Er fuglesand skadeligt

Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 352
Likede indlæg: 4709

Er fuglesand skadeligt

Indlægaf Dmitra » 21. apr 2018, 08:32

Jeg har jo fået den der kanariefugl, det er første gang jeg ejer en fugl og jeg vil jo gerne gøre det så godt som muligt for ham.

Jeg har strøget fuglesand i bunden af dens bur i den tro det ville være godt for ham og det er også hvad jeg umiddelbart kan læse mig frem til. Men i går var der en der skrev til mig at det var meget skadeligt for ham med det sand der, så nu er jeg kommet i tvivl.

Er der nogen der ved noget mht fuglesand og jer der har fugle hvad bruger i som bund i deres bure?
0
Nobody dies a virgin, life fucks us all :deer:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1122
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 17760

Re: Er fuglesand skadeligt

Indlægaf LadyFox » 21. apr 2018, 08:44

Fuglesand er i hvert fald ikke godt for undulater, så tænker det samme sagtens kan gøre sig gældende for kanariefugle, uden at vide det.
Problemet med undulater er at de kan finde på at spise det, og det kan de i værste fald dø af.

Jeg har bare avis i bunden hos Nimbus.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Dmitra

Indlægaf Dmitra » 21. apr 2018, 08:52

LadyFox skrev:Fuglesand er i hvert fald ikke godt for undulater, så tænker det samme sagtens kan gøre sig gældende for kanariefugle, uden at vide det.
Problemet med undulater er at de kan finde på at spise det, og det kan de i værste fald dø af.

Der er sandpapir med til buret, syntes bare det så så tomt ud i buret, men kan godt være jeg skal droppe sandet og bare lade ham have sandpapiret :).

Better safe than sorry.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 21. apr 2018, 09:23

Dmitra skrev:
LadyFox skrev:Fuglesand er i hvert fald ikke godt for undulater, så tænker det samme sagtens kan gøre sig gældende for kanariefugle, uden at vide det.

Der er sandpapir med til buret, syntes bare det så så tomt ud i buret, men kan godt være jeg skal droppe sandet og bare lade ham have sandpapiret :).

Better safe than sorry.

Sandpapir er endnu værre, det sliber under deres fødder. :ad!: Det et lidt en jungle at finde rundt i, hvad af det der sælges der sælges fordi det er godt, eller fordi der er et marked for det, men hvor det enten er fuldstændig ligegyldigt og i nogle tilfælde direkte skadeligt. Især til fugle og gnavere synes jeg der er meget lort.

Jeg bruger som sagt avis, det er gratis, og blækken er ikke giftig nu til dags, men bøgeflis kan også bruges hvis du synes det er pænere med noget i bunden.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Dmitra

Indlægaf Dmitra » 21. apr 2018, 09:27

LadyFox skrev:
Dmitra skrev:

Better safe than sorry.

Sandpapir er endnu værre, det sliber under deres fødder. :ad!: Det et lidt en jungle at finde rundt i, hvad af det der sælges der sælges fordi det er godt, eller fordi der er et marked for det, men hvor det enten er fuldstændig ligegyldigt og i nogle tilfælde direkte skadeligt. Især til fugle og gnavere synes jeg der er meget lort.

Jeg bruger som sagt avis, det er gratis, og blækken er ikke giftig nu til dags, men bøgeflis kan også bruges hvis du synes det er pænere med noget i bunden.

Hmm, var med i buret fra opdrætteren og hans "kløer" skal holdes nede fordi de bliver så lange :gruble:.

Det er heldigt for mig at min chef er uddannet dyrepasser, tror jeg vender det hele med ham når jeg ser ham på torsdag og håber på han kan hjælpe med at svare på diverse.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 137
Likede indlæg: 969

Indlægaf Artem » 21. apr 2018, 09:30

Min far har altid haft sand i bunden af sine voliere, hvor der også har været kanariefugle.
Dog kan der nok godt være lidt forskel på om en fugl har et helt voliere og med andre fugle, eller den går i et lille bur alene. For af kedsomhed kan dyr jo godt gøre dumme ting. Men umiddelbart tænker jeg at sand er helt ok.
1
Utak er verdens løn
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 21. apr 2018, 09:37

Dmitra skrev:
LadyFox skrev:
Dmitra skrev:

Better safe than sorry.

Hmm, var med i buret fra opdrætteren og hans "kløer" skal holdes nede fordi de bliver så lange :gruble:.

Det er heldigt for mig at min chef er uddannet dyrepasser, tror jeg vender det hele med ham når jeg ser ham på torsdag og håber på han kan hjælpe med at svare på diverse.

Det er en hel del dyrlæger der fraråder sandpapir, pga. Fodskader hos fugle. :)

Som skrevet i linket kommer man langt med forskellig tykkelse naturgrene.
https://www.netdyredoktor.dk/smaadyr/fu ... oignering/
1
Brugeravatar
Dmitra

Indlægaf Dmitra » 21. apr 2018, 09:58

Artem skrev:Min far har altid haft sand i bunden af sine voliere, hvor der også har været kanariefugle.
Dog kan der nok godt være lidt forskel på om en fugl har et helt voliere og med andre fugle, eller den går i et lille bur alene. For af kedsomhed kan dyr jo godt gøre dumme ting. Men umiddelbart tænker jeg at sand er helt ok.

Der tror jeg du har fat i noget.

Planen her er også at Ibra snart skal have et meget større bur og en partner in crime, både fordi han skal have mere plads den tid han skal være i buret og fordi jeg også tror det er sundt for ham med selskab af en anden fugl.
3

Tilbage til "Kæledyr"