Ferie med hund, baderegler?

Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Skorstenen » 18. jul 2018, 10:54

Kære kloge debat!

Nu har jeg forsøgt selv, men Google er ikke samarbejdsvillig i dag :sur:

Vi tager på tur i autocamperen i DK i år, og vi tager vores badeglade hund med. Jeg husker at der på et tidspunkt var stor debat omkring det blå flag og hundebadning.

Jeg kan simpelthen bare ikke finde ud af, om den latterlige regel fortsat er gældende? Må min hund ikke bade ved strande med blå flag?
:gruble:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. jul 2018, 10:58

http://www.hunden.dk/nyheder/hunde-i-va ... nden/45757

Summa summarum: Du kan altså med god samvittighed tage din vandglade hund med, når du selv ønsker at dyppe tæerne i bølgen blå, hvis blot du går tilstrækkelig langt ud. Så køb en god bold – f.eks. en gummibold der ikke slider hundens tænder – eller en frisbee og se, om ikke du får en træt og glad hund med hjem efter et par enkelte ture med denne herlige leg, kombineret med en god svømmetur.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Skorstenen » 18. jul 2018, 11:01

FormerlyKnownAs skrev:http://www.hunden.dk/nyheder/hunde-i-vandet-ved-stranden/45757

Summa summarum: Du kan altså med god samvittighed tage din vandglade hund med, når du selv ønsker at dyppe tæerne i bølgen blå, hvis blot du går tilstrækkelig langt ud. Så køb en god bold – f.eks. en gummibold der ikke slider hundens tænder – eller en frisbee og se, om ikke du får en træt og glad hund med hjem efter et par enkelte ture med denne herlige leg, kombineret med en god svømmetur.


TAK, sært jeg ikke selv kunne finde det, jeg kom kun til noget fra 2014 :stoned:
Nå, men han må så IKKE bade ved strande med blåt flag:

-Ved kyster med Blå Flag må hundeejer med deres hunde ikke slå sig ned, men de må godt passere igennem stranden, siger Bjarke Frandsen fra Friluftsrådet. Her vil bl.a. hundens fedtede pels medvirke til at forringe vandkvaliteten.

Ved strande med det blå flag vejende, må du altså under ingen omstændigheder tage ophold med din hund. Dog må du godt passere igennem en strand med blåt flag med din hund. Blå Flag-ordningen er en international miljømærkningsordning, der skal sikre gode badeoplevelser
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. jul 2018, 11:12

Skorstenen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:http://www.hunden.dk/nyheder/hunde-i-vandet-ved-stranden/45757

Summa summarum: Du kan altså med god samvittighed tage din vandglade hund med, når du selv ønsker at dyppe tæerne i bølgen blå, hvis blot du går tilstrækkelig langt ud. Så køb en god bold – f.eks. en gummibold der ikke slider hundens tænder – eller en frisbee og se, om ikke du får en træt og glad hund med hjem efter et par enkelte ture med denne herlige leg, kombineret med en god svømmetur.


TAK, sært jeg ikke selv kunne finde det, jeg kom kun til noget fra 2014 :stoned:
Nå, men han må så IKKE bade ved strande med blåt flag:

-Ved kyster med Blå Flag må hundeejer med deres hunde ikke slå sig ned, men de må godt passere igennem stranden, siger Bjarke Frandsen fra Friluftsrådet. Her vil bl.a. hundens fedtede pels medvirke til at forringe vandkvaliteten.

Ved strande med det blå flag vejende, må du altså under ingen omstændigheder tage ophold med din hund. Dog må du godt passere igennem en strand med blåt flag med din hund. Blå Flag-ordningen er en international miljømærkningsordning, der skal sikre gode badeoplevelser


Fandt jeg også. At man kun må bade 200 meter fra blå flag. Tror der er lempet. Måske :lol:
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Skorstenen » 18. jul 2018, 11:16

FormerlyKnownAs skrev:
Skorstenen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:http://www.hunden.dk/nyheder/hunde-i-vandet-ved-stranden/45757

Summa summarum: Du kan altså med god samvittighed tage din vandglade hund med, når du selv ønsker at dyppe tæerne i bølgen blå, hvis blot du går tilstrækkelig langt ud. Så køb en god bold – f.eks. en gummibold der ikke slider hundens tænder – eller en frisbee og se, om ikke du får en træt og glad hund med hjem efter et par enkelte ture med denne herlige leg, kombineret med en god svømmetur.


TAK, sært jeg ikke selv kunne finde det, jeg kom kun til noget fra 2014 :stoned:
Nå, men han må så IKKE bade ved strande med blåt flag:

-Ved kyster med Blå Flag må hundeejer med deres hunde ikke slå sig ned, men de må godt passere igennem stranden, siger Bjarke Frandsen fra Friluftsrådet. Her vil bl.a. hundens fedtede pels medvirke til at forringe vandkvaliteten.

