Dilemma med kæledyr

Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 6. apr 2020, 14:47

Jeg fik sidste år aflivet en hund der var syg. Jeg var skræmt af at skulle have ny men savnede et kæledyr. Jeg har altid også været glad for smådyr og valgte så at anskaffe mig en kanin da jeg har haft dem som barn og var glade for dem. Problemet er bare nu, at jeg har fortrudt at jeg anskaffede mig den. Den kræver mere end jeg troede og sviner meget, faktisk så meget at jeg bliver stresset over det. Den har spist noget tapet og lister som bliver rigtig dyrt for mig når lejligheden skal sælges. Den løber frit og fylder meget i min lille lejlighed. Jeg har tænkt på at komme af med den igen selv om jeg har knyttet mig til den (jeg er introvært og knytter mig meget til mine dyr). Det er en ufattelig sød kanin.
Men jeg savner at have en hund og jeg føler at min livsstil passer meget bedre til en hund. Har haft hund før og ved hvad det kræver som jeg godt kan give. Problemet er bare min egen samvittighed og andre folks holdninger og meninger når de hører mine overvejelser. For ja, man skal tage sig af de dyr man anskaffer og tage ansvar. Kaninen har det godt hos mig da mine dyr skal have det bedste. Jeg har fået flere 'det er ikke okay', 'så skal du nok ikke have en hund hvis ikke du magter en kanin' og 'en hund kan også spise tapet'.. Hvad tænker i?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19727
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2460
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46573

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf LadyFox » 6. apr 2020, 15:09

Man skal aldrig anskaffe sig et dyr, hvis det er et andet dyr man ønsker. For det bliver jo ikke det samme.
Jeg synes at du skal lære af lektien og lade være med at købe en helt anden art end du ønsker en anden gang, og så skille dig af med kaninen. Ja, man har et ansvar for de dyr man anskaffer sig, men dyret er heller ikke tjent med at skulle være en irritation og et stressmoment.
3
...
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 6. apr 2020, 15:17

Jeg ønskede virkelig kaninen dengang og jeg er også glad for den, skal det understreges :) men det lever ikke op til hvad jeg troede
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17077
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21331

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Misantropen » 6. apr 2020, 16:33

En måde at tage ansvar for sit kæledyr er også at erkende det ikke går som håbet.

Jeg synes ikke du skal lade andres meninger og holdninger komme i vejen for det. Du lyder ganske velovervejet og som om det ikke er med din gode vilje du ikke vil beholde kaninen. Heller ikke at det er kaninens skyld fordi den er træls eller ikke opfører sig som en hund.

Kan du finde et godt, nyt hjem til kaninen kan alle andre være ligeglade.
8
Bergen
Indlæg: 7367
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12019

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Bergen » 6. apr 2020, 23:06

Find den et nyt hjem og no harm done.
0
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 10:13

Det skal også understreges at det ikke er kaninen i sig selv der er træls og jeg forventer heller ikke at han opfører sig som en hund. Der er nu forskel da det er vidt forskellige typer dyr :D
Men det er arbejdet der er i kaninen som er træls.
Jeg vil selvfølgelig sørge for et godt sted til ham.
Det er som sagt ikke med min gode vilje
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf kidkomb » 7. apr 2020, 10:47

Jeg tror at du måske har glemt hvad det kræver at have hvalp. De første år man har hund er hårdt arbejde.
(Varighed afhængig af blandt andet race)
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 11:23

kidkomb skrev:Jeg tror at du måske har glemt hvad det kræver at have hvalp. De første år man har hund er hårdt arbejde.
(Varighed afhængig af blandt andet race)


Nix, det husker jeg tydeligt :) Jeg ved godt de også sviner men jeg mener der er forskel på hvor meget. Hvalpen har ikke hø og savsmuld til rådighed.
Derudover kan hvalpen også til dels køres træt udenfor hvorimod en kanin skal bruge hjemmet til det.

Ikke for at negligere arbejdet med en hund, også derfor jeg ikke henter en hund i morgen
1
Kakadu
Indlæg: 3515
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10352

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Kakadu » 7. apr 2020, 11:41

Det virker i hvert fald lidt skørt at afskaffe kaninen til fordel for en hvalp, fordi den sviner og gnaver i listerne. Sidst vi havde hundehvalp i huset kostede det 12.000 kr i maler og reparationer, da hun var færdig med at æde trappen og væggene. Hun ødelagde i øvrigt også gulvet, men det flyttede vi fra.
2
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9644
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 27011

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Santa » 7. apr 2020, 11:47

Det er ikke alle hundehvalpe, som ødelægger ting.
Hverken min hund, min mors hund eller nogen af de hunde jeg voksede op med, ødelagde noget af betydning. En enkelt gammel sko, lidt legetøj (dens eget) og så kan jeg huske at min barndoms gravhund gnavede i sin kurv.

