Høns

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 24. apr 2022, 05:16

Urtekussen skrev:Over 40 m2, mener jeg.


Rigtigt, det var mig der huskede forkert.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 24. apr 2022, 05:20

IrmaPigen skrev:Tak for jeres råd.

Jeg har på baggrund af jeres råd konstateret:
At gården er for lille. Jeg skal beslutte om jeg skal bygge selv og sætte tag på.
Jeg skal beslutte om hønsene må gå ude (kærestens siger nej)
At jeg skal grave net ned i jorden eller lægge mursten, for at holde ræven ude.
Få syr på foder priser.
Finde alternative racer.


Min tidligere kollega har wyandotter og de er supersøde og meget rolige. Dog skrukker de (hendes) ret meget. Ellers er der silkehøns, som også er meget populære (jeg synes dog de er lidt grimme :lol:)

Hvis hønsene går frit kan man i hvert fald regne med at de graver i blomsterbede og skider en del. Vores har tidligere gået frit, men i takt med at vi selv bruger haven mere og mere og bl.a. har anlagt stor terrasse med rosenbede omkring kan jeg godt se det ikke er optimalt at de går helt frit.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Kakadu
Indlæg: 3503
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10334

Re: Høns

Indlægaf Kakadu » 24. apr 2022, 06:18

IrmaPigen skrev:Tak for jeres råd.

Jeg har på baggrund af jeres råd konstateret:
At gården er for lille. Jeg skal beslutte om jeg skal bygge selv og sætte tag på.
Jeg skal beslutte om hønsene må gå ude (kærestens siger nej)
At jeg skal grave net ned i jorden eller lægge mursten, for at holde ræven ude.
Få syr på foder priser.
Finde alternative racer.

Mht. foder spiser de jo også madrester. Vi har mange dage, hvor vi ikke fodrer med andet, fordi der er rester nok. Win-win!

I øvrigt er det lige så ulovligt at fodre sine høns med madrester fra sin husholdning som det er at lade dem gå frit i haven under fugleinfluenza-udbrud. Hønsefolk har det bare med at cherrypicke lidt og glemme den første regel, mens de sidder på lur i alle hønsegrupper på Facebook for at korrekse folk, der ikke overholder den sidste :stoned:

Jeg overholder ingen af dem, for de giver ikke mening for hobbyhøns.
1
Hvis hesten er død, så stå af.
fisken80
Indlæg: 22540
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52950

Re: Høns

Indlægaf fisken80 » 24. apr 2022, 07:23

Kakadu skrev:
IrmaPigen skrev:Tak for jeres råd.

Jeg har på baggrund af jeres råd konstateret:
At gården er for lille. Jeg skal beslutte om jeg skal bygge selv og sætte tag på.
Jeg skal beslutte om hønsene må gå ude (kærestens siger nej)
At jeg skal grave net ned i jorden eller lægge mursten, for at holde ræven ude.
Få syr på foder priser.
Finde alternative racer.

Mht. foder spiser de jo også madrester. Vi har mange dage, hvor vi ikke fodrer med andet, fordi der er rester nok. Win-win!

I øvrigt er det lige så ulovligt at fodre sine høns med madrester fra sin husholdning som det er at lade dem gå frit i haven under fugleinfluenza-udbrud. Hønsefolk har det bare med at cherrypicke lidt og glemme den første regel, mens de sidder på lur i alle hønsegrupper på Facebook for at korrekse folk, der ikke overholder den sidste :stoned:

Jeg overholder ingen af dem, for de giver ikke mening for hobbyhøns.


Jeg er totalt overrasket over, at man ikke må fodre hobhyhøns med madrester. Det virker også nooooget teoretisk, at det ligefrem skulle kunne medføre store udbrud af svinepest eller lignende.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Kakadu
Indlæg: 3503
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10334

Re: Høns

Indlægaf Kakadu » 24. apr 2022, 07:33

fisken80 skrev:
Kakadu skrev:
IrmaPigen skrev:Tak for jeres råd.

Jeg har på baggrund af jeres råd konstateret:
At gården er for lille. Jeg skal beslutte om jeg skal bygge selv og sætte tag på.
Jeg skal beslutte om hønsene må gå ude (kærestens siger nej)
At jeg skal grave net ned i jorden eller lægge mursten, for at holde ræven ude.
Få syr på foder priser.
Finde alternative racer.

