Katte og intelligens

Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 1. mar 2017, 08:50

Har i oplevet at der virkelig er forskel på jeres misser ? Mizzy som vi hentede med hjem fra ødegården i Sverige demonstrerer virkelig intelligens og jeg er lige ved at sige ryster på hovedet af Plet. Plet -tilløber og tror jeg er taget for tidligt fra mor og er bange for børn- har en anden baggrund. Mizzys baggrund er langt barskere. Gravid som 6 mdr og uden hjem. Og havde løbet rundt i området inden hun kom hos os, første aften vi var der. Men Mizzy virker meget klogere end Plet i alle sammenhænge. :)
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Katte og intelligens

Indlægaf LaScrooge » 1. mar 2017, 09:05

Tja, en kat kan vel være mere eller mindre snarrådig afhængig af hvor meget den har været afhængig af at skulle sørge for sin egen overlevelse. Og evne til problemløsning er i hvert fald én måde man kan opgøre intelligens på. Hvad er det der gør, at du mener den ene er mere intelligent end den anden?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Katte og intelligens

Indlægaf kidkomb » 1. mar 2017, 09:45

Sådan er det bestemt også med hunde.
Min mors sidste hund var seriøst dum som snot. Fuldkommen retardo.
Hunden før var temmelig intelligent, så jeg tror umiddelbart ikke det har med hendes opdragelse at gøre.

Mine tamrotter har også altid været helt utroligt forskellige.
Vi har 3 lige nu. De to af dem er søskende og meget kvikke. Den ene er særdeles kvik.
Så er der Flade-fede. Hun er ikke klog. Overhovedet! Hun er bare flad og fed :lol: :devil:
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Pandesteg » 1. mar 2017, 09:57

Vores 3 katte er kloge/dumme på hver deres måde. Ville egentlig mene vores hunkat er den klogeste, men omvendt har hun brugt de sidste 3 aftner på at sidde og kikke fuldstændig hypnotiseret ned i en tom papkasse (og har lokket lillebror til at kikke med også) - og der er vores store frække hankat klog nok til at være pisseligeglad :lol:
3
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 1. mar 2017, 11:12

LaScrooge skrev:Tja, en kat kan vel være mere eller mindre snarrådig afhængig af hvor meget den har været afhængig af at skulle sørge for sin egen overlevelse. Og evne til problemløsning er i hvert fald én måde man kan opgøre intelligens på. Hvad er det der gør, at du mener den ene er mere intelligent end den anden?


Som du siger det de har lært. Men vores lille lavbenede tyksak af en pigemis (har selvfølgelig lært at livet ikke var nemt som stor killing) kan virkelig nogen ting. Og vores kæmpestore (6,5 kg uden at være tyk ifølge dyrlægen) er bange for sin egen hale, hvilket er en ting. Men han kan ikke gennemskue selv de enkleste ting. Hans verden er køleskabet og hans far der åbenbart er soulmates. :D
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Katte og intelligens

Indlægaf fisken80 » 1. mar 2017, 11:37

Absolut ja. Da vi skulle finde en kat der passede til os, var der katte som internatet frarådede fordi de mente de var for dumme til f.eks. at lære at bruge en trappe fra vores altan og ned i haven. Og ham vi fik sagde de faktisk virkede yderst kvik, og efter to måneder med ham i huset kan jeg kun give dem ret.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 1. mar 2017, 11:42

Tror også at det er der vi er :) Mizzy smed sig selv ud af vinduet for at knalde en mus som Plet cirkulerede om. Havde ondt af ham da hun bogstaveligt rakte tunge.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Katte og intelligens

Indlægaf vibbsen » 2. mar 2017, 23:51

Vi har 2 katte. Kuldsøskende. Født 2.juli 2005.

Hunkat : Maude. Særdeles intelligent. Dygtig jæger. Lider ret meget under at være indekat (De har 160 m2 hus + 12 m2 decideret kattegård). Meget social og opsøgende. Som killing valgte vi Maude fordi hun var den i kuldet der var fremme i skoene. Hun var nysgerrig og opsøgende.

