Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Daybreak » 15. jun 2018, 18:38

Vi får om 14 dage en fin lille Bichon Havanais hjem :love:
Hun er skøn, og vi glæder os helt vildt. Hun er 1 år gammel og vejer 4,5 kg.

Vi kom til at tale om, om man mon ikke kunne have hende med på cykelture, i en kurv, enten foran eller bag på cyklen. Selvfølgelig i en kurv der er købt til formålet.

Er der nogen der har erfaring med at gøre det?
Senest rettet af Daybreak 2. jul 2018, 09:39, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf LadyFox » 15. jun 2018, 18:44

Hvis I vænner hende til at sidde i kurven langsomt og med masser af godbidder er jeg sikker på at hun vil elske det.
1
...
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Bøtte » 15. jun 2018, 18:45

Vores hund (en Shih Tzu) har et par gange siddet foran i cykelkurven (altså alm cykelkurv). Det er gået fint :)
1
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Daybreak » 15. jun 2018, 19:04

Det kunne være tophyggeligt. Allerhelst vil hun bare med alle steder hen, og når vi som familie holder af at cykle på tur i weekenderne, kunne det være genialt.
Masser af godbidder og tid, tjek.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Zonta » 15. jun 2018, 20:39

Og sørg for guds skyld for at anskaffe jer en cykelkurv med "låg" (f.eks. http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundetr ... urv/181906), så hun ikke hopper ud :D
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Juki » 15. jun 2018, 21:03

Da min ældste hund var 1-2 år ca købte jeg en cykeltrailer(han er for stor til en cykelkurv)

Jeg troede jeg var rigtig smart over at anskaffe mig sådan en så vi kunne komme vidt omkring, men det gad han fandeme ikke :lol: Jeg gjorde ellers hvad jeg kunne for at gøre det hyggeligt og behageligt i den cykeltrailer, og trænede ham til at komme derop osv. Det var heller ikke noget problem og han var da heller ikke utryg ved at være der selvom den var i bevægelse, han gad det bare ikke og ville hellere gå i stedet..

Så det var spild af penge, men heldigivs var den købt brugt så det var ikke et stort tab økonomisk. Min veninde har en bomuldshund og har haft meget glæde af at kunne have ham i cykelkurven.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf avdotja » 15. jun 2018, 21:14

Jeg har tit min med i kurv, både foran og bagpå. Hun er aldrig hoppet ud, men foretrækker nu alligevel at have hende foran.

Til foran, anbefaler jeg en kurv der sidder på selve cyklen fremfor styret - de er langt mere stabile og behagelige at navigere med, når der er vægt på. Det er den her jeg har, den er fantastisk!: https://shopping.coop.dk/vare/mustang-a ... 0381187349. Udover at sidde godt på cyklen, har den også nogle gode, høje sider (min hund er noget højere end jeres, så mange kurve er for lave til at hun kan sidde behageligt; for damen skal jo selvfølgelig have et ryglæn at støtte kroppen imod :lol: ).

Jeg har haft en enkelt speciel hundekurv, men brugte den kun et par gange. Foretrækker klart den jeg har linket til ovenfor. Pga de store “huller” har jeg en vatteret pose/taske som hunden sidder i (med en ekstra pude i bunden, så hun sidder blødt :D), når hun er i kurven. Den kurv/kasse hun nogengange sidder i på bagagebæreren, er lavet af plastik og der er ingen “huller” hvor hendes ben ved et uheld kan komme ud/i klemme, så her bruger jeg ikke en taske, men bare en lille pude i bunden.

Jeg har meget bevidst valgt ikke at spænde hende fast, da jeg ønsker hun har fri bevægelighed til at springe ud, hvis uheldet er ude og vi vælter. Hun skal under ingen omstændigheder risikere at brække nakken, blive trukket under cyklen eller lignende, i sådan en situation!

