Den seriøse “slip af med katten” tråd

In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1945

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf In_your_eyes » 16. nov 2023, 05:18

Det er utroligt at nogle katteejere per automatik tror at holde katten på egen matrikel er lig med at holde katten inde.

Der er så andre muligheder, som jeg har nævnt tidligere.
Indhegne haven, bygge voliere, indhegne altan, lære katten at gå i snor. Kan man ikke nogle af disse ting så er min, meget upopulær holdning hos nogen, at man simpelthen ikke bør anskaffe sig en kat. Det er ikke en menneskeret at have et kæledyr.
8
:pompom:
In_your_eyes
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1945

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf In_your_eyes » 16. nov 2023, 05:23

icelady skrev:Jeg er katteejer, og jeg er på "Hold katten på egen matrikel"-holdet.

Kan du ikke finde ud af holde katten på egen matrikel, så lad vær med at have kat.
Det er ikke en ret at have kæledyr, og arten af dit kæledyr berettiger ikke til at være ligeglad med loven, eller for den sags skyld de gener en kat kan medføre.

I de fleste tilfælde er folk dog ikke generet af strejfende udekatte.

Jeg har flere gange -af mere eller mindre fanatiske katteejere - fået en lekture om at "Katte har et naturligt instikt for at komme ud." Jeg vil mene det kommer an på hvad de har været vant til fra små. (hvilket dyrlæger og katteavlere har givet mig ret i. Men der er jo nok lige så mange meninger, som der er katteejere).


For det første vil de 2 af dem slet ikke ud. :D Den ene har endda været udekat i en 6-7 år, men ikke på vilkår om hun vil ud af hoveddøren mere.

For det andet kender Viktor, der gerne vil ud, men kun kommer det i snor, ikke til konceptet "trafik", så hvis han fik lov at rende ude, ville det højst sandsynligt ende med han blev kørt ned.
Hvor jeg boede før, slap han ud et par gange. 2 af gangene så jeg ham, da han kom tilbage. Han drønede ud på vejen i begge tilfælde, så hhv en bil og en knallert måtte klodse bremserne, for dér kom der altså en kat.

Havde jeg udekat ville jeg have dårlig samvittighed, hvis min kat blev kørt ned.

Og der findes jo mange katte som aldrig kommer ud, og som på trods af det, har et tilfredsstillende katteliv. Det er jo ikke fordi man ser mange racekatte komme forbi, ift "almindelige" huskatte.


Jeg forstår heller ikke, hvorfor folk uden kat skal gøre en masse tiltag, pga andres dyr. Det virker i min optik ansvarsfralæggende og egoistisk.


Men jeg tror aldrig det ændrer sig, desværre.

Det ændre sig i hvert fald ikke så længe, at vi så slap en lovgivning omkring katte. I min optik skulle alle ejede katte tvangsmærkes og registreres og så skulle der falde bøder, når de ikke bliver holdt på egen matrikel.
2
:pompom:
Allmost_Famous
Indlæg: 4179
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17206

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Allmost_Famous » 16. nov 2023, 05:45

In_your_eyes skrev:Det er utroligt at nogle katteejere per automatik tror at holde katten på egen matrikel er lig med at holde katten inde.

Der er så andre muligheder, som jeg har nævnt tidligere.
Indhegne haven, bygge voliere, indhegne altan, lære katten at gå i snor. Kan man ikke nogle af disse ting så er min, meget upopulær holdning hos nogen, at man simpelthen ikke bør anskaffe sig en kat. Det er ikke en menneskeret at have et kæledyr.

Desværre holder de fleste katteejere sig åbenbart så lidt af deres dyr, at de hverken gider bruge penge eller tid på den. Stakkels dyr.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Raenil » 16. nov 2023, 06:53

Petrix skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:Jeg begynder at tænke at jeg skulle have haft kat i stedet for hund….så behøvede jeg ikke at gå ture med den 3 gange om dagen - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at lege med den eller aktivere den - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at købe plastposer og samle lorte op - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at træne med den, så den ikke er til gene for andre - jeg kunne bare sige: sådan er dens natur.


Altså, helt ærligt, ja…

Derfor jeg er kattemenneske. Katten foretrækker det efter min klare erfaring sådan. Så længe den får mad, en lun plet i solen og et blødt sted at sove - og har nogle mennesker, den kan vælge at nusse med - så tror jeg, udekatten er et af de mest tilfredse kæledyr, du kan få.

