Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

Indlægaf HerErJeg » 24. apr 2018, 02:50

Hos os er fodring og sengetid i helt faste rammer, ellers virker det slet ikke for vovsen.
Han kan slet ikke spise, hvis ikke maden puttes i hans madbold og han skal holdes med selskab. Så hvis vi er væk, så spiser han ikke en krumme. Endnu værre med morgenmaden, for hvis ikke han fået hans gåtur først, så kan han da slet ikke noget. Ud over at ligge i kurven og se sur ud...
Når vi skal sove, så skal der siges godnat til vores søn oppe i sengen. Det haaader hunden og ser sit snit til at skride så hurtigt som muligt, efterfulgt af kommentaren 'DIN RÅDNE HUND'.
Når vi skal i seng er hunden den første på pletten. Han starter på sengetæppet, flytter så hen ved siden af sengen på gulvet, videre hen på en dyne på gulvet, med mindre der ligger tøj, så er det det allerbedste. Hen omkring kl 4.30 vågner han og vil have selskab, så poterne lander på sengekanten. Så er det tid til putte oppe ved far den sidste time.
Sådan er det 9 ud af 10 dage præcis ens.

Har I tåbelige dagsrytmer, hvor man ikke rigtig kan se fornuften, og burde have gjort noget anderledes, men hvor det alligevel er hyggeligt, og så finder vi os i at dyr også har deres egne særheder?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

Indlægaf Juki » 24. apr 2018, 03:51

Min yngste SKAL have aftensmad kl 18 og det skal være i hendes "madskål"(sådan en slow eater ting)

Det er lige meget hvornår hun har fået måltidet inden, om det er kl 12 eller kl 16, men kl 18, og gerne lidt før, der begynder hun at stille sig an imens hun skiftevis går rastløs frem og tilbage mellem køkkenet, hvor der bliver jamret og stirret på køkkenbordet hvor maden står, og mig der evt. sidder i sofaen. Der er ingen tvivl om hvad hun vil og jeg har opgivet at trække tiden ud med vilje for det hjælper ikke noget så stædig og viljestærk hun er. Jammeren bliver bare højere og mere lidende og de der store, mørke hundeøjne er ikke til at stå for..

Hvis hun får aftensmaden på andre måder end i den slow eater så er det også forkert. Hun synes i hvert fald sjældent det tæller som et rigtigt måltid. Det kan gå nogenlunde hvis hun får det spredt i haven og skal søge efter det.

Ellers er det vist generelt dem der er gode til at træne og opdrage mig, og dem der er gode til at få trumfet ting igennem, så hvis jeg får en god idé med noget de er med på én gang jamen så kan de ikke forstå hvorfor det ikke også skal være sådan fremover :genert:

Men overordnet synes jeg ikke der er ting vi eller de konsekvent gør fast, på en bestemt måde eller på et bestemt klokkeslet, men der er selvfølgelig rutiner for hvordan tingene bliver gjort, fx når de skal være alene eller vi skal på tur.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

Indlægaf LadyFox » 24. apr 2018, 04:19

Min undulat står op klokken 7 og bliver lagt "i seng" omkring klokken 8.

Min hund har så lidt faste rutiner som muligt, da jeg ærlig talt ikke gider en hund der tror den skal noget som helt på et fast klokkeslet. Han har mad ad libitum. Og i hverdagene går vi morgen tur omkring klokken 7 og igen omkring 15 når jeg kommer hjem, for sådan bliver det nødt til at være, aftenturen/turene er ikke helt så faste.
I weekenden er der intet fast, andet end at jeg ikke gider at stå tidligt op.

Jeg regner med at skulle have skæve arbejdstider når jeg skal ud og arbejde, og derfor skal min hund kunne finde ud af at dagene ikke er ens, jeg tror også jeg går et arbejdsliv hvor han ofte skal passes og der vil jeg også gerne at min ekskæreste ikke ville skulle følge mine rutiner, men bare kan integrerer min hund i sine egne rutiner.
0
...
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

Indlægaf Studsgaard » 24. apr 2018, 06:03

Herhjemme er det mest vores børn der har faste rutiner med dyrene.

Når ældsten kommer hjem fra skole så skal han og hunden ud at gå. Det er helt fast hver dag. Og det er ikke kun for hundens skyld, han gør det også selvom jeg måske lige har gået med hunden, han slapper af ved det.

Elllers har vi ikke nogle faste ting med hende. Hun har heletiden mad og vi går i seng på forskellige tidspunkter herhjemme så der er heller ingen faste rutiner der.

Mellemsten og katten har også en fast ting.
Hver morgen så kommer katten og skal smage hans morgenmad hvis han spiser yoghurt eller mælk til sine havregryn. Det har han selv lært hende. Hun kommer pænt hen ved siden af ham og venter på han stikker fingeren i yoghurten og så hen til hende. Og får han så brød en morgen, så skal hun have to katte godbidder i stedet for.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16227
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30205

Re: Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

Indlægaf TinaW » 24. apr 2018, 10:05

Vores hunde begynder gerne at rumstere rundt ved 6-tiden, hvis ikke vi er stået op. De kan dog godt lægge sig en times tid mere, hvis de lige kommer i haven.
Når jeg smører madpakker i hverdagene, sidder de to yngste troligt og glor, indtil grøntsagerne kommer frem. Så går de.
Efter morgenturen får de godbider på græsplænen og de skal nok selv gøre opmærksomme på det, hvis det glemmes.
Når de er luftet til middag/eftermiddag (alt efter om det er weekend eller hverdag og om manden er hjemme) får de sådan en tyggerulle og efter aftenturen får de en denta stick.
Og de glemmer ikke at gøre opmærksomme på at de nærmest er vanrøgtede, hvis det trækker ud med serveringen :D
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

Indlægaf Juki » 24. apr 2018, 16:55

TinaW skrev:Vores hunde begynder gerne at rumstere rundt ved 6-tiden, hvis ikke vi er stået op. De kan dog godt lægge sig en times tid mere, hvis de lige kommer i haven.
Når jeg smører madpakker i hverdagene, sidder de to yngste troligt og glor, indtil grøntsagerne kommer frem. Så går de.

Efter morgenturen får de godbider på græsplænen og de skal nok selv gøre opmærksomme på det, hvis det glemmes.
Når de er luftet til middag/eftermiddag (alt efter om det er weekend eller hverdag og om manden er hjemme) får de sådan en tyggerulle og efter aftenturen får de en denta stick.
Og de glemmer ikke at gøre opmærksomme på at de nærmest er vanrøgtede, hvis det trækker ud med serveringen :D

:lol2:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Dit kæledyrs mærkelige dagsrytme?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2018, 17:00

Når man har (haft) hamstere, er det hele én stor mærkelig døgnrytme!
1

Tilbage til "Kæledyr"