Erfaringer med langtidspasning af kat?

Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Mædem » 6. aug 2018, 18:12

Min kæreste og jeg er begyndt at snakke ret seriøst om at spare sammen til en længere rejse - hvor lang den helt nøjagtig bliver er slet ikke fastlagt endnu, men måske 3 - 6 måneder, måske længere. Der kommer til at gå et par år før vi får sparret nok sammen, men ikke desto mindre er min største bekymring allerede nu, hvor vores kat Albert skal bo imens vi er afsted, og hvordan han vil tackle det.

Vi fik ham i November sidste år, og de pasningsordninger vi har brugt i den tid har fungeret over alt forventning - vi har fundet et godt, lille kattepensionat i byen, hvor vi bor, som han lader til at trives i, i juleferien var han med hjemme hos mine forældre i sønderjylland OG hos min kærestes forældre på Fyn, hvilket han tacklede super godt. Og de gange vi kun har været væk en weekend eller en enkelt overnatning er der nogle efterskolepiger eller venner, der har kigget til ham.
I det hele taget er han tillidsfuld, tryg og jeg har ikke fornemmelsen af, at han let bliver stresset.

Den bedste løsning ville klart være, at han bliver indlogeret hos mine forældre, især fordi han på det tidspunkt alligevel har været der nogle gange til jul. Men hvad hvis hverken de, mine svigerforældre eller andre i vores netværk har lyst eller mulighed for det? Og er det i det hele taget for stor en tjeneste at bede om? Og hvilke muligheder er der ellers?

Er der nogle af jer, der har erfaringer med at være væk fra jeres kæledyr i længere tid ad gangen?
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Tanten » 6. aug 2018, 18:54

Jeg håber, dine forældre eller svigerforældre kan have katten. Hvis ikke, ville jeg overveje at formidle den til at nyt, blivende hjem, så den kan falde til dér og ikke først være hos fremmede i et halvt år og så retur til jer.
3
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Mædem » 6. aug 2018, 19:32

Tanten skrev:Jeg håber, dine forældre eller svigerforældre kan have katten. Hvis ikke, ville jeg overveje at formidle den til at nyt, blivende hjem, så den kan falde til dér og ikke først være hos fremmede i et halvt år og så retur til jer.


Tja, uanset om han havner hos dem, mine svigerforældre, andre i vores netværk eller nogle vi ikke kender i forvejen, så er de jo mere eller mindre fremmede i hans øjne, og han ville skulle finde sig i nogle omvæltninger uanset. Men det er klart, at jeg ville foretrække, at han kan være hos mine forældre, dels fordi han har været der før, og dels fordi jeg er mest tryg ved, at det bliver hos nogen, som jeg stoler på.
0
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Mædem » 6. aug 2018, 20:19

Vira skrev:Personligt ville jeg aldrig rejse så længe fra en kat, der ikke kunne blive passet i vante omgivelser dvs. dine forældre eller svigerforældre. Jeg ville blive hjemme eller få katten omplaceret, og ja jeg er klar over at det ikke er præcist det du spurgte om. At lade den blive langtidspasset hos ukendte og så vende tilbage til jer, synes jeg ikke er en okay løsning for katten, måske for jer, men ikke for den :)



Hehe, jeg overvejede faktisk at lade være med at poste min forespørgsel herinde, fordi jeg vidste, at det ville pirke til min dårlige samvittighed, der gnaver allerede inden vi har besluttet os for noget reelt.

Uanset hvor vi ender med at placere ham, hvis vi tager afsted, er det nederen for ham, men jeg er fuldkommen med på, at den bedste løsning, trods alt, er mine forældre. Og er det ikke en løsning, så er det klart, at vi skal overveje rigtig grundigt hvad vi så gør - og intet er jo givet, heller ikke at vi overhovedet skal afsted.

