Høns

Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 11. jun 2022, 19:10

Kyllinger er bare det sødeste! Den ene er næsten helt hvid… Af de to gule har den ene sorte pletter. Så det er nok hendes eneste biologiske barn :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
11
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 13. jun 2022, 13:32

Nå, det var en kort glæde. Da kom hjem fra arbejde lå 2 af kyllingerne døde udenfor reden :whine: aner ikke hvorfor :s
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 14. jun 2022, 14:53

Åh hvor er hun bare en dårlig hønemor! Hun har været en del ude med de to små i dag, men hun kalder/klukker overhovedet ikke og finder heller ikke rigtig mad til dem. Hun går mest af alt og æder selv og ser ikke rigtig ud til at være specielt opmærksom på de små. Er så meget i tvivl om vi bør skride ind, for vil jo helst at de klarer det selv. Men vil omvendt heller ikke risikere at miste de to sidste kyllinger.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Høns

Indlægaf KitKat » 21. jun 2022, 08:47

Hvordan undgår I at tiltrække rotter?
Jeg vil SÅ gerne have høns, men vi havde problemer med rotter sidste vinter og jeg kan slet ikke have tanken om måske "med vilje" at tiltrække sådan nogle igen...
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 21. jun 2022, 08:53

KitKat skrev:Hvordan undgår I at tiltrække rotter?
Jeg vil SÅ gerne have høns, men vi havde problemer med rotter sidste vinter og jeg kan slet ikke have tanken om måske "med vilje" at tiltrække sådan nogle igen...


Vi har rottesikker foderautomat og de rester de får fra køkkenet sørger jeg for er i mængder, der hurtigt bliver spist op. Og jeg giver dem ikke ting, som jeg ved de ikke gider spiser (f.eks. gulerødder gider de ikke, så ingen grund til at det ligger derude til rotterne)

Når det så er sagt, så er der rotter på landet hvor vi bor. Vi har også haft dem på loftet og i et skur og så høns eller ej, så risikerer man en uønsket beboer eller flere...
Senest rettet af Pandesteg 21. jun 2022, 09:44, rettet i alt 1 gang.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 21. jun 2022, 08:56

Pandesteg skrev:Åh hvor er hun bare en dårlig hønemor! Hun har været en del ude med de to små i dag, men hun kalder/klukker overhovedet ikke og finder heller ikke rigtig mad til dem. Hun går mest af alt og æder selv og ser ikke rigtig ud til at være specielt opmærksom på de små. Er så meget i tvivl om vi bør skride ind, for vil jo helst at de klarer det selv. Men vil omvendt heller ikke risikere at miste de to sidste kyllinger.

Hvordan går det med dem?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25758

Re: Høns

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. jun 2022, 09:03

Pandesteg skrev:
KitKat skrev:Hvordan undgår I at tiltrække rotter?
Jeg vil SÅ gerne have høns, men vi havde problemer med rotter sidste vinter og jeg kan slet ikke have tanken om måske "med vilje" at tiltrække sådan nogle igen...


Vi har rottesikker foderautomat og de rester de får fra køkkenet sørger jeg for er i mængder, der hurtigt bliver spist op. Og jeg giver dem ikke ting, som jeg ved de ikke gider spiser (f.eks. gulerødder gider de ikke, så ingen grund til at det ligger derude til rotterne)

Når det så er sagt, så er der rotter på landet hvor vi bor. Vi har også haft dem på loftet og i et skur og så høns eller ej, så risikerer man en ønsket beboer eller flere...


Sidste år opdagede jeg at vi havde rotter i/omkring drivhus og i garagen, - hvor den/de bl.a. havde fortæret en stort sæk med solsikkefrø der stod i garagen. Ved drivhuset opdagede jeg det fordi fliserne hen til var undermineret.
Og så viste det sig naboen, hvor min garage stå i skel, havde en "rotterede" under et højbed, deres drivhus og fritstående udestue.
Hos mig gik der en enkelt rotte i fælden, inde hos dem en 7-8 stykker, plus min kat kom med to.

Min hønsegård ligger måske 5-6 meter fra mit drivhus, og der var ikke synlige spor efter rotter der.
Rottefængeren tjekkede det hele grundigt igennem - da det jo kunne være en plausibel årsag, - og heldigvis også hende der kom inde hos naboen, og kunne fortælle dem at min hønsegård umiddelbart ikke var årsagen.

Og vi har heller ikke set noget til rotter siden der blev sat fælder op.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 21. jun 2022, 09:03

FormerlyKnownAs skrev:
Pandesteg skrev:Åh hvor er hun bare en dårlig hønemor! Hun har været en del ude med de to små i dag, men hun kalder/klukker overhovedet ikke og finder heller ikke rigtig mad til dem. Hun går mest af alt og æder selv og ser ikke rigtig ud til at være specielt opmærksom på de små. Er så meget i tvivl om vi bør skride ind, for vil jo helst at de klarer det selv. Men vil omvendt heller ikke risikere at miste de to sidste kyllinger.