Din editering af mit indlæg fjerner fuldstændig min pointe og det tror jeg godt du ved.


Altså, jeg ville aldrig have indekat igen, så den del skar jeg ud.

Men jeg synes på ingen måde, det er ansvarsfralæggende at have kat på de måder, du beskriver ovenfor. Jeg synes oprigtigt, det er den helt normale måde at have kat på. :genert:


Det er seriøst den helt normale måde at have kat på og sådan har det altid været siden den dag folk begyndte at have kat som kæledyr i villakvarterene.
At der er folk som tror man kan opdrage en kat til at blive inden for matriklen synes jeg er ret vildt.


Som sandkasseejer er jeg egentlig ret ligeglad med hvordan du påtænker at holde katten væk fra min grund. Du kan hegne grunden inde, holde katten i snor, træne den, lave et voliere. Eller lade være med at holde kat.
5
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3657

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Petrix » 16. nov 2023, 07:04

Raenil skrev:
Petrix skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:Jeg begynder at tænke at jeg skulle have haft kat i stedet for hund….så behøvede jeg ikke at gå ture med den 3 gange om dagen - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at lege med den eller aktivere den - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at købe plastposer og samle lorte op - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at træne med den, så den ikke er til gene for andre - jeg kunne bare sige: sådan er dens natur.


Altså, helt ærligt, ja…

Derfor jeg er kattemenneske. Katten foretrækker det efter min klare erfaring sådan. Så længe den får mad, en lun plet i solen og et blødt sted at sove - og har nogle mennesker, den kan vælge at nusse med - så tror jeg, udekatten er et af de mest tilfredse kæledyr, du kan få.

Din editering af mit indlæg fjerner fuldstændig min pointe og det tror jeg godt du ved.


Altså, jeg ville aldrig have indekat igen, så den del skar jeg ud.

Men jeg synes på ingen måde, det er ansvarsfralæggende at have kat på de måder, du beskriver ovenfor. Jeg synes oprigtigt, det er den helt normale måde at have kat på. :genert:


Det er seriøst den helt normale måde at have kat på og sådan har det altid været siden den dag folk begyndte at have kat som kæledyr i villakvarterene.
At der er folk som tror man kan opdrage en kat til at blive inden for matriklen synes jeg er ret vildt.


Som sandkasseejer er jeg egentlig ret ligeglad med hvordan du påtænker at holde katten væk fra min grund. Du kan hegne grunden inde, holde katten i snor, træne den, lave et voliere. Eller lade være med at holde kat.


Nu har jeg ikke kat, men jeg synes det ville være en god idé, hvis du investerede i et låg til din sandkasse.
2
27102021
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8611

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Raenil » 16. nov 2023, 07:37

Petrix skrev:
Raenil skrev:
Petrix skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:Jeg begynder at tænke at jeg skulle have haft kat i stedet for hund….så behøvede jeg ikke at gå ture med den 3 gange om dagen - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at lege med den eller aktivere den - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at købe plastposer og samle lorte op - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at træne med den, så den ikke er til gene for andre - jeg kunne bare sige: sådan er dens natur.


Altså, helt ærligt, ja…

Derfor jeg er kattemenneske. Katten foretrækker det efter min klare erfaring sådan. Så længe den får mad, en lun plet i solen og et blødt sted at sove - og har nogle mennesker, den kan vælge at nusse med - så tror jeg, udekatten er et af de mest tilfredse kæledyr, du kan få.

Din editering af mit indlæg fjerner fuldstændig min pointe og det tror jeg godt du ved.


Altså, jeg ville aldrig have indekat igen, så den del skar jeg ud.

Men jeg synes på ingen måde, det er ansvarsfralæggende at have kat på de måder, du beskriver ovenfor. Jeg synes oprigtigt, det er den helt normale måde at have kat på. :genert:


Det er seriøst den helt normale måde at have kat på og sådan har det altid været siden den dag folk begyndte at have kat som kæledyr i villakvarterene.
At der er folk som tror man kan opdrage en kat til at blive inden for matriklen synes jeg er ret vildt.