Mht. foder spiser de jo også madrester. Vi har mange dage, hvor vi ikke fodrer med andet, fordi der er rester nok. Win-win!

I øvrigt er det lige så ulovligt at fodre sine høns med madrester fra sin husholdning som det er at lade dem gå frit i haven under fugleinfluenza-udbrud. Hønsefolk har det bare med at cherrypicke lidt og glemme den første regel, mens de sidder på lur i alle hønsegrupper på Facebook for at korrekse folk, der ikke overholder den sidste :stoned:

Jeg overholder ingen af dem, for de giver ikke mening for hobbyhøns.


Jeg er totalt overrasket over, at man ikke må fodre hobhyhøns med madrester. Det virker også nooooget teoretisk, at det ligefrem skulle kunne medføre store udbrud af svinepest eller lignende.

Det er så tydeligt, at begge regler kun er relevante i store hønsehold, men at man har et så absurd forsigtighedsprincip, at selv fru Jensens fire baghavehøner skal lide under det.
1
Hvis hesten er død, så stå af.
IrmaPigen
Indlæg: 7822
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12522

Re: Høns

Indlægaf IrmaPigen » 24. apr 2022, 07:55

Kakadu skrev:
IrmaPigen skrev:Tak for jeres råd.

Jeg har på baggrund af jeres råd konstateret:
At gården er for lille. Jeg skal beslutte om jeg skal bygge selv og sætte tag på.
Jeg skal beslutte om hønsene må gå ude (kærestens siger nej)
At jeg skal grave net ned i jorden eller lægge mursten, for at holde ræven ude.
Få syr på foder priser.
Finde alternative racer.

Mht. foder spiser de jo også madrester. Vi har mange dage, hvor vi ikke fodrer med andet, fordi der er rester nok. Win-win!

I øvrigt er det lige så ulovligt at fodre sine høns med madrester fra sin husholdning som det er at lade dem gå frit i haven under fugleinfluenza-udbrud. Hønsefolk har det bare med at cherrypicke lidt og glemme den første regel, mens de sidder på lur i alle hønsegrupper på Facebook for at korrekse folk, der ikke overholder den sidste :stoned:

Jeg overholder ingen af dem, for de giver ikke mening for hobbyhøns.


Det er da også derfor man anskaffer høns - billige æg med genbrug af madrester.

Jeg var ikke klar over man ikke må fodre med madvarer, og jeg har da bestemt heller ikke tænkt mig at overholde det :stoned:
1
D.itsen
Indlæg: 3341
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9027

Re: Høns

Indlægaf D.itsen » 24. apr 2022, 08:50

Vi havde ret stor succes med at holde hønsene inde med det der grønne metal-havehegn og nogle metalpæle. Så kunne vi flytte det, som det lige passede. Ikke en køn løsning, men det virkede. Det er jo ikke mere end 120 cm eller sådan noget, så de kan nemt komme over, men det skete sjældent.
I forhold til madrester så er der vist en risiko for de stoppper med at lægge æg hvis de får for meget, fordi der er for lidt protein i. Men det kan man jo bare holde øje med
Senest rettet af D.itsen 24. apr 2022, 17:38, rettet i alt 1 gang.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
IrmaPigen
Indlæg: 7822
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12522

Re: Høns

Indlægaf IrmaPigen » 24. apr 2022, 16:23

D.itsen skrev:Vi havde ret stor succes med at holde hønse inde med det der grønne metal-havehegn og nogle metalpæle. Så kunne vi flytte det, som det lige passede. Ikke en køn løsning, men det virkede. Det er jo ikke mere end 120 eller sådan noget, så de kan nemt komme over, men det skete sjældent.
I forhold til madrester så er der vist en risiko for de stoppper med sy lægge æg hvis de får for meget, fordi der er for lidt protein i. Men det kan man jo bare holde øje med


Vi er generelt tre personer i husstanden.

