Kæledyr med på flugten fra Ukraine
- annellaII
- Kort karma: 42
- Geografisk sted: Europa
- Likede indlæg: 950
Kæledyr med på flugten fra Ukraine
Flygtninge bringer deres kæledyr med fra krigszonen i Ukraine til Tyskland.
Overalt hvor flygtninge ankommer, står dyrlæger parat til at undersøge, vaccinere og sørge for hunde, katte, fugle, marsvin, kaniner mm.
En kvindelig flygtning blev testet positiv for Corona, mens hun var i isolation, luftede politibetjente hendes 2 hunde.
Nogle kæledyr kommer midlertidig til plejefamilier, hvis flygtninge ikke kan have dem med der, hvor de i første omgang bliver indkvarteret.
Det er det eneste glædelige ved krigen i Ukraine, at flygtninge ikke bare efterlader deres kæledyr i Ukraine til deres egen skæbne, men tager dem med på flugten.
Selv i en krig findes der glædelige oplevelser - eller?
Overalt hvor flygtninge ankommer, står dyrlæger parat til at undersøge, vaccinere og sørge for hunde, katte, fugle, marsvin, kaniner mm.
En kvindelig flygtning blev testet positiv for Corona, mens hun var i isolation, luftede politibetjente hendes 2 hunde.
Nogle kæledyr kommer midlertidig til plejefamilier, hvis flygtninge ikke kan have dem med der, hvor de i første omgang bliver indkvarteret.
Det er det eneste glædelige ved krigen i Ukraine, at flygtninge ikke bare efterlader deres kæledyr i Ukraine til deres egen skæbne, men tager dem med på flugten.
Selv i en krig findes der glædelige oplevelser - eller?
1
-
- Kort karma: 201
- Likede indlæg: 7337
Re: Kæledyr med på flugten fra Ukraine
Især for børnene er det i hvert fald et lille lyspunkt, at et elsket kæledyr kan komme med. Så jeg synes det lyder dejligt.
Hvis ikke min ældste hund var en gnaven gammel mand, ville jeg have meldt os som plejefamilie.
Hvis ikke min ældste hund var en gnaven gammel mand, ville jeg have meldt os som plejefamilie.
2
- DetSorteCirkus
- Kort karma: 2548
- Likede indlæg: 61025
Jeg synes, det er fint, så længe der både er ressourcer til at hjælpe mennesker og dyr, og det har jeg indtil videre ikke hørt, at der ikke skulle være.
Udover det forudsætter dyr på flugt efter min mening også, at ejeren logistisk set opfatter sit kæledyr som en del af den samlede bagagemængde og ikke som ekstra. Togene ud af Ukraine er fyldt til bristepunktet og kan slet ikke følge med efterspørgslen, og der har den enkelte et stort ansvar for at begrænse sig. Man kan argumentere for, at ingen bør tage mere med end personlige papirer og fornødenheder til flugten, når nu modtagerlandene bugner af nødhjælp og imødekommenhed overfor ukrainerne, men så længe myndighederne ikke har indført sådanne regler, kan jeg godt forstå, at dyrene kommer med og accepteres.
Især i forhold til børnene vil et kæledyr meget ofte også kunne have en positiv psykologisk og senere endda terapeutisk effekt, der kan være med til at mindske flugtens traume.
Udover det forudsætter dyr på flugt efter min mening også, at ejeren logistisk set opfatter sit kæledyr som en del af den samlede bagagemængde og ikke som ekstra. Togene ud af Ukraine er fyldt til bristepunktet og kan slet ikke følge med efterspørgslen, og der har den enkelte et stort ansvar for at begrænse sig. Man kan argumentere for, at ingen bør tage mere med end personlige papirer og fornødenheder til flugten, når nu modtagerlandene bugner af nødhjælp og imødekommenhed overfor ukrainerne, men så længe myndighederne ikke har indført sådanne regler, kan jeg godt forstå, at dyrene kommer med og accepteres.
Især i forhold til børnene vil et kæledyr meget ofte også kunne have en positiv psykologisk og senere endda terapeutisk effekt, der kan være med til at mindske flugtens traume.