Som sandkasseejer er jeg egentlig ret ligeglad med hvordan du påtænker at holde katten væk fra min grund. Du kan hegne grunden inde, holde katten i snor, træne den, lave et voliere. Eller lade være med at holde kat.


Nu har jeg ikke kat, men jeg synes det ville være en god idé, hvis du investerede i et låg til din sandkasse.


Vores sandkasse er på 3x3 meter, og illustrerer meget godt problemet.
Mange af løsningsforslagene er noget man med glæde ville bøvle med for sit eget dyr, men for andres - så bliver det bare træls. Det er noget vi lever med og brokker os over på internettet.

I det halve år vi var hundeløse nåede jeg at bande kvarterets katte væk. Og jeg kan godt lide katte, men jeg kan også godt lide at min søn kan lege i sandkassen.
Andre har andre problemer med kvarterets katte, og når man bliver affejet med “Det er da ikke noget problem”, så bliver man lidt indebrændt. Men det er iøvrigt gode naboer som vi har et godt forhold til, og derfor blev der ikke gjort mere ved det.

Men jeg kunne da godt forestille mig vreden den modsatte vej, hvis vores hund havde gravet huller i deres græsplæne. Eller skidt på deres fortorvet og jeg ikke samlede op.
5
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2354
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Myresluger » 16. nov 2023, 07:48

Onager skrev:
In_your_eyes skrev:Denne tråd illustrere meget tydeligt, hvorfor der er så stort et problem med katte, eller det er jo reelt katteejere der er problemet.
Den ene dårlige undskyldning efter den anden. Forslag i massevis til hvordan folk, der er trætte af dovne katteejere, bare skal gøre dit og dat for at undgå deres katte på deres grund.

Det er virkelig skræmmende så ligeglade folk er med deres katte og hvor lidt respekt nogle katteejere har for andres folk ejendom.


Netop det svar jeg forventede ville komme på et tidspunkt. Kniber det med læseforståelsen (undskyld jeg er nedladende, men altså..). For at citere Mister:
"Hvis man reelt er træt af naboernes strejfende katte og kattelort, hvad kan man så gøre, når naboerne ikke evner at holde katten på egen grund (og man ikke gider ulejlige politiet for noget så småt)?"

Der efterspørges netop løsninger til at slippe for katte/de problemer de medfører. Det formaster jeg mig til at give. Måske banale, måske ikke virksomme, men alligevel. Hvis jeg skrev til en person, hvis naboer havde problemer med hans katte, kunne jeg finde på at foreslå ham at indhegne sin have etc. Men når jeg eller andre skriver til dem der HAR problemerne, så KAN vi kun foreslå ting DE SELV kan gøre. Det kan nu engang ikke være anderledes!

"Hvad kan jeg gøre?"
"Du kan måske det eller det"
"JEG burde ikke gøre noget, de katte skal bare holdes på egen grund!"
"Altså ok, men..."

Lad mig give et råd der vil falde mere i visses smag:
"Katte skal holdes på egen grund! Alle der ikke gør det er uansvarlige og ligeglade per automatik!"
Der! Jeg håber, der er nogen der kan bruge det "råd" til noget, for det forekommer mig en smule Goddag mand økseskaft.

Hvis man vil have en tråd hvor man kan være enige, og give hinanden ret så kan man da det. Det kan være det giver noget opløftning at føle, man ikke er alene med sine holdninger og frustrationer. Fair nok. Men hvis formålet hverken er det eller at få råd, så antager jeg det er at ”få fat” i folk som mig- udekatteejere der ikke er komplet ego og væk fra vinduet. Og det får man ikke ved at være unuanceret og aggressiv. Det har jeg trods alt ikke oplevet nogen være ”den anden vej” i denne tråd. Ej heller ved at joke med at hvis kattene nu blev flået i småstykker af hunde SÅ kunne de lære det de lorteejere! Jeg siger det bare. You catch more flies osv. ...I har jo en god ”sag”! I HAR jo helt reelle problemer med katte! Der er ingen grund til overdrivelse og sort/hvide antagelser.