Det der rumsterer lige nu, og det mit spørgsmål egentlig går på, er om det, selv hvis han kan være hos mine forældre, er for voldsomt og unfair overfor ham, og er det en unfair tjeneste at bede dem om, og gør det overhovedet en forskel, hvor længe vi er væk. Jeg kender ikke nogen, der har stået i en lignende situation, og det kan jo godt være, at det mest almindelige faktisk er at omplacere katten helt, det er bare ikke vores udgangspunkt.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf avdotja » 6. aug 2018, 20:45

Jeg har ikke kat men hund, og hun er uden problemer blevet passet af andre i op til 4 måneder. Det har godt nok været min familie, som hun allerede kendte, men tror nu også hun fint ville være faldet til hos fremmede. Og fra hvad jeg hører, er katte mindre knyttet til deres menneske end hunde?

Jeg ville ikke selv have lyst til at efterlade et kæledyr i så lang tid, til andet end familie, men fra kattens synspunkt tvivler jeg på at det gør en forskel hvorvidt det drejer sig om nogle mennesker den har set 2-3 gange over flere år eller en fuldstændig fremmede.

Mener der var en her på debatten som udlejede sin lejlighed, inklusiv kat, da hun rejste ud i en længere periode. Det var måske også en mulighed? Så ville den forblive i vante omgivelser og I ville slippe for at hænge på huslejen. Bare sørg for at sikre jer, at der er noget backup hos feks forældre, hvis lejeren pludselig bliver nød til at flytte :)
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf DenBruneMunk » 6. aug 2018, 20:50

Jeg rejste fra min kat i vante omgivelser, kom hjem 5 måneder senere, og katten var flygtet ud på altan og ned via facade arbejde udenfor på stativ sat op. Så man skal ikke altid forvente dem man kender, også er lige så glade , eller bare ligeglade derimod med ens kat, og en masse dårligere undskyldninger. Katten blev aldrig fundet igen.

Så man skal være lidt ops på at om dem som nu passer katten, også gør det, og man skal slet ikke lufte ud via store døre, bare fordi der kunne blive lidt varmt, og så efterlade katten alene ;(
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf avdotja » 6. aug 2018, 20:50

Men ville det virkelig være slemt for katten at blive passet ude i længere tid? Er det ikke snarere os der projekterer vores menneskelige forventninger over på dem? Jeg tænker sådan nogle dyr er forholdsvis omstillingsparate, så længe de bliver passet godt. Jeg er ikke sikker på at katte går i flere måneder og tænker “Mjav - hvor jeg dog savner min gamle ejer - mjav”, for efter man er tilbage at gå i gang med “Mjav - åh jeg savner min gode feriepasser, jeg tror jeg dør! - mjav”
6
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf fisken80 » 7. aug 2018, 04:23

Jeg kender en, der af og til er udstationeret i Mellemøsten i mange måneder af gangen, og i den tid får han sin kat passet hos sine forældre, der selv har en kat af samme race. Når han kommer hjem kommer den tilbage til ham. Det har aldrig været noget problem. Så det kan man altså godt uden at katten tager skade.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Bergen » 7. aug 2018, 05:29

Vi passede to passede 2 katte på grund af sygdom i 14 måneder og 1 kat 5 måneder på grund af rejse. Altså ikke samtidigt.

Det har været helt uproblematisk for kattene at komme hjem igen ned få ugers omstilling.

Man skal blot have nogle aftaler på plads om økonomi, feriepasning under opholdet, foder, dyrlæge, opdatering og den slags.

Vi har sendt opdateringer på sms/mms/mail efter aftale eller når dyrene har lavet noget kattesjovt. Vi ser dem stadig til feriepasning.

