Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 26. aug 2015, 10:42

Jeg har 2 katte....Viktor, Main Coonen på 4 og Misty (alm huskat som kattehjemmet anslog til at være cirka 3 år.).

Da jeg fik Misty faldt hun ret hurtigt til, og der er ingen problemer mellem hende og Viktor.

Dog begyndte hun for cirka 4 uger siden at skide ved siden af bakken. Der er 3 kattebakker, og der bliver fjernet efterladenskaber ret hurtigt efter de har lavet, så en uren kattebakke er ikke problemet.

Hun havde racerrøv, og fik skånekost + zoolac og hendes lort er fint nu og har været det i en uges tid.

Nogle gange skider hun ved siden af og andre gange går hun fint på bakke. Der er ingen logik i hendes skiden ved siden af. Det er tilfældigt om hun gør det i eller udenfor.


Kattehjemmet spurgte om der var sket forandringer i bostanden, men det er der ikke. Der er heller ikke kommet nye møbler, blevet flyttet om eller andet, der kan stresse hende.
Jeg fik at vide jeg skulle sprøjte klar eddike hvor hun sked ved siden af, da det skulle bevirke at hun ikke sked samme sted, men det skider hun i bogstaveligste forstand på :D

I samme periode har hun heller ikke leget så meget som hun gjorde før; men jeg tænker at det giver lidt sig selv, når ens mave ikke er på toppen, at man så ikke er så aktiv.

Har I nogle gode ideer til, hvad man ellers kan gøre?
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. aug 2015, 10:50

hvis problemet allerede er aftagende, så ville jeg ikke gøre så meget ud af det, og det lader til at hun benytter sig af området VED kattebakken, og ikke tilfældige steder...
Evt lige lægge noget avis ud, som tog et uheld,og så ellers lige give det en uge -14 dage mere.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 26. aug 2015, 11:03

Altså, hendes skiden ved siden af er ganske rigtigt aftaget. (og så skal det sikkert nok passe jeg jinxer det ved at skrive det) :D

Men hvor hun førhen gjorde det i nærheden af en af bakkerne er hun nu begyndt at gøre det under sengen eller sofabordet. Hvor der ligesom er lidt "aflukke" foroven.

Jeg har også flyttet den ene kattebakke under et hjørnebord, netop for at se om det kan være hun gerne vil være lidt "isoleret" når hun går på bakke.
(Dee er en bakke på et værelse, der udelukkende bruges som opbevaring. Den anden står i stuen, i et hjørne ved siden af tv-bord og der står en stor grøn plante lidt foran, netop for at lave lidt aflukke.)




Jeg ved logisk set godt, at der skal tid tid og mere tid til.
Åh, den tålmodighed: den er sgu ikke nem.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 26. aug 2015, 12:06

Hun bruger ikke faste steder, desværre.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf Fru Sunshine » 27. aug 2015, 09:52

Har de åbne eller lukkede bakker?
Noget kunne tyde på, at hun foretrækker en lukket.

Og så tror jeg, at jeg ville forsøge med FeliWay til stikkontakten. Måske er hun stadig lidt stresset efter sit maveonde.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf Pussikat82 » 27. aug 2015, 10:55

Du skal vaske stederne med uheldene af med rodalon. Det fjerner al lugt. Huske dog at vaske godt af med vand bagefter, da rodalon er meget giftigt for katte. Ud over det kommer Sunshine med nogle af de samme tanker. Hvis katten begynder at pølle under sengen, ville jeg lukke af til soveværelset.
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 2. sep 2015, 20:37

De har åbne bakker. Og rodalon er også prøvet og det hjælper heller ikke.

Nogle gange går hun på bakke og andre gør hun det på gulvet. At lukke af til soveværelset er desværre ikke en mulighed.

Afleverede bæ-prøve ved dyrlæge i mandags fordi der begyndte at være blod i hendes afføring (frisk blod, dog ikke hver gang hun havde afføring) og fik idag besked på telefon, at hun testede positiv for både bakterier og virus i tarmsystemet.
Virusen vil de ikke gøre noget ved pt, men hun skal have piller for bakterien.

