Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Skorstenen » 14. okt 2018, 06:58

TakeAChanceOnMe skrev:Staff’en vil ikke bare skræmme hønsene. Min kæreste har haft en staff og er generelt skide glad for racen. Jeg spurgte ham og han sagde direkte “It’ll rip them apart” så tænker ikke den vil passe ind hos jer.

De kan derudover have et ret stort behov for motion, men det er individuelt fra hund til hund.


Og min staff sov med hønsene. Så sådan kan du ikke generalisere. Det handler jo om, at TS skal lære hundene at naboens høns er forbudt område. Hunden skal jo også lære, at den ikke skal gå over til naboen.

En staff har ikke et vildt jagtinstinkt.
3
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Venus222 » 14. okt 2018, 08:59

Og så lige det der med at skulle sove alene... Det er ikke naturligt for små hvalpe at sove alene. Og der ud over bliver renlighedstræningen ret meget nemmere hvis hvalpen sover i en kurv ved siden af ens seng. På den måde kan man høre når den bliver urolig, og tage den ud og tisse.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Misantropen » 14. okt 2018, 09:20

Venus222 skrev:Og så lige det der med at skulle sove alene... Det er ikke naturligt for små hvalpe at sove alene. Og der ud over bliver renlighedstræningen ret meget nemmere hvis hvalpen sover i en kurv ved siden af ens seng. På den måde kan man høre når den bliver urolig, og tage den ud og tisse.

Det er vel mest et problem i forhold til alenetid, hvis hunden også er alene en hel arbejdsdag? :) Altså når den er gammel nok til at kunne det.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 14. okt 2018, 10:02

Venus222 skrev:Og så lige det der med at skulle sove alene... Det er ikke naturligt for små hvalpe at sove alene. Og der ud over bliver renlighedstræningen ret meget nemmere hvis hvalpen sover i en kurv ved siden af ens seng. På den måde kan man høre når den bliver urolig, og tage den ud og tisse.

At vi ikke vil have hunden i soveværelset betyder altså ikke at vi vil lade hvalpen sove alene. Vi er forberedt på at sove i stueetagen et stykke tid.
Hvalpen bliver til hund jo.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 14. okt 2018, 10:04

Jeg tænker at dansk staffy muligvis er "ordentligt" avlet og man derfor ikke har så mange problemer med aggression som UK?
Forudsat at man køber med tavle og man vil da være godt dum hvis man køber en hund som staff uden tavle. Det er jo bare en invitation til at folk kan råbe kamphund.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf LadyFox » 14. okt 2018, 10:31

kidkomb skrev:Jeg tænker at dansk staffy muligvis er "ordentligt" avlet og man derfor ikke har så mange problemer med aggression som UK?
Forudsat at man køber med tavle og man vil da være godt dum hvis man køber en hund som staff uden tavle. Det er jo bare en invitation til at folk kan råbe kamphund.


Der er i hvert fald flere opdrættere der får lavet mental test på deres hunde. Det kunne jo være et af flere krav til jeres kommende opdrætter.

Derudover så meld dig ind i DKK inden du vælger opdtætter, så du har adgang til hundeweb - hvor du kan se hvilke sygdomme de forskellige hunde er testet for og med hvilke resultater. Der kan du også se resultater fra prøver, udstillinger og sådan. Du kan jo bare melde dig ud igen bagefter, men det gør det bare nemmere at finde den rette opdrætter. At hunden har stamtavle betyder nemlig ikke nødvendigvis at det er særlig god avl, det handler om at kunne læse stamtavlen inden købet.
2
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 14. okt 2018, 10:36

LadyFox skrev:
kidkomb skrev:Jeg tænker at dansk staffy muligvis er "ordentligt" avlet og man derfor ikke har så mange problemer med aggression som UK?
Forudsat at man køber med tavle og man vil da være godt dum hvis man køber en hund som staff uden tavle. Det er jo bare en invitation til at folk kan råbe kamphund.


Der er i hvert fald flere opdrættere der får lavet mental test på deres hunde. Det kunne jo være et af flere krav til jeres kommende opdrætter.

