Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Mi55y » 8. mar 2016, 08:09

Min steriliserede Molly på snart 7 år er begyndt at vække mig tidligt om morgenen... Normalt ville hun først begynde at mjave, hvis ikke jeg stod op til normal tid, hvilket er kl. 6-6:30. Så kunne jeg normalt bare lige klappe ved siden af mig, hvor hun så ville lægge sig til rette og sove videre sammen med mig.

Men nu starter hun nogle gange ved 4-5-tiden! Og ofte vil hun ikke slå sig til tåls med at lægge sig ved siden af mig, men hopper ned ret hurtigt og begynder at mjave igen! Det hjælper nogle gange, hvis jeg står op og lige går på toilet og sådan, og så går i seng igen, men ikke altid. I det øjeblik jeg så giver op, står op og tænder lys, så forsvinder hun og finder selv på noget at lave - det er så provokerende!

Hvordan hulan får jeg hende lige vænnet af med det? Hun bliver fodret både morgen og aften, men der er som regel mad i skålen, når jeg står op, så det kan ikke være sult. Jeg har overvejet, om det er en opmærksomhedsting, for det er startet efter jeg fik kæreste og ikke altid sover hjemme mere (min bror lejer et værelse hos mig, så hun er ikke alene, men han er åbenbart ikke helt det samme). Hun har aldrig haft unoder før, så jeg har ingen erfaring med at vænne hende af med dårlige vaner.

Hjææææælp!!!! Jeg savner min nattesøvn!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. mar 2016, 08:22

Det er sikkert savn...
Da jeg kom på efterskole, der blev vores ene kat sindsygt fornærmet, og de første 2 gange jeg var hjemme nægtede den at snakke med mig.
Men den sov i min seng når jeg ikke var hjemme. Derefter blødte den op, og så var den sindsygt opmærksomhedskrævende i stedet.

Når nu den reagerer positivt på at lys tændes, kunne du måske overveje at prøve et tænd-sluk ur, der tænder tidligt, så slipper du for at stå op og gøre det.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Sophies-mor » 8. mar 2016, 08:30

Jeg er bange for, at den eneste løsning er at ignorere hende. Hvor svært det end er.
Hvis hun i en periode ikke får den ønskede reaktion, så burde hun holde op.
Det virkede på min kat - dog er han ikke for klog, så det tog lang tid :D
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Mi55y » 8. mar 2016, 08:41

Sophies-mor skrev:Jeg er bange for, at den eneste løsning er at ignorere hende. Hvor svært det end er.
Hvis hun i en periode ikke får den ønskede reaktion, så burde hun holde op.
Det virkede på min kat - dog er han ikke for klog, så det tog lang tid :D


Øøøøv, det var jo ikke den løsning, du skulle komme med! :( :-D
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Mi55y » 8. mar 2016, 08:43

DD_81 skrev:Det er sikkert savn...
Da jeg kom på efterskole, der blev vores ene kat sindsygt fornærmet, og de første 2 gange jeg var hjemme nægtede den at snakke med mig.
Men den sov i min seng når jeg ikke var hjemme. Derefter blødte den op, og så var den sindsygt opmærksomhedskrævende i stedet.

Når nu den reagerer positivt på at lys tændes, kunne du måske overveje at prøve et tænd-sluk ur, der tænder tidligt, så slipper du for at stå op og gøre det.


Jeg tror desværre, det er kombinationen, at jeg er vågen og tænder lyset. Hun stopper nemlig også, hvis jeg bare ligger i mørket og kigger i min mobil.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Sophies-mor » 8. mar 2016, 08:45

Mi55y skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg er bange for, at den eneste løsning er at ignorere hende. Hvor svært det end er.
Hvis hun i en periode ikke får den ønskede reaktion, så burde hun holde op.
Det virkede på min kat - dog er han ikke for klog, så det tog lang tid :D


Øøøøv, det var jo ikke den løsning, du skulle komme med! :( :-D

Undskyld :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Fru Sunshine » 8. mar 2016, 09:54

Min Fabian er jaloux på min mand. Han betragter mig som sin ejendom/skaldede mor eller noget i den retning, så han straffer mig nogle gange ved at være ENORMT vedholdende og smågnaske i mig (og han er stor, så det gør ondt).

Så jeg tror, at din kat er jaloux og fortæller dig, at hun gerne vil have dig hjemme.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Mi55y » 8. mar 2016, 10:18

Fru Sunshine skrev:Min Fabian er jaloux på min mand. Han betragter mig som sin ejendom/skaldede mor eller noget i den retning, så han straffer mig nogle gange ved at være ENORMT vedholdende og smågnaske i mig (og han er stor, så det gør ondt).

Så jeg tror, at din kat er jaloux og fortæller dig, at hun gerne vil have dig hjemme.


Hun er IKKE jaloux - jeg er jaloux. Hun EEEEELSKER min kæreste. Hver gang det ringer på, så kommer hun løbende og vender skuffet røven til, hvis det ikke er ham... Nogle gange når min kæreste forlader rummet for at hente noget eller gå på toilet, så vender han ikke tilbage. Så er han lige blevet indfanget af katten, som har indsmigret sig på vejen... Måske er det ham, hun kalder på? :gruble:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Fru Sunshine » 8. mar 2016, 10:21

Mi55y skrev:
Fru Sunshine skrev:Min Fabian er jaloux på min mand. Han betragter mig som sin ejendom/skaldede mor eller noget i den retning, så han straffer mig nogle gange ved at være ENORMT vedholdende og smågnaske i mig (og han er stor, så det gør ondt).

Så jeg tror, at din kat er jaloux og fortæller dig, at hun gerne vil have dig hjemme.


Hun er IKKE jaloux - jeg er jaloux. Hun EEEEELSKER min kæreste. Hver gang det ringer på, så kommer hun løbende og vender skuffet røven til, hvis det ikke er ham... Nogle gange når min kæreste forlader rummet for at hente noget eller gå på toilet, så vender han ikke tilbage. Så er han lige blevet indfanget af katten, som har indsmigret sig på vejen... Måske er det ham, hun kalder på? :gruble:

Det kan faktisk godt tænkes.
Og så skal du have at vide, at du ikke er helt selskab nok, når hun nu forsøger at score din kæreste.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Mi55y » 8. mar 2016, 10:30

Fru Sunshine skrev:Det kan faktisk godt tænkes.
Og så skal du have at vide, at du ikke er helt selskab nok, når hun nu forsøger at score din kæreste.


Ja, især når nu det altid har virket at kalde hende op til mig før. Nu når jeg tænker over det, så virker det faktisk stadig, når han også ligger i sengen... Hvad fanden!?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Fru Sunshine » 8. mar 2016, 10:32

Mi55y skrev:
Fru Sunshine skrev:Det kan faktisk godt tænkes.
Og så skal du have at vide, at du ikke er helt selskab nok, når hun nu forsøger at score din kæreste.


Ja, især når nu det altid har virket at kalde hende op til mig før. Nu når jeg tænker over det, så virker det faktisk stadig, når han også ligger i sengen... Hvad fanden!?

Dumme kræ, ikke? Mine pigemisser er også blevet min mands katte.
Især gamle, sure og sære Kat er vild med ham. Hun forsøger næsten at kravle op på ham, når han spiller for hende. Hun kan godt lide Bach på violinen :lol:
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvordan vænner man en kat af med en dårlig vane?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. mar 2016, 10:36

Nå ja, man kan vel næppe klage over at katten har godkendt ens valg af mandfolk, det er da en blåstempling af de seriøse :D
7
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Kæledyr"