Nogle der er skarpe i katte sprog?

Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Nogle der er skarpe i katte sprog?

Indlægaf TinaW » 12. jun 2018, 19:06

Vi har de her to neutraliserede søskende, en hankat og en hunkat fra Fyns internat.
De er ikke ligefrem verdens mest modige katte, hvis der dukker fremmede katte op på grunden.
De er tidligere blevet trynet af en intakt hankat, der fandt ud af, at vi havde mad stående i maskinhuset. De var tydeligt ængstelige når han var i nærheden/befandt sig i maskinhuset, hvor de bor.
Den fremmede kat er kommet og gået i perioder, har ikke set den længe nu. Han var ikke til, at komme i nærheden af for os.
Der er så dukket en ny intakt hankat op. Han virker langt mindre agressiv overfor mine katte, blot meget interesseret i dem. De er ikke imponerede og trykker sig, hvæser af ham, men ender med at bøje af og gå.
Da jeg fodrede til aften dukkede denne her nye kat så op, vadede ind og begyndte at spise, selv om jeg var der. De andre gange er han løbet, når jeg er kommet ud i maskinhuset.
Han fik så lidt mad i en skål lidt væk fra de to andre. Han havde meget travlt med at duftmarkere på samtlige ting inde i maskinhuset, så tænker han mener at det er hjem nu.
Han har lige haleføring, når han nærmer sig mine katte, miaver og var heller ikke uinteresseret i mig. Jeg kunne lige stryge ham over hovedet/nakken.
Men jeg gider ikke have ham rendende, hvis han tryner mine katte, så vil jeg hellere jage ham væk, når jeg ser ham.
Men hvordan vurderer jeg, om han er en bølle? Vil en intakt hankat altid være efter en neutraliseret han? Eller er den ligegyldig i hans optik?
Min hankat er større end den nye, men har jo ikke de samme hormoner i kroppen.
Hvis han kan opføre sig pænt, må han som sådan gerne bo her/spise her, så er der en mere til at fange mus og rotter.
Ja, jeg har ikke haft katte før og kender ikke deres kropssprog, som jeg gør med hundene og hesten, så aner ikke, hvordan jeg finder ud af, om det kan fungere uden alt for meget ballade.
Han er ikke øremærket, men hører nok til et sted som gårdkat, for som sagt var han ikke helt vild. Problemet er bare lidt at mange ser de her katte som nødvendige onder, for at holde musebestanden nede, men de gider ikke neutralisere og registrere dem.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nogle der er skarpe i katte sprog?

Indlægaf Fru Sunshine » 13. jun 2018, 04:23

Min kastrerede hankat er ikke bleg for at gå i kødet på intakte hankatte, som han ikke vil have på sin grund. Han markerer også, hvis han føler for det.
Hans storesøster siger også fra.

Som regel viser de, at den fremmede skal gå væk ved at rejse børster, lægge ørerne fladt og hvæse, mens de går i angrebsposition. Mine katte er 7 år nu, men da de var yngre, var de knap så modige, når det kom til besøgende katte.

En lige hale viser, at din gæst er selvsikker, og hvis han ikke viser din katte nogen særlig interesse, tænker jeg ikke, at han bliver et problem. Med mindre dine katte bliver trætte af ham, og forsøger at jage ham væk. Så kan der godt blive tumult.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Nogle der er skarpe i katte sprog?

Indlægaf TinaW » 13. jun 2018, 06:20

Fru Sunshine skrev:Min kastrerede hankat er ikke bleg for at gå i kødet på intakte hankatte, som han ikke vil have på sin grund. Han markerer også, hvis han føler for det.
Hans storesøster siger også fra.

Som regel viser de, at den fremmede skal gå væk ved at rejse børster, lægge ørerne fladt og hvæse, mens de går i angrebsposition. Mine katte er 7 år nu, men da de var yngre, var de knap så modige, når det kom til besøgende katte.

En lige hale viser, at din gæst er selvsikker, og hvis han ikke viser din katte nogen særlig interesse, tænker jeg ikke, at han bliver et problem. Med mindre dine katte bliver trætte af ham, og forsøger at jage ham væk. Så kan der godt blive tumult.