Jeg har ikke brug for nogle undskyldninger for at have udekatte. Men jeg har mine GRUNDE som jeg har valgt at forklare netop for at sige, at det var en velovervejet beslutning, hvor både kattenes sikkerhed og naboer er taget GRUNDIGT i betragtning. Der er MANGE steder jeg kunne bo, hvor jeg ikke ville vælge at have udekat, fordi risikoen ville være for stor. Det kan nå et punkt, hvor det er ansvarsløst over for katten og/eller for stor sandsynlighed for gene for naboer. Men det punkt er jeg ikke i nærheden af at nå, her hvor jeg bor. Her har jeg vurderet risiciene minimale og derfor acceptable- i sidste ende det værd for kattene. 100% sikkerhed er ikke lig med bedre liv. Det er ikke en beslutning der er taget ud fra dovenskab eller bekvemmelighed. Og ABSOLUT INGEN er så lidt ligeglad med mine katte som mig.

Vi kan hurtigt blive enige om at ethvert besvær pga. andres dyr er træls og urimeligt. Men hvad skal udekatteejere bidrage med, hvis ikke deres egne begrundelser og råd. Må de kun være med hvis de siger "Jeg har nu valgt at holde mine katte inde pga. jeres indlæg! Tak for at åbne mine øjne!"? Jeg kommer fx ikke til, efter 25 års uproblematisk udekattehold, at holde mine katte inde, fordi jeg læser at fremmede mennesker et helt andet sted og i et helt andet miljø har (forudsigelige) problemer med deres naboers katte. Jeg kan som udekatteejer ikke stå til regnskab for alle andre mennesker, der har valgt at have udekatte i områder, hvor det er til stor gene og hvor de burde have vidst bedre. Jeg kan forklare MINE grunde til at have dem og evt. komme med råd. That's it. De værste syndere er sgu nok ikke typerne, der læser denne slags tråde alligevel.

Der ER mennesker der er ligeglade med deres katte og med naboers ejendom og gener. Der ER mennesker der ikke gør sig nogle overvejelser før de lukker deres katte ud, fordi det er nemt. Og de mennesker er måske uden for pædagogisk rækkevidde. Men de der ikke er, og som måske læser med i denne tråd, vil være mere lydhøre, hvis de ikke får skudt i skoene, at de mere eller mindre er rædsomme mennesker der også er uempatiske og ligeglade med deres dyr. Lige så problematiske udekatte kan være i det ene område, ligeså ukompliceret kan de være i et andet. Fx ude på landet. Det ER uhyggeligt hvor ligeglade visse mennesker er med deres katte, det jeg enig i. Men jeg er ikke enig i, at man automatisk er det, ved at have udekat.

(Sorry, jeg kan ikke holde det kort)

Jeg tror grundlæggende at mange af os føler at katteejere både her og ude i virkeligheden ligger problemet over til os. For de oplever jo ikke noget problem. Og så lige et spørgsmål, hvordan ved du at dit kattehold er/ har været uproblematisk? Jeg har nemlig aldrig oplevet at katteejere har interesseret sig for om deres dyr er til gene for andre. Vi har i hvert fald en 5-6 forskellige katte i vores have, kun den ene ved jeg hvor hører til, så det er nok heller ikke særlig realistisk at forvente at folk henvender dig hvis de er generet af deres dyr, for de fleste katte ved andre jo ikke hvor hører til
8
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3657

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Petrix » 16. nov 2023, 08:33

Raenil skrev:
Petrix skrev:
Raenil skrev:
Petrix skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:Jeg begynder at tænke at jeg skulle have haft kat i stedet for hund….så behøvede jeg ikke at gå ture med den 3 gange om dagen - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at lege med den eller aktivere den - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at købe plastposer og samle lorte op - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at træne med den, så den ikke er til gene for andre - jeg kunne bare sige: sådan er dens natur.


Altså, helt ærligt, ja…

Derfor jeg er kattemenneske. Katten foretrækker det efter min klare erfaring sådan. Så længe den får mad, en lun plet i solen og et blødt sted at sove - og har nogle mennesker, den kan vælge at nusse med - så tror jeg, udekatten er et af de mest tilfredse kæledyr, du kan få.

Din editering af mit indlæg fjerner fuldstændig min pointe og det tror jeg godt du ved.


Altså, jeg ville aldrig have indekat igen, så den del skar jeg ud.

