Mine høns er psykopater

Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13088
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3548
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56263
Kontakt:

Mine høns er psykopater

Indlægaf Ado » 14. maj 2023, 19:21

Eller det er de nok ikke, men de er fandeme nogle kællinger. Overfor mig og alle andre inkl. vores hund, er de rolige, kærlige og tillidsfulde. Sidste år anskaffede jeg mig tre silkehøns - de hakkede to af dem ihjel. :( Den der overlevede afleverede jeg tilbage.
I dag har jeg hentet en hane. Han var gratis og nuttet, og jeg har ønsket mig en hane. Han er silkehane, mine høns er Isa'er. Da han blev lukket ind til dem, gik de til angreb på ham med det samme. Han angreb tilbage, og der blev ro på settet et kvarters tid. Så forsøgte en af hønsene af angribe ham igen, og han forsvarede sig og lige da de var stoppet, kom de andre psykohøns spænende til og angreb ham fuldstændig sindssygt. Han lagde sig simpelthen helt ned på maven. :(

Nu er han lukket inde for sig selv i den ene del af hønsehuset. Men hvad fanden gør jeg lige? Skal jeg bare fortsætte med at lukke ham ud i hønsegården og blive og observere? Skal damerne "bare" have tid til at se ham an?
Han er lidt over et år, og har været vant til at gå med Isa'er.

Er det normalt, at de er så ondskabsfulde?
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 127
Likede indlæg: 5002

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Anne Droid » 14. maj 2023, 19:27

Ja, høner er modbydelige.
Da vi udvidede vores flok fra 3 til 5, var de nødt til at gå adskilt i et par måneder. Der var hegn imellem dem og på den måde vænnede de sig langsomt til hinanden.
De 3 gamle hakkede de nye, som var voksne høner. De gjorde også alt for at holde dem fra foder og vand.

Det tog lang tid inden de for alvor var en del af flokken.
1
Klimatosse
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6192
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16191

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Urtekussen » 14. maj 2023, 19:36

Især Isaer er kendt for at være nogle hidsige madammer.
Jeg har aldrig oplevet nogen af mine være på den måde, og det er forskellige racer. Men isaer er bitches.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6192
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1451
Likede indlæg: 16191

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Urtekussen » 14. maj 2023, 19:37

Jeg har sat virkelig mange høns sammen, fået fra flere forskellige steder, og der har aldrig været problemer.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Kakadu
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 573
Likede indlæg: 10336

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Kakadu » 14. maj 2023, 20:14

Isaer er racister. Men lige med haner har jeg ikke oplevet problemer. Jeg ville nok vælge noget større end en silkehane dog. Fx en maran. Selv har vi haft brahma hane sammen med isaer uden problemer. Og faktisk også en isa hane, men ham måtte vi slagte, fordi han var for aggressiv overfor mennesker.
2
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13088
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3548
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56263
Kontakt:

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Ado » 15. maj 2023, 05:04

Hanefar er i godt humør her til morgen. Der bliver galet på fulde drøn. Og hønsepigerne går helt amok, når han galer. (Og det samme med hunden - der er gang i den. Godmorgen til hele bondegården).
Når jeg får fri fra arbejde, kører jeg ind og henter en bunke kål og propper det i deres net i hønsegården. Jeg får smidt lidt mere kompost og grene ind til dem, så de har jo at kaste deres nysgerrighed på, og så går jeg ind i hønsegården med hanefar. Planen er simpelthen at jeg sidder derinde en times tid, og så kommer han retur til sikker zone. :D Det må være måden at gøre det på. Og ellers må jeg høre min chef, om han vil have ham. :lol: (Hende jeg fik ham af, har også sagt, at hvis det bare slet ikke fungerer, kan jeg bare ringe)
0
Donna Martin Graduates!
Linselusen
Indlæg: 46
Tilmeldt: 26. aug 2015, 15:06
Kort karma: 4
Likede indlæg: 121

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Linselusen » 15. maj 2023, 05:16

Mine erfaringer med isa'er er de samme.. jeg har prøvet flere gange. De var skønne damer, men sindssygt lede ved alle andre høns. Én af gangene nåede vi frem til at de kunne gå i sammen i haven om dagen, men ingen adgang i hønsehus og hønsegård for de andre.