Jeg tror bestemt at det handler om stimulering. En hvalp, som får oplevelser, træning og leg hver dag har ikke et stort behov for selv at finde på sjov. Ekstra gode ting at gnave i, mens den skifter tænder og så evt sætte sko etc væk i perioden.

Min nuværende hund har kun gnavet i en gammel, udtrådt sko, mens hun skiftede tænder. Intet andet, selv den allerførste bamse lever endnu.
Så det behøver ikke at være et argument imod at anskaffe sig hund.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 11:48

Jeg tror heller ikke jeg kan forklare det hvor det “retfærdiggører” og forklarer det ordentligt :) Kan godt se aspekterne i det
0
Kakadu
Indlæg: 3515
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10352

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Kakadu » 7. apr 2020, 11:51

Santa skrev:Det er ikke alle hundehvalpe, som ødelægger ting.
Hverken min hund, min mors hund eller nogen af de hunde jeg voksede op med, ødelagde noget af betydning. En enkelt gammel sko, lidt legetøj (dens eget) og så kan jeg huske at min barndoms gravhund gnavede i sin kurv.

Jeg tror bestemt at det handler om stimulering. En hvalp, som får oplevelser, træning og leg hver dag har ikke et stort behov for selv at finde på sjov. Ekstra gode ting at gnave i, mens den skifter tænder og så evt sætte sko etc væk i perioden.

Min nuværende hund har kun gnavet i en gammel, udtrådt sko, mens hun skiftede tænder. Intet andet, selv den allerførste bamse lever endnu.
Så det behøver ikke at være et argument imod at anskaffe sig hund.

Vores gamle hund ødelagde ikke noget. Hende vi har nu åd alt. De har begge været behandlet til ug, herunder også racerelevant stimulering.
Selvfølgelig er det ikke alle hunde, der ødelægger ting. Men man kan ikke vide på forhånd, om det kommer til at ske. Og så virker det alt andet lige som noget af et sats at anskaffe en hundehvalp til et hjem, hvor der ikke var plads til en kanin, der gnavede i tapetet.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 11:51

Jeg har ikke oplevet mine hunde/hvalpe ødelægge hjemmet på den måde. Det er også noget man til dels jo opdrager hunden til ikke at gøre. Hvorimod en kanin jo gør det af natur og det kan og skal man ikke tage fra den.
1
Kakadu
Indlæg: 3515
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10352

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Kakadu » 7. apr 2020, 11:53

Julie2289 skrev:Jeg har ikke oplevet mine hunde/hvalpe ødelægge hjemmet på den måde. Det er også noget man til dels jo opdrager hunden til ikke at gøre. Hvorimod en kanin jo gør det af natur og det kan og skal man ikke tage fra den.

Jamen så held og lykke med at opdrage en ny hundehvalp til ikke at ødelægge noget.
Men hvad hvis du ikke kan det? Hvad gør du så?
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Julie2289
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. apr 2020, 14:42
Kort karma: 8
Likede indlæg: 91

Re: Dilemma med kæledyr

Indlægaf Julie2289 » 7. apr 2020, 11:55

Kakadu skrev:
Santa skrev:Det er ikke alle hundehvalpe, som ødelægger ting.
Hverken min hund, min mors hund eller nogen af de hunde jeg voksede op med, ødelagde noget af betydning. En enkelt gammel sko, lidt legetøj (dens eget) og så kan jeg huske at min barndoms gravhund gnavede i sin kurv.

Jeg tror bestemt at det handler om stimulering. En hvalp, som får oplevelser, træning og leg hver dag har ikke et stort behov for selv at finde på sjov. Ekstra gode ting at gnave i, mens den skifter tænder og så evt sætte sko etc væk i perioden.

Min nuværende hund har kun gnavet i en gammel, udtrådt sko, mens hun skiftede tænder. Intet andet, selv den allerførste bamse lever endnu.
Så det behøver ikke at være et argument imod at anskaffe sig hund.

Vores gamle hund ødelagde ikke noget. Hende vi har nu åd alt. De har begge været behandlet til ug, herunder også racerelevant stimulering.
Selvfølgelig er det ikke alle hunde, der ødelægger ting. Men man kan ikke vide på forhånd, om det kommer til at ske. Og så virker det alt andet lige som noget af et sats at anskaffe en hundehvalp til et hjem, hvor der ikke var plads til en kanin, der gnavede i tapetet.


Jeg synes nu ikke man kan se det hele så sort/hvidt. Ærligt er også at jeg føler mere for at lægge arbejdet i en hund, også hvis den skulle ske at bide i tapetet. Det er jo også noget man decideret kan arbejde med. Det er jo ikke normalt at en hund gør det. Der kommer flere fornøjelser i det ift hundetræning jeg savner, gåture, den større connection..
1

Tilbage til "Kæledyr"