Skal hente recept hos dem imorgen, hvor jeg kan få spurgt ind til, hvilke bakterier og virus det er.


Edit: Ringede forresten først til kattehjemmet fordi jeg tænkte de kunne hjælpe... "Hun har sikkert orm; vi kan sende jer en ormepille." :rulle: Jamen hun bløder? Så tjek da katten, før I bare langer en diagnose ud. :sur:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 3. sep 2015, 13:35

Har hentet pillerne til tøsen i dag.... hvor er det lidt åndssvagt, man ikke kan nøjes med det antal man skal bruge.

Hun skal have en kvart pille pr dag i 10 dage...dvs 2 1/2 pille. Men man skal købe en pakke med 24 :stoned:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf Fru Sunshine » 4. sep 2015, 16:05

Åh, lille stakkel.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 4. sep 2015, 16:40

Hun fik første kvarte pille i går, og i dag har hun skidt i bakke 2 gange. Så har hun så godt nok tisset lige ved siden af bakken efterfølgende den ene af gangene, men håber lidt det skyldes kassen ikke var tømt for bæ.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf Pussikat82 » 5. sep 2015, 13:53

God bedring med hende. Håber, at hun er færdig med at lave noget uden for bakken, når du er færdig med kuren.
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 10. sep 2015, 09:47

Bakterien de behandler for/mod nu hedder Clostridium perfringens

Virussen er Corona; den er de ikke bange for, da den primært angriber killinger.

Hun har stadig tynd afføring; dog ikke så tynd som det har været. Ang bakke-brug...det er altså stadig helt uden logik :D

Hun kan gå lige forbi en ren bakke og sætte sig ved siden af den.
Men både i går aftes og her til morgen har hun været på bakke; både med bæ og tis.

Derudover fandt hun i går aftes en af sine legemus og den fik en helvedes til tur frem og tilbage over gulvet i en 5-minutters tid :D Så om ikke andet, så er der lidt mere overskud i hende. Dét er trods alt positivt. :)
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 14. sep 2015, 18:38

Nå..... Talte med dyrlæge i dag. Nu har hun jo fået piller i 12 dage og de har ikke hjulpet synderligt. Hendes afføring er stadig tynd. Ikke så tynd som da hun blev tjekket ved dyrlæge, men absolut heller ikke fast.

Dyrlæge mente jeg skulle fortsætte med pillerne 4 dage endnu, men når hendes afføring stadig var tynd var det højst sandsynligt ikke bakterien, der er problemet, da hendes afføring burde være fast nu.

Så hun vil have taget blodprøve, fordi hun mistænker det kan være bugspytkirtlen der er problemet.


Jeg skrev i går til Kattehjemmet, hvor vi købte hende.
Fik en meget vred mail tilbage idag. Dog var hun ikke vred på mig, men på hende, vi havde talt med. "Der er en der har haft en hjerneblødning!"
Skal ringe og snakke med hende imorgen, og så må vi se, om de vil sørge for blodprøve eller om vi skal fortsætte hos egen dyrlæge.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf Fru Sunshine » 15. sep 2015, 13:34

Åh altså.... stakkels misser.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Gode råd når katten skider udenfor bakke.

Indlægaf icelady » 15. sep 2015, 13:38

Har talt med hende fra kattehjemmet i dag. Hun havde (efter eget udsagn) aldrig råbt så højt. Hun havde vist været på ferie/forlænget weekend, den dag vi ringede derud.

Hun vil ihvertfald betale regningerne hos dyrlægen for os og hun beklagede meget.
Derudover foreslog hun fiskeboller og kogte ris til missepigen i et par dage + fortsættelse af medicinen.

Fredag skal jeg snakke med dyrlæge igen og derefter skal jeg kontakte hende på kattehjem og så må vi tage den derfra.

Hun har i går aftes og her til morgen skidt i bakke: det er stadig tyndt, men nu lugter det ikke slemt mere.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Kæledyr"