Jeg har ikke trænet specielt med hende. Hun røg bare op i kurven en dag og så kørte vi en tur. Det er klart at jeg ikke drønede direkte ud på Nørrebrogade i myldretiden, for at nå en aftale jeg allerede var forsinket til, men derudover tog jeg vist ikke nogen hensyn :gruble:

Hvis hunden er vant til at være i en taske, I sørger for at den sidder blødt (så det ikke er ubehageligt at køre over hver eneste bump I møder) og kurven sidder stabilt på cyklen (både af hensyn til jer og hunden), tror jeg det vil gå ret let :)
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Rapfisk » 16. jun 2018, 05:30

De hunde, jeg har kendt, har foretrukket at være foran. Jeg ved ikke, om det føles tryggest, når man ikke har ryggen vendt mod dem?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Daybreak » 16. jun 2018, 06:41

avdotja skrev:Jeg har tit min med i kurv, både foran og bagpå. Hun er aldrig hoppet ud, men foretrækker nu alligevel at have hende foran.

Til foran, anbefaler jeg en kurv der sidder på selve cyklen fremfor styret - de er langt mere stabile og behagelige at navigere med, når der er vægt på. Det er den her jeg har, den er fantastisk!: https://shopping.coop.dk/vare/mustang-a ... 0381187349. Udover at sidde godt på cyklen, har den også nogle gode, høje sider (min hund er noget højere end jeres, så mange kurve er for lave til at hun kan sidde behageligt; for damen skal jo selvfølgelig have et ryglæn at støtte kroppen imod :lol: ).

Jeg har haft en enkelt speciel hundekurv, men brugte den kun et par gange. Foretrækker klart den jeg har linket til ovenfor. Pga de store “huller” har jeg en vatteret pose/taske som hunden sidder i (med en ekstra pude i bunden, så hun sidder blødt :D), når hun er i kurven. Den kurv/kasse hun nogengange sidder i på bagagebæreren, er lavet af plastik og der er ingen “huller” hvor hendes ben ved et uheld kan komme ud/i klemme, så her bruger jeg ikke en taske, men bare en lille pude i bunden.

Jeg har meget bevidst valgt ikke at spænde hende fast, da jeg ønsker hun har fri bevægelighed til at springe ud, hvis uheldet er ude og vi vælter. Hun skal under ingen omstændigheder risikere at brække nakken, blive trukket under cyklen eller lignende, i sådan en situation!

Jeg har ikke trænet specielt med hende. Hun røg bare op i kurven en dag og så kørte vi en tur. Det er klart at jeg ikke drønede direkte ud på Nørrebrogade i myldretiden, for at nå en aftale jeg allerede var forsinket til, men derudover tog jeg vist ikke nogen hensyn :gruble:

Hvis hunden er vant til at være i en taske, I sørger for at den sidder blødt (så det ikke er ubehageligt at køre over hver eneste bump I møder) og kurven sidder stabilt på cyklen (både af hensyn til jer og hunden), tror jeg det vil gå ret let :)


Tak! Perfekt konkret tip med kurven der er fastmonteret. Den kan jo også bruges til alt muligt andet.

Hun er vant til transporttaske ved kørsel, besøg hos andre osv, så forhåbentlig bliver det ikke et problem.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Daybreak » 16. jun 2018, 06:42

Juki skrev:Da min ældste hund var 1-2 år ca købte jeg en cykeltrailer(han er for stor til en cykelkurv)

Jeg troede jeg var rigtig smart over at anskaffe mig sådan en så vi kunne komme vidt omkring, men det gad han fandeme ikke :lol: Jeg gjorde ellers hvad jeg kunne for at gøre det hyggeligt og behageligt i den cykeltrailer, og trænede ham til at komme derop osv. Det var heller ikke noget problem og han var da heller ikke utryg ved at være der selvom den var i bevægelse, han gad det bare ikke og ville hellere gå i stedet..

Så det var spild af penge, men heldigivs var den købt brugt så det var ikke et stort tab økonomisk. Min veninde har en bomuldshund og har haft meget glæde af at kunne have ham i cykelkurven.