Held og lykke med at få dem til at acceptere hanen. Det lyder i hvert til, du har en plan :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21840

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Pandesteg » 15. maj 2023, 05:48

Isa'er skulle være de værste, så det lyder ikke så mærkeligt alligevel. Jeg ville ikke sætte en silkehane ind til dem, men klart anskaffe en hane med mere pondus og størrelse, så de ikke så nemt kan kanøfle ham. Det er normalt at hønsene lige tester af, hvad det er for en fætter de har fået på besøg og spiller lidt op til dans, men det du beskriver lyder meget voldsomt. Når de i forvejen har hakket to høns ihjel ville jeg være ekstremt forsigtigt med at tilføje nye til flokken. Og silker er vist nogle forsagte væsner, så vidt jeg har hørt. Haner får man kastet i nakken (bogstaveligt talt) så find en ordentlig karl til dine damer i stedet.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13088
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3548
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56263
Kontakt:

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Ado » 15. maj 2023, 05:55

Pandesteg skrev:Isa'er skulle være de værste, så det lyder ikke så mærkeligt alligevel. Jeg ville ikke sætte en silkehane ind til dem, men klart anskaffe en hane med mere pondus og størrelse, så de ikke så nemt kan kanøfle ham. Det er normalt at hønsene lige tester af, hvad det er for en fætter de har fået på besøg og spiller lidt op til dans, men det du beskriver lyder meget voldsomt. Når de i forvejen har hakket to høns ihjel ville jeg være ekstremt forsigtigt med at tilføje nye til flokken. Og silker er vist nogle forsagte væsner, så vidt jeg har hørt. Haner får man kastet i nakken (bogstaveligt talt) så find en ordentlig karl til dine damer i stedet.

Det er også planen med en større hane, hvis de ikke retter ind. Damerne han gik med før var dog også Isa, men nu må jeg se. Han kommer ikke til at gå alene med dem i lang tid. Jeg vil observere. Og som sagt. Så kan han leveres tilbage. Men jeg håber det løser sig. Psykohøns.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10232
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18388

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf .Magic. » 27. maj 2023, 06:19

Er der nyt fra hønsegården? :P
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13088
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3548
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56263
Kontakt:

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Ado » 28. maj 2023, 05:01

.Magic. skrev:Er der nyt fra hønsegården? :P

Ja, det er der. :) Mine høns nægtede at acceptere ham. Så han kom i sikkerhed for sig selv i hønsegåden/hønsehuset. Hende jeg fik ham fra, ville godt tage ham tilbage, men hun sagde, at han nok desværre endte på huggeblokken, og det kunne jeg ikke bære. Så jeg satte ham til bortgivning på Gul & Gratis med en meget malerisk og personlig salgstale, og halvanden time senere, skrev en mand til mig. Yderligere halvanden time efter, kom han og kæresten for at hente hanefar. Det var simpelthen de sødeste dejligste mænd, som elsker høns lige så meget som mig, og de havde det de kaldte "et hønseplejehjem". :D Forstået: Høns døde af alderdom hos dem. Deres kæmpe have er bygget op med rævesikkert hegn til natten, og der har de 10 silkehøns gående, som manglede en haneherre. :D

Så der bor han nu, og jeg har modtaget opdateringer og billeder fra dem. :lun: Det er så kært. Han har fået drømmehjemmet og drømmeejerne.

Billede

Billede
33
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10232
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18388

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf .Magic. » 28. maj 2023, 11:46

Fantastisk :banan2:
1
Seance
Indlæg: 387
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 55
Likede indlæg: 1944

Re: Mine høns er psykopater

Indlægaf Seance » 28. maj 2023, 12:32

Åh hvor er det dejligt :lun:
1

Tilbage til "Kæledyr"