Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Vinterbarnet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29. dec 2019, 21:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Vinterbarnet » 12. nov 2021, 16:27

Hej

Jeg fik i går en hankilling på 12 uger. Den første dag gik det godt herhjemme.
Han spiste godt nok ikke sit tørfoder men spiste en portion vådfoder.
Den udforskede sit nye hjem og både legede og havde det nemt ved kontakt.

Han sov ret meget allerede fra i går aften af og helt til nu. Den vil ikke andet end og sove. Den vil heller ikke spise. Det ligner at den har ondt i sin ene pote, da den ligger og sover mens den har krøllet sig sammen. I går gik den helt almindeligt, men den halter hvis jeg prøver at få den til at gå.

Jeg er meget urolig over at den ikke vil spise og skal selvfølgelig have den til en dyrlæge. Men lige nu og her, har jeg umiddelbart ikke råd til at betale 1000 kr for at tage den med hen på et dyrehospital. I mellemtiden hvad kan jeg gøre?

Nogen input eller forslag?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17077
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21331

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Misantropen » 12. nov 2021, 16:30

Snak med opdrætteren.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6692
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19084

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Æble » 12. nov 2021, 16:53

Den skal til dyrlægen. Så må du låne til det hvis du ikke har. Og så fremover skal du lægge penge til side så du har råd til at passe godt på dit dyr.
28
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13077
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 21882

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Pandesteg » 12. nov 2021, 17:50

Æble skrev:Den skal til dyrlægen. Så må du låne til det hvis du ikke har. Og så fremover skal du lægge penge til side så du har råd til at passe godt på dit dyr.


100% enig!
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9644
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 27011

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Santa » 12. nov 2021, 18:16

Hvis du ikke har 1000 kr til en dyrlægeregning (og det kan hurtigt blive meget mere!), så skal du ikke have et kæledyr.
Ja, det er hårdt, men dyr koster penge. Og det er ejerens ansvar.
Så, efter at du nu har fundet pengene og haft katten til dyrlæge, så synes jeg at du skal finde en ny ejer til den.
17
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Kakadu
Indlæg: 3515
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10352

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Kakadu » 12. nov 2021, 18:45

Wtf? Du har lige fået den, og du er allerede løbet tør for penge til dyrlæge?? Undskyld mig, men det er bare ikke ok! Hvad havde du forestillet dig??
8
Hvis hesten er død, så stå af.
Afrodites
Indlæg: 683
Tilmeldt: 11. mar 2020, 09:14
Kort karma: 57
Likede indlæg: 974

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Afrodites » 12. nov 2021, 19:10

Jeg er ked af at sige det, men hvis du regner med, at det kun bliver 1000 kr., så får du et chok.. Du skal nok forvente 2000-5000 kr. alt efter, hvad der er galt med den..

Og hvis du ikke har råd til det allerede nu, så vil jeg stemme i med de andre, som siger, at du må give den tilbage til opdrætter..
Man skal ALTID sørge for, at man har råd til at få sit dyr til dyrlæge (også med en rimelig stor regning), når man anskaffer sig et dyr
1
fisken80
Indlæg: 22745
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53416

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf fisken80 » 12. nov 2021, 19:21

Det er decideret dyreplageri, at du ikke tager den killing til dyrlæge. Den kan fejle alt muligt og have det rigtig skidt og set er simpelthen ikke i orden.
Har du seriøst tænkt dig bare at lade den ligge og være syg? For du kan intet gøre selv for at den får det bedre.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9021
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1531
Likede indlæg: 25801

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. nov 2021, 19:30

Det kunne tyde på at han enten har hængt fast i noget med en klo , eller er landet forkert på poten ved et hop/spring.

Kan du få lov til at undersøge poten, og leddene i benet, han synes at ha ondt i? måske kan du lokalisere mere præcist hvor det gør ondt på ham, og prøve at vurdere hvor ondt det gør, - hvis det gør meget ondt, så vil han formodentligt pibe højt, eller nærmest skrige, og evt forsøge at bide og kradse sig, og isåfald er du ihvertfald nødt til at opsøge dyrlægen.
Det kan også være en mindre skade, - dyr er kloge, og sørger for at passe på sig selv og restituere, hvis de er kommet til skade, men de skjuler også hvor ondt de egentligt har, derfor er det super vigtigt at få vurderet hvor slemt det er.

Når han ikke er ældre, så er det nemt og hurtigt at få lavet en forsikring til ham.
Selv har jeg været rigtig glad for de forsikringer man kan købe via agria, hvor der også ofte er et direkte samarbejde dyrlæge og agria imellem.
Og ifht. det økonomiske, så tilbyder de også månedlig betaling af præmien.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Vinterbarnet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29. dec 2019, 21:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Vinterbarnet » 12. nov 2021, 19:45

Prøv lige og tag det roligt.

