Erfaringer med langtidspasning af kat?

Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 646
Likede indlæg: 6735

Re: Erfaringer med langtidspasning af kat?

Indlægaf Pandesteg » 7. aug 2018, 06:25

Vi passer ofte min fars og hans kones kat, når de rejser på ferie. De tager den med ned til os næsten hver gang de er på besøg, så den kan huske omgivelserne og vores egne katte. Den har det så fint med det! Den spankulerer lige ud af transportkassen med højtløftet hale, hilser på vores katte og så drøner den ellers rundt og undersøger om der skulle være kommet noget nyt og spændende siden sidst.
Hvis min far ville ud at rejse et halvt år ville jeg på ingen måde være betænkelig ved at passe katten så længe. Jeg ville dog, som jeg også nævner ovenfor, tage katten med på besøg og passerne ofte op til ferien, gerne med overnatning, så den vænner sig til, at det er dens 2. hjem.
Katte er vanedyr og kan bedst lide at alt er som det plejer, men jeg tror nu alligevel godt man kan vænne dem til at have et feriehjem, som de ret hurtigt er helt trygge i. Katte har også en rigtig god hukommelse og jeg tænker egentligt, at den efter et halvt år sikkert godt kan huske sit oprindelige hjem. Muligvis også pga. duftspor. :)
2
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
fisken80
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9721

Indlægaf fisken80 » 8. aug 2018, 05:42

Pandesteg skrev:Vi passer ofte min fars og hans kones kat, når de rejser på ferie. De tager den med ned til os næsten hver gang de er på besøg, så den kan huske omgivelserne og vores egne katte. Den har det så fint med det! Den spankulerer lige ud af transportkassen med højtløftet hale, hilser på vores katte og så drøner den ellers rundt og undersøger om der skulle være kommet noget nyt og spændende siden sidst.
Hvis min far ville ud at rejse et halvt år ville jeg på ingen måde være betænkelig ved at passe katten så længe. Jeg ville dog, som jeg også nævner ovenfor, tage katten med på besøg og passerne ofte op til ferien, gerne med overnatning, så den vænner sig til, at det er dens 2. hjem.
Katte er vanedyr og kan bedst lide at alt er som det plejer, men jeg tror nu alligevel godt man kan vænne dem til at have et feriehjem, som de ret hurtigt er helt trygge i. Katte har også en rigtig god hukommelse og jeg tænker egentligt, at den efter et halvt år sikkert godt kan huske sit oprindelige hjem. Muligvis også pga. duftspor. :)

Den kat jeg nævnte kommer også meget ofte på besøg i sit pasningshjem, så jeg tror du har en væsentlig pointe der.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 19
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 351

Indlægaf annellaII » 8. aug 2018, 06:22

Vira skrev:Personligt ville jeg aldrig rejse så længe fra en kat, der ikke kunne blive passet i vante omgivelser dvs. dine forældre eller svigerforældre. Jeg ville blive hjemme eller få katten omplaceret, og ja jeg er klar over at det ikke er præcist det du spurgte om. At lade den blive langtidspasset hos ukendte og så vende tilbage til jer, synes jeg ikke er en okay løsning for katten, måske for jer, men ikke for den :)

Det har jeg en anden mening om, at få katten langtidspasset hos ukendte, vores kat kommer altid på en kattepension, når vi ikke er hjemme nogle gange i ret lang tid, det har jeg ikke indtrykket af, at den lider under, der er ihvertfald ingen forandringer at mærke på hans måde at forholde sig på, når vi henter ham hjem igen.
1
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2455

Indlægaf Stitch » 8. aug 2018, 06:32

Jeg har fået langtidspasset min kat af hhv. en veninde og min moster og det er gået super fint. Hun er fin lille tillidsfuld kat, der har fået den bedste pasning med masser af omsorg, nus og kærlighed. Hun genkender mig fint altid og man kan mærke hun er min kat, selvom andre også dur.

Jeg siger go for it, når nu I kan mærke at det er gået fint de andre gange.
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 267
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4802

Indlægaf Mistermor » 8. aug 2018, 10:01

Mon ikke det også kommer an på den enkelte kat, dens væsen og erfaringer?

Min datter har en kat, som hun har overtaget fra min gamle tante. Min tante overtog den fra en mand, som var en af hendes venners venner. Vi ved ikke, hvor gammel han er, men mindst 10 år. Han har boet hos min tante og onkel(da han levede), hvor der kom mange specielle og højrøstede mennesker, som ikke tænker særlig langt. Katten gik konstant med sele på, og når han kom ud i haven, blev han tøjret til en pæl via en kæde, som de klipsede på hans seletøj. Så han var i princippet lidt en lænkekat.

Min datter har haft ham i 4-5 år. Hun boede til for nylig i en kvistlejlighed. Hvis hun kun var afsted et par dage, tog jeg ned og passede katten; så en film sammen med ham :) og sørgede for ham. Hvis hun skulle afsted i lidt længere tid, kom han hjem til min eksmand, som bor i et parcelhus på godt 200m2. Katten kan sagtens huske det fra gang til gang. Og han er godt tilpas. Glad for mennesker, interesseret i alt udenfor, som han kigger på gennem vinduerne.