10
DetSorteCirkus skrev:Jeg synes, det er fint, så længe der både er ressourcer til at hjælpe mennesker og dyr, og det har jeg indtil videre ikke hørt, at der ikke skulle være.
Så længe det ikke forhindre mennesker i at kommer med, så kan jeg ikke se hvorfor dyr ikke også skulle komme med. Krig er traumatiserende nok til at vi kan tåle det lille lyspunkt, så længe det ikke forhindre mennesker i at komme ombord på tog og andet.
4
Når man anskaffer sig et kæledyr, får man ansvar for et levende væsen. Et ansvar som ikke forsvinder fordi der udbryder krig. Så hvis man flygter ud af landet, må man enten få det aflivet eller tage det med. Man overlader det ikke til at sulte og tørste ihjel, fordi man hellere lige vil have en ekstra jakke med i bagagen.
15
Jeg overvejede et øjeblik at blive plejemor hvis der var kaniner som havde brug for hjælp, men jeg har kun plads til en enkelt så det måtte jeg desværre droppe igen.
0
avdotja skrev:Når man anskaffer sig et kæledyr, får man ansvar for et levende væsen. Et ansvar som ikke forsvinder fordi der udbryder krig. Så hvis man flygter ud af landet, må man enten få det aflivet eller tage det med. Man overlader det ikke til at sulte og tørste ihjel, fordi man hellere lige vil have en ekstra jakke med i bagagen.
Præcis. Der var da no way in hell, jeg ville overlade min hund til sin egen skæbne i krig, og aflivning ville heller ikke komme på tale. Dels er det nok ikke dyrlægeklinikker, det prioriteres i den situation, men vigtigst er det, at han netop ville være et lyspunkt og fast holdepunkt, hvis vi skulle forlade alt, hvad vi har.
Uden sammenligning i øvrigt er der også gode grunde til, at så mange hjemløse har hunde.
1
Livslinjen: 70 201 201
Jeg synes, det er fint og forståeligt, at de tager dem med. Det tror jeg også, at jeg selv ville gøre, hvis jeg stod i deres situation.
0
avdotja skrev:Når man anskaffer sig et kæledyr, får man ansvar for et levende væsen. Et ansvar som ikke forsvinder fordi der udbryder krig. Så hvis man flygter ud af landet, må man enten få det aflivet eller tage det med. Man overlader det ikke til at sulte og tørste ihjel, fordi man hellere lige vil have en ekstra jakke med i bagagen.
Præcist, ligesom man også forsøger at få sine dyr med ud, hvis der er brand eller en oversvømmelse.
1
Rapfisk skrev:avdotja skrev:Når man anskaffer sig et kæledyr, får man ansvar for et levende væsen. Et ansvar som ikke forsvinder fordi der udbryder krig. Så hvis man flygter ud af landet, må man enten få det aflivet eller tage det med. Man overlader det ikke til at sulte og tørste ihjel, fordi man hellere lige vil have en ekstra jakke med i bagagen.
Præcis. Der var da no way in hell, jeg ville overlade min hund til sin egen skæbne i krig, og aflivning ville heller ikke komme på tale. Dels er det nok ikke dyrlægeklinikker, det prioriteres i den situation, men vigtigst er det, at han netop ville være et lyspunkt og fast holdepunkt, hvis vi skulle forlade alt, hvad vi har.
Uden sammenligning i øvrigt er der også gode grunde til, at så mange hjemløse har hunde.
Same.
Her hvor vi bor må man ikke tage husdyr med ned i beskyttelserummene, fordi der måske er nogen der kunne have allergi. Nåh, men så skal vi jo så bare ikke i beskyttelsesrum hvis det bliver aktuelt.
2
- Nevertheless she persisted -
- PaleSeptember
- Kort karma: 967
- Likede indlæg: 19969
Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man har den holdning, at kæledyr bare skal skydes og åbenbart også er stolt af den holdning jvf. anden tråd.
