Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Indlægaf vibbsen » 2. feb 2016, 11:28

Well, vores 10 år gamle hunkat gør det samme.

Og her i huset der skal man altså ikke bide den hånd der nusser en. Det gider jeg da ikke.Så når hun bider, så trækker jeg hånden til mig. Bideri ER uønsket opførsel, og belønnes naturligvis ikke med yderligere nus.

Længere er den i virkeligheden ikke. Jeg har ikke været inden og analyserer hvorfor hun gør sådan, eller forsøge at afholde stirre-konkurrencer. Jeg fjerner bare hånden.

Jeg ville dog nok stoppe med at lade ham bide til det bliver for hårdt eller gør ondt hvis du vil signalerer at det er uønsket adfærd (Hvilket jeg går ud fra at det er)
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Indlægaf 2SHY » 2. feb 2016, 13:58

Dengang Sebastian stadig gjorde det gav jeg mig til at sige av på sådan en sær måde så det kunne lyde som en kat der brokkede sig. Så stoppede han op og så helt forundret på mig og jeg kunne trække hånden til mig
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Indlægaf Suzan » 2. feb 2016, 14:04

Min gør det også.

Hun er 6 år og er kommet som tilløber da hun var 1,5.

Det er bare et hyggebid, men jeg siger NEJ ret bestemt og hun bider ikke til.

Til gengæld ?????? Er hun meget nem at give piller, og nogle gange lukker jeg selv hendes mund lidt op og stikker fingeren derind bare for træningens skyld.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Indlægaf vibbsen » 2. feb 2016, 16:08

KitKat skrev:
vibbsen skrev:Jeg fjerner bare hånden.


:D Stirre konkurrencerne er også kun når han har så godt fast at jeg ikke bare kan fjerne hånden.


Well, Maude og jeg har næsten 11 år i bagagen, og jeg kan faktisk se på hende når hun agter at gøre det...Det er noget med hendes kropssprog. Hun stivner lidt og giver et lille bask med halen.... Så inden hun overhovedet får ordentlig fat så er min hånd længe væk. Men jeg har altså også mange års erfaring med at læse hende.

Jeg ville uanset aldrig nogensinde afholde stirrekonkurrence når det gælder uønsket adfærd som kæle bid og det vi her her i huset kalder "Omklamring" (kat ruller sig rundt om arm/hånd med semi-klør fremme). Det stopper jeg blidt men bestemt, ved at løsne tænder/klør og tage hånden til mig.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Indlægaf PaleSeptember » 2. feb 2016, 16:12

Jeg ville helt klart sætte en stopper for det. Var det en af mine katte, så ville der blive sagt NEJ, hånden ville blive fjernet, og jeg ville skubbe katten væk. Jeg gider ikke den slags opførsel, og er man uheldig, så eskalerer det. Så sig fra :)
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Indlægaf Fru Sunshine » 3. feb 2016, 20:15

Det er typisk killingeadfærd, som mange voksne katte hiver med, når de går i killingemode.
Min Vida er inde i sådan rummel lige nu, og hun er også hurtig som en ninja. Vi bruger også et bestemt "NEJ" og at fjerne hånden.
Så hopper hun som regel ned og forsøger at fange tæer i stedet.
Vida og Fabian er 6 år gamle, men Fabbe gør det ikke.
Kat er snart 8, men hun har aldrig været en gnasker.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Katten "hyggebider" (eller hvad?)

Indlægaf Kommodedyret » 5. feb 2016, 11:13

Man skal skelne mellem legeaggression og rigtig aggression. Hvis det bare er legeaggression, så kan det afhjælpes gennem aktivering, så katten kommer af med sin energi. Så går det ud over legetøjet og ikke hånden.

Men selvom det er legeaggression, så skal der stadigvæk noget opdragelse indover, så katten fatter at det ikke er ok opførsel. Nogle katte er desværre mere fatsvage end andre, men man må prøve sig frem.
0
Closure, closure, closure closure closure

Tilbage til "Kæledyr"