Hjælp mig med en svær beslutning

Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 438
Likede indlæg: 5241

Hjælp mig med en svær beslutning

Indlægaf Zinde » 10. maj 2018, 07:08

Vi har en grand danois på 5 år. Det sidste års tid har hun haltet let på det ene bagben efter anstrengelse. De sidste måneder er det blevet meget værre.
Dyrlægen mener, det enten er HD eller gigt. Han frarådede røntgen, da hun ikke skal opereres uanset. Derfor har hun i stedet fået diverse kosttilskud, som skal hjælpe, hvis det er gigt.
Det har ikke rigtigt hjulpet. Smertestillende gør heller ikke nogen nævneværdig forskel.

Det betyder, at hun ikke længere kan holde til at komme i skoven. Hun løber lystigt rundt, når vi er der, men når hun så skal op i bilen og ud igen derhjemme, har hun meget ondt.

Hun må derfor nøjes med at trisse rundt på grunden, og det trives hun ikke med. Hun stresser rundt og halser, hver gang jeg skal ud og gå med vores anden hund, men hun kan ikke komme med :trist:

På det sidste er hun begyndt at stikke af. Gerne over til naboen, som har hund i hundegård, og som selvsagt ikke er begejstret for hendes besøg.

Vi bor på landet på en gård. Det ville koste mange penge at hegne vores grund ind, og det ville kun stoppe strejferiet, ikke hendes frustration.

Så hvad gør vi? Selv hvis hun ikke strejfede, synes jeg bare, hun har et sølle liv. Og hun savner at bevæge sig. Men lægger jeg for meget menneskelige følelser over på hende, når jeg næsten ikke kan holde ud at efterlade hende for at lufte vores anden hund?
Eller skal hun aflives? Hun er kun 5 jo :(
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 364
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3554

Re: Hjælp mig med en svær beslutning

Indlægaf Lurende Peber » 10. maj 2018, 07:26

Hun er kun 5 ja, men har tydeligvis ikke et godt liv.
Når du er helt sikker på, at der ikke er bedring i vente, er aflivning desværre nok den rigtige løsning.
Øv.

PS hvorfor ikke røntgen? Fordi det er en udgift? At få vished for, at der ikke er noget at gøre, er nu også en del værd.
3
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 335
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 11044

Indlægaf Hunkat » 10. maj 2018, 07:30

Det er synd for så energisk en hund at være så begrænset i sin udfoldelse, også selvom det er for hendes egen skyld.

Det er svært men I har også prøvet det der kan prøves, smertestillende og korte ture uden at det hjælper og så er der jo desværre kun en vej. Indhegning vil ikke hjælpe, enten hopper hun over eller også vil hun blive endnu mere ulykkelig.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Patience
Kort karma: 41
Likede indlæg: 1034

Indlægaf Patience » 10. maj 2018, 07:32

En af mine veninder fik lavet en rampe til deres bil, så hendes New Foundlænder ikke skulle springe op og ned. Det gjorde en stor forskel for ham. Og ellers - hvorfor ikke gå ture med hende der hvor I er, når I nu bor på landet? Selv små ture er bedre end ingenting, synes jeg.
4
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 10. maj 2018, 07:35

Patience skrev:En af mine veninder fik lavet en rampe til deres bil, så hendes New Foundlænder ikke skulle springe op og ned. Det gjorde en stor forskel for ham. Og ellers - hvorfor ikke gå ture med hende der hvor I er, når I nu bor på landet? Selv små ture er bedre end ingenting, synes jeg.

Hun er ikke til at gå tur med her langs vejene. Hun trækker og springer rundt og gør af bilerne. Vi har slet ikke gjort nok opdragelsesmæssigt for hende i den retning.

Det ville heller ikke være nok. Hun har brug for at løbe, det har hun altid elsket.
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 10. maj 2018, 07:37

Lurende Peber skrev:Hun er kun 5 ja, men har tydeligvis ikke et godt liv.
Når du er helt sikker på, at der ikke er bedring i vente, er aflivning desværre nok den rigtige løsning.
Øv.

PS hvorfor ikke røntgen? Fordi det er en udgift? At få vished for, at der ikke er noget at gøre, er nu også en del værd.