Mine kæledyr betyder alverden for mig. Udover min mand er de det vigtigste i mit liv, og jeg kender mange, der har det på samme måde. Jeg kunne aldrig drømme om at forlade mine dyr eller at aflive dem medmindre der var meget gode grunde til det.
Mine kæledyr betyder alverden for mig. Udover min mand er de det vigtigste i mit liv, og jeg kender mange, der har det på samme måde. Jeg kunne aldrig drømme om at forlade mine dyr eller at aflive dem medmindre der var meget gode grunde til det.
10
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
PaleSeptember skrev:Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man har den holdning, at kæledyr bare skal skydes og åbenbart også er stolt af den holdning jvf. anden tråd.
Enig, jeg var også rimelig rystet over det indlæg, hvilket jeg også skrev.
Min kat betyder virkelig meget for mig og jeg ville gøre alt for at redde ham, hvis jeg stod og måtte flygte fra mit hjem.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Maude, din proportionssans
- annellaII
- Kort karma: 42
- Geografisk sted: Europa
- Likede indlæg: 950
fisken80 skrev:PaleSeptember skrev:Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man har den holdning, at kæledyr bare skal skydes og åbenbart også er stolt af den holdning jvf. anden tråd.
Enig, jeg var også rimelig rystet over det indlæg, hvilket jeg også skrev.
Min kat betyder virkelig meget for mig og jeg ville gøre alt for at redde ham, hvis jeg stod og måtte flygte fra mit hjem.
Jeg ville sandelig også gøre alt for at redde min kat og tage den med, hvis jeg skulle flygte, min kat er forøvrigt født i Ukraine, jeg fik ham foræret af min ukrainske nabokone for over 10 år siden.
0
PaleSeptember skrev:Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, at man har den holdning, at kæledyr bare skal skydes og åbenbart også er stolt af den holdning jvf. anden tråd.
Hvad er det for en anden tråd?
1
-
- Kort karma: 1300
- Likede indlæg: 12880
Jeg blev også lidt rystet over det andet indlæg, om end jeg kan følge den logiske præmis.
Præmisset, at menneskeliv altid har højere værdi end dyreliv. Jeg ved bare ikke rigtigt, om jeg køber det præmis. Jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor vi skulle være vigtigere end dyr. Tværtimod synes jeg, man kunne argumentere for, at liv som helhedsbegreb ville have bedre forudsætninger, hvis vi (mennesker) ikke var her.
Jeg har samtidig også selv hund, og det farver mig naturligvis. Jeg ved, at man elsker kræet mere end en lænestol, og jeg ville derfor også gøre alt for at få ham med. Det er slet ikke et spørgsmål OM han skulle med. Selvfølgelig skulle han det - om han så var det eneste jeg fik med.
Derudover kan jeg også se, at kæledyr opfylder andre (og vigtigere) behov end en jakke eller lignende. Derfor kan jeg også sagtens se, at kæledyr kan være særligt vigtige at få med sig. Jeg tror helt reelt, at det kan gøre det nemmere at klare sig igennem katastrofer.
Præmisset, at menneskeliv altid har højere værdi end dyreliv. Jeg ved bare ikke rigtigt, om jeg køber det præmis. Jeg har aldrig rigtig forstået, hvorfor vi skulle være vigtigere end dyr. Tværtimod synes jeg, man kunne argumentere for, at liv som helhedsbegreb ville have bedre forudsætninger, hvis vi (mennesker) ikke var her.
Jeg har samtidig også selv hund, og det farver mig naturligvis. Jeg ved, at man elsker kræet mere end en lænestol, og jeg ville derfor også gøre alt for at få ham med. Det er slet ikke et spørgsmål OM han skulle med. Selvfølgelig skulle han det - om han så var det eneste jeg fik med.
Derudover kan jeg også se, at kæledyr opfylder andre (og vigtigere) behov end en jakke eller lignende. Derfor kan jeg også sagtens se, at kæledyr kan være særligt vigtige at få med sig. Jeg tror helt reelt, at det kan gøre det nemmere at klare sig igennem katastrofer.
3