Hvordan går det med dem?


De lever endnu, men det har krævet lidt ekstra indsats af os her den første tid. De går stadig i gården med moren, men vi reducerede deres plads virkelig meget for at undgå at de kunne blive væk/afskåret fra hende. Vi har også virkelig meget mad liggende overalt for at de selv skal kunne finde noget, når nu mor ikke hjælper så meget. Jeg er også mere striks med at lukke og åbne lemmen til deres hus af frygt for at de forvilder sig ud uden hende, når hun ikke følger efter dem.
Men altså, når det er sagt så ER hun blevet lidt bedre til at passe dem. De sidste par dage hvor det har regnet har hun lagt sig meget ned og varmet dem/holdt dem tørre - men jeg var også ude og lege byggemand Bob søndag morgen for at overdække deres indhegning lidt ekstra... Så ja, vi hjælpes lidt ad om det hele :lol:

Men noget lidt sjovt er, at fordi hun ikke er særlig beskyttende overfor dem, så kommer hun bare hen og står virkelig tæt på én, når man er derude, fordi hun ved jeg som regel har mad med ud til dem, så man kan komme virkelig tæt på kyllingerne, det er lidt hyggeligt.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Kakadu
Indlæg: 3506
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10345

Re: Høns

Indlægaf Kakadu » 21. jun 2022, 09:42

KitKat skrev:Hvordan undgår I at tiltrække rotter?
Jeg vil SÅ gerne have høns, men vi havde problemer med rotter sidste vinter og jeg kan slet ikke have tanken om måske "med vilje" at tiltrække sådan nogle igen...

Vi gør rent dagligt og fodrer aldrig mere, end de kan æde på et par timer.
1
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 11. jul 2022, 09:14

Så er det i dag, der forhåbentlig kommer nogle flere kyllinger :pompom: Der er (igen) forsvundet nogle æg derude, men jeg synes der lugter/har lugtet lidt muggent, så måske hun har trådt dem i stykker. Er spændt på at se om der kommer nogle små i løbet af dagen. Og glæder mig til at skrukhønen kommer ud, hun er blevet tynd som et siv og ser generet noget mærket ud. Så bliver godt at få fedet hende lidt op igen.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. jul 2022, 10:19

Vi har to skrukke damer lige nu. Den ene har lige været skruk i 3 uger, 2 uger uden og nu er hun på den igen. Vi bærer dem ud flere gange om dagen.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 11. jul 2022, 11:03

FormerlyKnownAs skrev:Vi har to skrukke damer lige nu. Den ene har lige været skruk i 3 uger, 2 uger uden og nu er hun på den igen. Vi bærer dem ud flere gange om dagen.


Har I mulighed for at lave en lille indhegning inde i hønsegården, hvor I kan sætte dem ind, så de kan ikke kan komme på rede? Jeg har en lille skrukgård, som jeg også bruger til at afskrukke i og min erfaring er at efter 2 dage er de afskrukket. Bliver sindssyg af det andet!
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
D.itsen
Indlæg: 3352
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9047

Re: Høns

Indlægaf D.itsen » 11. jul 2022, 11:05

Vi hentede 3 sorte skovhøns i lørdags. Først fattede de ikke at gå ud og nu fatter de ikke at gå ind. Men de skal jo også lige lære det. Allerede 4 æg, det er jeg faktisk lidt imponeret over
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28102

Re: Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. jul 2022, 12:43

Pandesteg skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Vi har to skrukke damer lige nu. Den ene har lige været skruk i 3 uger, 2 uger uden og nu er hun på den igen. Vi bærer dem ud flere gange om dagen.


Har I mulighed for at lave en lille indhegning inde i hønsegården, hvor I kan sætte dem ind, så de kan ikke kan komme på rede? Jeg har en lille skrukgård, som jeg også bruger til at afskrukke i og min erfaring er at efter 2 dage er de afskrukket. Bliver sindssyg af det andet!

Jo det kunne vi sikkert godt, men det gør ikke så meget nu når vi alligevel er hjemme. Men jeg er overrasket over at den ene kan blive skruk så hurtigt igen.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 13. jul 2022, 06:01

Nå, det ser sgu ud til at de æg hun ligger på ikke bliver til noget :gruble: Det havde jeg ikke lige overvejet, for der har trods alt altid været liv i nogle af de æg, der er blevet ruget på.

Nu må jeg nok se om jeg kan skaffe nogle daggamle kyllinger til hende, i går var der et væld af opslag med flotte racer, men jeg tænkte at jeg lige ville give det natten over og se om nogle af æggene klækkede. I dag er samtlige kyller fra alle annoncer i mit nærområde revet væk :træt2: Håber jeg kan opdrive noget i løbet af ugen.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Kæledyr"