Men jeg synes på ingen måde, det er ansvarsfralæggende at have kat på de måder, du beskriver ovenfor. Jeg synes oprigtigt, det er den helt normale måde at have kat på. :genert:


Det er seriøst den helt normale måde at have kat på og sådan har det altid været siden den dag folk begyndte at have kat som kæledyr i villakvarterene.
At der er folk som tror man kan opdrage en kat til at blive inden for matriklen synes jeg er ret vildt.


Som sandkasseejer er jeg egentlig ret ligeglad med hvordan du påtænker at holde katten væk fra min grund. Du kan hegne grunden inde, holde katten i snor, træne den, lave et voliere. Eller lade være med at holde kat.


Nu har jeg ikke kat, men jeg synes det ville være en god idé, hvis du investerede i et låg til din sandkasse.


Vores sandkasse er på 3x3 meter, og illustrerer meget godt problemet.
Mange af løsningsforslagene er noget man med glæde ville bøvle med for sit eget dyr, men for andres - så bliver det bare træls. Det er noget vi lever med og brokker os over på internettet.

I det halve år vi var hundeløse nåede jeg at bande kvarterets katte væk. Og jeg kan godt lide katte, men jeg kan også godt lide at min søn kan lege i sandkassen.
Andre har andre problemer med kvarterets katte, og når man bliver affejet med “Det er da ikke noget problem”, så bliver man lidt indebrændt. Men det er iøvrigt gode naboer som vi har et godt forhold til, og derfor blev der ikke gjort mere ved det.

Men jeg kunne da godt forestille mig vreden den modsatte vej, hvis vores hund havde gravet huller i deres græsplæne. Eller skidt på deres fortorvet og jeg ikke samlede op.



Så kan du jo spænde et net henover. Eller måske skyde kattene.
Jeg er ikke katteejer og har aldrig ejet et dyr, men jeg kan ikke se at problemet er større end hvad folk gør det til.
0
27102021
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Fruity » 16. nov 2023, 09:27

icelady skrev:Jeg er katteejer, og jeg er på "Hold katten på egen matrikel"-holdet.

Kan du ikke finde ud af holde katten på egen matrikel, så lad vær med at have kat.
Det er ikke en ret at have kæledyr, og arten af dit kæledyr berettiger ikke til at være ligeglad med loven, eller for den sags skyld de gener en kat kan medføre.

I de fleste tilfælde er folk dog ikke generet af strejfende udekatte.

Jeg har flere gange -af mere eller mindre fanatiske katteejere - fået en lekture om at "Katte har et naturligt instikt for at komme ud." Jeg vil mene det kommer an på hvad de har været vant til fra små. (hvilket dyrlæger og katteavlere har givet mig ret i. Men der er jo nok lige så mange meninger, som der er katteejere).


For det første vil de 2 af dem slet ikke ud. :D Den ene har endda været udekat i en 6-7 år, men ikke på vilkår om hun vil ud af hoveddøren mere.

For det andet kender Viktor, der gerne vil ud, men kun kommer det i snor, ikke til konceptet "trafik", så hvis han fik lov at rende ude, ville det højst sandsynligt ende med han blev kørt ned.
Hvor jeg boede før, slap han ud et par gange. 2 af gangene så jeg ham, da han kom tilbage. Han drønede ud på vejen i begge tilfælde, så hhv en bil og en knallert måtte klodse bremserne, for dér kom der altså en kat.

Havde jeg udekat ville jeg have dårlig samvittighed, hvis min kat blev kørt ned.

Og der findes jo mange katte som aldrig kommer ud, og som på trods af det, har et tilfredsstillende katteliv. Det er jo ikke fordi man ser mange racekatte komme forbi, ift "almindelige" huskatte.


Jeg forstår heller ikke, hvorfor folk uden kat skal gøre en masse tiltag, pga andres dyr. Det virker i min optik ansvarsfralæggende og egoistisk.


Men jeg tror aldrig det ændrer sig, desværre.


… det du nævner er jo netop et af problemerne, hvis man tager en rescue kat ind kontra en racekat…

Jeg måtte opgive at holde min kat inde trods intentioner om det modsatte. Til gengæld bor jeg et sted, hvor jeg ikke er bange for, hun bliver kørt ned, og hvor jeg har talt med alle relevante naboer og en del, der vælger at lufte deres hund i min baghave.

