Hvis man nu overvejer at få en hund...

Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Charly » 4. sep 2017, 11:14

Min mand og jeg er begyndt at overveje om vi skal have en hund, og vi er begyndt at snakke om hvilken race, det eventuelt skulle være. Og samtidig er vi begyndt at gøre os nogle tanker om hvad det vil kræve af os, både økonomisk og tidsmæssigt, hvad kan vi tilbyde en hund, kan vi få den passet, hvis vi skal noget osv.

Så lidt input kunne være rigtig godt her i overvejelsesfasen. Familien består af far, mor og dreng på 12 år, der bor i hus med have i en forstad til København. Vi bor i gå-afstand til strand og skoven ligger en kort køretur væk, så der skulle være gode luftemuligheder.

Hunden skal selvfølgelig ud og gå en lang tur hver dag, og jeg forstiller mig, at vores dreng skal gå med den, når han kommer hjem fra skole - ikke den lange tur, men en god lufte/snusetur. Hundetræning forestiller jeg mig også, at der skal til. Hunden kommer ikke til at være i møblerne (muligvis i barnets seng, hvis jeg kender ham ret), men ellers skal den kunne være over hele huset og haven. Jeg vil gerne have en hund, der ikke fælder alt for meget og ikke kræver mere pelspleje end en daglig børstning. Min dreng har en del pollenallergi, men har aldrig reageret på dyr, og vi har fået at vide af en børnelæge at det vil være ok at få en hund, de mener ikke at det vil trigge noget mere allergi.

Mht racen, så er jeg ikke rigtigt til de helt små hunde, nok mere en mellemstørrelse (jeg er selv vokset op med golden retrievere). Vi passede en islandsk fårehund i weekenden, og vi var helt solgt, men det er vist en race, der kræver en del? Det tiltalte mig meget, at racen ikke er avlet med fokus på udseende men mere med fokus på at den skal være stærk, så den har ikke så mange skavanker som nogle af de andre racer.

Så nogle kommentarer til noget vi skal overveje, input til race og andet? Der er jo sket en del indenfor hundeopdragelse/træning siden jeg var barn, og jeg kunne rigtig godt tænke mig forslag til nogle nutidige bøger om emnet.

Edit - og input til hvor jeg kan finde en god avler - ønsker jo ikke en hvalp fra en hvalpefabrik!
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf avdotja » 4. sep 2017, 12:28

1 daglig børstning lyder ikke af meget, men mit bud er at der hurtigt vil blive slækket på den del alligevel :D

Et lidt alternativt bud, kunne være en whippet. De skal have mulighed for at løbe frit nu og da; men ellers er de meget magelige og rolige. De er korthårede og generelt en race uden mange skavanker. Man skal dog være opmærksom på at de har brugt for et blødt sted at ligge (et tyndt tæppe på gulvet duer ikke). Og med de få naturlige skavanker, dens mellemstørrelse og lette krop, skal man også være indstillet på at den bliver gammel, så hvis I satser på at være hundefri om 10 år, er det ikke den rigtige :)

Hvis din dreng er til den slags, burde den også egne sig fint som agilityhund.
1
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Zoxa » 4. sep 2017, 13:11

Ru håret foxterrier fælder ikke og generelt en glad og livlig hund som er egnet til børn.
Det er en meget robust race både fysisk og psykisk med et kæmpe lege gen i sig
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Hunkat » 4. sep 2017, 13:18

Du kan prøve denne lille test, den giver nogle meget gode fingerpege både om typen af race I kan kigge efter og hvilket "problemstilinger" (kunne ikke lige finde et bedre ord) man bør være opmærksom på.

http://www.animalplanet.com/breed-selector/dog-breeds/questionnaire/page1.html?question=1
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 678
Likede indlæg: 21206

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf catnip » 4. sep 2017, 13:43

Min første indskydelse ud fra de punkter du nævner, er en Portugisisk Vandhund. Jeres dreng og den vil især have stor glæde af at have stranden så tæt på.

