Hjælp mig med en svær beslutning

Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 354
Likede indlæg: 3807

Re: Hjælp mig med en svær beslutning

Indlægaf Zinde » 11. maj 2018, 11:07

Venus222 skrev:
Zinde skrev:
Venus222 skrev:Har dyrlægen slet ikke nævnt catrophen indsprøjtninger? Det er 4 sprøjter som gives 1 gang om ugen (altså en sprøjte 1 gang om ugen). Det hjælper virkelig mange hunde med ledproblemer ink. min første hund som havde virkelig meget gigt i hele bagpartiet.

Han sagde noget om indsprøjtninger, som nogle gange hjælper, men at det ikke ville virke på Ilse. Jeg kan ikke huske hvorfor, eller om det var catrophen, det spørger jeg om. Tak!

Jeg tror altså jeg havde skiftet dyrlæge. Gutten der udtaler sig rimelig skråsikkert om en hund, han reelt ikke aner hvad fejler, og som han heller ikke har været ret villig til at udrede ordenligt.

Hvem siger han ikke er villig til at udrede hende ordentligt?
Du kan jo ikke lægge ham til last, at jeg ikke kan huske hvad han har sagt.
Han har ikke udtalt sig skråsikkert, hvor har du det fra? Og selv hvis han havde, synes jeg egentlig, det er mere oplagt, at hundens egen dyrlæge udtaler sig skråsikkert end en fremmed på internettet gør det.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 11. maj 2018, 11:08

Juki skrev:
Zinde skrev:
Juki skrev:
Zinde skrev:For the record kan jeg godt selv høre, hvor det bærer hen. Jeg havde vist bare lige brug for at dele overvejelserne med udenforstående.

Jeg har ikke erfaring med Grand Danois eller hofteledsdysplasi, men hvor må det være en dum situation :(

Hvis jeg var dig ville jeg undersøge alle muligheder for (genop)træning, smertelindring, kost osv., sammenholdt med en beslutning om hvor meget I vil risikere at trække hende igennem. Jeg tror den slags beslutninger er lettere at gennemføre når de bliver taget i et "klart" øjeblik og med grundige for/imod overvejelser.

Det er frygteligt at føle sig som en bøddel på den måde! Også selvom det er jer der kender jeres hund bedst og ved hvad hun vil trives bedst med. Man vil jo det bedste for ens kæledyr.

Jeg var selv i en pest eller kolera situation tidligere på året og foråret med min ældste hund. Heldigvis gik det godt og bedre end jeg havde turde håbe på, men noget af det der fik mig til at beslutte mig for at der skulle udføres en større operation, kort efter en anden, med de risici der nu engang er forbundet med de indgreb eller aflivning som eneste mulighed, var at jeg på trods af det ville kunne se mig selv i øjnene bagefter og at jeg vidste jeg havde gjort hvad jeg kunne for at han skulle få det bedre. Havde jeg helt fravalgt operationerne ville det bare være et spørgsmål om tid før han døde af det, men der var ingen der kunne sige om der ville gå en måned er et år før det ville ske. Eller om der ville støde andre ting til og hvordan han ville dø, om det ville ske pludseligt eller om han langsomt ville blive dårligere og dårligere. Derudover ville jeg hade hvis de sidste minder jeg havde med ham var at han havde det rigtig dårligt og ikke var glad.

Vi har også en virkelig god dyrlæge der kender både mig og begge hunde og deres sygehistorie, så jeg ved og stoler på at han ikke ville blive tilbudt en operation, hvis det var nyttesløst eller chancerne for helbredelse var minimale. Det har i hvert fald været guld værd med en god og dygtig dyrlæge, der både har kunne rådgive og vejlede om det ene og det andet.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at jeg ville gøre alt hvad der stod i min magt for at mine hunde skulle blive raske eller få det bedre, men havde jeg den mindste tvivl på at behandling og andre tiltag var det værd ville jeg i jeres situation vælge aflivning. I hvert fald hvis alternativet var mistrivsel og en ulykkelig hund. Det er hun ikke tjent med og jeg får heller ikke indtrykket af at I er af den opfattelse at hunde må holde sig i live så længe som muligt og for enhver pris til h*n evt. ikke kan rejse sig mere og der ingen tvivl er.

