ville fungere som vagthund? Altså hvis man kommer som indbrudstyv til et hjem, hvor der står sådan én og gør, går man så ind alligevel?

Interessant spørgsmål.
Bella er en engelsk springer spaniel og gør noget af ting hund er bange for.
Men aldrig af mennesker.

Hvis der kommer en indbrudstyv til vores hjem ville hun hjælpe ham med at slæbe tyvekoster ud i bilen.
Det har jeg det egentlig også bedst med, og det ville passe mig fint om en fremtidig hund (puddel?) opførte sig på samme måde.
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 7. apr 2018, 11:18

LadyFox skrev:

Hvis jeg skulle lave indbrud ville en gøende puddel ikke være en hindring, med mindre dens kropssprog gav mig anledning til at tro at den virkelig mener det. Men hvis man ikke kender til hunde kan en gøende hund jo godt være nok.
Jeg fortrækker dog hunde der er venlige overfor tyven, jeg ville frygte tyven gjorde skade på hunden hvis den var "i vejen".

Ja, det er også dér, jeg er mest ambivalent. For grunden til, at vi skal have ‘stor hund’ her i huset er først og fremmest den afskrækkende effekt. Ellers kunne vi nøjes med den lille. Men vi bor langt ude på landet, og min mand er ofte væk om aftenen, og jeg er kun tryg, fordi jeg har min store hund. Men mon en storpudel ville være nok der :gruble:

Måske er vi nødt til at ende med noget mastiff-agtigt igen. Jeg vil bare så gerne slippe for savl...
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1163
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 18659

Indlægaf LadyFox » 7. apr 2018, 11:28

Zinde skrev:
LadyFox skrev:

Ja, det er også dér, jeg er mest ambivalent. For grunden til, at vi skal have ‘stor hund’ her i huset er først og fremmest den afskrækkende effekt. Ellers kunne vi nøjes med den lille. Men vi bor langt ude på landet, og min mand er ofte væk om aftenen, og jeg er kun tryg, fordi jeg har min store hund. Men mon en storpudel ville være nok der :gruble:

Måske er vi nødt til at ende med noget mastiff-agtigt igen. Jeg vil bare så gerne slippe for savl...

Det tror jeg godt en puddel kunne opfylde det krav, altså dels handler det mere om at du går en følelse af tryghed, fremfor at der er en fare. Forhåbentlig bliver det aldrig relevant at se hvad hunden ville gøre hvis der kom noget.
Dels, vil hunden være mere tilbøjelig til at gøre noget hvis der kom en og overfaldt dig, det er en anderledes voldsom og truende situation når du er involveret.
Ved et almindeligt indbrud vil tyven ofte opføre sig mere roligt og uaggresivt.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 53
Likede indlæg: 912

Indlægaf TinaW » 7. apr 2018, 13:14

Altså vores tre gør, når der kommer nogen og de er relativt små. 14, 11 og 9 kg. Men jeg tror ofte alene det, at der er hund(e) vil få en evt indbrudstyv til at vælge et andet hus.
Pudler (de mindre udgaver i hvert fald) kan være ret larmende, så jeg tænker at en større udgave har tilsvarende dybere vov og dermed afskrækkelses faktor.
0

Tilbage til "Kæledyr"