Min er to år, så kan jo håbe de mander sig lidt mere op med alderen.
Er nok også bare lidt nervøs for at de finder andre græsgange hvis de er utrygge pga hans tilstedeværelse.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nogle der er skarpe i katte sprog?

Indlægaf Fru Sunshine » 13. jun 2018, 07:15

TinaW skrev:
Fru Sunshine skrev:Min kastrerede hankat er ikke bleg for at gå i kødet på intakte hankatte, som han ikke vil have på sin grund. Han markerer også, hvis han føler for det.
Hans storesøster siger også fra.

Som regel viser de, at den fremmede skal gå væk ved at rejse børster, lægge ørerne fladt og hvæse, mens de går i angrebsposition. Mine katte er 7 år nu, men da de var yngre, var de knap så modige, når det kom til besøgende katte.

En lige hale viser, at din gæst er selvsikker, og hvis han ikke viser din katte nogen særlig interesse, tænker jeg ikke, at han bliver et problem. Med mindre dine katte bliver trætte af ham, og forsøger at jage ham væk. Så kan der godt blive tumult.


Min er to år, så kan jo håbe de mander sig lidt mere op med alderen.
Er nok også bare lidt nervøs for at de finder andre græsgange hvis de er utrygge pga hans tilstedeværelse.

Hvis de har boet hos dig siden killingetiden, tror jeg ikke, du skal være bekymret.
Når de ikke slås nu, tænker jeg, at de vænner sig til ham.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Nogle der er skarpe i katte sprog?

Indlægaf TinaW » 13. jun 2018, 07:32

De var 10 måneder, da vi hentede dem på internatet. Og var ikke ret vant til mennesker. Hankatten er blevet ret tam, hunkatten når det passer hende, og kun overfor mig.
Men der bor heller ikke lige nogen i nærheden de kunne smutte hen til.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Nogle der er skarpe i katte sprog?

Indlægaf Pandesteg » 13. jun 2018, 07:39

TinaW skrev:De var 10 måneder, da vi hentede dem på internatet. Og var ikke ret vant til mennesker. Hankatten er blevet ret tam, hunkatten når det passer hende, og kun overfor mig.
Men der bor heller ikke lige nogen i nærheden de kunne smutte hen til.


Vi er faktisk lidt i samme situation, vi har et søskendepar vildkatte på knap 1 år, som vi har haft en måneds tid. Vi har lavet en kattelem i et rum omme bag ved vores garage, hvor de har sovepladser, mad osv. Hunkatten fandt med det samme rummet og har benyttet det rigtig meget, sovet derinde osv. Hankatten har været fraværende noget tid, men er nu kommet tilbage og vi ser ham i ny og næ og han går også derind og spiser. Desværre har en kat fra en nabogård (vildkat tror jeg - har kun set ham på overvågningen) fundet ud af, at der er mad derinde og kommer hver aften og spiser. Muligvis er han der også om natten. Vi har også set ham jage vores hunkat, men er i tvivl om det var for sjov. Men det virker ikke til, at hunkatten bor inde i hulen længere, efter den fremmede kat og hendes bror er begyndt at komme der. Er megabange for at vores vildkatte bliver jaget væk af den fremmede kat, men jeg ved ikke rigtig hvad vi skal gøre. Overvejer at fjerne maden fra hulen og sætte den et andet sted, så den fremmede kat forhåbentlig ikke går ind i kattehulen længere, men omvendt er det jo heller ikke skidesmart at have kattemad stående ude i det fri.

Nå sorry, det blev en længere smørre uden at jeg egentlig har noget at byde ind med :blush:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Nogle der er skarpe i katte sprog?

Indlægaf TinaW » 13. jun 2018, 10:16

Zinde skrev:Vi har droppet staldkatte, fordi det blev for træls med tilløbere. De er umulige at slippe af med, så længe der står mad fremme. Nu får vores katte mad inde i huset, det lokker ikke andre til.


Det er desværre ikke en mulighed her, da hundene ikke er specielt begejstrede for katte.
De (hundene) har ikke umiddelbar adgang til maskinhuset og derfor får kattene mad derinde og har deres kurve derinde.
0

Tilbage til "Kæledyr"