Derudover så meld dig ind i DKK inden du vælger opdtætter, så du har adgang til hundeweb - hvor du kan se hvilke sygdomme de forskellige hunde er testet for og med hvilke resultater. Der kan du også se resultater fra prøver, udstillinger og sådan. Du kan jo bare melde dig ud igen bagefter, men det gør det bare nemmere at finde den rette opdrætter. At hunden har stamtavle betyder nemlig ikke nødvendigvis at det er særlig god avl, det handler om at kunne læse stamtavlen inden købet.

Tak, det vil vi gøre!
Vi havde faktisk fundet en avler i Sverige, som har en meget god hjemmeside hvor det også fremgår at deres hunde er mentaltestet og ved siden af driver de en hvalpetræningskole også.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf LadyFox » 14. okt 2018, 10:45

kidkomb skrev:
LadyFox skrev:
kidkomb skrev:Jeg tænker at dansk staffy muligvis er "ordentligt" avlet og man derfor ikke har så mange problemer med aggression som UK?
Forudsat at man køber med tavle og man vil da være godt dum hvis man køber en hund som staff uden tavle. Det er jo bare en invitation til at folk kan råbe kamphund.


Der er i hvert fald flere opdrættere der får lavet mental test på deres hunde. Det kunne jo være et af flere krav til jeres kommende opdrætter.

Derudover så meld dig ind i DKK inden du vælger opdtætter, så du har adgang til hundeweb - hvor du kan se hvilke sygdomme de forskellige hunde er testet for og med hvilke resultater. Der kan du også se resultater fra prøver, udstillinger og sådan. Du kan jo bare melde dig ud igen bagefter, men det gør det bare nemmere at finde den rette opdrætter. At hunden har stamtavle betyder nemlig ikke nødvendigvis at det er særlig god avl, det handler om at kunne læse stamtavlen inden købet.

Tak, det vil vi gøre!
Vi havde faktisk fundet en avler i Sverige, som har en meget god hjemmeside hvor det også fremgår at deres hunde er mentaltestet og ved siden af driver de en hvalpetræningskole også.


Jeg mener ikke at hundeweb har registret sundhedsresultater fra andre FCI klubber end DKK, så hvis hunden skal købes i udlandet så er det vist ikke meget gavn i hundeweb. Men altså, beslutter i at købe en DKK hvalp så er hundeweb et godt redskab til at finde det rette sted at købe hvalp :)
Hvis hundeweb er svært at overskue for nogen uden erfaring med at bruge det er jeg sikker på at der er nogle hundemennesker med erfaring med databasen der godt gider at hjælpe med det.
0
...
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Buller » 14. okt 2018, 17:05

Jeg ville overveje en boxertæve. De er nemme at opdrage og de 5 jeg har kendt har ikke savlet.

Ingen aggression, kun legesyg og glad.
2
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Buller » 14. okt 2018, 17:09

Hos boxernothilfe.de kan man tit finde nogen som er unge og velopdragne allerede. Hvis man vil spare sig for hvalpeturen og redde en hund.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 14. okt 2018, 17:39

Buller skrev:Hos boxernothilfe.de kan man tit finde nogen som er unge og velopdragne allerede. Hvis man vil spare sig for hvalpeturen og redde en hund.

Vi har både tid, midler og omgivelser til at klare en hvalpetur, så det vil jeg helst ikke snyde mig selv for.
Og så taler jeg meget dårligt tysk (jeg kunne vælge om jeg ville have tysk eller fransk i folkeskolen, så jeg har aldrig haft undervisning i tysk) så det ville bliver noget værre rod :D Men tak alligevel.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf Misantropen » 14. okt 2018, 18:59

kidkomb skrev:Jeg tænker at dansk staffy muligvis er "ordentligt" avlet og man derfor ikke har så mange problemer med aggression som UK?
Forudsat at man køber med tavle og man vil da være godt dum hvis man køber en hund som staff uden tavle. Det er jo bare en invitation til at folk kan råbe kamphund.

Kan det have noget med linjer og racestandarder at gøre?

Det er tilfældet for min ene hunds race. Der er forskel på racestandarderne hvis man sammenligner med den engelske og den amerikanske :)

Labrador Retrieveren avles vist også efter to forskellige linjer, enten udstillingslinjer(/familiehunde) eller udprægede jagtlinjer så vidt jeg husker :gruble:
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 22:44

Nu er jeg begyndt at vende tilbage til rottweileren (som min kæreste og jeg havde afskrevet fordi deres motionsbehov formentlig er for stort til at vi rigtig kan honorere det. Det skal ikke være en sur pligt at have hund jo)
Men måske er der nogen der avler lidt mere "dovne" rottweilere?
Jeg har set en kennel-side hvor der står at "dette kuld er efter særdeles aktive forældre og hvalpene egner sig derfor kun til brugshund. Ikke sofa-hunde!"