Jeg håber I finder en optimal løsning for jer alle :kram:

PS Jeg tror kun min ældste hund er blevet røntgenfotograferet. Jeg kan ikke huske om det er sket mere end to gange, i forlængelse af forløbet beskrevet ovenover, men han har i hvert fald ikke været i narkose de to gange. Der var mulighed for at han kunne få noget beroligende(overordnet set) men det blev heldigvis ikke aktuelt. Det var så heller ikke for noget med skelettet han blev røntgenfotograferet for, men jeg ved ikke om det er nødvendigt med narkose til den type røntgenfotografering, der er aktuel for jeres hund, eller om det er nok med beroligende og smertestillende fx.

Tak :kys:

Vi ser lidt forskelligt på det, tror jeg. Jeg har ikke et behov for at vide, at vi har udtømt alle muligheder eller gjort alt, hvad man kan komme i tanke om at forsøge. Jeg vil gerne kunne sige, at vi prøvede alle de metoder, der ikke risikerede at udsætte hende for mere smerte eller gene. Og at vi frem for alt stoppede, mens hun stadig var glad. Og dén grænse er ved at være nået.

Jeg har ingen kvaler med at aflive en hund (sådan teoretisk set, i praksis er det lidt hårdt lige nu med disse overvejelser). Men overordnet set synes jeg ikke, det er synd for hunden, hvis den er død. Men det er synd at lade den leve et uværdigt liv, som vi gør lige nu. Vi skal bare være helt sikre på, at alle muligheder i den kategori, jeg nævner i dette indlæg, er udtømte først.

Jamen det er jeg helt enig i!

Jeg fik måske formuleret mig lidt kluntet fordi jeg tog udgangspunkt i min egen hund og hans situation, men det lyder til at vi alligevel er enige.

Personligt vil jeg gøre alt der står i min magt for at mine hunde kan være her så længe som muligt, men det skal jo på ingen måde være på bekostning af deres trivsel og velvære. De skal ikke holdes i live for min skyld eller trækkes igennem alle mulige eksperimenter der måske/måske ikke vil kunne gavne.

Det er også jer der kender jeres hund bedst og hvis I ved at hun fx ikke vil kunne trives med få, korte ture dagligt og mental stimulering ikke er en mulighed for at opfylde et behov, så lyder det til at hun vil være bedre tjent med at blive aflivet.

Men igen, personligt ville jeg undersøge alle muligheder der var for helbredelse/lindring før jeg valgte aflivning, så længe der var en pointe i det. Forstået på den måde at prognosen efterfølgende skal også være god. Det nytter ikke noget hvis det kræver nogle tiltag der er urealistiske for hverken jer eller hunden at få opfyldt.

Jeg håber det er formuleret lidt bedre nu :blush:

Det er fint formuleret :kys:

Det, det afhænger af for vores hund, er om der findes en behandling med acceptable bivirkninger, der kan gøre hende så rask, at hun kan holde til lange løbeture flere gange om ugen. Det har denne tråd hjulpet mig med at specificere, og det er jeg glad for :)
Senest rettet af Zinde 11. maj 2018, 12:04, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 11. maj 2018, 11:09

Dobbeltpost
Senest rettet af Zinde 11. maj 2018, 12:04, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 61
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 858

Indlægaf Venus222 » 11. maj 2018, 11:50

Zinde skrev:
Venus222 skrev:
Zinde skrev:
Venus222 skrev:Har dyrlægen slet ikke nævnt catrophen indsprøjtninger? Det er 4 sprøjter som gives 1 gang om ugen (altså en sprøjte 1 gang om ugen). Det hjælper virkelig mange hunde med ledproblemer ink. min første hund som havde virkelig meget gigt i hele bagpartiet.

Han sagde noget om indsprøjtninger, som nogle gange hjælper, men at det ikke ville virke på Ilse. Jeg kan ikke huske hvorfor, eller om det var catrophen, det spørger jeg om. Tak!

Jeg tror altså jeg havde skiftet dyrlæge. Gutten der udtaler sig rimelig skråsikkert om en hund, han reelt ikke aner hvad fejler, og som han heller ikke har været ret villig til at udrede ordenligt.

Han har ikke udtalt sig skråsikkert, hvor har du det fra? Og selv hvis han havde, synes jeg egentlig, det er mere oplagt, at hundens egen dyrlæge udtaler sig skråsikkert end en fremmed på internettet gør det.