Jeg ville uden at blinke rejse fra vores kat, hvis den var i trygge hænder fx hvor den allerede feriepasses.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Æble » 7. aug 2018, 05:49

Kommer man for meget i børneforummet hvis man læste overskriften som “lamgtidsamning af kat”? :lol:
5
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Sangius » 7. aug 2018, 06:16

Æble skrev:Kommer man for meget i børneforummet hvis man læste overskriften som “lamgtidsamning af kat”? :lol:


Ja. Jeg læser det sådan hver gang, og der er da fordi jeg har baby, børn og babser på hjernen :lol:
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Hunkat » 7. aug 2018, 06:17

Hvis I finder pasning så er det i hvert fald vigtigt at I har helt klare linjer med dem som passer den, også selvom det er forældre. Der var en debattør herinde som fik passet sin kat (godt nok killing) hos noget familie som pludselig begyndt at komme med stikpiller om at nu kendte katten jo dem bedst og ville have det bedst hos dem. Det endte ikke kønt så vidt jeg husker :/
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Pandesteg » 7. aug 2018, 06:25

Vi passer ofte min fars og hans kones kat, når de rejser på ferie. De tager den med ned til os næsten hver gang de er på besøg, så den kan huske omgivelserne og vores egne katte. Den har det så fint med det! Den spankulerer lige ud af transportkassen med højtløftet hale, hilser på vores katte og så drøner den ellers rundt og undersøger om der skulle være kommet noget nyt og spændende siden sidst.
Hvis min far ville ud at rejse et halvt år ville jeg på ingen måde være betænkelig ved at passe katten så længe. Jeg ville dog, som jeg også nævner ovenfor, tage katten med på besøg og passerne ofte op til ferien, gerne med overnatning, så den vænner sig til, at det er dens 2. hjem.
Katte er vanedyr og kan bedst lide at alt er som det plejer, men jeg tror nu alligevel godt man kan vænne dem til at have et feriehjem, som de ret hurtigt er helt trygge i. Katte har også en rigtig god hukommelse og jeg tænker egentligt, at den efter et halvt år sikkert godt kan huske sit oprindelige hjem. Muligvis også pga. duftspor. :)
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf fisken80 » 8. aug 2018, 05:42

Pandesteg skrev:Vi passer ofte min fars og hans kones kat, når de rejser på ferie. De tager den med ned til os næsten hver gang de er på besøg, så den kan huske omgivelserne og vores egne katte. Den har det så fint med det! Den spankulerer lige ud af transportkassen med højtløftet hale, hilser på vores katte og så drøner den ellers rundt og undersøger om der skulle være kommet noget nyt og spændende siden sidst.
Hvis min far ville ud at rejse et halvt år ville jeg på ingen måde være betænkelig ved at passe katten så længe. Jeg ville dog, som jeg også nævner ovenfor, tage katten med på besøg og passerne ofte op til ferien, gerne med overnatning, så den vænner sig til, at det er dens 2. hjem.
Katte er vanedyr og kan bedst lide at alt er som det plejer, men jeg tror nu alligevel godt man kan vænne dem til at have et feriehjem, som de ret hurtigt er helt trygge i. Katte har også en rigtig god hukommelse og jeg tænker egentligt, at den efter et halvt år sikkert godt kan huske sit oprindelige hjem. Muligvis også pga. duftspor. :)


Den kat jeg nævnte kommer også meget ofte på besøg i sit pasningshjem, så jeg tror du har en væsentlig pointe der.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf annellaII » 8. aug 2018, 06:22

Vira skrev:Personligt ville jeg aldrig rejse så længe fra en kat, der ikke kunne blive passet i vante omgivelser dvs. dine forældre eller svigerforældre. Jeg ville blive hjemme eller få katten omplaceret, og ja jeg er klar over at det ikke er præcist det du spurgte om. At lade den blive langtidspasset hos ukendte og så vende tilbage til jer, synes jeg ikke er en okay løsning for katten, måske for jer, men ikke for den :)


Det har jeg en anden mening om, at få katten langtidspasset hos ukendte, vores kat kommer altid på en kattepension, når vi ikke er hjemme nogle gange i ret lang tid, det har jeg ikke indtrykket af, at den lider under, der er ihvertfald ingen forandringer at mærke på hans måde at forholde sig på, når vi henter ham hjem igen.
1

Tilbage til "Kæledyr"