Nej, vi er ligeglade med udgiften. Dels virkede dyrlægen sikker på diagnosen, dels tænker jeg, at hun skal bedøves til røntgen, og det vil man vel helst undgå. Men jeg ved det faktisk ikke, jeg spurgte ikke yderligere ind til det.
0
Patience

Indlægaf Patience » 10. maj 2018, 07:42

Zinde skrev:
Patience skrev:En af mine veninder fik lavet en rampe til deres bil, så hendes New Foundlænder ikke skulle springe op og ned. Det gjorde en stor forskel for ham. Og ellers - hvorfor ikke gå ture med hende der hvor I er, når I nu bor på landet? Selv små ture er bedre end ingenting, synes jeg.

Hun er ikke til at gå tur med her langs vejene. Hun trækker og springer rundt og gør af bilerne. Vi har slet ikke gjort nok opdragelsesmæssigt for hende i den retning.

Det ville heller ikke være nok. Hun har brug for at løbe, det har hun altid elsket.

Ja okay, så dur det jo ikke. Men hvis problemet er at komme ind og ud af bilen ville jeg prøve at fikse det. Hvis problemet derimod er at hun får ondt, fordi hun løber for meget på skovturen, så ville jeg nok desværre overveje aflivning.
Jeg synes ikke et dyr skal have et liv det tydeligt ikke trives i.
Men hvis det var min hund ville jeg nok prøve meget andet inden jeg kom dertil - feks at skabe et liv for hende derhjemme hun kunne trives med. Jeg kender jo ikke jeres hund, men mental stimulering i form af træning /opgaver kan være spændende for nogle hunde.
Hvis I ikke har prøvet det allerede kan jeg i øvrigt anbefale glucosamin - det havde jeg utroligt gode resultater med til min gigthest. Men jeg ved at det ikke hjælper alle - men måske et forsøg værd.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 10. maj 2018, 07:44

Patience skrev:
Zinde skrev:

Ja okay, så dur det jo ikke. Men hvis problemet er at komme ind og ud af bilen ville jeg prøve at fikse det. Hvis problemet derimod er at hun får ondt, fordi hun løber for meget på skovturen, så ville jeg nok desværre overveje aflivning.
Men hvis det var min hund ville jeg nok prøve meget andet inden jeg kom dertil - feks at skabe et liv for hende derhjemme hun kunne trives med. Jeg kender jo ikke jeres hund, men mental stimulering i form af træning /opgaver kan være spændende for nogle hunde.
Hvis I ikke har prøvet det allerede kan jeg i øvrigt anbefale glucosamin - det havde jeg utroligt gode resultater med til min gigthest. Men jeg ved at det ikke hjælper alle - men måske et forsøg værd.

Hun får allerede glucosamin.

Hun får ondt af at løbe, og så bliver hun stiv på vejen hjem. Så bare det at komme op og stå gør ondt på hende. Det gør det også, hvis hun har været stukket af på løbetur herhjemme.
0
Patience

Indlægaf Patience » 10. maj 2018, 07:53

Zinde skrev:
Patience skrev:
Zinde skrev:

Hun får ondt af at løbe, og så bliver hun stiv på vejen hjem. Så bare det at komme op og stå gør ondt på hende. Det gør det også, hvis hun har været stukket af på løbetur herhjemme.

Det lyder ikke så godt så, synes jeg.
Hvor er det trist for hende - og for jer. 5 år er jo ingen alder, men der ér bare desværre en stor del af de store tunge racer, der får svære problemer med bevægeapparatet i en ung alder.
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 10. maj 2018, 07:54

Patience skrev:
Zinde skrev:
Patience skrev:
Zinde skrev:

Det lyder ikke så godt så, synes jeg.
Hvor er det trist for hende - og for jer. 5 år er jo ingen alder, men der ér bare desværre en stor del af de store tunge racer, der får svære problemer med bevægeapparatet i en ung alder.