Jeg har allerede skrevet at den skal til dyrelægen, men lige nu og her i dag kan den ikke akut komme på et dyrehospital. Det kan den måske i morgen eller på mandag. I mellemtiden efterspurgte jeg inputs. Så spar mig lige for moralprædiken.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9766
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 795
Likede indlæg: 7970

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Sophies-mor » 12. nov 2021, 19:49

Vinterbarnet skrev:Prøv lige og tag det roligt.

Jeg har allerede skrevet at den skal til dyrelægen, men lige nu og her i dag kan den ikke akut komme på et dyrehospital. Det kan den måske i morgen eller på mandag. I mellemtiden efterspurgte jeg inputs. Så spar mig lige for moralprædiken.

Når en killing halter og sover så meget, kan det ikke vente til mandag.
Så må du finde en løsning, der indbefatter akut dyrlæge for kattens skyld.
Eller returnere katten til opdrætter.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Kakadu
Indlæg: 3515
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10352

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Kakadu » 12. nov 2021, 19:49

Vinterbarnet skrev:Prøv lige og tag det roligt.

Jeg har allerede skrevet at den skal til dyrelægen, men lige nu og her i dag kan den ikke akut komme på et dyrehospital. Det kan den måske i morgen eller på mandag. I mellemtiden efterspurgte jeg inputs. Så spar mig lige for moralprædiken.

Selvfølgelig kan den det. Hvis man ikke har råd til vagtdyrlæge, skal man ikke have dyr. Og hvis man lader et dyr lide på den måde, som du beskriver, uden at gøre noget, er en moralprædiken helt på sin plads!
5
Hvis hesten er død, så stå af.
Vinterbarnet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29. dec 2019, 21:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Vinterbarnet » 12. nov 2021, 19:51

Jeg har undersøgt poten og leddene og kan gøre det uden problemer. Han piber eller skriger ikke. Han kan dog ikke støtte sig på den når jeg sætter ham op og han vil gerne bare ligge og sove, mens han skærmer af for poten med sin hale. Det er lige over kloen hvor håndleddet er.

Jeg undersøger det med forsikring. Tak for dit input, det var i hvert fald brugbart.

Nu kæmper jeg bare med at få ham til og spise og afventer i morgen før jeg handler yderligere.

Madam Pomfrey skrev:Det kunne tyde på at han enten har hængt fast i noget med en klo , eller er landet forkert på poten ved et hop/spring.

Kan du få lov til at undersøge poten, og leddene i benet, han synes at ha ondt i? måske kan du lokalisere mere præcist hvor det gør ondt på ham, og prøve at vurdere hvor ondt det gør, - hvis det gør meget ondt, så vil han formodentligt pibe højt, eller nærmest skrige, og evt forsøge at bide og kradse sig, og isåfald er du ihvertfald nødt til at opsøge dyrlægen.
Det kan også være en mindre skade, - dyr er kloge, og sørger for at passe på sig selv og restituere, hvis de er kommet til skade, men de skjuler også hvor ondt de egentligt har, derfor er det super vigtigt at få vurderet hvor slemt det er.

Når han ikke er ældre, så er det nemt og hurtigt at få lavet en forsikring til ham.
Selv har jeg været rigtig glad for de forsikringer man kan købe via agria, hvor der også ofte er et direkte samarbejde dyrlæge og agria imellem.
Og ifht. det økonomiske, så tilbyder de også månedlig betaling af præmien.
0
Vinterbarnet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29. dec 2019, 21:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Vinterbarnet » 12. nov 2021, 19:52

Kakadu skrev:
Vinterbarnet skrev:Prøv lige og tag det roligt.

Jeg har allerede skrevet at den skal til dyrelægen, men lige nu og her i dag kan den ikke akut komme på et dyrehospital. Det kan den måske i morgen eller på mandag. I mellemtiden efterspurgte jeg inputs. Så spar mig lige for moralprædiken.

Selvfølgelig kan den det. Hvis man ikke har råd til vagtdyrlæge, skal man ikke have dyr. Og hvis man lader et dyr lide på den måde, som du beskriver, uden at gøre noget, er en moralprædiken helt på sin plads!


Kan du have en god aften :wave:
0
Vinterbarnet
Indlæg: 16
Tilmeldt: 29. dec 2019, 21:51
Kort karma: 1
Likede indlæg: 1

Re: Killing 12 uger vil ikke spise og sover hele tiden :(

Indlægaf Vinterbarnet » 12. nov 2021, 19:53

Sophies-mor skrev:
Vinterbarnet skrev:Prøv lige og tag det roligt.

Jeg har allerede skrevet at den skal til dyrelægen, men lige nu og her i dag kan den ikke akut komme på et dyrehospital. Det kan den måske i morgen eller på mandag. I mellemtiden efterspurgte jeg inputs. Så spar mig lige for moralprædiken.

Når en killing halter og sover så meget, kan det ikke vente til mandag.
Så må du finde en løsning, der indbefatter akut dyrlæge for kattens skyld.
Eller returnere katten til opdrætter.


Yes. Netop derfor jeg har kontaktet opdrætter og lavet en aftale.
0

Tilbage til "Kæledyr"