Ok.....Jeg beklager da meget at jeg prøver at hjælpe dig i en svær situation....
Når dyrlægen fraråder røngten, så er han heller ikke villig til at udrede ordenligt.For mig at se er det ret vigtig om hunden har svær HD eller om det "bare" er gigt. Og han kan heller ikke vide om de indsprøjtninger virker, når han ikke ved hvad hunden fejler.
Hvilke fremmede på internettet har i øvtigt udtalt sig skråsikkert?

Anyway, held og lykke med det.
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 11. maj 2018, 12:07

Venus222 skrev:
Zinde skrev:
Venus222 skrev:
Zinde skrev:

Ok.....Jeg beklager da meget at jeg prøver at hjælpe dig i en svær situation....
Når dyrlægen fraråder røngten, så er han heller ikke villig til at udrede ordenligt.For mig at se er det ret vigtig om hunden har svær HD eller om det "bare" er gigt. Og han kan heller ikke vide om de indsprøjtninger virker, når han ikke ved hvad hunden fejler.
Hvilke fremmede på internettet har i øvtigt udtalt sig skråsikkert?

Anyway, held og lykke med det.

Det har du. Du udtaler dig fx skråsikkert om, at dyrlægen ikke er villig til at udrede ordentligt. Det er han, men da vi ikke vil have en operation, er røntgen unødvendigt. Mht smertestillende behandling er det ikke relevant, om hunden har HD eller gigt.

Jeg kan fornemme, at du mener at vide bedre på det punkt end vores dyrlæge. Jeg kan også fornemme, at du er lidt fornærmet over min manglende taknemmelighed over dine svar. Dig om det :)
4
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1454

Indlægaf catnip » 11. maj 2018, 13:30

Hun ser aldeles pragtfuld ud!

Jeg ville som minimum få en second opinion, og det gerne fra en dyrlæge med et relevant speciale, inden jeg begyndte at overveje om det er mest etisk at give hende fred.

Den rigtige dyrlæge til det rigtige problem kan gøre en himmelvid og udslagsgivende forskel.
3
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 11. maj 2018, 14:04

catnip skrev:Hun ser aldeles pragtfuld ud!

Jeg ville som minimum få en second opinion, og det gerne fra en dyrlæge med et relevant speciale, inden jeg begyndte at overveje om det er mest etisk at give hende fred.

Den rigtige dyrlæge til det rigtige problem kan gøre en himmelvid og udslagsgivende forskel.

Der er flere dyrlæger tilknyttet vores klinik, så second opinion kommer helt af sig selv. Har talt med en ny i dag, som ville drøfte med en kollega og vende tilbage, så det venter vi på nu.
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 781
Likede indlæg: 14728

Indlægaf Juki » 11. maj 2018, 14:15

Zinde skrev:
Juki skrev:Jamen det er jeg helt enig i!

Jeg fik måske formuleret mig lidt kluntet fordi jeg tog udgangspunkt i min egen hund og hans situation, men det lyder til at vi alligevel er enige.

Personligt vil jeg gøre alt der står i min magt for at mine hunde kan være her så længe som muligt, men det skal jo på ingen måde være på bekostning af deres trivsel og velvære. De skal ikke holdes i live for min skyld eller trækkes igennem alle mulige eksperimenter der måske/måske ikke vil kunne gavne.

Det er også jer der kender jeres hund bedst og hvis I ved at hun fx ikke vil kunne trives med få, korte ture dagligt og mental stimulering ikke er en mulighed for at opfylde et behov, så lyder det til at hun vil være bedre tjent med at blive aflivet.

Men igen, personligt ville jeg undersøge alle muligheder der var for helbredelse/lindring før jeg valgte aflivning, så længe der var en pointe i det. Forstået på den måde at prognosen efterfølgende skal også være god. Det nytter ikke noget hvis det kræver nogle tiltag der er urealistiske for hverken jer eller hunden at få opfyldt.