Ved strande med det blå flag vejende, må du altså under ingen omstændigheder tage ophold med din hund. Dog må du godt passere igennem en strand med blåt flag med din hund. Blå Flag-ordningen er en international miljømærkningsordning, der skal sikre gode badeoplevelser


Fandt jeg også. At man kun må bade 200 meter fra blå flag. Tror der er lempet. Måske :lol:


"deres fedtede pels forringer vandkvaliteten" :stoned:
Jeg tror næsten, at det er det dummeste jeg har hørt :lol:
14
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Juki » 18. jul 2018, 11:28

Der er flere steder hvor badevandet p.t. ikke er egnet til badning for hunde pga. alger. Bare et tip hvis ikke I er klar over det :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. jul 2018, 11:30

Juki skrev:Der er flere steder hvor badevandet p.t. ikke er egnet til badning for hunde pga. alger. Bare et tip hvis ikke I er klar over det :)


Men har strande med blåt flag alger?

Jeg går helst ikke på stranden, men troede at blåt flag var lig med tip top
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf avdotja » 18. jul 2018, 17:19

Skorstenen skrev:...
"deres fedtede pels forringer vandkvaliteten" :stoned:
Jeg tror næsten, at det er det dummeste jeg har hørt :lol:

Det giver jo ingen mening :forvirret: Så hunde har simpelhen en hel særlig type fedtet pels, som er værre for vandkvaliteten end alt det solcreme/deodorant/makeup/parfume menneskene er smut ind i samt påvirker vandet på en hel anden måde end alle de vilde dyr, der også kunne tænkes at tage ophold i vandet :forvirret2:
10
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf BlueBunny » 18. jul 2018, 17:26

Der har lige været en artikel med advarsel om at hunde bader for længe ved stranden. En hund havde badet og tre dage senere død. Pga indtagelse af saltvand :/
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Juki » 18. jul 2018, 22:25

FormerlyKnownAs skrev:
Juki skrev:Der er flere steder hvor badevandet p.t. ikke er egnet til badning for hunde pga. alger. Bare et tip hvis ikke I er klar over det :)


Men har strande med blåt flag alger?

Jeg går helst ikke på stranden, men troede at blåt flag var lig med tip top

Nej, det har de nok ikke :genert:

Der har bare været en masse advarsler den sidste tid, men måske det primært har omhandlet søer. Jeg har ikke undersøgt det nærmere da det ikke har været aktuelt for mig.

Jeg tænkte bare det kunne være rart at vide på forhånd :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Skorstenen » 19. jul 2018, 05:44

avdotja skrev:
Skorstenen skrev:...
"deres fedtede pels forringer vandkvaliteten" :stoned:
Jeg tror næsten, at det er det dummeste jeg har hørt :lol:

Det giver jo ingen mening :forvirret: Så hunde har simpelhen en hel særlig type fedtet pels, som er værre for vandkvaliteten end alt det solcreme/deodorant/makeup/parfume menneskene er smut ind i samt påvirker vandet på en hel anden måde end alle de vilde dyr, der også kunne tænkes at tage ophold i vandet :forvirret2:


Ja, for ikke at nævne at nogen måske godt kunne finde på at tisse i vandet. Eller det der er værre :tie:
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Skorstenen » 19. jul 2018, 05:46

BlueBunny skrev:Der har lige været en artikel med advarsel om at hunde bader for længe ved stranden. En hund havde badet og tre dage senere død. Pga indtagelse af saltvand :/


Jeg stopper min hund og giver ham frisk vand hvis han begynder at drikke af det. Men han elsker simpelthen at svømme og har det ekstremt varmt, så det skal han have lov til :)
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Anne Droid » 19. jul 2018, 05:57

Det er godt nok ikke en del af dit spørgsmål, men jeg kender en del hundeejere der ikke er klar over det. I perioden 1/4-30/9, skal hunden være i snor ved kysten, dvs også alle badestrande. Det gælder også et stykke ud i vandet.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Lurende Peber » 19. jul 2018, 07:25

Markedskræfterne har så reduceret antallet af blå flag. Når især tyskere ikke må have deres hunde med, så bliver de væk. Og derfor har nogle strande nu fravalgt det blå flag.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kommu ... -blaa-flag
Link godt nok fra 2016
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Ferie med hund, baderegler?

Indlægaf Skorstenen » 19. jul 2018, 08:09

Lurende Peber skrev:Markedskræfterne har så reduceret antallet af blå flag. Når især tyskere ikke må have deres hunde med, så bliver de væk. Og derfor har nogle strande nu fravalgt det blå flag.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kommu ... -blaa-flag
Link godt nok fra 2016


Ja, det så jeg også godt, det er mest på Vestkysten ikke? Vi har jo tyskere fra påske til efterårsferie sådan set. Og da de i forvejen begyndte at blive væk pga hundeloven, var det, set fra et turisme-synspunkt, et rigtigt dårligt move at indføre flere hunderegler. Desuden kan jeg forstå, at der er mange regler der skal overholdes for at opretholde et blåt flag, fx skal man hvert år fortælle i detaljer hvad man aktivt gør for havskildpadden. Nogle kommuner synes det er at bruge tiden forkert.
0

Tilbage til "Kæledyr"