Gode råd til katte med diabetes

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24474

Gode råd til katte med diabetes

Indlægaf Moxy-lady » 15. sep 2016, 16:35

Kala, min ca 13 årige hunkat, har i dag fået konstateret sukkersyge, og jeg er totalt på bar bund. Foreløbig er jeg vist kommet frem til at Hill's prescription diet m/d er det bedste tørfoder, men hvad med blødmad og godbidder? Ikke at hun får noget så tit, men jeg synes at det er meget rart at have lidt ekstra til når hun skal forkæles :)

Hvad I ellers har af viden og tips omkring ældre katte med sukkersyge modtages med kyshånd.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Gode råd til katte med diabetes

Indlægaf 2SHY » 15. sep 2016, 17:55

Sebastian foretrak Royal Canin diabetic i vådkost og Hills i tørkost (man var vel sær). Godbidder må jeg indrømme jeg ikke tænkte så meget over. Sebastian havde nok en eller anden form for foderallergi så nogle godbidder gav ham kløe så han kradsede sig selv til blods. Så jeg gik mere efter hvad han kunne lide og ikke gav kløe. Men jeg ved man kan få nogle uden sukker i, så det er måske værd at kigge efter?

Skal I igang med insulin?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Gode råd til katte med diabetes

Indlægaf 2SHY » 15. sep 2016, 18:09

Jeg kan i øvrigt fortælle at jeg ikke synes det var så komplekst at have en sukkerkat. Insulin 2 gange om dagen ca. en halv til en hel time efter der blev givet vådkost (2 x 24 gram om dagen), hvor jeg gerne gav en lille godbid (Seraquin - kosttilskud til hans gigt) og når han så bøjede hovedet ned efter den, kunne jeg hurtigt og nemt give ham insulin i nakkeskindet og så lige nusse lidt i nakken bagefter

Tørkost havde jeg altid fremme for at han ikke fik for lavt blodsukker i løbet af dagen. Jeg havde en foderautomat til at give mad selv hvis jeg kom sent hjem.

Hav altid honning i huset i tilfælde af insulinchok eller akut lavt blodsukker. Sebastian brød sig ikke om det, men det var et nødvendigt quick fix i de tilfælde. En god klat honning på en finger og så ellers ind i munden med det
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Gode råd til katte med diabetes

Indlægaf MyIdea » 1. nov 2016, 15:53

Min kat har også fået konstateret diabetes i dag :( jeg skal hente ham på dyrehospitalet i morgen. Er det ikke dyrt med insulin? Jeg frygtede at han havde nyresvigt, så diabetes er trods alt bedre, men nu frygter jeg lidt udgifterne!
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Gode råd til katte med diabetes

Indlægaf 2SHY » 1. nov 2016, 18:01

MyIdea skrev:Min kat har også fået konstateret diabetes i dag :( jeg skal hente ham på dyrehospitalet i morgen. Er det ikke dyrt med insulin? Jeg frygtede at han havde nyresvigt, så diabetes er trods alt bedre, men nu frygter jeg lidt udgifterne!

Hvis jeg husker ret lå sprøjterne på omkring 50 kr for en æske (som jeg ikke husker hvor mange der var i). Insulinampul ca. 150 kr og kan række langt hvis der ikke er behov for ret høj dosis. Det dyreste er faktisk blodprøvekontrollerne. Udgifter til specialkosten... tja hvis man ser sig for (medicanimal og zooplus) kan det findes billigere end ved dyrlægen. Er man vant til at købe kvalitetsfoder, så er ikke ikke ret meget dyrere
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Gode råd til katte med diabetes

Indlægaf MyIdea » 2. nov 2016, 16:43

2SHY skrev:
MyIdea skrev:Min kat har også fået konstateret diabetes i dag :( jeg skal hente ham på dyrehospitalet i morgen. Er det ikke dyrt med insulin? Jeg frygtede at han havde nyresvigt, så diabetes er trods alt bedre, men nu frygter jeg lidt udgifterne!

Hvis jeg husker ret lå sprøjterne på omkring 50 kr for en æske (som jeg ikke husker hvor mange der var i). Insulinampul ca. 150 kr og kan række langt hvis der ikke er behov for ret høj dosis. Det dyreste er faktisk blodprøvekontrollerne. Udgifter til specialkosten... tja hvis man ser sig for (medicanimal og zooplus) kan det findes billigere end ved dyrlægen. Er man vant til at købe kvalitetsfoder, så er ikke ikke ret meget dyrere


Tak for svaret :gogo: insulinen var ikke så dyr (163 kr for insulin til ca 100 dage), og dyrlægen anbefalede at fortsætte med hans normale mad, så det dyreste er rigtig nok blodprøver :)
1
You're never fully dressed until you wear a smile
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Gode råd til katte med diabetes

Indlægaf Nuttede-Nuser » 3. nov 2016, 08:22

Min kærestes kat havde sukkersyge, og det var som om at da han fandt ud af at han fik det bedre af insulinen begyndte han selv at komme løbende når han kunne høre at pennen blev drejet op. Det levede han med to eller tre år indtil alderdommen tog ham
0

Tilbage til "Kæledyr"