Denne er på størrelse med en bomuldshund, så vi håber hun vil med :)
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Daybreak » 16. jun 2018, 06:42

Rapfisk skrev:De hunde, jeg har kendt, har foretrukket at være foran. Jeg ved ikke, om det føles tryggest, når man ikke har ryggen vendt mod dem?


Det tror jeg du har ret - det er også rarest at kunne se den.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf avdotja » 17. jun 2018, 12:07

Daybreak skrev:
avdotja skrev:Jeg har tit min med i kurv, både foran og bagpå. Hun er aldrig hoppet ud, men foretrækker nu alligevel at have hende foran.

Til foran, anbefaler jeg en kurv der sidder på selve cyklen fremfor styret - de er langt mere stabile og behagelige at navigere med, når der er vægt på. Det er den her jeg har, den er fantastisk!: https://shopping.coop.dk/vare/mustang-a ... 0381187349. Udover at sidde godt på cyklen, har den også nogle gode, høje sider (min hund er noget højere end jeres, så mange kurve er for lave til at hun kan sidde behageligt; for damen skal jo selvfølgelig have et ryglæn at støtte kroppen imod :lol: ).

Jeg har haft en enkelt speciel hundekurv, men brugte den kun et par gange. Foretrækker klart den jeg har linket til ovenfor. Pga de store “huller” har jeg en vatteret pose/taske som hunden sidder i (med en ekstra pude i bunden, så hun sidder blødt :D), når hun er i kurven. Den kurv/kasse hun nogengange sidder i på bagagebæreren, er lavet af plastik og der er ingen “huller” hvor hendes ben ved et uheld kan komme ud/i klemme, så her bruger jeg ikke en taske, men bare en lille pude i bunden.

Jeg har meget bevidst valgt ikke at spænde hende fast, da jeg ønsker hun har fri bevægelighed til at springe ud, hvis uheldet er ude og vi vælter. Hun skal under ingen omstændigheder risikere at brække nakken, blive trukket under cyklen eller lignende, i sådan en situation!

Jeg har ikke trænet specielt med hende. Hun røg bare op i kurven en dag og så kørte vi en tur. Det er klart at jeg ikke drønede direkte ud på Nørrebrogade i myldretiden, for at nå en aftale jeg allerede var forsinket til, men derudover tog jeg vist ikke nogen hensyn :gruble:

Hvis hunden er vant til at være i en taske, I sørger for at den sidder blødt (så det ikke er ubehageligt at køre over hver eneste bump I møder) og kurven sidder stabilt på cyklen (både af hensyn til jer og hunden), tror jeg det vil gå ret let :)


Tak! Perfekt konkret tip med kurven der er fastmonteret. Den kan jo også bruges til alt muligt andet.

Hun er vant til transporttaske ved kørsel, besøg hos andre osv, så forhåbentlig bliver det ikke et problem.

Nu googlede jeg lige bomuldshundes størrelse og kan se de kun vejer en 3-5 kg. Jeg vil stadigvæk anbefale en kurv der sidder på selve cyklen, fremfor styret, men tror nu også fint I kan klare jer med feks klick-kurven, der sidder direkte på styret. Min vejer 8-9 kg og de ekstra kilo gør en ret stor forskel :).
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Erfaring med at cykle med hund i kurv?

Indlægaf Daybreak » 17. jun 2018, 12:25

avdotja skrev:Nu googlede jeg lige bomuldshundes størrelse og kan se de kun vejer en 3-5 kg. Jeg vil stadigvæk anbefale en kurv der sidder på selve cyklen, fremfor styret, men tror nu også fint I kan klare jer med feks klick-kurven, der sidder direkte på styret. Min vejer 8-9 kg og de ekstra kilo gør en ret stor forskel :).


Ja, hun er en bette dame på kun 4 kg. Men jeg kan sagtens se pointen i noget fastmonteret - sådan for den generelle stabilitet. Der Googles på livet løs :D
0

Tilbage til "Kæledyr"