Jeg håber det er formuleret lidt bedre nu :blush:

Det er fint formuleret :kys:

Det, det afhænger af for vores hund, er om der findes en behandling med acceptable bivirkninger, der kan gøre hende så rask, at hun kan holde til lange løbeture flere gange om ugen. Det har denne tråd hjulpet mig med at specificere, og det er jeg glad for :)

Det var godt. Nogle gange fungerer mit hoved bare ikke helt optimalt hvis jeg er træt, som ved første indlæg :genert:

Men held og lykke med beslutningen, uanset hvad I vælger :kram:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 11. maj 2018, 19:05

Dyrlægen ringede tilbage i eftermiddags og mente, vi skulle prøve at lægge en anden slags smertestillende oveni den, hun allerede får. Jeg havde ikke lige fattet, at der var flere muligheder indenfor smertestillende :genert:
Jeg kørte på apoteket efter det og gav hunden det sammen med det vanlige aftenarsenal af kosttilskud og smertestillende.
Efter en halv times tid kaldte min mand på mig ude fra haven. Ilse løb rundt og legede med vores anden hund - helt uden halten!
Jeg tænkte, det skulle testes ordentligt, så jeg spurgte hende, om hun ville med ud og køre. Aldrig har man set så lykkelig en hund :love:

En halv times skovtur blev det til. Hun tonsede afsted i starten, og var træt den sidste halvdel, men hun er jo også ude af form. Hun havde ikke ondt, og da vi kom hjem, tog hun to stive skridt, efter hun (uden besvær) hoppede ud af bilen, og herefter gik hun næsten normalt - bedre end hun har gjort den sidste uges tid på trods af næsten total ro.

Undskyld romanen, men jeg er bare glad. Jeg håber fandme, det holder!

Se så glad en hund:
23
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 11. maj 2018, 19:13

Skønt! :banan:

Man skal virkelig ikke undervurdere hvordan det kan påvirke hundes humør hvis de pludselig ikke længere kan det de er vant til og som gør dem glade.

Genialt navn hun har btw :love: :D
0

Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 872
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 8927

Indlægaf Rikke » 11. maj 2018, 19:20

For pokker, hvor er det dejligt og hvor er hun SKØN!!
1
:whip:
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 631
Likede indlæg: 8223

Indlægaf Zombie » 11. maj 2018, 22:13

Kære Zinde,

mit forslag er at fortsætte smertelindringen og eventuelt også kontakte lokalt dyrehospital, hvis denne dækning ikke holder, for at snakke med en ekspert inden for smertelindring af hunde - hvis det, jeres egne dyrlæger ikke kommer frem med, fungerer i længden. Det kan virkelig gøre en forskel!

Det sagt - hvor er hun smuk og dejlig. :lun:
Nyd denne tid med hende, men forbered jer også mentalt på, at med de store tunge racer - og så en hund, der allerede har problemer - der er 10 års levetid en heldig udgang. Ofte kan man regne med 7-8 år er min erfaring.

Derudover:
Når du går tur med jeres anden hund, hvis Ilse bliver ked osv. - så fokuser på søgeøvelser og hovedbrud. Strø hendes foder ud på græsset, så hun kan søge det til aftensmad, mens I er ude at gå. Brug en foderbold, hun skal trille med, for at maden kommer ud eller google på nettet, hvordan I kan lave jeres egne puslespil osv.
Meget få ting slår en dejlig tur i skoven, men man kan komme langt ift. at bekæmpe frustrationer ved at give hunden hjernearbejde i stedet. :)

Og så kan I evt. også træne "hviletid"... Det har jeg trænet med min egen hund, der ikke er stor og tung, men er lettere vanskabt i skelettet da hun er tidligere gadehund. Så har vi et tæppe med og finder en lysning i skoven, og jeg læser lidt i en bog eller slapper af, mens hun ligger på tæppet eller græsset og kigger på naturen, billerne, fugle osv.
Det får hun også meget ud af og det er tydeligt, at hun føler, hun har været i skoven, bare i turen fra parkeringspladsen hen til lysningen og tilbage igen. :lol:
Det kræver at hunden lære nye vaner, "sådan gør vi også i skoven", men det er ikke helt umuligt...
0
Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. maj 2018, 06:05

Zombie skrev:Kære Zinde,

mit forslag er at fortsætte smertelindringen og eventuelt også kontakte lokalt dyrehospital, hvis denne dækning ikke holder, for at snakke med en ekspert inden for smertelindring af hunde - hvis det, jeres egne dyrlæger ikke kommer frem med, fungerer i længden. Det kan virkelig gøre en forskel!

Det sagt - hvor er hun smuk og dejlig. :lun:
Nyd denne tid med hende, men forbered jer også mentalt på, at med de store tunge racer - og så en hund, der allerede har problemer - der er 10 års levetid en heldig udgang. Ofte kan man regne med 7-8 år er min erfaring.