Min datter er lige flyttet, og da hun flyttede katten, tilbragte han lige en times tid under badekarret, og så tog han lejligheden i besiddelse.
Han er lige blevet passet, fordi de har været i Finland, og det var intet problem at komme tilbage til den relativ "nye" lejlighed. Han er således en meget omstillingsparat kat.

Den seneste kat, jeg havde, blev bange, bare jeg fik gæster. Han ville aldrig kunne have tålt at blive sendt i pasning, så havde det været mere nådigt at aflive ham.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 646
Likede indlæg: 6735

Indlægaf Pandesteg » 8. aug 2018, 12:27

Mistermor skrev:Den seneste kat, jeg havde, blev bange, bare jeg fik gæster. Han ville aldrig kunne have tålt at blive sendt i pasning, så havde det været mere nådigt at aflive ham.

Måske er jeg bare lidt for meget treehugger, men jeg synes da godt nok, at det er barske løjer at aflive en sund og rask kat, fordi man skal ud at rejse og ikke mener, at den kan passes. Så må man jo omplacere den eller lade være med at rejse. Mine katte er også nogle bange skvat, men de har nu klaret fint at blive passet i en uge ad gangen.
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 267
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4802

Indlægaf Mistermor » 8. aug 2018, 13:38

Pandesteg skrev:
Mistermor skrev:Den seneste kat, jeg havde, blev bange, bare jeg fik gæster. Han ville aldrig kunne have tålt at blive sendt i pasning, så havde det været mere nådigt at aflive ham.

Måske er jeg bare lidt for meget treehugger, men jeg synes da godt nok, at det er barske løjer at aflive en sund og rask kat, fordi man skal ud at rejse og ikke mener, at den kan passes. Så må man jo omplacere den eller lade være med at rejse. Mine katte er også nogle bange skvat, men de har nu klaret fint at blive passet i en uge ad gangen.

Det er lidt en anden debat, men han var faktisk så bange, at man kan diskutere, om han var sund og rask. Jeg havde købt ham på et internat, og han var simpelthen "tidlig skadet". Han var jo netop blevet omplaceret hos mig, og når man ikke bliver tryg af at bo ved en enlig midaldrende kvinde, der sjældent får gæster, så synes jeg, det ville være ondt at flytte ham en gang til. Jeg nåede at have ham i et par år, inden han blev syg, og han ændrede sig ikke.
1
Brugeravatar
Mædem
Kort karma: 25
Likede indlæg: 534

Indlægaf Mædem » 8. aug 2018, 17:14

Tusind tak for jeres input! Det er rart lige at blive manet til besindighed, især fordi jeg kender min kat, og jeg ved hvor medgørlig og tillidsfuld han er.

Uanset om det bliver mine forældre eller hos nogle andre i vores bagland, så vil jeg klart sørge for, at han har været i hjemmet nogle gange sammen med os inden afrejse. Det er også en rigtig god pointe det der med at have helt klare linjer ifht. økonomi, udendørsadgang osv.
2
avdotja
Kort karma: 239
Likede indlæg: 4548

Indlægaf avdotja » 8. aug 2018, 17:25

Overvej også ferie-feriepasning (som en anden vist også nævnte). Hvis I er væk i længere tid, er det formentlig ikke usandsynligt at jeres passer selv får brug for pasning, enten pga ferie eller en uventet situation. Så er det meget rart at der er styr på hvad man så gør.
1
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 104
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Alkaia » 22. aug 2018, 20:44

avdotja skrev:Jeg har ikke kat men hund, og hun er uden problemer blevet passet af andre i op til 4 måneder. Det har godt nok været min familie, som hun allerede kendte, men tror nu også hun fint ville være faldet til hos fremmede. Og fra hvad jeg hører, er katte mindre knyttet til deres menneske end hunde?

Jeg ville ikke selv have lyst til at efterlade et kæledyr i så lang tid, til andet end familie, men fra kattens synspunkt tvivler jeg på at det gør en forskel hvorvidt det drejer sig om nogle mennesker den har set 2-3 gange over flere år eller en fuldstændig fremmede.

Mener der var en her på debatten som udlejede sin lejlighed, inklusiv kat, da hun rejste ud i en længere periode. Det var måske også en mulighed? Så ville den forblive i vante omgivelser og I ville slippe for at hænge på huslejen. Bare sørg for at sikre jer, at der er noget backup hos feks forældre, hvis lejeren pludselig bliver nød til at flytte :)

Det lyder som mig. :)
Jeg gjorde det i hvert fald sidste år, og det gik rigtig fint (bortset fra at hun nok fik lidt for mange godbidder, og havde taget på). Hun var glad, tryg og meget elsket i de seks måneder jeg var væk.
Jeg udlejede min lejlighed, med kat. Jeg betalte foder, grus og min lejers vaskeriregning samt hvis der havde været brug for dyrlæge.
0
I always dance like no one is watching. :pompom:

Tilbage til "Kæledyr"