Den fælder ikke, men vil behøve trimning med jævne mellemrum.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9555
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26707

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Santa » 4. sep 2017, 14:04

Ikke overraskende vil jeg anbefale en schnauzer!!
De fåes i tre størrelser (pony-size!, mellem og mini). De er meget lærenemme og kvikke hunde, de fælder ikke og lugter ikke af hund, hvis de bliver trimmet 3-4 gange årligt (professionelt, men det er en udgift).
Vi har en mini, og det er en skøn hund.
Men den kræver lige så meget motion og mental stimulering som en stor hund - det gør stort set alle hunde.
Jeg vil anbefale dig at læse en masse racebeskrivelser og så evt kontakte avlere for at høre deres vurderinger af racerne.

Har I haft hund før? Det er osse ret vigtigt, for hverdagen kan se anderledes ud end man regner med, og det kræver en reel indsats at have hund. Et barn kan ikke have ansvaret, men en 12-årig kan sagtenshave pligter med hunden som fx en gåtur.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Zombie » 6. sep 2017, 10:16

Mit spørgsmål går på, hvor vigtigt det er for jer, at hunden gør som der bliver sagt eller om det er okay, at den har lidt .. personlighed og vilje. :D

Hvis I gerne vil have en lydig hund, er emner som retriever og labradors gode, men så har de også brug for aktivering af hjernen og næsen. Dog kan man undgå linjer der er decideret arbejdshunde og få mere familie-orienterede hunde.

Må hunden gerne vimle rundt og ikke altid 100% lydig, så er terrier og schnauzers gode emner.

Spidshunde er over en bred kam meget, meget selvstændige.


Jeg tænker, at skal hunden kunne gå løs i skoven og på stranden uden snor på, og skal den kunne forstå at møbler er no-go, så er vi ovre i labrador og retriever typerne.


---- I øvrigt, så køb fra en opdrætter, der er tilknyttet Dansk Kennel Klub og hvor I har adgang til stamtavler. Så undgår I arvelige sygdomme og -skavanker, der kan knytte sig til racerne.
Det er en myte, at en blandingshund er sundere, for I kan sagtens risikere, den har skavanker fra alle racerne som den er en blanding af, hvis ikke dens genetiske ophav (forældre og bedsteforældre osv.) har været helt sunde og raske.

For at undgå at støtte skamavl og hvalpefabrikker, bør I derfor gå efter opdrættere, der er medlem af Dansk Kennel Klub og har stamtavle.

Ønsker I en blandingshund, vil jeg anbefale enten at kigge efter voksne hunde der omplaceres i DK eller at købe en hvalp fra gadehunde-internater i f.eks. Rumænien.
Ved at købe en overlagt kreeret blandingshund i DK, støtter I den dårlige avl (med mindre opdrætterne har fået sundhedstjekket forældre og bedsteforældre til begge forældredyrene - hvad de sjældent har, det koster penge).
7
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Sophies-mor » 6. sep 2017, 10:19

Zombie skrev:Mit spørgsmål går på, hvor vigtigt det er for jer, at hunden gør som der bliver sagt eller om det er okay, at den har lidt .. personlighed og vilje. :D

Hvis I gerne vil have en lydig hund, er emner som retriever og labradors gode, men så har de også brug for aktivering af hjernen og næsen. Dog kan man undgå linjer der er decideret arbejdshunde og få mere familie-orienterede hunde.

Må hunden gerne vimle rundt og ikke altid 100% lydig, så er terrier og schnauzers gode emner.

Spidshunde er over en bred kam meget, meget selvstændige.


Jeg tænker, at skal hunden kunne gå løs i skoven og på stranden uden snor på, og skal den kunne forstå at møbler er no-go, så er vi ovre i labrador og retriever typerne.