Ja, det er alt for tidligt.
Vi vil ikke have så stor en hund igen. Det er alt for kort tid at have dem :(
0
Brugeravatar
Tata
Kort karma: 129
Likede indlæg: 879

Indlægaf Tata » 10. maj 2018, 10:04

Har du prøvet Canosan tabletter ? Jeg har selv både en hund og en kat med gigt, og det tilskud har virkelig gjort så meget for dem, hvor glucosamin intet som helst gjorde.
0
Free Worl Boss
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 10. maj 2018, 10:16

Tata skrev:Har du prøvet Canosan tabletter ? Jeg har selv både en hund og en kat med gigt, og det tilskud har virkelig gjort så meget for dem, hvor glucosamin intet som helst gjorde.

Ja, dem har hun fået i en måneds tid nu. Ingen bedring.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1294
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21626

Indlægaf LadyFox » 10. maj 2018, 10:26

Først og fremmest: :kram: :ae:

Øv for pokker, hvor er det træls.
Men med det sagt, så tænker jeg desværre aflivning, hvis røntgen og operation (i fald af HD) er udelukket. Det lyder ikke til at hun kan komme til at trives med det liv hendes skavanker indebærer, hvilket jo er forståeligt når vi snakker om en aktiv hund på kun 5 år. Med gigt eller dårlige hofter så har hun jo desværre også sin størrelse imod sig, det er alligevel en del kilo at slæbe rundt på.

Jeg aflivede selv min hund på 4 år sidste år, og det var simpelthen så hårdt, det er bare noget andet at skulle aflive en så ung hund, der i en retfærdig verden burde have en del gode år endnu. Nøj, jeg havde den sorteste samvittighed, og tanken om om jeg havde gjort nok blev ved med at dukke op. Men vi havde kæmpet med sygdom i laaang tid, og prøvet alt muligt, vi havde brugt så mange penge, så meget tid og så meget energi, at sandheden den dag i dag er at jeg har dårlig samvittighed over at vi prøvede for meget, og for længe og at det ikke var fair.

Jeg tror det eneste der er at gøre er at kigge realistisk på hunden, og det liv den kan få og tænke over om det er fair. Og hvis man prøver alt mulig behandling så at tænke over om man synes det er rimeligt for hunden at gå igennem.behandlingen hvis det viser sig at behandlingen ikke virker. Og tage stilling til hvor længe man vil give det - for der er næsten altid et eller andet mere man kan prøve, og selvfølgelig er det helt i orden at prøve nogle af de muligheder der er, men der er også en grænse. Og der gælder det om at mærke efter.
3
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
FormerlyKnownAs
Kort karma: 458
Likede indlæg: 3374

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. maj 2018, 11:24

Grand Danois lever jo desværre sjældent længe og de får som regel problemer med skelettet fordi de er så store som de er og kroppen bare ikke kan så meget. Det er ikke en hund som skal være mere aktiv ift lange tur flere gange om dagen osv. De kan ikke holde til det. Det er lidt en skånehund hvis man vil have den i så god form så længe som muligt.

Jeg er enig med ladyfox i hendes reflektioner.
0
/Dullen
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 239
Likede indlæg: 6241

Indlægaf Santa » 10. maj 2018, 12:33

Spørgsmålet er, om hundens nuværende liv er godt for den eller ej?

Den er tydeligvis understimuleret, som du selv beskriver.
Den hidtidige form for stimulering (løbeture) giver hunden store smerter, så jeg er enig i, at det nok ikke duer, heller ikke med en rampe til bilen.
Der er blevet spurgt til det, men hvordan med mental stimulering? Har I prøvet det?
Hvis det ikke er en mulighed, så synes jeg at aflivning er på sin plads.
Når hunden ikke længere kan leve et aktivt og hunde-lykkeligt liv, så er det tid. Ellers holder man hunden i live for sin egen skyld.
Men hvis I vil prøve med mental stimulering og træning så hun kan gå ordentligt i snor, så synes jeg at I burde få hende røntgenfotograferet, så I er sikre på dianogsen. Måske er det ikke gigt, behandlingen virker jo ikke?

Trist er det dog med så ung en hund.
De store racer bliver typisk bare ikke så gamle, hvilket er en af årsagerne til at jeg ikke skal have en. Egentlig burde der stilles større lovkrav til hundes avlsidealer, så de meget små, de meget store og de deforme racer kunne leve et bedre og sundere liv - men det er et sidespor.
0

Tilbage til "Kæledyr"