Hvis vi har 5 høns og de hver lægger 4-5 æg om ugen bliver det 20-25 æg hver uge. Det spiser vi på ingen måde. Så skulle de lægge lidt mindre visse perioder gør det nok ikke så meget. Selvom jeg vil da selvklart købe foder at supplere med.

Tak for tip i øvrigt ved hegn. Jeg har lige præcis også også overveje løshegns-løsningen, de dage i ugen, hvor jeg arbejder hjemme og weekender. Jeg holder alligevel øje med de to Jack russels i huset, og når vi passerer byens hønsegård, synes det er meget spændende. Så jeg tænker ikke, at hønsene alligevel kan få lov til at gå fuldstændig frit i haven pga de to pelsbanditter. Men derfor kan vi jo stadig godt givehønsene ekstra udeplads hovedparten af ugens dage med en mobil indhegning.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 25. apr 2022, 19:05

Kakadu skrev:Mht. foder spiser de jo også madrester. Vi har mange dage, hvor vi ikke fodrer med andet, fordi der er rester nok. Win-win!

I øvrigt er det lige så ulovligt at fodre sine høns med madrester fra sin husholdning som det er at lade dem gå frit i haven under fugleinfluenza-udbrud. Hønsefolk har det bare med at cherrypicke lidt og glemme den første regel, mens de sidder på lur i alle hønsegrupper på Facebook for at korrekse folk, der ikke overholder den sidste :stoned:

Jeg overholder ingen af dem, for de giver ikke mening for hobbyhøns.


Man skal bare påstå, at madresterne ikke har været inde i køkkenet og/eller i kontakt med animalske produkter, så må man gerne.......... Men nej, mere seriøst: Jeg er 100% enig i, at det er et af de mere tåbelige EU-regler uden hold i noget som helst andet end hardcore produktionsdyr. Men hey, samme flok har jo lige bestemt, at kaniner ikke er kæledyr, så.... Anyways, vi fodrer da også med madrester, og hvis det ikke lige var fordi, vi skal have skudt en 6-7 ræve først, så gik vores høns dælme også frit udenfor. Vi har dog ikke deres vand stående udenfor grundet smittefare, så der sætter vi grænsen, om man vil.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 25. apr 2022, 19:06

Vi laver bare mad til hønsene og spiser selv resterne :fløjt:
5
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1964
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4844

Re: Høns

Indlægaf milisa » 26. apr 2022, 08:27

Pandesteg skrev:Vi laver bare mad til hønsene og spiser selv resterne :fløjt:


:lol: :lol: :lol:

Naturligvis!!! Det er jo dét, vi gør, dumme mig... :fløjt:
0
Tally-ho
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10220
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1215
Likede indlæg: 18361

Re: Høns

Indlægaf .Magic. » 6. maj 2022, 21:29

Inspiration :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 8. jun 2022, 09:57

Vi skulle jo ikke have kyllinger i år, men nu har vi alligevel en dame der ligger på æg, som gerne skulle klække på fredag-ish... Er lidt spændt på om der overhovedet er liv i nogle af æggene med tanke på vores dårlige klækkeprocent sidste år og jeg har ikke spottet damen ude og strække benene, så har ikke kunnet lyse æggene.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
JoyNips
Indlæg: 12122
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34090

Re: Høns

Indlægaf JoyNips » 10. jun 2022, 11:37

Er der nogen, der har vagtler? Vi har massivt mange myrer i drivhuset og vi har googlet os til at vagtler i drivhuset skulle været godt mod myrer (og andre skadedyr også) og nu har jeg altså lidt forelsket mig i ideen… især fordi min mand ikke vil have høns i haven! :-D
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 11. jun 2022, 14:38

Pandesteg skrev:Vi skulle jo ikke have kyllinger i år, men nu har vi alligevel en dame der ligger på æg, som gerne skulle klække på fredag-ish... Er lidt spændt på om der overhovedet er liv i nogle af æggene med tanke på vores dårlige klækkeprocent sidste år og jeg har ikke spottet damen ude og strække benene, så har ikke kunnet lyse æggene.


Nå i dag har hun lige hurtigt været ude og lufte 4 helt vildt nuttede (og forskellige) kyllinger og hun gik tilbage for at ruge på de sidste æg, så måske kommer der flere endnu :dance:
5
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Kæledyr"