Hankat: Hans Christian. Ikke særlig klog. Dårlig jæger. Kan sagtens sidde og stirre ind i en væg. I laaaang tid. Glemmer hvor han er. Glemmer hvem han er. Synes at det er FEDT-FEDT-FEDT at være indekat. Temmelig reserveret. Men kælen hvis det stikker ham. Men kun på hans præmisser. Men når han først er kælen. Så er han det hele vejen Hans Christian blev valgt fordi han flashede sin bløde hvide mave lige op i fjæset på mig. Han lå ellers primært og puttede sammen med sine søstre minus Maude

Vores er søskende...Men hold da op hvor er de forskellige af sind....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 5. mar 2017, 14:44

Faktisk demonstrere Mizzy sin klogskab på en helt speciel måde. Plet står og sparker på katte lemmen og venter på at vi åbner døren (det behøver så ikke at være andet end en mandeting :D ) Mizzy gør det aldrig, undtagen når den ukastrerede hankat er i nærheden af terrassen. Så har hun åbenbart opdaget at vi rejser os og kommer hen til terrassedøren. Og venter også på at jeg går ud og hvæser- Plet og ham har været oppe at slås og krævede en dyrlæge pga en byld. Men han strinter også, og selv om jeg elsker katte er jeg lidt træt af det. men Mizzys advisering synes jeg er fin :)
0
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 5. mar 2017, 14:55

Vores datter gjorde os så opmærksom på at Plet havde oplært os dygtigt. Seriøst, en af os springer op og lukker ham ud. Selvom han altid går ud selv hvis ingen er i stuen :D
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Katte og intelligens

Indlægaf vibbsen » 5. mar 2017, 22:01

Lone Elizabeth skrev:Vores datter gjorde os så opmærksom på at Plet havde oplært os dygtigt. Seriøst, en af os springer op og lukker ham ud. Selvom han altid går ud selv hvis ingen er i stuen :D


Jeg sad lige og tænkte det samme....En dum kat ville da bare gå gennem kattelemmen. En klog kat vil derimod lære sine mennesker at åbne døren. Fordi den kan.

Begge vores har lært vores 4 årige datter at åbne døren for dem....Kort sagt : De har lavet hende om til deres lille Bitch :-D :-D :-D :-D :-D
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Fru Sunshine » 6. mar 2017, 06:53

Vores Vida er ikke ret klog. Hun kunne simpelthen ikke finde ud af at bruge kattelemmen, som de andre. Hun forsøgte konstant at åbne den indad ved at sætte kløerne i. Det kunne godt vare ret lang tid, inden hun fik sat hovedet ind under den, så hun kunne komme ud.
Fabian drønede ud og ind som det passede ham.

Kat var den klogeste. Hun sad og mjavede indtil nogen kom og lukkede hende ud. Hun kunne sagtens komme ind igen.

Det var også Kat, der fandt ud af at vælte den der tingest, der skulle aktivere dem med deres guf, så de kunne få en ad gangen. Hun vippede den da bare, så guffet røg ud.
Fabian brugte pænt poten til at snuppe en ad gangen.
Vida forsøgte at få sit hoved ind i de små huller :lol:

Så Vida er altså smådum, men hun er meget yndig :-D
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 6. mar 2017, 11:49

Den der med guf opgav Plet, og Mizzy skilte den ad med det samme. Men der kommer Mizzys baggrund måske ind. Vi mødte hende efter at være kommet i vores ødegård og vidste at der havde været en sort strejfer i nogle uger (fra andre i området). Og pludselig lød der en højlydt miaven udefra. Manden nåede kun at åbne døren 10 cm så stod der et lyn på bordet med kylling. En meget sulten Mizzy. Og selv om jeg reddede aftensmaden fik hun selvfølgelig også noget. Turde faktisk ikke give hende for meget fordi hun var så sulten.Og ejede ikke kattemad derovre.Så kylling og dåsemakrel. Hun viste sig så at være 6 mdr og gravid og fødte i vores seng derovre. Nu er hun vores indavlede lavbenede hængemavede diva på 6 år. :)
0
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 4. apr 2017, 07:01

Så nåede vi endelig prisen for en ikke alt for intelligent mis. Efter at Mizzy muntert kravlede op i naboens 20 m høje træ (vi har fældet vores af samme årsag). Lokkede hun Plet op i samme højde. Og smuttede så ned og miavede af ham på græsset. Og efter fire timer måtte vi ringe efter hjælp. SUK
3
Brugeravatar
Lone Elizabeth
Indlæg: 59
Tilmeldt: 19. jan 2016, 08:11
Kort karma: 4
Likede indlæg: 164

Re: Katte og intelligens

Indlægaf Lone Elizabeth » 6. apr 2017, 11:47

Undlod at fortælle at den ene brandmand havde samme type kat og muligvis derfor ham der var på stigen.Plet elskede ham højt. Kunne slet ikke blive færdig med at gnide sig op af ham. Venter sådan set kun på at han kravler op igen. Men så kan han blive der !!! ;)
0

Tilbage til "Kæledyr"