Jeg er sikker på, hun ikke er en pestillens for nogen.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Fruity » 16. nov 2023, 09:34

In_your_eyes skrev:Det er utroligt at nogle katteejere per automatik tror at holde katten på egen matrikel er lig med at holde katten inde.

Der er så andre muligheder, som jeg har nævnt tidligere.
Indhegne haven, bygge voliere, indhegne altan, lære katten at gå i snor. Kan man ikke nogle af disse ting så er min, meget upopulær holdning hos nogen, at man simpelthen ikke bør anskaffe sig en kat. Det er ikke en menneskeret at have et kæledyr.


Hvis jeg hegnede min have ind, ville mine naboer og dem, der lufter hund i min baghave (selvom jeg er bange for hunde) blive mere trætte af situationen end med min løse kat, som de synes er hyggelig.

Hvorfor skal jeg indrette mig efter dine holdninger og ikke mine omgivelser? Det et jo direkte latterligt.
2
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Fruity » 16. nov 2023, 09:36

Raenil skrev:
Petrix skrev:
Raenil skrev:
Petrix skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:Jeg begynder at tænke at jeg skulle have haft kat i stedet for hund….så behøvede jeg ikke at gå ture med den 3 gange om dagen - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at lege med den eller aktivere den - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at købe plastposer og samle lorte op - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at træne med den, så den ikke er til gene for andre - jeg kunne bare sige: sådan er dens natur.


Altså, helt ærligt, ja…

Derfor jeg er kattemenneske. Katten foretrækker det efter min klare erfaring sådan. Så længe den får mad, en lun plet i solen og et blødt sted at sove - og har nogle mennesker, den kan vælge at nusse med - så tror jeg, udekatten er et af de mest tilfredse kæledyr, du kan få.

Din editering af mit indlæg fjerner fuldstændig min pointe og det tror jeg godt du ved.


Altså, jeg ville aldrig have indekat igen, så den del skar jeg ud.

Men jeg synes på ingen måde, det er ansvarsfralæggende at have kat på de måder, du beskriver ovenfor. Jeg synes oprigtigt, det er den helt normale måde at have kat på. :genert:


Det er seriøst den helt normale måde at have kat på og sådan har det altid været siden den dag folk begyndte at have kat som kæledyr i villakvarterene.
At der er folk som tror man kan opdrage en kat til at blive inden for matriklen synes jeg er ret vildt.


Som sandkasseejer er jeg egentlig ret ligeglad med hvordan du påtænker at holde katten væk fra min grund. Du kan hegne grunden inde, holde katten i snor, træne den, lave et voliere. Eller lade være med at holde kat.


Nu har jeg ikke kat, men jeg synes det ville være en god idé, hvis du investerede i et låg til din sandkasse.


Vores sandkasse er på 3x3 meter, og illustrerer meget godt problemet.
Mange af løsningsforslagene er noget man med glæde ville bøvle med for sit eget dyr, men for andres - så bliver det bare træls. Det er noget vi lever med og brokker os over på internettet.

I det halve år vi var hundeløse nåede jeg at bande kvarterets katte væk. Og jeg kan godt lide katte, men jeg kan også godt lide at min søn kan lege i sandkassen.
Andre har andre problemer med kvarterets katte, og når man bliver affejet med “Det er da ikke noget problem”, så bliver man lidt indebrændt. Men det er iøvrigt gode naboer som vi har et godt forhold til, og derfor blev der ikke gjort mere ved det.

Men jeg kunne da godt forestille mig vreden den modsatte vej, hvis vores hund havde gravet huller i deres græsplæne. Eller skidt på deres fortorvet og jeg ikke samlede op.


… øhhh… det er en anden tråd. Men det er altså noget, man som hundeløs oplever…
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Nesnay » 16. nov 2023, 10:10

Fruity skrev:
In_your_eyes skrev:Det er utroligt at nogle katteejere per automatik tror at holde katten på egen matrikel er lig med at holde katten inde.

Der er så andre muligheder, som jeg har nævnt tidligere.
Indhegne haven, bygge voliere, indhegne altan, lære katten at gå i snor. Kan man ikke nogle af disse ting så er min, meget upopulær holdning hos nogen, at man simpelthen ikke bør anskaffe sig en kat. Det er ikke en menneskeret at have et kæledyr.


