Høns

Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28060

Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. jan 2021, 08:17

Jeg har ledt lidt men kan ikke finde en specifik tråd om høns, så her er en.

Jer med høns, hvad er jeres erfaring med at få nye høns til en gammel flok? Er der normalt problemer med det eller kører dee bare videre som det plejer?

Vil vil gerne have et par stykker mere nemlig. Vi har 5 høns og en hane nu. Hanen er en stor kylling, ved ikke hvornår det går fra kylling til hane.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21763

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2021, 08:23

Vi har gjort det flere gange og det er gået fint - man anbefaler aldrig at sætte kun én ny ind til en gammel flok, da den så risikerer at indkassere tæsk fra samtlige gamle høns. Vi har sat 2-4 ind ad gangen og ja, de er blevet trynet lidt i starten, men så længe de har god plads og kan flygte væk fra de gamle, så går det fint. Hvis man har pladsen kan man også lade dem gå med et hegn imellem og se hinanden an lidt tid inden man lukker dem sammen. Hvis man har en god hane så hjælper han også til at de nye ikke får for mange tæsk.

Der er en masse råd med at bruge deodorant og sprøjte dem alle sammen med, så skulle de ikke opdage, at der var kommet nye til flokken, men jeg tvivler på det virker. Mine høns har øjne i hovedet, deodorant eller ej :lol:

Vi har både sat dem sammen om dagen og om aftenen (altså sat nye på pind efter mørkets frembrud) - jeg synes ikke det har gjort den store forskel.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28060

Re: Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. jan 2021, 08:27

Jeg vidste at jeg kunne regne med dig :D

Planen er 2-3 mere . Deodorant på høns lyder liiiige voldsom nok synes jeg :lol:

Har ingen idé om han er en god hane eller ej. Han er jo ung og siger ikke et pip indtil videre.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21763

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2021, 08:33

FormerlyKnownAs skrev:Jeg vidste at jeg kunne regne med dig :D

Planen er 2-3 mere . Deodorant på høns lyder liiiige voldsom nok synes jeg :lol:

Har ingen idé om han er en god hane eller ej. Han er jo ung og siger ikke et pip indtil videre.


:-D
Så er han ikke til meget hjælp når de nye høns kommer :D Men altså, det skal nok gå :) Det allervigtigste IMO er at de ikke har for lidt plads, så de nye kan komme væk, hvis de gamle hakker dem.
Og så skal man selvfølgelig holde lidt øje de første dage og måske give noget ekstra godt korn, så de får ledt tankerne væk fra de nye.

Det er sikkert også stor forskel på hvordan en flok reagerer på nye høns. Min kollega siger, at hun kan sætte nye høns til sin flok og der er ingen reaktion fra de gamle overhovedet. Mine danner et tæskehold så snart de ser en anden fugl, om det så er en gråspurv/fasan/anden høne, they don't care, der skal bare uddeles lammetæv :lol:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8913
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25527

Re: Høns

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jan 2021, 08:37

Jeg har sat høns sammen et par gange, de fleste gange med held.
Men sidste gang, hentede jeg 4 høns, og satte ind til 2, de 2 jeg havde trynede de andre for et godt ord, også da den ene viste sig at være hane, - han fik ikke et ben til jorden. Hvordan det kunne ha udviklet sig vides ikke, da han endte i en god gang karry :fløjt:
Nu er der orden i flokken, men der er absolut ingen tvivl om rangordenen. :D

Det jeg har oplevet mindst gnidning med, det var egne udrugede kyllinger.

Og hvis ikke det haster vildt med at få tilføjet yderlige høns til flokken, så kan i afvente og se om en eller flere af hønerne skulle blive skruk, og så købe en gang rugeæg.

Det er vildt hyggeligt at ha kyllinger, og dine børn vil elske det!! ;)
Men vi snakker self et tidsperspektiv på 3 ugers rugetid, og kyllinger der først begynder på æglægning efter et lille halvt års tid, og ditto hanekyllinger der skal vokse sig store nok til slagt.
Senest rettet af Madam Pomfrey 29. jan 2021, 08:38, rettet i alt 1 gang.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16125

Re: Høns

Indlægaf Urtekussen » 29. jan 2021, 08:38

Jeg tror jeg ville vente med nye høns, indtil hanen er lidt ældre. Han skal gerne kunne sætte sig i respekt over for dem, og du kan risikere at en af de nye i stedet dominerer ham.

Hvilken race har I?
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21763

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2021, 08:39

Madam Pomfrey skrev:Jeg har sat høns sammen et par gange, de fleste gange med held.
Men sidste gang, hentede jeg 4 høns, og satte ind til 2, de 2 jeg havde trynede de andre for et godt ord, også da den ene viste sig at være hane, - han fik ikke et ben til jorden. Hvordan det kunne ha udviklet sig vides ikke, da han endte i en god gang karry :fløjt:

Det jeg har oplevet mindst gnidning med, det var egne udrugede kyllinger.

Og hvis ikke det haster vildt med at få tilføjet yderlige høns til flokken, så kan i afvente og se om en eller flere af hønerne skulle blive skruk, og så købe en gang rugeæg.

Det er vildt hyggeligt at ha kyllinger, og dine børn vil elske det!! ;)
Men vi snakker self et tidsperspektiv på 3 ugers rugetid, og kyllinger der først begynder på æglægning efter et lille halvt års tid, og ditto hanekyllinger der skal vokse sig store nok til slagt.