---- I øvrigt, så køb fra en opdrætter, der er tilknyttet Dansk Kennel Klub og hvor I har adgang til stamtavler. Så undgår I arvelige sygdomme og -skavanker, der kan knytte sig til racerne.
Det er en myte, at en blandingshund er sundere, for I kan sagtens risikere, den har skavanker fra alle racerne som den er en blanding af, hvis ikke dens genetiske ophav (forældre og bedsteforældre osv.) har været helt sunde og raske.

For at undgå at støtte skamavl og hvalpefabrikker, bør I derfor gå efter opdrættere, der er medlem af Dansk Kennel Klub og har stamtavle.

Ønsker I en blandingshund, vil jeg anbefale enten at kigge efter voksne hunde der omplaceres i DK eller at købe en hvalp fra gadehunde-internater i f.eks. Rumænien.
Ved at købe en overlagt kreeret blandingshund i DK, støtter I den dårlige avl (med mindre opdrætterne har fået sundhedstjekket forældre og bedsteforældre til begge forældredyrene - hvad de sjældent har, det koster penge).

Enig.
Dansk Kennel klub godkendte opdrættere.
Ja, hvalpe koster mere end i Gul og Gratis, men til gengæld ligger der et seriøst opdræt bag, med gode linjer osv.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Zombie » 6. sep 2017, 10:25

Sophies-mor skrev:Enig.
Dansk Kennel klub godkendte opdrættere.
Ja, hvalpe koster mere end i Gul og Gratis, men til gengæld ligger der et seriøst opdræt bag, med gode linjer osv.


Noget andet er også, at jeg kender mange, hvor det at købe en tilfældig blanding, har været en dyr fornøjelse. De bliver syge og en del får også kroniske lidelser, og det koster penge - som man gladeligt smider efter dyrlægen, for nu elsker man jo kræet.

Det er ikke for at sige, at ALLE tilfældige blandinger bliver syge og at ALLE racehunde er raske. Men det giver sig selv, at er opdrætteren seriøs og bruger stamtavlen aktivt som værktøj til at avle sunde hunde, så er risikoen for de slemme sygdomme meget mindre end hvis man kaster en terning og håber på det bedste.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Sophies-mor » 6. sep 2017, 10:31

Zombie skrev:
Sophies-mor skrev:Enig.
Dansk Kennel klub godkendte opdrættere.
Ja, hvalpe koster mere end i Gul og Gratis, men til gengæld ligger der et seriøst opdræt bag, med gode linjer osv.


Noget andet er også, at jeg kender mange, hvor det at købe en tilfældig blanding, har været en dyr fornøjelse. De bliver syge og en del får også kroniske lidelser, og det koster penge - som man gladeligt smider efter dyrlægen, for nu elsker man jo kræet.

Det er ikke for at sige, at ALLE tilfældige blandinger bliver syge og at ALLE racehunde er raske. Men det giver sig selv, at er opdrætteren seriøs og bruger stamtavlen aktivt som værktøj til at avle sunde hunde, så er risikoen for de slemme sygdomme meget mindre end hvis man kaster en terning og håber på det bedste.

Enig.

Og just for fun:
Jeg tog testen.
Man skal være opmærksom på, at det godt kan være, at testen ikke giver et helt retvisende billede af, hvilke hunderacer der passer til én.
Eksempelvis svarede jeg - ikke super energiske hunde - og i hvert fald 5 af de 16 hunde, der kom frem er superenergiske og aktive.
Der er én hund, EN - som vi overhovedet kunne finde på at overveje - og den ene hund, den kan både være meget aktiv og mindre aktiv.
Den hund, vi ønsker os og er blevet godkendt til, er slet ikke nævnt.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Zombie » 6. sep 2017, 11:40

Den var også helt skæv for mig.

DKK har denne liste over tests: http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2601
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9555
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26707

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Santa » 6. sep 2017, 13:58

Jeg tog osse testen og et af mine matches var sjovt nok schnauzeren.