Mon man så også kan finde det modsatte? -altså at dette kuld er efter rigtig sofakartoffel-hunde og vil derfor muligvis være for tunge i røven til at blive proff arbejdshund?
Eller findes dovne rottweilere ikke?
Hvor meget motion er nok motion? 5km tre gange om dagen? 3km tre gange om dagen? 7km en gang om dagen?

Shit mand, jeg tænker mig selv tosset. Hvis det ikke var mig det handlede om, så ville jeg nok tænke mere klart.
Jeg synes det er en kæmpe beslutning at få hund. Jeg glæder mig super meget til at få en. Til arbejdet med den. Sammenhørigheden. Hyggen. Have en god undskyldning for frisk luft. Men jeg er super nervøs. Jeg vil helst være den bedste hundeejer i verden. I hele verden!
Jeg bliver lidt træt af at mine høje krav til mig selv skal ind over det her. En hund er ikke raketvidenskab. I hvert fald ikke hvis man er sit ansvar voksent, sætter sig ind i tingene og gør sig umage og forstår at der er ikke noget der hedder at man lige springer over hvor gærdet er lavest hist og her (man kan muligvis slække, når den er blevet voksen). Men jeg er pludselig vildt nervøs for at faile for vildt :stoned:
Det kommer jeg ikke til, det ved jeg godt, men det gør valget af race sværere fordi jeg bliver ved at tale mig selv ned.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 17. okt 2018, 23:12

Jeg tror at rottweilerens temperament passer ret godt til os.
Vi er konsekvente og stringente begge to. Men samtidig meget nusseglade. Min kæreste siger at hunden ikke skal i sofaen, men jeg tror nu alligevel at det ender med det. Til gengæld kommer den ikke i vores seng.
Vi er begge vokset op med hunde. Mange forskellige hunde og størstedelen af min barndom havde vi en jagthund (som vi havde overtaget fra en jæger, hvis kone ikke kunne tåle sin allergimedicin da hun blev gravid). Hun var en rigtig brugshund og noget af det første vi lærte (vi var vel 6 og 8 tror jeg) var at når Lady spiste, så rørte man hende ikke! Ikke at hun nogensinde var bidsk, men hun var ikke vant til børn og derfor blev der opsat nogle retningslinjer så både hund og børn kunne leve sammen i fordragelighed.
Jeg synes egentlig at mine svigerforældres holdning til deres hunde var for slap. De blev mest luftet i haven og jeg bliver simpelthen så sur, når min kæreste siger at det er der ikke noget i vejen med.
Jo, der er! Og det er også derfor en af deres retrievere blev ved at bryde ud af deres have. Helt ærligt, det er da fuldkommen åbenlyst at det er mangel på stimulation. "Thi hi, så luftede den sig selv". Det er ikke sjovt!
Det kommer ikke til at ske her. Hvis han ikke kan indse at det ikke er sådan man har hund, så får vi ikke nogen. Men jeg regner stærkt med at han godt kan forstå det. Han arbejder hjemmefra og siger at det vil være dejligt at have noget man skal i løbet af dagen og også lige få rørt kroppen lidt, så han ikke bare sidder på sin kontorstol.
Det er bare ikke nemt at skulle indse at man ikke behandlede sine elskede hunde optimalt. (De havde retrievere hele hans barn- og ungdom) Det er også en kritik af hans forældre og den skal lige synke ind tror jeg. Specielt fordi hans fars død for nogle år siden på nogle områder stadig er et åbent sår. Det kom relativt pludseligt og få år inden havde de mistet hans yndlingsmoster til kræft også.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er en staffordshire det rigtige valg? -er her nogen med den race?

Indlægaf kidkomb » 18. okt 2018, 00:14

Jeg kan se at der er en hundeskole ikke så langt fra hvor vi bor.
Trænerne er uddannet og det ser fint ud.
Jeg tænker at tage forbi dem og spørge hvilken race de synes passer til os.
De har nok en ret god ide om tingene tænker jeg.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Kæledyr"