Hvis jeg hegnede min have ind, ville mine naboer og dem, der lufter hund i min baghave (selvom jeg er bange for hunde) blive mere trætte af situationen end med min løse kat, som de synes er hyggelig.

Hvorfor skal jeg indrette mig efter dine holdninger og ikke mine omgivelser? Det et jo direkte latterligt.
Jeg ved ikke, om lovgivningen er anderledes på Grønland, hvis du stadig bor der.

Men for alle, der bor i Danmark, er der altså ikke tale om at indrette sig efter In_your_eyes holdninger, der er tale om at indrette sig efter loven.
7
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf MrMister » 16. nov 2023, 10:22

Hvis man igen måtte skyde/aflive løbske dyr forsvandt problemet jo egentlig ret hurtigt. På den ene eller anden måde.

Jeg vil i hvertfald gerne have muligheden tilbage for at kunne varsle naboer om, at løbske husdyr aflives ved gentagne uønskede indtrængen på min matrikel. Så var problemet igen ført tilbage til husdyrsejeren frem for deres naboer.

At jeg hverken kan skyde, ejer skydevåben eller har lyst til det er mindre vigtigt. Muligheden burde virke præventivt nok.

Jeg forstår dog godt dem, der tager sagen i egen hånd sat over for katteejeres ligegyldighed. Det må være pænt trælst. Det er nok også derfor man ser flere og flere sager med forgiftninger og haglskader på katte (og altid med meget forargede og chokerede ejere…).

For os bliver løsningen nok et par fælder. Og så ser jeg, om de slippes løs hos naboen eller køres til et internat langt væk. Egentlig har jeg mest lyst til at samle en spand lort og aflevere katten og hælde lorten ud over ejerens forhave. Dét tør jeg nok ikke :lol:
2
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17044
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1079
Likede indlæg: 21279

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Misantropen » 16. nov 2023, 10:29

Petrix skrev:Det er seriøst den helt normale måde at have kat på og sådan har det altid været siden den dag folk begyndte at have kat som kæledyr i villakvarterene.
At der er folk som tror man kan opdrage en kat til at blive inden for matriklen synes jeg er ret vildt.

Jeg tror ikke der er mange der forventer at man kan træne en kat til kun at holde sig indenfor skel, uden andre tiltag, som man fx kan med en hund, men selvfølgelig kan det lade sig gøre at holde katten på egen grund. Det kræver dog at man gider gøre en indsats for det, og ikke pr automatik affejer det med den gamle, forstokkede holdning om at det er totalt umuligt at holde en kat på egen grund.

At man ikke gider gøre noget for at holde sin kat på egen grund er en ærlig sag, men siger ikke noget som helst om hvor nemt eller svært det er, når man ikke engang har gjort forsøget.
3
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17044
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1079
Likede indlæg: 21279

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Misantropen » 16. nov 2023, 10:34

MrMister skrev:Hvis man igen måtte skyde/aflive løbske dyr forsvandt problemet jo egentlig ret hurtigt. På den ene eller anden måde.

Jeg vil i hvertfald gerne have muligheden tilbage for at kunne varsle naboer om, at løbske husdyr aflives ved gentagne uønskede indtrængen på min matrikel. Så var problemet igen ført tilbage til husdyrsejeren frem for deres naboer.

At jeg hverken kan skyde, ejer skydevåben eller har lyst til det er mindre vigtigt. Muligheden burde virke præventivt nok.

Jeg forstår dog godt dem, der tager sagen i egen hånd sat over for katteejeres ligegyldighed. Det må være pænt trælst. Det er nok også derfor man ser flere og flere sager med forgiftninger og haglskader på katte (og altid med meget forargede og chokerede ejere…).

For os bliver løsningen nok et par fælder. Og så ser jeg, om de slippes løs hos naboen eller køres til et internat langt væk. Egentlig har jeg mest lyst til at samle en spand lort og aflevere katten og hælde lorten ud over ejerens forhave. Dét tør jeg nok ikke :lol:

Ift. at skyde udekatte. Hvis det engang skulle blive lovligt igen tvivler jeg på at det bliver en mulighed i fx villakvarterer, og andre tæt bebyggede områder, pga. afstanden til naboer. Måtte man godt skyde katte i de områder tidligere?
0

Tilbage til "Kæledyr"