Ja enig, det er så hyggeligt med kyllinger. Det skal vi også have i år hvis der kommer en skrukdame. Jeg gider ikke ruge ud i maskine eller købe daggamle, fuck et arbejde sidst. Vi skulle lære dem ALT og de fattede vitterligt intet, måske var de også dummere end gennemsnittet. Og så var det fanme alle 3 haner :stoned: :lol:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16125

Re: Høns

Indlægaf Urtekussen » 29. jan 2021, 08:42

Jeg har pt 18 høns.
Dog 4 haner, som jeg venter på er store nok til slagt. (ud af 6 kyllinger :rulle: )

Jeg har primært Sussex, og det er også dem jeg køber rugeæg af, når en høne er skruk.

Så har jeg to dværgorpingtoner, som jeg har overtaget fra en veninde), 1 engelsk araucana og 2 grønlæggere.
De sidste to bliver jævnligt skrukke og vi har en gang udruget et æg af en grønlægger og min sussex-hane. Det er blevet til den grimmeste høne, men hun er den eneste, som lægger æg lige nu.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21763

Re: Høns

Indlægaf Pandesteg » 29. jan 2021, 08:45

Urtekussen skrev:Jeg har pt 18 høns.
Dog 4 haner, som jeg venter på er store nok til slagt. (ud af 6 kyllinger :rulle: )

Jeg har primært Sussex, og det er også dem jeg køber rugeæg af, når en høne er skruk.

Så har jeg to dværgorpingtoner, som jeg har overtaget fra en veninde), 1 engelsk araucana og 2 grønlæggere.
De sidste to bliver jævnligt skrukke og vi har en gang udruget et æg af en grønlægger og min sussex-hane. Det er blevet til den grimmeste høne, men hun er den eneste, som lægger æg lige nu.


Sussex er dejlige høns :lun:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16125

Re: Høns

Indlægaf Urtekussen » 29. jan 2021, 08:48

Pandesteg skrev:
Urtekussen skrev:Jeg har pt 18 høns.
Dog 4 haner, som jeg venter på er store nok til slagt. (ud af 6 kyllinger :rulle: )

Jeg har primært Sussex, og det er også dem jeg køber rugeæg af, når en høne er skruk.

Så har jeg to dværgorpingtoner, som jeg har overtaget fra en veninde), 1 engelsk araucana og 2 grønlæggere.
De sidste to bliver jævnligt skrukke og vi har en gang udruget et æg af en grønlægger og min sussex-hane. Det er blevet til den grimmeste høne, men hun er den eneste, som lægger æg lige nu.


Sussex er dejlige høns :lun:

De er fantastiske, meget nysgerrige og med stor personlighed. Fx har jeg en, som hver eneste dag stikker ud af indhegningen (og jeg har sagt til hende, at det er forbudt pga fugleinfluenza). Jeg har endnu ikke luret, hvordan hun kommer ud og ind igen. Pludselig går hun bare og lurer ind af vinduet.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28060

Re: Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. jan 2021, 08:50

Madam Pomfrey skrev:Jeg har sat høns sammen et par gange, de fleste gange med held.
Men sidste gang, hentede jeg 4 høns, og satte ind til 2, de 2 jeg havde trynede de andre for et godt ord, også da den ene viste sig at være hane, - han fik ikke et ben til jorden. Hvordan det kunne ha udviklet sig vides ikke, da han endte i en god gang karry :fløjt:
Nu er der orden i flokken, men der er absolut ingen tvivl om rangordenen. :D

Det jeg har oplevet mindst gnidning med, det var egne udrugede kyllinger.

Og hvis ikke det haster vildt med at få tilføjet yderlige høns til flokken, så kan i afvente og se om en eller flere af hønerne skulle blive skruk, og så købe en gang rugeæg.

Det er vildt hyggeligt at ha kyllinger, og dine børn vil elske det!! ;)
Men vi snakker self et tidsperspektiv på 3 ugers rugetid, og kyllinger der først begynder på æglægning efter et lille halvt års tid, og ditto hanekyllinger der skal vokse sig store nok til slagt.


Hanen og den ene høne fik vi som kyllinger sammen med de 4 store høns. Et par af de store damer lægger ikke æg, vi skal bare finde ud af hvilke... :gruble:
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16125

Re: Høns

Indlægaf Urtekussen » 29. jan 2021, 08:52

Det kommer da nok med æglægningen, tror du ikke?

Jeg får stadig kun det ene fra den grimme kylling hver anden dag.

Nogle af mine nærmer sig de 3-4 år, så jeg er spændt på, om de kommer i gang igen. Jeg har en, som har lagt med dobbelt blomme.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28060

Re: Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. jan 2021, 08:52

Hvor mange æg får i for tiden? Vi har som skrevet 5 høns men kun 4 lægger æg - tror vi. Vi får 3 om dagen. Troede at det gik nedad om vinteren, men det er same same her.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6167
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16125

Re: Høns

Indlægaf Urtekussen » 29. jan 2021, 08:55

Stykprisen på mit æg er ret høj
:-D
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28060

Re: Høns

Indlægaf FormerlyKnownAs » 29. jan 2021, 08:55

Urtekussen skrev:Det kommer da nok med æglægningen, tror du ikke?

Jeg får stadig kun det ene fra den grimme kylling hver anden dag.

Nogle af mine nærmer sig de 3-4 år, så jeg er spændt på, om de kommer i gang igen. Jeg har en, som har lagt med dobbelt blomme.


Could be. Ham vi overtog dem fra sagde også at de ikke fik så mange æg, vi får flere end ham, men passer dem også bedre tror jeg. De har mere plads og får en masse køkkengrønt dagligt.

Største minus er æggene har mega tynd skal. Vi har snart prøvet alt. Den nu store kylling som lægger grønne æg har tyk skal.
0

Tilbage til "Kæledyr"