Derudover:
Når du går tur med jeres anden hund, hvis Ilse bliver ked osv. - så fokuser på søgeøvelser og hovedbrud. Strø hendes foder ud på græsset, så hun kan søge det til aftensmad, mens I er ude at gå. Brug en foderbold, hun skal trille med, for at maden kommer ud eller google på nettet, hvordan I kan lave jeres egne puslespil osv.
Meget få ting slår en dejlig tur i skoven, men man kan komme langt ift. at bekæmpe frustrationer ved at give hunden hjernearbejde i stedet. :)

Og så kan I evt. også træne "hviletid"... Det har jeg trænet med min egen hund, der ikke er stor og tung, men er lettere vanskabt i skelettet da hun er tidligere gadehund. Så har vi et tæppe med og finder en lysning i skoven, og jeg læser lidt i en bog eller slapper af, mens hun ligger på tæppet eller græsset og kigger på naturen, billerne, fugle osv.
Det får hun også meget ud af og det er tydeligt, at hun føler, hun har været i skoven, bare i turen fra parkeringspladsen hen til lysningen og tilbage igen. :lol:
Det kræver at hunden lære nye vaner, "sådan gør vi også i skoven", men det er ikke helt umuligt...

Tak for input :kys:

Flere forklarer mig, at skeletproblemer er forventeligt med en stor race, og at en GD på 7 år er gammel. Det ved vi godt. Vi er GD-ejere, vi er ret godt inde i racen. Men derfor kan man jo godt søge hjælpe til specifikke ting.

Fodersøg siger ikke Ilse noget. Hun er ikke interesseret i mad - udover købepizza (min hjemmelavede dur ikke), og det har vi ikke altid på lager. Hun er en spøjs hund :lun:

Jeg har vist skrevet det, men vi er kommet frem til, at hun skal smertelindres i en grad, så hun kan komme med i skoven fremover. En ting er, at det er skidesynd, når vi kører fra hende, men helt generelt kan vi også mærke på hende, at hun ikke trives uden sine løbeture.
Jeg skriver dit forslag vedr. smertelindring bag øret, tak for det!
Og så krydser vi fingre for, at det nye smertestillende virker i lang tid endnu.
4
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 12. maj 2018, 10:14

Jeg kom lige til at tænke på noget.

Hvis hun er vant til at gå løs i skoven, elsker at spæne rundt og bliver ked af ikke at komme med på turene, kunne det så være en mulighed at tage en snor med, fx en sporline eller flexline, så hun kan holdes delvist i ro uden at føle sig 100% begrænset?

Det behøver jo ikke være hele tiden, men bare hvis I vurderer at hendes krop har brug for en lille pause. Det giver også en form for kontrol/sikkerhed for jer hvis det at løbe op og ned af skrænter fx er en ekstra stor belastning for hende. Så er det bare at give hende en snor på, underholde/aflede, så hun ikke på samme måde mærker hun går glip af noget, og når I så er forbi de skrænter kan hun få snoren af igen.

Jeg ved ikke om det vil kan fungere eller være en mulighed for Ilse og jer. Det var bare en tanke jeg fik.
0

Brugeravatar
Zinde

Indlægaf Zinde » 12. maj 2018, 17:20

Juki skrev:Jeg kom lige til at tænke på noget.

Hvis hun er vant til at gå løs i skoven, elsker at spæne rundt og bliver ked af ikke at komme med på turene, kunne det så være en mulighed at tage en snor med, fx en sporline eller flexline, så hun kan holdes delvist i ro uden at føle sig 100% begrænset?

Det behøver jo ikke være hele tiden, men bare hvis I vurderer at hendes krop har brug for en lille pause. Det giver også en form for kontrol/sikkerhed for jer hvis det at løbe op og ned af skrænter fx er en ekstra stor belastning for hende. Så er det bare at give hende en snor på, underholde/aflede, så hun ikke på samme måde mærker hun går glip af noget, og når I så er forbi de skrænter kan hun få snoren af igen.

Jeg ved ikke om det vil kan fungere eller være en mulighed for Ilse og jer. Det var bare en tanke jeg fik.

Vi behøver ikke sporline til dét, jeg beder hende bare blive hos mig. Men det er en god tanke :kys:
1

Tilbage til "Kæledyr"