(Som i øvrigt er kendte for at være meget lærenemme, Zombie, stædighed ligger ikke udpræget til racen, men de er meget dygtige til at finde på spillopper, hvis de kommer til at mangle mentale udfordringer. Men det er den nemmeste hund jeg nogensinde har trænet....men mit sammenligningsgrund er så osse ruhårede gravhunde....!)
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Zombie » 11. sep 2017, 11:11

Santa skrev:Jeg tog osse testen og et af mine matches var sjovt nok schnauzeren.

(Som i øvrigt er kendte for at være meget lærenemme, Zombie, stædighed ligger ikke udpræget til racen, men de er meget dygtige til at finde på spillopper, hvis de kommer til at mangle mentale udfordringer. Men det er den nemmeste hund jeg nogensinde har trænet....men mit sammenligningsgrund er så osse ruhårede gravhunde....!)


Man skal være obs på forskellige træningsformer. Labradors og schæfer er gode til repetive øvelser/gentagelser. Andre racer er mere til løsningsorienteret hovedbrud.

Min sidste hund var en shiba, han nåede til rally 2 inden epilepsien blev for grim.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Zombie » 11. sep 2017, 11:12

Zombie skrev:
Santa skrev:Jeg tog osse testen og et af mine matches var sjovt nok schnauzeren.

(Som i øvrigt er kendte for at være meget lærenemme, Zombie, stædighed ligger ikke udpræget til racen, men de er meget dygtige til at finde på spillopper, hvis de kommer til at mangle mentale udfordringer. Men det er den nemmeste hund jeg nogensinde har trænet....men mit sammenligningsgrund er så osse ruhårede gravhunde....!)


Man skal være obs på forskellige træningsformer. Labradors og schæfer er gode til repetive øvelser/gentagelser. Andre racer er mere til løsningsorienteret hovedbrud.

Min sidste hund var en shiba, han nåede til rally 2 inden epilepsien blev for grim.


Øh, jeg prøvede at sige at jeg er enig, det svære kan ligge i at skulle træne anderledes end man plejer, men jeg synes bare det er sjovt :)
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvis man nu overvejer at få en hund...

Indlægaf Juki » 11. sep 2017, 12:26

En Dansk/svensk gårdhund kunne måske være et bud? Hvis ikke den bliver for lille.

Det er en sød, lille hund og forholdsvis sund race der ikke er blevet skamavlet. De er kærlige og vil gerne arbejde i form af træning. Og fordi de er lærenemme egner de sig til flere forskellige slags eller typer træning. Og så er det en hund der er til at opdrage og forholdvis let at håndtere for en ung teenager. Man skal dog være opmærksom på at det er en inkarneret rotte- og musefanger bl.a, så går man fx på en mark eller i skoven kan det godt tage ret lang tid at komme videre derfra, hvis hunden har travlt med at grave.. Men de er udholdende og kan sagtens klare både korte og lange ture. Og så kan de trænes til at gå løs, hvis det er vigtigt.

---

Til snakken om DKK opdrættere vs. ikke-DKK opdrættere, så vil jeg bare pointere at et gennemført opdrætter kursus hos DKK ikke nødvendigvis er et kvalitetsstempel i sig selv. Hverken i forhold til avl eller de forhold som hundene bliver opdrættet under.

DKK's opdrætterlister er et godt værktøj, men overordnet set er det en god idé at "passe på" med ikke at lade sig rive med, blive betaget af den første hvalp eller kuld man møder, mærke efter sin mavefornemmelse og tage sine kritiske briller på. Også i forhold til at undgå en hvalpefabrik. Og så sov evt. på det inden I tager beslutningen om at købe en bestemt hvalp.

Og så bare et tip, afhængig af hvilken race I vælger. Der kan sagtens være ventelister til hvalpe/kuld og dermed hvad der føles som en uendelig ventetid :-D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Kæledyr"